Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch nu är det deppigt. Gråter en skvätt eller flera varje dag för att jag är så less på att vara gravid och känner mig så låst. Och då försöker jag tänka att det blir bättre sen men då blir jag istället ledsen för det känns som att det inte alls blir bättre sen. Jag vill inte och hade inte planerat att vara mammaledig men nu verkar det som att jag blir tvungen att vara det ändå för att firman sambon jobbar på inte skulle gilla att han är hemma sept-maj (mansdominerad bransch). Och nog är det bäst rent ekonomiskt för familjen att jag är hemma men det är ju på mitt konto det kommer eka tomt vilket får mig att känna mig som att... jag blir försörjd av min man.
Och min hästlängtan blir bara starkare och jag har bestämt mig för att köpa häst när bebis är ute. Och jag vill börja kolla nu men det går ju inte pga höggravid och skulle omöjligt komma upp på en häst. Förstår väl att det är hormoner och min depression för den delen som spökar men det hjälper inte alls.
 
Usch nu är det deppigt. Gråter en skvätt eller flera varje dag för att jag är så less på att vara gravid och känner mig så låst. Och då försöker jag tänka att det blir bättre sen men då blir jag istället ledsen för det känns som att det inte alls blir bättre sen. Jag vill inte och hade inte planerat att vara mammaledig men nu verkar det som att jag blir tvungen att vara det ändå för att firman sambon jobbar på inte skulle gilla att han är hemma sept-maj (mansdominerad bransch). Och nog är det bäst rent ekonomiskt för familjen att jag är hemma men det är ju på mitt konto det kommer eka tomt vilket får mig att känna mig som att... jag blir försörjd av min man.
Och min hästlängtan blir bara starkare och jag har bestämt mig för att köpa häst när bebis är ute. Och jag vill börja kolla nu men det går ju inte pga höggravid och skulle omöjligt komma upp på en häst. Förstår väl att det är hormoner och min depression för den delen som spökar men det hjälper inte alls.
Då är vi två som är jävligt less!
Jag orkar ingenting och oroar mig för att det INTE kommer att bli bättre när jag läser om hur lite alla sover. Jag vill bara kunna röra mig igen. Och helst inte vakna hela tiden av domnade händer.

Provridning kan ju bli svårt men läsa annonser och hälsa på hästar kan du ju göra! "Öva" lite på att köpa häst så att säga.

Men du, vi är faktiskt inne i sista månaden nu!
 
Då är vi två som är jävligt less!
Jag orkar ingenting och oroar mig för att det INTE kommer att bli bättre när jag läser om hur lite alla sover. Jag vill bara kunna röra mig igen. Och helst inte vakna hela tiden av domnade händer.

Provridning kan ju bli svårt men läsa annonser och hälsa på hästar kan du ju göra! "Öva" lite på att köpa häst så att säga.

Men du, vi är faktiskt inne i sista månaden nu!

Jag sover inte lite! :-) exakt lika mkt (om inte mer) än vanligt! Bebis vaknar ibland nattetid, dock Max en ggn o vill äta, men somnar om direkt igen så Max typ 20min vaken då o då brukar mannen min mata med flaska jag pumpat mjölk i. Vissa nätter vaknad hon inte :-)
 
Hur ofta och hur länge ammar ni?
Jag har agerat napp åt lilltjejen, så jag tror nog hon "ätit" en gång i timmen i prinicp hela dagen. 2-3 timmar mellan nattetid. Kvällstid har jag inte ens brytt mig om att flytta henne från mig, då får hon ligga där med bröstet i munnen :p
Det har dock blivit värre de sista dagarna, sen jag började med antibiotika. Så jag tror det är en del av orsaken till att hon är så suttig just nu.

DOCK! idag verkar det som hon accepterade nappen! Äntligen. Låg och suttade på den i 2-3 timmar, innan hon berättade att hon var hungrig. Mina bröst höll på att sprängas :D Men samtidigt väldigt skönt, jag har henne gärna tätt, men det är även skönt med lite pauser :)

Tack för ditt svar. Hur länge tog det innan du började landa?
Med första barnet tog det mig ca två veckor. Sen kunde jag trösta sonen utan att behöva plocka fram brösten - och det var det som blev "räddningen" för mig. Jag grät av lycka, innan kände jag mig bra som en mjölkko :p

Man vänjer även sig, samt att barnet blir äldre och klarar oftast av att vara själv längre stunder (ligga i babygym, eller bara ligga och titta på vad mamma gör). Viktiga är att få lite avlastning och få vara själv. (för mig "räknas" det inte att vara själv om bebis ligger och sover i nestet bredvid mig, för då måste jag ändå hela tiden ha koll på henne. Att lyfta in henne så hon får sova hos pappa på kontoret när han jobbar ger mig däremot mig min "lediga" tid.)

En annan viktigt sak är även att man vänjer sig vid att sova mindre. Första veckorna är jobbiga, sen kommer man in i rutinen att vakna ett par gånger varje natt. Och då klarar man ev trötthet mycket bättre. :)
 
Till er som fortfarande är gravida så kan jag ju säga att jag tycker det är mångdubbelt mycket jobbigare att vara gravid än att vara förälder. Visst, man kan i vissa fall få ganska lite med sömn, men man har samtigt oftas mycket mer energi än när man är höggravid. Så det brukar jämna ut sig ganska bra ;)

Även om jag (kvällstid) är väldigt trött nu, så har jag ofantligt mycket mer energi nu än när jag var gravid. Har nog 2-4 uppvak per natt, de är ca 5 min långa, någon minut mer den gången jag byter blöja. (jag liggammar och när hon väl fått tag så somnar jag).

Självfallet kommer det perioder när man är dödstrött och tycker det är jobbigt, men oftast känner man (jag) sig bara väldigt lyckligt lottad som fått bli förälder till dessa underbara barn :)
 
Min nakenfis :love:
11065952_639067266195195_4719593938551975624_n.jpg
 
Usch nu är det deppigt. Gråter en skvätt eller flera varje dag för att jag är så less på att vara gravid och känner mig så låst. Och då försöker jag tänka att det blir bättre sen men då blir jag istället ledsen för det känns som att det inte alls blir bättre sen. Jag vill inte och hade inte planerat att vara mammaledig men nu verkar det som att jag blir tvungen att vara det ändå för att firman sambon jobbar på inte skulle gilla att han är hemma sept-maj (mansdominerad bransch). Och nog är det bäst rent ekonomiskt för familjen att jag är hemma men det är ju på mitt konto det kommer eka tomt vilket får mig att känna mig som att... jag blir försörjd av min man.
Och min hästlängtan blir bara starkare och jag har bestämt mig för att köpa häst när bebis är ute. Och jag vill börja kolla nu men det går ju inte pga höggravid och skulle omöjligt komma upp på en häst. Förstår väl att det är hormoner och min depression för den delen som spökar men det hjälper inte alls.
Men, föräldraledighet är ju en rättighet så även om sambons företag inte "gillar" att han är borta så är han i sin fulla rätt att vara det. Hoppas det löser sig till det bästa. Och att du blir med häst snart :up:
 
Hur ofta och hur länge ammar ni? Senaste dagarna känns det som det är det enda vi gör. Hon äter från ena bröstet i kanske en halvtimme, somnar till och verkar nöjd bara för att en kvart senare vakna och verka utsvulten och äta ytterligare. Sover bra i vagnen men inne tycker jag hon är vaken nästan hela tiden. Tack och lov äter hon fortfarande med tretimmarsintervaller på nätterna. Hon går upp bra i vikt så det verkar finnas mat.

Här kan det vara allt mellan en kvart mellan till över tre timmar mellan amningarna. Vet inte riktigt hur länge hon äter.. 10-15 minuter kanske.

Skönt att du fick komma iväg till hästen en stund och få lite ny energi!

Vi har vart iväg på födelsedagskalas nu ikväll. Tog och pumpade ur innan och hade med så jag behövde bara gå iväg och amma en gång :)
 
Här kan det vara allt mellan en kvart mellan till över tre timmar mellan amningarna. Vet inte riktigt hur länge hon äter.. 10-15 minuter kanske.

Skönt att du fick komma iväg till hästen en stund och få lite ny energi!

Vi har vart iväg på födelsedagskalas nu ikväll. Tog och pumpade ur innan och hade med så jag behövde bara gå iväg och amma en gång :)
Ja det var himla skönt. Vi skulle få låna en pump men kommer köpa en egen imorgon, kan inte vänta längre. Tror det kommer göra oss alla gott!
 
Då är vi två som är jävligt less!
Jag orkar ingenting och oroar mig för att det INTE kommer att bli bättre när jag läser om hur lite alla sover. Jag vill bara kunna röra mig igen. Och helst inte vakna hela tiden av domnade händer.

Provridning kan ju bli svårt men läsa annonser och hälsa på hästar kan du ju göra! "Öva" lite på att köpa häst så att säga.

Men du, vi är faktiskt inne i sista månaden nu!

Jag sover inte lite! :-) exakt lika mkt (om inte mer) än vanligt! Bebis vaknar ibland nattetid, dock Max en ggn o vill äta, men somnar om direkt igen så Max typ 20min vaken då o då brukar mannen min mata med flaska jag pumpat mjölk i. Vissa nätter vaknad hon inte :-)

Jag sover inte heller lite :) Oftast ca 7 timmar ostört sen lite matning då vi båda snabbt somnar om för att sova ett par timmar till innan nästa matning. Somnar eventuellt om en timme till om inte äldsta dottern tycker vi ska gå upp istället :)
 
Jag sover inte heller lite :) Oftast ca 7 timmar ostört sen lite matning då vi båda snabbt somnar om för att sova ett par timmar till innan nästa matning. Somnar eventuellt om en timme till om inte äldsta dottern tycker vi ska gå upp istället :)
Får väl gå in och sabba lite, för jag sover inga sju timmar i sträck ;). Somnar väl 22-23, hon äter vid 02 och vid 05. Oftast somnar jag, liggammar i regel, men ibland om hon tex är täppt får jag sitta upp och således vara vaken. Eller som inatt när hon inte ville somna om så hängde vi mellan amningarna. Och inte har hon låtit mig sova under dagen heller lilla gullhönan;). Men oftast funkar det! Man klarar sig på rätt lite sömn, jag sov ju uselt stora delar av graviditeten också.
 
Får väl gå in och sabba lite, för jag sover inga sju timmar i sträck ;). Somnar väl 22-23, hon äter vid 02 och vid 05. Oftast somnar jag, liggammar i regel, men ibland om hon tex är täppt får jag sitta upp och således vara vaken. Eller som inatt när hon inte ville somna om så hängde vi mellan amningarna. Och inte har hon låtit mig sova under dagen heller lilla gullhönan;). Men oftast funkar det! Man klarar sig på rätt lite sömn, jag sov ju uselt stora delar av graviditeten också.
Problemet är ju just att jag sover uselt nu, och jag känner inte att jag klarar mig.
 
Problemet är ju just att jag sover uselt nu, och jag känner inte att jag klarar mig.
Av någon konstig anledning klarar kroppen bättre av lite sömn efter förlossningen. Eller ja, så är det för mig i varje fall :)
Så oroa dig inte över den biten, visst kan du bli en hålögd zombi, men chansen är ganska stor att det inte behöver bli så :)=
 
Får väl gå in och sabba lite, för jag sover inga sju timmar i sträck ;). Somnar väl 22-23, hon äter vid 02 och vid 05. Oftast somnar jag, liggammar i regel, men ibland om hon tex är täppt får jag sitta upp och således vara vaken. Eller som inatt när hon inte ville somna om så hängde vi mellan amningarna. Och inte har hon låtit mig sova under dagen heller lilla gullhönan;). Men oftast funkar det! Man klarar sig på rätt lite sömn, jag sov ju uselt stora delar av graviditeten också.

Är väldigt glad att jag får sova på natten för det finns inga möjligheter alls att sova dagtid överhuvudtaget pga en 3 åring som inte sover middag längre (och inte gjort på flera månader) :)
 
Av någon konstig anledning klarar kroppen bättre av lite sömn efter förlossningen. Eller ja, så är det för mig i varje fall :)
Så oroa dig inte över den biten, visst kan du bli en hålögd zombi, men chansen är ganska stor att det inte behöver bli så :)=
Jag har väl visa förhoppningar om att det är mindre jobbigt att leva när man inte har någon som växer i en och förhoppningsvis väger lite mindre och inte har det att släpa på...
 
Hur ser ditt sovmönster ut nu? Jobbar du fortfarande?
Jobbar en vecka till. Sover från ungefär nu men vaknar när jag ska vända på mig eller pga domnade händer. Händerna domnar i princip i alla ställningar, utom om jag ligger på rygg men då kan jag inte andas.
Ibland är jag också vaken av ryggont eller nästäppa. Så mönster har jag lite svårt att hitta något ;-)

Just det, tycker ofta att jag har ont i magen när jag ligger ner, i musklerna liksom. Brukar ordna sig om jag pallar upp med en kudde men innan jag lyckats göra det är det inte skönt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 295
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 758
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 898
Senast: Rie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp