Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Men fy! Vad jag lider med dig! Hoppas det går bra för dig imorgon, är Alvas pappa hemma med henne?

Jag längtar så efter morgondagskvällen, då kommer maken hem. Dottern har haft magknip i natt och krävt tröst nästan hela natten, stackaren. Och idag har hon inte varit helt ok, ingen kräksjuka men magen är i olag. Efter mycket om och men sover iaf båda och jag ska göra detsamma och hoppas på någon form av sömn i natt och inte behövas på två ställen samtidigt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vad jobbigt att vara vaken på natten. Ska man se det positivt är det ju bra att man reagerar på det, så får man bekräftat att man oftast får sova :)

Alva följer med. Hon var med även när jag gjorde ingreppet men fick inte följa med in i operationssalen så receptionisten fick vara barnvakt men det verkade hon så gärna vara. Hon lät jätteglad när hon konstaterade det i alla fall och det handlar om så kort tid ändå så hon blev knappt ens ledsen för att jag var borta förra gången och hon är oftast lätt att ta med sig :)

Börjar kännas lite jobbigt inför morgondagen men så länge jag kan få fler bebisar är jag nöjd. Jag är inte klar med barnavlandet än!
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vilken trevlig graviditets/förlossningskomplikation att inte bli sjuk :)

Själv har jag varit sjuk mer än någonsin sedan graviditeten :meh:

Majola.
Vad jobbigt när alla blir sjuka hela tiden och när det aldrig riktigt hinner gå över innan nästa sjuka kommer. Den där hemska hosta känner jag igen. Här hostas det upp äckliga slemklumpar som man naturligtvis mår illa av *ryser* :wtf:

DS.
Usch vad otäckt :eek: . Är det något ställe man absolut INTE vill ha problem på så är det just där. Hoppas det är enkelt att åtgärda.

Kl
Nu har sambo insjuknat också. Som tur är har jag fått tillbaka den mesta energin och Tor är pigg även om han verkar behöva sova lite mer på dagen än vanligt. Upptäckte ett par små söta tänder i morse som tittat fram :D . Har varit på gång länge nu med en uppbuktning längst fram och nu är det två små vita spetsar där. Lite dålig i magen är han också vilket väl kanske beror på tänderna men kan ju också vara allt slem han får i sig nu också.

Måste fråga. Jag slutade amma för ca två veckor sedan eftersom Tor tappat intresset och mest låg och försökte sno amningsnappen och leka med den. Ett par dagar efter sista amningen upptäckte jag en knöl i ena bröstet som fortfarande är kvar. Inget som gör ont. Kände igår en liten knöl i det andra också. Någon som vet om det är vanligt att det blir mjölkknölar efter avslutad amning? Och hur länge sitter det i isåfall? Eller är det något som behöver iväg och undersökas?
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Kl

Vad alla är sjuka, krakar! Hoppas ni blir friska snart :) Här är vi friska som nötkärnor, det är bara maken som alltid är lite sjuk nånstans… Hrm… Nu var jag elak ;)

På tal om amning och att sluta: Tova håller ju på och trappa ner nu, helt av sig själv. Men ibland måste jag pumpa lite för jag håller på att spricka. Som igår, vid lunchtid när hon ändå skulle äta mat hade jag rejält ont, och lättade på trycket i båda brösten - 2 dl. Och då var de fortfarande hårda, men gjorde iaf inte ont längre… Finns det någon som helst anledning att spara mjölken? Känns rätt fel att bara hälla ut, men går den använda till något? Hon kommer säkert delamma någon månad till.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Hm, jag hade nog fryst in lite åminstone. Kan säkert komma till användning att späda någon mat eller sådär.

Solvind: eller hur! :o och lukter därifrån är såååå äckliga! -.- skönt att Tor är bättre och att du är pigg nog att ta hand om honom. Trist att sambon åkte på skiten med.

Kl
Ja, vad vore det väl utan en uppdatering om dagens doftbesök? Kom hem med några tabletter som skulle lugna ner stanken. Läser bipacksedeln på tunnelbanan och ser att det är sånt som övergår i bröstmjölken. Hade inte en tanke på det när jag satt hos läkaren. Jahaja. Ringde dem på telefontiden och fick höra att det var bra att jag läste bipacksedeln och tyvärr finns inga alternativ annat än att gå runt och lukta skunk och vänta. När blödningarna avtar ska det tydligen bli bättre lukt med. Jag funderar seriöst på om jag ska sluta amma och ta tabletterna men samtidigt är jag inte redo för det riktigt än. Jag får ta och kila iväg till macken och köpa en wundergran och stoppa ner i brallorna i stället :p tyyyypiskt mig att dra på mig massa problem!

Nähä, om man ska hitta på något att baka kanske. Bara för att ha nåt att göra. Hade tänkt vara på småbarnsgudstjänst (de lockade med glögg och pepparkakor) med öppna fsk men hamnade hos gynekologen i stället till ingen nytta.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Mjölken borde väl gå att spara och använda. Den går ju att blanda i ersättning eller välling eller i någon puré. Det ger i alla fall lite extra skydd mot eventuella sjukdomar.


Apropå välling har vi testat det några gånger nu. Första gången med en sådan där portionspåse som skickats hem som reklam av semper. Jättegott tyckte Tor och slurpade i sig hela. Nästa gång testades en påse från nestle. Superäckligt tyckte han. Så då köpte vi en förpackning sempers välling. Som liten inte vill ha. Tydligen inte alls gott längre :cautious:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Men vad synd att medicinen inte gick att äta. Och med risk att låta tjatig om tyg så kanske tygbindor kan vara något? Lukter ska tydligen kännas mycket mindre med sådana. Fast man måste förstås hantera otäckheterna för att tvätta förstås... .


Baka låter trevligt. Är jag också sugen på att göra. Men vet inte vad och har inget socker hemma. Och glassmaskinen har (redan) gått sönder så kan inte göra supergod glass längre heller :mad:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag fick också så och försökte få S att avhjälpa mig med problemet, men det var också ca 2 v efter att han självmant slutat så han var totalt ointresserad. För mig hjälpte det att duscha varmt, handmjölka och se till att vara väldigt försiktig med drag och kyla.

Ds, skönt att det ändå gick bra idag, kollade dem att du inte hade fått infektion? Hoppas det läker fint nu och att lukten försvinner.
Här sover vi tyvärr inte i vanliga fall heller, men när maken är hemma kan vi ju hjälpas åt, nu har jag varit själv i en dryg vecka med dålig sömn och det märks självklart, men om några timmar är maken hemma igen, han är efterlängtad!
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Sambon föreslog att vi skulle vispa gräddlagret som blir om man låter mjölken stå i kylen över natten. :rofl:
Jag vet inte om jag är med på den idén! :D
Annars skulle jag som föreslaget använda till att späda puréer med.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja de kollade men jag förstod faktiskt inte riktigt vad exakt det är som luktar annat än att det är en slags obalans. Brydde mig inte så mycket heller så länge jag inte blir steril och att lukten försvinner snart.

Jobbigt att du inte får sova i vanliga fall heller. Det tär lite på en.

Solvind: tygbindor? Varför ska det lukta mindre? Kommer nog inte rusa iväg och köpa några då jag aldrig använder bindor annars men jag kan säkert komma över ett tygstycke att lägga i brallorna i stället om det reducerar lukt. Har inte stora förhoppningar iom att det går typ 2 timmar innan det luktar mycket (tillräckligt för att jag ska behöva tvätta mig) efter varje tvätt men det kanske funkar hyggligt. Otrevligt bara att man måste hantera äcklet som sagt :yuck:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ni kan väl lika gärna ge brösttmjölk som ersättning? För helt sluta med mjölk ska ju bebisarna inte göra ännu?
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ang knölarna så hade jag också så i några dagar efter att jag hade slutat. Helt normalt enligt bm i alla fall och de försvann efter ett tag. Gör det ont så massera, gärna med värme.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Inte jag som ska sluta :)
Ylva får bara ersättning 1-2 ggr/dygn. Kvällsflaska och ev om vi är iväg.
Slv rekommenderar väl hel-amning i minst 6 månader.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Glömde skriva knapplån.

Och så slog det mig försent att det för de flesta väl handlar om att trappa ner. Skyller på väldigt lite sömn i natt också. Och att min unge ju är hjärtligt ointresserad av att byta ut några mål och dricker precis lika mycket ersättning som för ett par månader sedan.

Nu ikväll åt hon ett par skedar (á ca 1 krm) gröt, grinade sedan tills hon fick smörgås istället och satt lyckligt och gnagde på den tills hon somnade i barnstolen. Fick peta ut sista brödresten ur munnen på henne! Sov väl 30-45 minuter, vaknade och drack lite ersättning och nu sover båda barnen. *halleluja* Till lunch slog hon till på ca 20 g potatismos med parmesan. Hon tyckte det var gott, men hon vill liksom inte ha mer. Det enda hon äter "mycket" av är bröd... Och jag börjar ärligt talat tycka det är skittrist att laga mat åt henne.

Hon är jättesnorig nu stackarn. Storebror är bättre och kan förhoppningsvis iväg på lekgrupp imorgon. Min hosta blir inte ett dugg bättre och jag spydde i morse. Hoppas innerligen att det var en engångsgrej pga hostan. Har inte kräkts knappt någonting i mina tidigare graviditeter. Men detsägs ju att det är ett bra tecken...

Är fortfarande gräsänka och sitte rnu här med en skål popcorn (nästan slut) och pysslar. Min man hatar lukten av popcorn, så jag brukar inte göra det när han är hemma.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

va, hur kan man hata lukten av popcorn, det är ju så jäkla gott!

vi trappar inte ner på amningen alls men jag märker att folk börjar tänka "oj ammar hon fortfarande " och charlie är inte ens 8 månader än. men jag har typ helammat de andra tills de var drygt ett år och sen dragit ner på det, så mycket skönare när de kan äta vanlig mat och hjälpa till mer själva (nu stoppar han ju maten i munnen men det blir inga jättemängder) han älskar cpuscous, ris, bulgur, kyckling, majs, och ja nästan allt jag lägger framför honom.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja, och egentligen vill jag bara vara en sån här kreativ och entusiastisk mamma... Funkar sådär just nu, jag tycker mest jag tjatar, bråkar och torkar diverse kroppsvätskor... Vi leker i alla fall mycket med playdoh.

Lite bilder från oss för ovanlighetens skull:
Snarklisa
20131128_183347_resized.jpg


Gurkälskaren
20131128_183416_resized_1.jpg
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Tråkigt att hon är ointresserad av maten. Hoppas att det släpper snart.

Vilken fantastiskt fin bild ni tog hos fotografen! Utskriven och inramad?

Kl
Har varit hos advokaten idag och skrivit testamente, utkast kommer i eftermiddag. Lite konstig känsla att planera för sin död, särskilt som jag och sambon är fysiskt friska och endast 23 och 26 år gamla men skönt att ha det gjort så vi inte sitter i sjön om någon av oss dör lite hastigt och lustigt och all info var som anpassad för gamlingar med ena foten i graven, hah. Det hörde tydligen inte till vanligheterna att så unga par kommer och skriver testamenten. Vi äger ju trots allt en lägenhet för dyra pengar och jag har absolut inte råd att köpa ut tösabit om han dör i morgon. Skrev även att min ena häst ska tillfalla sin uppfödare om uppfödaren kan ta emot henne.

Tydligen gick det att hålla på tösabits arvsrätt tills båda är döda. Iom att vi är ogifta kommer tösabit automatiskt att ärva en viss procent oavsett vad man skriver men vi lyckades skriva så att hon inte får ut sin del förrän båda har passerat så att säga så det kändes väldigt tryggt. Nu behöver vi i alla fall inte stressa med giftermål och mina nerver är tillbaka inuti kroppen igen iom att bollen är i rullning.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vilka härliga bilder! Jag har också bilder på när olivia sover i stolen, fast hon somnade sugandes på skivan framför sig :D

Jobbigt med matstrulet, men man kan ju trösta sig med att de inte är många 15 åringar som krävar amning eller ersättning.. så det löser sig nog med tiden ;)



kl

Idag skulle jag gått på globen egentligen, men pappa, den tilltänkte barnvakten, blev jätte sjuk så vi fick ställa in. Så jag och Olivia drog till badhuset istället!! Hon tyckte den hårda vattenstrålen i duschen var läskig, men väl ute i poolen lekte hon på hur mycket som helst och plaskade! Hon höll igång i hela 40 minuter innan hon började frysa! Men sen frös hon och ingenting var roligt längre! Satte henne i en barnstol i duschen för att duscha av mig själv lite snabbt (hade "lite" optimistiskt tagit med mig schampo och balsam - troligt..) men stackarn satt i stolen och skakade och var inte alls glad så det var bara rusa ut i omklädningsrummet och slänga på henne kläder. Sen var hon nöjd och glad igen!
Det var verkligen jätte roligt att se henne så glad och det var väldigt spännande med de andra barnen som badade, eller huvudena som flöt förbi i mortionsbassängen :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 258
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 541
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 385
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp