Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja här sprutas det koksalt så det bubblar och liten skriker. Nässugen fungerar inge vidare, har en annan sort. Tveksamt om vi skulle lyckas få in en sådan som man suger i tillräckligt länge, han sprattlar som en nyfångad fisk och skriker som en stucken gris när man pillar på näsan så man måste vara riktigt snabb.

Har också läst om att sätta på duschen så det blir ånga. Problemet är att vårt varmvatten bara är fisvarmt så det blir inte mycket till ånga :meh:

Men tack för tipsen :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Usch! Stackars liten :( hoppas tor blir frisk snart.
Här är vi också förkylda men Ylva har klarat sig hittills.

Knapp
Var på bvc idag. 6-månaderskontroll och hon fick ok-stämpel i rumpan ;)
69 cm och 8135 gram!

Om 5 timmar och lite mindre än 10 minuter är Ylva 6 månader! ♡ :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag tog en droppe (obs, ta inte mer!) eukalyptusolja på en dreggelhaklapp åt T när hon var täppt. Vet dock inte om det egentligen är "tillåtet".

Här inhaleras barn nästan jämt om de är förkylda, men jag tycker det är helt värdelöst och hatar det själv så vi gör det inte.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Kl

Stackarn, hoppas det går över fort!

Ang babysitter - använder ni den fortfarande alltså? Här är den undanställd på vinden sen en månad tillbaka... Kotte har varit på väg ur den över kanten flera gånger så vi vågar inte använda den mer...
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det var en ordentlig energitankning trots att jag fortfarande är galet trött :)

Angående droppar och nästäppa så läste jag på en sida där en barnakutläkare eller vad det var skrev om nästoalett. Man sprutar in så mycket koksalt att snoret i stället rinner ner i halsen. Det har jag kört på sista vändorna. Vi har mycket förkylningar här ;) Det kan gå åt att man är två st som kan hålla fast bebis. Jag lägger mig halvt över tös och håller i. Här står det om nästoan: http://www.barnakuten.nu/amning/betydelsen-av-bebisnasan/ Min tös blir vansinnig men ack så effektivt! Snorsugen funkar också men man skulle ju behöva vara bläckfisk för att lyckas.

Synd att inte babysittern funkar. Här var det bara den som funkade när Alva var superförkyld. Lyckades gunga henne till sömns i den för första gången ever :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja, den står fortfarande framme. Tös försöker kravla ur den ibland men det är höga kanter så oftast hamnar hon bara halvvägs ur fotändan om jag inte spänt fast henne. Används inte så flitigt men lite nu och då i alla fall.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Babytecken är ju mycket enklare än vanligt teckenspråk. Man tecknar bara de viktigaste orden. Jag läste en bok och gick en kurs med storebror.

Vår son tecknar fortfarande lite grann, trots att han ju kan prata bra nu. Min man frågade honom om ett par tecken i helgen och han kom faktiskt ihåg en hel del trots att vi inte tecknat regelbundet på 8-9 månader kanske.
 
Senast ändrad:
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det där med babytecken verkar väldigt intressant. För ett år sedan höll jag på och läste om det (och om tygblöjor och annat roligt) . Men trodde att jag hade lite mer tid på mig. Hade tänkt sätta mig in i sådant samt fixa saker när jag fått min gravidpenning och kunde vara hemma. Sedan gick det ju som det gick och jag har haft annat i fokus. Men nu är jag ju inne på tygblöjor igen och sambo hittade om babytecken för några dagar sedan så det kan nog vara dags att kika lite på det. Tor att Tor verkligen skulle uppskatta det om vi skulle lyckas.

Lewellyn
Ja babysittern står fortfarande framme och används även om den numera inte duger så länge. Min har en ordentlig sele och ett lekbord att klicka på. Är helt omöjlig att ta sig ur. Min fungerar dessutom som gunga i upp till nio kg och ska fungera som babysitter till elva kg. En rejäl sak.
Den som finns hos farföräldrarna är däremot urvuxen och lättare att ta sig ur.

Ds
Tack för länken. Hittade den i morse när jag tokgooglade :p . Verkar dock inte särskilt behagligt med en sådan spolning. Själv skulle jag hellre vara täppt. Men är ju bra att veta vid behov.


Lillen satte i halsen och kräktes upp en fontän av slem nu på kvällen. Mycket effektiv spolning då han var helt fri i luftvägarna ett bra tag efter :) . Nu har han somnat och jag hoppas vi alla får sova bättre i natt.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

att vara två för att hålla fast skulle jag inte göra om det inte var livsnödvändigt, typ penicillin eller vaccin.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det är nog inte särskilt behagligt men då slipper man i alla fall vara där och pilla lika mycket när man inte får vara där och pilla utan skrik och bråk.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det är väl inte så pedagogiskt men med framför allt snorsugen har jag händerna fulla med bara själva manicken så ett handtag för att hålla undan händer är tacksamt. Jag är väldigt osmidig när jag ska hantera såna prylar. Dropparna är något enklare att hålla ordning på men då är jag rädd att jag petar henne i ögonen om vi hinner bli osams. Tack och lov är hon oftast lugnare med droppar än med sug.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Kl
Idag är Tor bättre :banana: . Så skönt :D

Han vart lite piggare igår eftermiddag och behövdes inte bäras konstant längre. I natt försvann den mesta nästäppan vilket han tyckte var så skönt att han sov hela natten i ett sträck och vaknade halv åtta mycket nöjd, åt en hel flaska och sedan var det full rulle att upptäcka världen igen. Efter ett par timmar intensiv lek och klängande överallt har han nu slocknat igen :p . Han är dock fortfarande lite snörvlig och har hosta så det sitter nog kvar ett tag. Jag hostar ju också fortfarande.

Tror inte jag hade oroat mig lika mycket om han hade varit normalfödd. Men som prematur kan han vara extra känslig eftersom det inte är säkert att lungorna är tillräckligt starka för påfrestningen av en förkylning eller ännu värre RS. Många prematurer verkar vaccineras mot RS de första året/åren just för att de är extra utsatta. Tor fick i våras men ingen som nämnt något mer om det nu i höst.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Hm, bvc pratade om det där med rs. De säger ju att varannat år brukar vara rs-år och varannat vinterkräkår. Ska man följa det borde det vara rs-år i år men det vet jag inte om det stämmer för här verkar alla kräkas. Kanske värt att kolla upp med vaccinering ändå, trist om han får det och inte är stark nog att klara av det själv.

Stod och tänkte på det där med Tors snuva när jag duschade sådär varmt så ångorna fyllde badrummet. Man hade ju kunnat koka en stor kastrull vatten och hållit hans ansikte över vattnet. Att jag inte tänkte på det tidigare. Huvudsaken är ju att han är bättre :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det är nog en hyfsad säkerhetsrisk att ha ett barn över en kastrull kokande vatten.. därför man rekommenderar duschen...
Till en vuxen kan man dock hälla upp kokande vatten, luta sig över och ha en handduk hängandes över huvudet så ångorna stannar på rätt ställe..
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

*kl*

Nu måste jag höra med er, har ni någon gång hört att mamman får bättre immunförsvar av att amma? Eller får bättre immunförsvar efter en förlossning?

Kräksjukan går här. Jocke har haft den, min mamma, pappa, bror, morfar + fru samt gamlafarmor har haft den. Dvs alla som träffades i söndags. UTOM jag och viktor.
Normalt sätt så blir jag sjuk bara någon berättar att de var sjuka en gång förra året typ (mao blir sjuk väldigt lätt), men inte denna gången.
Jätteglad är jag såklart (framförallt över att viktor sluppit det!), men är samtidigt väldigt konfunderad. Vad tusan har hänt lixom? :p

Men jag firar, såhär nära odödligheten har jag aldrig varit för :banana: :bump: :banana:


:D
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja det är klart men man behöver ju inte vara i räckvidd. I alla fall hos oss far ångorna iväg rakt till den som lagar mat om man har kokande vatten på spisen. Antagligen för att det är väggar och fläkt runt spisen.

Kl
Är så j-vla less på den där operationen jag gjorde för cellförändringarna. Har en tid i morgon som inte är en tid utan de knör in mig mellan patienter för det finns inga tider. Varför? Jo, sedan i fredags (jag vet att det är i absolut längsta laget och har fått höra hur farligt det är!) har jag haft vidriga flytningar som luktar apa. Igår misstog jag mig rejält. Trodde Alva hade bajsat men det var min muff som luktade. Riktigt, riktigt äckligt! Alltså! Varför ska det bara vara problem? :mad:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vilse: nja, jag har nog aldrig varit så mycket sjuk som sedan jag fick barn. Här är det mest storebror som drar hem, smittar ffa mig men även pappa och lillasyster, och sedan bollar vi det fram och tillbaka. Räknar inte med någon sammanhållen period av friskhet förrän i april nu. O_o

Idag: Storebror sov jättedåligt igår kväll och hamnade tills lut hos oss på soffan (ergo: jag kunde inte sy något på adventskalendern). Precis när vi skulle lägga oss vaknade lillasyster och ville icke somna om. Slutade med att jag gjorde en flaska ersättning (hon äter ju annars inte på nätterna) som hon drack upp nästan helt, så hon var väl hungrig. Precis när ögonen föll ihop bubblade det till i blöjan, så det var bara att stiga upp och byta på henne. Sedan var hon helvaken förstås så jag lade mig med henne i gästsängen. Jag tror jag somnade först...

Idag var storebror tvärförkyld och kunde inte gå till dagis. Jag och två grannar skulle ha ätit frukost ihop. Hon fick en bebis i början av september och vi har försökt hitta en tid sedan dess. Var bara att lämna återbud förstås.

Lillasyster har fått äcklig frätande diarré igen och blev snuvig framåt eftermiddagen. Jag har galen hosta och mår halvilla hela tiden => hostar så jag nästan kräks ffa när jag måste tömma bajspottor :yuck:. Min käre make for på kurs i morse och kommer hem på fredag. Barnen har grinat hela dagen (dock inte alltid samtidigt).

Men, dagens gulliga: Släpade ut oss på en liten barnvagnspromenad framåt kvällen. I ett tappert försök att sprida god stämning sa jag hurtigt när vi kom hem: "Nu var det väl skönt med lite frisk luft?!" Varpå min son tittar på mig med stora ögon och säger "Mamma, var är luften?":D:love:

Sedan åt vi en fullvärdig kvällsmåltid bestående av smörgås med jordnötssmör (L), smörgås med korv (jag), hirsgröt med fruktpuré (T). Samt ättiksgurka (cornichons) i stora mängder. Min son äter dem som godis direkt ur burken! Jag lyckades bara sno åt mig de sista i burken som han inte lyckade fiska upp. När jag hämtade en ny burk åt honom fick jag nådigast ta över den gamla och äta upp resterna.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Vilka galna mängder ättiksgurka! Jag tycker att det är tokvidrigt men otroligt att allt det fick plats i en så liten mage! :D

Och ja, superäckligt! Ska aldrig mer klaga på illaluktande bajsblöjor nu när jag själv luktat så i några dagar. Huu!

Kl
Lilletös har börjat bitas så förbannat när hon snuttar och inte egentligen är hungrig så nu håller jag på med ett litet projekt att hon får äta så länge hon aktivt äter och sen får det vara nog. Inget mer ammas till sömns. Igår gnällde hon en del när hon inte fick viljan igenom. Inte så att hon var förtvivlad eller så men lite smågnäll nästan helt utan tårar. Till slut somnade hon jättefint. Nu snuttade hon och vände själv bort huvudet när hon var klar. Duktig tös! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 497
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 265
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 553
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 399
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp