Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En extremt gullig sak med en minibebis är att än så länge får både hon och vår lilla katt plats på amningskudden samtidigt. De är så söta att jag förlåter dem båda för att ha hållit mig vakna stor del av natten :love:

Vad avis jag blir! :love: Jag tror L kommer hinna bli tonåring innan Isola sover bredvid henne... :p
 
I natt har vi varit vakna mycket, men inte pga bäbis utan pga storasyster. Hon har hemsk hosta och velat ligga hos oss så vi har inte sovit mycket vi tre. Men den lilla däremot, hon sover lika skönt ändå helt obrydd av omvärlden :p Hon sover än och klockan är strax efter 10 så snart går jag nog och väcker henne :)
 
Jag kör ibland stående amning över handfatet, haha. Funkar det också :D

Vad använder ni för tygisar?

Använder ekologiska frottéblöjor med ett extra ilägg och skal (från ImseVimse). Funkar jättebra! Hade tänkt köra vikblöjor först men är helt för lat för det!
 
Dagens besök hos bvc visade viktuppgång på 400 g sen förra veckan, tre veckor och en dag gammal väger Hugo 4020 g vilket är ett drygt kg upp från födselvikten. Längden har ökar ca 2 cm från födseln.

Angående att lämna bebisen till andra så får alla våra närmaste hålla och gosa med Hugo. Den enda som varit själv med honom (förutom jag och maken) är min pappa, men då var jag borta max en halvtimme och maken var bara ute på gårdsplanen.
 
Det där hade jag så svårt för. Värst var om någon som inte var jag och sambon var tvungen att försöka trösta innan de lämnade tillbaka :p tänk om folk bara kunde komma för att titta på bebisen och inte var tvungen att hålla men som sagt, på något vis "tillhör" det att låna ut fast man inte orkar. Minns när en släkting skulle göra oss tjänster och utan att fråga tog barnet och gick iväg när vi skulle äta så vi skulle få lugn och ro. Jag hatade det. Hoppas jag är tuffare idag.

Låna får de gärna göra för mig men börjar bebis gnälla så vill jag ha tillbaka henne. Det verkar vara en grej att trycka in ett finger i munnen på bebisen för att försöka trösta och jag tänker mest på hur mycket bakterier det finns under den nageln :grin:
Jag får bli bättre på att säga ifrån det iaf.
 
@carmarnic Jag är helt nybörjare på sjal, men Hugo trivs jättebra i sjalen så vi har använt vår ganska mycket. Lägger alltid huvudet åt sidan så att han har örat mot bröstkorgen och så att det blir enkelt att stötta huvudet med ena "axelbandet".

Då ligger nog Leona som Hugo. Hon ligger och sover så gott och helt plötsligt får jag panik och tror att jag ska ha ihjäl henne så jag tar ut henne ur sjalen och så vaknar hon. Kanske får försöka inse att hon överlever :p
 
Då ligger nog Leona som Hugo. Hon ligger och sover så gott och helt plötsligt får jag panik och tror att jag ska ha ihjäl henne så jag tar ut henne ur sjalen och så vaknar hon. Kanske får försöka inse att hon överlever :p
Jag är också nojjig, mest för att det ska bli för varmt (eller ibland för kallt om vi är utomhus). Brukar sticka ner ett finger och känna på honom och då brukar han gny lite ("stör mig inte") och sen sova vidare.
 
Det låter jobbigt, förstår att du inte ville lämna henne när ingen annan kan trösta.
Första språnget håller på en vecka ungefär om jag minns rätt, så det är överkomligt :). Tycker att han är mer med och verkar mer medveten när han kollar på mig så det känns som att det han är i ett språng just nu.

Ska testa att låta honom ligga kvar på kudden, det tror jag kan fungera :). En babysitter har jag funderat på att införskaffa, tror det finns en chans att han uppskattar den.

Nej nu hoppas vi att det inte ska bli samma sak igen men det blir det nog inte :)
Vi har en sån gunga som gungar själv nu. Köpte på blocket för 400 kr så det var inte mycket pengar ifall den inte skulle varit populär :)
 
Upp som en sol och ner som en pannkaka, och upp igen, och ner igen. I've got a serious case of the baby blues... Känner mig otillräcklig, börjar gråta så fort jag inte kan trösta L eller på något sätt misstolkar henne, börjar gråta av en massa andra saker också, känner inte den där himlastormande kärleken osv osv. Hon är bedårande söt, spänner hon ögonen i mig kan jag inte titta bort och jag känner ett enormt ansvar för henne, men i övrigt vet jag liksom inte vad jag ska göra med varken mig själv eller henne.

Jag vet att det kan vara så här i början, jag vet att anknytningen kan ta tid, jag vet allt det där men det är en så väldigt klen tröst för tillfället. Just nu längtar jag till nästa vecka då jag ska dra igång med studierna så jag får använda huvudet igen, men då får jag istället dåligt samvete...

Blärgh...
 
Upp som en sol och ner som en pannkaka, och upp igen, och ner igen. I've got a serious case of the baby blues... Känner mig otillräcklig, börjar gråta så fort jag inte kan trösta L eller på något sätt misstolkar henne, börjar gråta av en massa andra saker också, känner inte den där himlastormande kärleken osv osv. Hon är bedårande söt, spänner hon ögonen i mig kan jag inte titta bort och jag känner ett enormt ansvar för henne, men i övrigt vet jag liksom inte vad jag ska göra med varken mig själv eller henne.

Jag vet att det kan vara så här i början, jag vet att anknytningen kan ta tid, jag vet allt det där men det är en så väldigt klen tröst för tillfället. Just nu längtar jag till nästa vecka då jag ska dra igång med studierna så jag får använda huvudet igen, men då får jag istället dåligt samvete...

Blärgh...
Det tar väl lite tid, ingen panik. Jag grät också för allt möjligt i början. Slets mellan henne och viljan att ha min gamla frihet. Har landat i det nya men behöver tanka energi utan henne varje dag.
 
Hur ofta och hur länge ammar ni? Senaste dagarna känns det som det är det enda vi gör. Hon äter från ena bröstet i kanske en halvtimme, somnar till och verkar nöjd bara för att en kvart senare vakna och verka utsvulten och äta ytterligare. Sover bra i vagnen men inne tycker jag hon är vaken nästan hela tiden. Tack och lov äter hon fortfarande med tretimmarsintervaller på nätterna. Hon går upp bra i vikt så det verkar finnas mat.
 
Hur ofta och hur länge ammar ni? Senaste dagarna känns det som det är det enda vi gör. Hon äter från ena bröstet i kanske en halvtimme, somnar till och verkar nöjd bara för att en kvart senare vakna och verka utsvulten och äta ytterligare. Sover bra i vagnen men inne tycker jag hon är vaken nästan hela tiden. Tack och lov äter hon fortfarande med tretimmarsintervaller på nätterna. Hon går upp bra i vikt så det verkar finnas mat.

Det är väldigt olika, han har inte direkt hittat någon dygnsrytm eller rytm över huvud taget än.

Som max går det 3-4 timmar emellan. Han har ungefär två sådana "pass" per dygn, men de kan infalla när som helst och dessvärre väldigt sällan på natten :p

Ganska ofta känns det som att han vill äta lite mest för att det är mysigt och inte för att han är hungrig. Han tar 8-10 tag för att sen somna, och inte bli nöjd när man försöker flytta honom därifrån.

Men vanligast är väl att han ammar med 1-2 timmars mellanrum och det tar ca en kvart varje gång. Mjölk finns i överflöd. När ska brösten anpassa sig egentligen? :p
 
Vi har också varit på BVC idag. 2830 gram och 49,5 cm 2 veckor och 3 dagar gammal. Så 230 g upp sen förra veckan :)

Frågade om D-dropparna och sköterskan sa att det hände att de fick ont i magen av dem. Vi fick vattenbaserade att prova istället så ska se om det blir bättre :)
 
Det är väldigt olika, han har inte direkt hittat någon dygnsrytm eller rytm över huvud taget än.

Som max går det 3-4 timmar emellan. Han har ungefär två sådana "pass" per dygn, men de kan infalla när som helst och dessvärre väldigt sällan på natten :p

Ganska ofta känns det som att han vill äta lite mest för att det är mysigt och inte för att han är hungrig. Han tar 8-10 tag för att sen somna, och inte bli nöjd när man försöker flytta honom därifrån.

Men vanligast är väl att han ammar med 1-2 timmars mellanrum och det tar ca en kvart varje gång. Mjölk finns i överflöd. När ska brösten anpassa sig egentligen? :p
En kvart låter som en dröm. Här är det 30-60 min åt gången.
 
Det tar väl lite tid, ingen panik. Jag grät också för allt möjligt i början. Slets mellan henne och viljan att ha min gamla frihet. Har landat i det nya men behöver tanka energi utan henne varje dag.

Tack för ditt svar. Hur länge tog det innan du började landa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 295
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 757
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 898
Senast: Rie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp