Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2013! #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Varför ska du bli ledsen för?! Jag har inte sagt något som inte är en sanning för någon annan. Jag har dessutom inte sagt något om att det skulle vara dåligt att göra något bra för varken barn eller miljö, ända anledningen till att det "gick att driva" med för mig, var just för att det var en sån grej som verkligen inte var jag. Därmed inte sagt att det inte vore en bra grej för andra, eller att jag tycker att andra är idioter som gör det.
Jag har inget mot dem öht, men nej, jag skulle aldrig köpa beggade blöjor, oavsätt hur varmt tvättade de var, och sätta på mitt barn.


Varför får jag inte bli ledsen? När det visat sig att någon lurats och ljugit om något jag är intresserad av och tycker är spännande är väl inte det så konstigt? Jag förutsätter att folk talar sanning här och blev lite besviken. Eftersom de flesta inte känner dig på riktigt så är det omöjligt att lyckas lista ut att det bara var ett skämt. Det känns dessutom inte som att den typen av skämt hör hemma i en sådan här tråd där man ibland kan behöva känna sig trygg bland vänner.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag tycker också det var ett märkligt skämt. Du lovordade ju dessa tygblöjor i olika material och skrev väldigt utförligt om hur bra dom var.
Dessutom finns det väl andra i tråden som köpt begagnade tygblöjor, så att skriva så känns inte helt genomtänkt.

KL
På tal om mat, Tova äter helt plötsligt allt möjligt om ammar väldigt lite helt plötsligt. Bara sådär. Ska bara få henne att sova om nätterna med så slipper jag kanske amma då också :cool:
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

På tal om tygblöjor, det är en tjej i en fb-grupp som övade sin bebis att göra sina behov på toalett/handfat/whatever. Gick tydligen bra. Hon var även på någon tygblöjeträff (?) för att få info och så men det var ju här i sthlm så hon går nog inte att nyttja för kontaktskapande. Kolla om du har något liknande nära dig, även om det känns lite nördigt? ;) Tror nog du får vettiga svar där. annars är det som sagt inte en så dum grej med att toa-öva för miljö och plånbok. Tydligen funkade det bra :)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

jag ger Charlie av det jag äter, eller delar av det. igår spagetti o köttfärsås. (fast jag skar spagettin lite mer sen) det finns alltid någon del av det jag äter som han kan äta.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Till alla (som svarat).
Wow vad jag känner att ni överdriver, verkligen. Skämtet var inte till för att vara taskig, eller för att det skulle vara roligt för någon annan än mig, och den andra som visste om det. Så det var inget skämt som ni då, eller i framtiden skulle skratta åt, bara vi då. Thats it. Förstår verkligen, verkligen inte varför det är en sån biggie att jag sagt något, som jag kanske inte tycker personligen men som MÅNGA andra tycker. Det är ju inte direkt så att jag sagt något som eg behöver vara lögner för någon annan. Det kan dessutom inte på något sätt skada era barn så really, whats the big deal?!

Att det finns andra i tråden som köpt begagnade tygblöjor visste jag inte om. Antingen har jag glömt det eller inte läst det, jag läser inte tråden så mycket längre. Men oavsett, så vad någon annan gör så ändrar inte det min uppfattning om att jag inte skulle göra det. Jag hoppas verkligen att den som nu gjort det, är tillräckligt trygg i sin egen uppfattning för att inte bry sig om vad jag tycker.

Solvind, jag har inte heller sagt att du inte FÅR bli ledsen, jag skrev att jag tyckte det var onödigt. Det är långt ifrån samma sak. Som sagt, jag skrev eg inga lögner, förutom att jag använde dem och tyckte dom är bra (det vet jag ju inget om eftersom jag inte provat), det tog två sek att googla fram den infon jag skrev, så det var inget hittepå taget ur luften.
Fö kan jag ju bara beklaga om du inte kan känna dig trygg i det jag ev kommer skriva i framtiden för att jag skojat om att jag gillar tygblöjor... men detta är internet, och jag kan nog garantera dig, att det är absolut inte den värsta lögnen/icke sanningen som du läst på internet. För igen, det enda som var en lögn, var att jag använde dem och gillade dem, övrigt var fakta jag fått från internet.



Kaktus, våran BVC sköterska sa att det var ok med halvfabrikat efter 8 månader. Det är ju då det börjar bli ok med lite salt. Fö är det helt utmattande tröttsamt vad mycket grejer det är som inte "borde" innehålla salt som gör det. Krossade tomater tex... de flesta märkena vi tittat på innehåller salt. Sjukt störigt, att man ska behöva gå igenom allt om man vill vara nitisk fram till 8 månader.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jag tycker också att det fick lite väl stora proportioner. Jag förstod inte det roliga i skämtet men så förstår jag inte min svärmors humor heller. No big deal...

/over and out i det ämnet
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Ja det där tidiga toaletttränandet har jag också läst om. Kallas för EC. Och jag har till och med köpt en liten mjuk toasits till Tor som han får sitta på ibland :p . Men ännu har inget kommit då. Dock tycker han det är ganska kul att sitta där och det är ju ingen nackdel att vänja sig vid det. Potta som de flesta verka köra med tänker jag inte skaffa om det inte blir nödvändigt. Att tömma bajs ur den är inget jag känner mig bekväm med :wtf: . Och kanske ändrar ja mig om tygblöjor första gången han bajsar i dem ;)

Ja nördigt är det. Fast det passar mig :D


Har förresten en kusin som kör på hela grejen med sina barn. Vegetariskt och så mycket ekologiskt det går, bärsjal och bärsele, ingen bil (de har en lådykel istället), knappt ens barnvagn, tygblöjor och EC. Extremt mycket miljötänkande där. Nästan så man får dåligt samvete med hur lite man gör ändå. Fast han bor så långt bort så jag kan tyvärr inte utnyttja den kunskapen
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Och jag tycker nog att det är du som överdriver dina svar och verkar ta det väldigt hårt att vi inte gillade ditt skämt. Men kanske jag tolkar texten fel för det är lätt hänt när det är skrivet. Nu tror jag nog att du skulle svara på det här att du inte bryr dig det minsta om vad vi tycker eftersom det var menat för dig.

Vi tycker väl olika helt enkelt och jag följer Micks exempel och lämnar det här ämnet nu
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Knapp

Provade att ge Ylva en klyfta satsumas och nu måste jag äta min frukt i smyg om jag vill ha den för mig själv! :p
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det finns väl nåt engångsgrejs man kan lägga i dem som man byter varje gång?

Låter som en superfamilj det där :p jag är världens miljöbov. Återvinner saker ibland men kastar allt som oftast i papperskorgen. Har i alla fall slutat kasta batterier :o Någon gång ska jag skaffa ett sånt ställ med backar märkta med materialen så det är lätt att sortera.

Bara för det var jag tvungen att googla tygblöjeträff. Finns tydligen info på blojfribebis.se så du kanske kan hitta nåt nära dig.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det där med frukt är jag så himla dålig på! Vi äter allt för lite av den varan här. Har hellre grönsaker i maten. Man kanske borde köpa en laddning att göra puréer av och stoppa i frysen så åtminstone minstingen kan få in fruktvana.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Nej jag blev inte det minsta ledsen över att ni inte gillade skämtet, det var inte ni som skulle gilla det heller. Det jag däremot förundrades över, och tycker är intressant och gick igång på, var att många uppfattade det som onödigt och att du dessutom blev ledsen över det, när det i mina ögon är som en piss i havet. Thats it.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Prova gör pureer, det är SÅ himla enkelt!
Med banan, så tar jag bara en klase bananer och hivar ner i en bunke, sen tar jag stavmixern, tar max två min sen är det klart.
Sen fyller jag i såna här klämpåsar
http://webbutik.barnmatsbutiken.se/klampasar-for-pafyllning-20-p.html
(dock behöver dom en lång sådan där påsklämma längst upp när man använder dem, annars är risken stor att de läcker)

När det fanns persikor så höll jag först på och skalade dem, gjorde i halvor och sedan ner i bunken och mixade. Sedan slutade jag skala och det gick lika bra det.

Jag har gjort plommon också, dom kokade jag dock. Har gjort på både torkade och färska och alla har varit jätte uppskattade!
Känns mycket bättre att göra egna eftersom det i burkarna är massa annat trams i, typ mjöl och skit. Att köpa de där klämpåsarna, som är 100% frukt, för 15kr st känns inte heller speciellt kul när man kan göra eget betydligt billigare. Det är inte det att vi inte har råd egentligen, men det blir lite av en principsak, haha, jag vill inte bli lurad ^^
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Om man läser på barnmatsburkarna står ingredienserna i ordningen mest volym först. Dvs är det mest vatten står vatten först. Tittar man på burkarna står vatten ofta först varför jag inte heller köper burkar annat än när jag ska iväg eller verkligen inte orkar laga mat. Jag lagar oftast mat samtidigt som jag lagar vår mat och vissa saker är knöligare att laga som barnmat så man behöver två grytor helt enkelt.

Dock smörjer jag en form med olja och klickar ner purén där om jag gör så det räcker att frysas eller lägger i fryspåsar och sätter klämmor. Det är bara att ställa frysen på snabbfrysning och så lägger man klumparna i en matlåda efter ett par timmar eller så :) i något fall har jag lagt ett par portioner direkt i matlåda också. Funderar på om jag ska köpa muffinsformar som kaktus (?) tipsade om. Lätt att återanvända sen med :)

Hur blir banan efter frysning? Jag brukar bara använda den färsk. Behöver man någon mer frukt för att det ska bli bra konsistens om man tänker frysa den? Äpple är ju sånt som överlever en evighet i kylen så det kan få ligga ibland. Dock går jag lös på äpplen med rivjärnet och tycker att det är enklast när det bara handlar om små mängder. Mango är ju supergott, det kanske man skulle köpa hem och göra också.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Jodå det finns engångsinlääg. Fast då försvinner en av de bra grejerna. Nämligen det mjuka tyget direkt mot huden. Vad jag har förstått kan även inlägget göra att blöjan känns blötare för bebisen. Men det underlättar säkert blöjbytena.

Ett litet roligt sammanträffande hände idag. Bara för att vi pratade om EC med tidig potträning så kissade Tor i toaletten för första gången idag :D


Angående mat så håller jag med Apollo om att det stoppas ner en massa onödigt jox i barnmaten och även i vår egen vuxenmat som extra salt och socker där det inte hör hemma. Så det är ju en fördel att göra egen. Fast ibland orkar man inte.

Jag försöker vara försiktig med frukt till Tor förutom plommonen och päronen och aprikosen som han får för att hålla igång magen. Frukt är sött och gott så på vårt BVC varnar de från att vänja de små vid det för mycket så att de inte vägrar den vanliga maten sedan. Bättre med grönsaker och riktigt mat
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

all burkmat jag köper (sempers eller hipps eko) är utan tillsatser. visst innehåller de vatten men absolut inget salt eller socker.
jag kör på "testa allt" ja förutom godis och saft mm så charlie får allt från macka, grekisk yoghurt, avokado och frukt till potatis, morötter, köttbitar (minimini). han har fått smaka pärondricka men drickee inget annat än lite vatten och så bröstmjök.

tycker det är urskönt när de kan börja mata sig själva (efter 6 månader). är inte alls nån purémänniska.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Näe, ibland orkar man verkligen inte... i början var jag duktig (som om man blev en bättre människa för det..) och olivia åt bara hemlagad mat som jag så fint portionerat upp i lagom stora plastburkar. Sen blev jag på gravid och mådde illa av precis allt och orkade inte ställa mig och laga massa extra mat.. så då köpte vi burkar. Där kan jag väll iof erkänna att jag faktiskt blir en sämre människa, haha, inte för att jag köper burkarna, utan för att jag själv tycker dom är så sjukt äckliga och skulle aldrig falla mig in att smaka på dem. Nu är jag visserligen extra (EXTRA) känslig, men det är tom så illa att jag sitter och hulkar... men Olivia älskar de flesta.


Vi kör också på att hon får smaka allt som inte är rent av dåligt... visserligen dör hon väll inte av lite bullar osv men det får hon inte smaka på. Men annars var en av de första grejerna hon smakade på feta ost, haha. Det senaste hon satte i sig, förutom sin välling var hummus. Märks tydligt att hon verkligen uppskattar rejält smakrika saker än annat. Men planen är att så fort hon blir ett och får börja äta mer salt, så kommer hon få äta vår mat rakt av. Grannungen är min stora förebild... gick förbi deras hus en dag och hörde hur han (2,5 år) grät och vrålade "JAG VILL HAAA OLIIIIIIVEEEEEEEEEER!!!" :D
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Det jag tyckte var trist med "skämtet" är att det var internt för dig och en icke namngiven. Vi andra exkluderades och det tycker i vart fall inte jag är så snyggt gjort, lite dagisnivå typ "jag och x har en hemlis!".

Solvind, jag känner en via en FB-grupp som portar sin bebis och det verkar funka bra. En på öppna förskolan ja brukar besöka pottar sin bebis när han gör större saker. Så hon slipper i princip alltid ta hand om luktande blöjor. Lite häftigt ändå att det funkar.

Ang fruktpure brukar jag koka bl.a. Äpple/päronpure och han äter banan ibland nu när magen är ok igen, antingen drar jag banan direkt från den med skeden eller mosar ihop med färskt päron. Borde ju även funka att ge som bitar, då blir det lite sysselsättning samtidigt.

När maken kommer hem igen ska jag försöka få tid att göra en stor laddning egna köttbullar så att vi har i frysen och göra en laddning till Sixten också. Har köpt hem ärtor/majs/paprikablandning som jag tänkte blir bra pincettgreppsträning och sysselsättning för honom.

För övrigt utvecklas han i rasande fart nu, för en dryg vecka sen började han säga mammammama, vinka och numer ska han bara stå och sätta sig på rumpan och stå igen. Jag gillar att han har börjat träna på att sätta sig också så jag inte behöver ägna hela dagarna åt livräddning ;)
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

kom på att du undrade om hur det funkade att frysa bananen.. nu är det ju inte jag som ätit den när den väl varit tinad.. men hon har inte gnällt och jag tycket faktiskt det verkar bli riktigt bra.. jag har bara smakat på den en gång när jag micrat den lite länge så den var varm - inte så gott ;)

kaktus, har inte koll på vad han hade för problem med magen, men jag tänkte bara flagga för att både majs och ärtor lätt gör dem hårda i magen/förstoppade.
 
Sv: Vårföräldrar 2013! #6

Naturligtvis är det inte salt eller socker i barnmaten. Det var vuxenmat jag skrev att det finns i som till exempel vissa konserver men även en massa annat där det inte hör hemma. Men i barnmat kan det ibland tillsättas stärkelse eller vetemjöl vilket jag inte brukar har i själv.

Även Tor smakar på det mesta. Men får inga större mängder av sådant som inte är så lämpligt för just honom. Han har till och med smakat på cider, julmust, choklad, glass, vaniljyoughurt och bacon :o . Men det är väldigt lite. Endast en slick eller några droppar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi hej, kära forum. Jag har sedan ett par veckor varit utsedd som god man åt en släkting som i slutet på mars drabbades av en massiv...
Svar
13
· Visningar
1 533
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
72 014
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 952
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 810
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp