Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Varför skulle det bli fel menar du? Att man utgår ifrån sin egen erfarenhet? Jag har gjort det, och bytte just bort en lösdrift som vi stått på i 10 år mot att ha hästen på box. För honom var det värt det, nu när vi har något att jämföra med.

Jag var otydlig och refererade egentligen till inlägg jag gjorde tidigare. I stolpform:

De flesta har bara erfarenhet från häst på box. Detta är dessutom normen för de flesta av oss, det vi är vana vid att se, det vi vanligen tänker oss när vi tänker 'hästhållning'. Den stora andelen tror jag faktiskt inte har aktivt tagit ställning "ska jag ha min häst på box eller lösdrift". Men det är en hypotes.

Många utgår också ifrån att de 'vet att hästarna vill in till sin box' - när det egentligen är så att hästen vill in för att den har vants till att gå in och den kanske dessutom får en viss mängd foder där. Och jag tror dessutom att många har föreställningen att hästar liksom oss människor vill krypa in i en lya när det skymmer och ligga där och trycka i 8 timmar.

Har man hästen på box pga att man har ett behov att kontrollera dess avföring eller ett behov av att veta var den står under natten, så tycker jag att man i alla fall ska vara medveten om att man gör en inskränkning på hästens naturliga väsen, och att den inskränkningen kanske är större än många andra inskränkningar vi gör! Förmodligen han man svalt kameler och silat mygg om man tror att man gör hästens hälsa en större tjänst genom att ha koll på avföringens konsistens, än om man låter den gå in och ut som den vill och inte begränsar dess yta så extremt ett visst antal timmar om dygnet.

Jag respekterar att man gör inskränkningar, men jag tycker att man ska veta att man gör dem och gärna också kunna motivera varför... De kan de flesta om de tänker efter, men själv hade jag faktiskt häst på box helt i onödan i nästan 20 år av mitt hästägeri enbart för att jag inte kunde tänka outside the box.

Långt och luddigt blev det och jag vandrade visst iväg från Bojs fråga..
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja jag har redan skrivit det i tråden, en av de första sidorna.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

kl.
Jag är rätt anti men inte helt. Det som jag mest är emot med det är att hästarna inte får samma dagliga omvårdnad enligt mig, för jag måste gå med mina hästar i grimma för att de ska komma till hagen och från hagen och går de på lösdrift gör jag ju inte det. Hur löser ni det, är man lika motiverad att gå ut och "träna" med dem?
Jag har mina i box mellan (cirka) nov. och okt. och annars går de på lösdrift så det är ju lätt för mig att använda lösdrift men jag känner att jag inte ger dem min dagliga omvårdnad.

Min häst har alltid gått på lösdrift, året runt.. och jag ger honom lika mycket omvårdnad . När jag ska rida så leder jag fram och tillbaka till stallet.. jag borstar och ryktar honom lika mycket som någon annan. Och ja, jag är motiverad till att ge honom omvårdnad och motiverad till att träna. Blir nästan ännu mer när jag vet att jag inte måste.. Blir man omotiverad av att ha hästen på lösdrift så vet jag inte hur mycket man egentligen brinner för det här med hästar.. det ska egentligen inte spela någon roll, -tycker jag.

Sen behöver inte hästen den "dagliga omvårdnaden".. min häst går på vila nu och då vill jag att han ska vila så mycket så möjligt ifrån mig. Jag är i hagen minst 2-3 ggr/veckan och klappar på honom och jag tar in honom och borstar ca 1dag i veckan..

Sen vet jag inte varför du tar upp det här med att leda hästen ifrån/till stallet och till/från hagen? vad ger det egentligen? man leder hästen ca 30sek.. det ger inte så mycket, om man inte tränar på "häst vid hand" eller liknande.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

men det är olika från lösdrift hållare till lösdriftshållare.

Sen gå från och till hagen är mer än 30 sec i alla fall för mig och man tränar ju på att stanna gå och allt möjligt, åtminstone jag och de jag känner.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja det är olika från lösdrift till lösdrift men skillnaderna är lika stora när det gäller uppstallning. Hur långt till hagen det är beror mer på lokala förutsättningar än om det är lösdrift eller uppstallning. Vill man träna att stanna, gå etc spelar det ingen roll om man tar hästen till en lösdrift eller en hage. En del stall har dessutom inte individuellt utsläpp/insläpp utan hästarna får gå själv, man driver dem i en gång till och från hagen, när hästen gått på lösdrift/bete har jag alltid hämtat och lämnat den själv dock.

Träna hästen på väg till och från hagen, kan man göra oavsett uppstallningsform om det nu behövs, eller går en sväng med hästen om det nu är för nära mellan hage och stall/uppbindningsplats, de flesta som står i lösdrift ha tillgång till någon slags stall ändå.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Fast om du tar mina t ex. Och skiter i mitt 'kontrollbehov'. Där har du ju de facto specifika anledningar att inte ha lösdrift egentligen. Eller, kanske inte att inte ha det, men där fördelarna med lösdrift blir kraftigt skjutna i sank då det blir en liten rasthage just de kan fippla runt i nattetid. Dvs den absolut enda skillnaden mot nu blir att de kan gå i en gruspaddock nattetid, jmf med STORA boxar.

På det ska du då lägga att på just de hästarna ÄR en ökad petimeterkontroll av största vikt, även om man inte är kontrollfascist alltså.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag tycker om lösdrifter men sen finns ju för derlar med box som tidigare har nämnt är kunna ha individuell koll, ha koll på foderstat och att efter träning inte släppa ut en ev svettig häst i kylan.

Står i stall med en lösdrift för ston & föl,en lösdrift för åringar och ett stall för övriga, framförallt tävlingshästar (trav). Tycker dte är jätte bra att de låter stona & små barnen som ändå inte tränas etc kunna gå i lösdrift, medan en häst i träning behöver vara under uppsikt, både gällande foder och "kroppsligt".

Tror dock att hästar som tränas "halvt" lr hobbyhäst mår bra av att gå på lösdrift, det är trots allt mer naturligt för dom och bättre än att stå stilla i en box x timmar per dygn. Denna naturliga rörelse som blir i lösdriften och den jämförelsemindre "stå-stilla-tiden" i box måste ju vara bra för hästen, både psykiskt och benen etc.
Sen gäller dte att man har fungerande flok på lösdriften, så att hästarna är trygga och kan sova etc.

Sen finns dte ju hästar som av olika anledningar inte mår bra av att gå ute dygnet runt ex importer som inte klarar av sveriges vintrar.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Ja det är olika från lösdrift till lösdrift men skillnaderna är lika stora när det gäller uppstallning. Hur långt till hagen det är beror mer på lokala förutsättningar än om det är lösdrift eller uppstallning. Vill man träna att stanna, gå etc spelar det ingen roll om man tar hästen till en lösdrift eller en hage. En del stall har dessutom inte individuellt utsläpp/insläpp utan hästarna får gå själv, man driver dem i en gång till och från hagen, när hästen gått på lösdrift/bete har jag alltid hämtat och lämnat den själv dock.

Träna hästen på väg till och från hagen, kan man göra oavsett uppstallningsform om det nu behövs, eller går en sväng med hästen om det nu är för nära mellan hage och stall/uppbindningsplats, de flesta som står i lösdrift ha tillgång till någon slags stall ändå.

Vi vinner en massa tid på vår lösdrift jämfört med hur vi hade det när hästarna stod på stall och den tiden är ju roligare att lägga på hantering, träning och pyssel med hästarna!

I stallen där vi stått tidigare var det en massa transportsträckor där vi for kors o tvärs med vattenhinkar, gödselkärror, strö, hökassar o foderbyttor o som sedan skulle sopas. zzz. Vår lösdrift är konstrurad så att det är nära till allt, uppstallningsplatsen är bara 5 x 3 m o behöver sällan sopas eftersom den inte trafikeras, thermobaren fylls bara varannan dag, permanentbädden är torr o fin o mockas varje o strös upp var tredje, gödselkärran töms varannan dag. Vi tar isär hästarna vid ett fodringstillfälle eftersom de äter olika mängd, men använder magnetgrind så vi behöver inte gå ut sen igen för att öppna. Stallfixet tar mellan 1 och 10 min, fodringarna 1-3 min per gång (de har ej fri tillgång). Tidigare stall 45-60 min för motsvarande jobb exl in- o utsläpp och fodringar.

Det är mycket träningstid med hästarna!
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Nu vill jag inte på något vis protestera mot tidsvinsten ni gör, men det där är ju väldigt beroende på rutiner och utformning etc i stallet med.

Om jag tar bort det jag skulle behöva göra ändå, som täcke och munkorgspåklädning, flugmedelssprayande, munkorgskoll osv, så..

Utsläpp/intag tar max 1 minut. Mocka + fylla vatten + intagsmat i 2 boxar tar typ 15 minuter totalt och då gör jag mig ingen brådska direkt, skottkärran töms varannan dag.

Nattfodring/frukostfodring tar under en minut, förutom var femte dag då det tar lite längre tid packa påsarna för resp häst och fodring.

Så JAG skulle inte tjäna något på lösdrift. Fast meningen med lösdrift är ju inte ffa att djurägaren ska spara tid, det är ju sas en bonus man kan få på köpet, beroend epå hur det varit innan sas.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

N får vi tänka mer generellt, man kan inte hela tiden jämföra en viss lösdrift med ett visst stall. Den enda avgörand skillnaden är att det går att organisera mockningen annorlunda i lösdriften och att man på något vis måste släppa ut och in hästarna i stallet. I viss mån är det skillnad när det gäller fodring/vattning, vill man automatisera så är det billigare att göra per lösdrift än per box (om man förutsätter att man har fler än en häst). Fodrar man och ger vatten manuellt så är det också någon liten tidsskillnad att behöva göra det på färre ställen i övrigt kan man göra det hur krångligt/lätt man vill oavsett lösdrift eller uppstallning.

Tidsvinster finns alltså att göra men så avgörande som du beskriver det behöver det inte vara, de kan vara ganska marginella.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Och jag har motsatt åsikt vad gäller tiden, för en välskött lösdrift tar mycket tid i anspråk. Kontroll av hagar och dess staket, göra rent/mocka runt foder och vattenställen. Mockning av hagen, brukar behövas även om den är stor och främst då på ställen där hästarna vistas mer. Ligghallen ska skötas om och mockas ur, ev byte av underlag. Sedan tillkommer övrig skötsel såsom foderhantering och om de står på fri tillgång brukar man behöva städa upp gamla foderrester innan nytt foder sätts ut.

Så i mina ögon är det inte stora tidsvinster vi talar om, och skulle det finnas någon så är den marginell.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Och jag har motsatt åsikt vad gäller tiden, för en välskött lösdrift tar mycket tid i anspråk. Kontroll av hagar och dess staket, göra rent/mocka runt foder och vattenställen. Mockning av hagen, brukar behövas även om den är stor och främst då på ställen där hästarna vistas mer. Ligghallen ska skötas om och mockas ur, ev byte av underlag. Sedan tillkommer övrig skötsel såsom foderhantering och om de står på fri tillgång brukar man behöva städa upp gamla foderrester innan nytt foder sätts ut.

Så i mina ögon är det inte stora tidsvinster vi talar om, och skulle det finnas någon så är den marginell.

Självklart sköter vi vår lösdrift väl och självklart så måste bädden mockas ur och summan av kardemumman är i slutändan säkert på ett ut! Det blir några svettiga dagar då vår lösdrift ej kan mockas med traktor el motsvarande, men JAG tar "gärna" de dagarna mot att få 30-60 minuter extra varje dag resten av året tillsammans med hästarna!

Det är den dagliga tidsvinsten som är viktig för mig/oss och som vi upplever mycket positiv mot hur vi hade det förut. MEN, detta har ju eg inte med lösdriften i sig att göra utan i ett stall bygg med eftertanke utan långa transportsträckor etc kan man ju också göra tidsvinster! Fast in- och utsläpp tycker jag i alla fall är kalas att inte behöva göra =)

(och kulle jag göra det i den takt som hästarna själva har valt så skulle jag periodvis inte göra annat än att springa och släppa in och ut!)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Men det bästa vore ju att kompromissa utifrån fakta! Det är ju lite det jag vänder mig emot - hästmänniskor utgår utifrån just egna erfarenheter och föreställningar och då blir det lätt att vi kommer fel på det!

Det är fakta att hästen mår bättre ju mer den kan röra sig.
De är fakta att hästen har behov av att vila ostört.
Det är fakta att hästen behöver kunna äta en viss mängd foder varje dag.
Det är fakta att man kan upptäcka sjukdomssymptom genom att hålla koll på bajs/kiss och foder/vattenkonsumtion.

Vilken fakta menade du?

Kompromisserna blir ju då mellan de punkter man genom erfarenhet tror gynnar ens egen individ bäst. Sådana kompromisser pratar jag om :)
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

För övrigt TS så är jag helt med på hur du tänker och jag håller med dig. Jag har absolut inte avskrivit tankarna på lösdrift/modifierad lösdrift om det verkat så i denna tråden. Jag har bara inte riktigt hittat lösningar jag känner är optimala för mig ännu.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Det är fakta att hästen mår bättre ju mer den kan röra sig.
De är fakta att hästen har behov av att vila ostört.
Det är fakta att hästen behöver kunna äta en viss mängd foder varje dag.
Det är fakta att man kan upptäcka sjukdomssymptom genom att hålla koll på bajs/kiss och foder/vattenkonsumtion.

Vilken fakta menade du?

Kompromisserna blir ju då mellan de punkter man genom erfarenhet tror gynnar ens egen individ bäst. Sådana kompromisser pratar jag om :)

Läs mitt inlägg #181 - förtydligade (?) mig där angående normer-fakta-föreställningar!

Jag antar att det finns fakta/statistik som objektivt kan hjälpa en att väga de fyra exemplen du angav mot varandra? Typ att lösdriftens rörelsefrihet ger hästen x extra dagars livslängd avseende hovarnas och benens hållbarhet och y färre koliker, att miljön ger fräschare luftvägar = z dagar osv.

Det är ju lite synd ifall man har ett onödigt stort kontrollbehov avseende t ex foderrester och avföringskonsistens eller att man utgår från vanföreställningen att hästen har behovet att sova i 8 timmar i sträck och av den anledningen väljer att stänga in hästen på en liten yta!

Eller att man är övertygad om att man känner sin häst i alla situationer, men att hästen kanske mest fungerar så pga invant beteende i den aktuella miljön. En släkting till mig säger att hon aldrig skulle kunna ha hästarna på lösdrift, för de VILL ju in klockan 18, annars blir de tokiga (+ att lösdrifter ju bara är för islandshästar och möjligen unghästar. Absolut inte ridhästar). Att min häst faktiskt var en av dessa hästar i 10 år och nu fungerar kalas på vår lösdrift är inte en erfarenhet som blivit registrerad... :grin:

Erfarenheter och föreställningar i all ära, de kan vara hur bra som helst men bör vara under ständig utmaning för utveckling! Tycker som sagt att just hästvärlden i allmänhet är lite sega när det gäller den biten...
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Jag har inte märkt någon skillnad på hovarnas kvalitet, de har inte blivit sämre för att hästen står på box en del av natten. Däremot har vi inte haft kolik på gammelman sen han kom in på box, mot tidigare 3-4 stycken per senhöst/vinter. Han får numera den mat han behöver per dygn, och han är mindre stressad idag mot då. Jag trodde nog att det skulle bli problem att gå från lösdrift till installning, men i det fallet hade jag faktiskt fel då han accepterade detta från första stunden.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

De är fakta att hästen har behov av att vila ostört.
En sanning med modifikation. Vad stör en, i övrigt lugn och trygg, häst? Är störningar ute kraftigare än dom inne, för hästarna? Vad säger att dom inte får tillräcklig vila vid utedrift?

Det är fakta att man kan upptäcka sjukdomssymptom genom att hålla koll på bajs/kiss och foder/vattenkonsumtion.
Men är det verkligen nödvändigt eller ens önskvärt med en sådan övervakning? Var dra gränsen? Tempa en frisk häst en gång/timme? Konstant övervakning i boxen, 24/7?

Varför inte acceptera det uppenbara, nämligen att vi alla, även hästar, får ögonblick av påverkan av magfunktioner som ligger lite utanför det vanliga?
Och varför inte acceptera att man inte kan vara med 24/7 och garantera hästen ett problemfritt liv? Om man har en daglig tillsyn och dessutom efter bästa förmåga minskar riskmoment, borde inte det räcka?

Man ser ju på hästarna om dom mår dåligt, och jag tror inte en kontinuerlig kontroll av deras avföring ger så mycket i det fallet. Snarare mår man mycket sämre själv med en sådan kontrollmani.

Dina båda övriga fakta håller jag med om.

LIA
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

delvis off topic, men som fortsättning på LIAs inlägg: Har hästar verkligen behov av en viss mängd mat? De har väl som alla andra varelser ett visst näringsbehov (inom ett intervall som jag antar är ganska så vitt, trots att en foderstat kanske pekar på en exakt siffra) - men överskuggar inte tuggbehovet mängdbehovet?

Jag har fått lära mig att en häst som själv kan välja betar ca 16-18 timmar fördelat över hela dygnet och det är snarare antalet timmar än själva mättnaden som den strävar efter att uppnå!
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Hästar blir inte mätta som oss människor, dvs av X volym mat. Utan de upplever 'mättnad' efter en viss tuggtid. Så de hänger ihop.

'Mätta' inom fnuttar för att det snarare handlar om nöjd/tillfredsställd etc, inte mätt som 'magen full' som vi känner riktigt.

Men det är även om det kan verka bättre t ex sämre att servera 1 hg hö varje timme över hela dygnet, än att servera lite mer lite färra gånger, just pga det där med att det krävs en viss tuggtid/gång.

Däremot har hästar behov av en viss mängd mat också, vi har ju TS-behovet att ta hänsyn till. Dvs en häst måste ha en mängd mat som motsvarar minst minimibehovet av TS.

Och det är de där två som är närmast omöjligt att förena med näringsbehovet för de synnerligen svårfödda men 'glupska'.

Ang hästars ätmönster btw, så de avstår inte frivilligt från att äta mer än ca 4 h i det vilda. Just det är en sådan där fakta (samt det övriga ovan då) som gör att jag fodrar var fjärde timme dagtid. De får ju hårt begränsade givor, jag är så långt under optimal tuggtid att jag vill grina åt det, ligger verkligen på gränsen eller strax under vad gäller TS, men jag kan i alla fall se till att möta det där med 'inte mer än 4 h utan mat' dagtid (nattetid är det knivigare men jag gör allt jag kan för att lösa det där).

Men ätmönsterdelen är lika lätt/svår på lösdrift som i box förvisso, sålänge det handlar om 'människotilldelad mat i portioner'. Samtidigt är det ofta billigare att t ex skaffa en fodergrind för att 'mata mitt i natten' än att installera dito foderautomater i boxen för att göra detsamma.
 
Sv: Varför har ni inte er häst på lösdrift?

Hästar blir inte mätta som oss människor, dvs av X volym mat. Utan de upplever 'mättnad' efter en viss tuggtid. Så de hänger ihop.

Sedan när blev människor mätta efter en viss volym mat (jämför ärtsoppa och smör)? Och vad stödjer du påståendet om mättnad i förhållande till tuggtid?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 502
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 939
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 971
Senast: nexxa
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 159
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp