Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jobbar en vecka till. Sover från ungefär nu men vaknar när jag ska vända på mig eller pga domnade händer. Händerna domnar i princip i alla ställningar, utom om jag ligger på rygg men då kan jag inte andas.
Ibland är jag också vaken av ryggont eller nästäppa. Så mönster har jag lite svårt att hitta något ;-)

Just det, tycker ofta att jag har ont i magen när jag ligger ner, i musklerna liksom. Brukar ordna sig om jag pallar upp med en kudde men innan jag lyckats göra det är det inte skönt.
Hoppas du får en god natts sömn snart!
 
Jag har väl visa förhoppningar om att det är mindre jobbigt att leva när man inte har någon som växer i en och förhoppningsvis väger lite mindre och inte har det att släpa på...
Det blir mycket lättare då! Lovar :)

När är du beräknad? *listan ligger långt bak*
 
Problemet är ju just att jag sover uselt nu, och jag känner inte att jag klarar mig.

Jag är helt övertygad om att något med hormonerna gör att man helt enkelt klarar sig på mindre sömn när man har fått barn.

Jag har inte sovit längre än 3 timmar i sträck sen den 9 april. Ytterst få nätter mer än 6 timmar totalt. Visst är jag trött på nätterna och morgonarna men dagarna är som vanligt.

Jag hade aldrig klarat något liknande innan jag fått barn. Och som gravid inte på världskartan.
 
I natt somnade vi runt midnatt och vaknade nu vid 10 :D amning och byte kl 6- 7 men kan slumra mig igenom amningen då vi nu har övat bort amningsnappen och det funkar att liggamma:)

Ang lite sömn så visst har jag varit trött men inte i närheten av den jobbiga tröttheten jag kände som gravid. Jag är varje dag sugen på att hitta på något, göra mig iordning, fixa hemma osv. Har knappt sovit nåt på dagarna pga att jag helt enkelt inte velat och haft ro. Så lite trött men ändå hög energinivå. Det är för mig sååååå mycket enklare att vars förälder än att vara gravid!!! Bara att kunna äta som vanligt och sitta och ligga bekvämt är ju helt fantastiskt! Och jag har en hel garderob igen att använda mig av:D

Ska dock inte förminska att hormonerna gör livet väldigt jobbigt korta stunder emellanåt. Och även fast jag är medveten om att det är hormoner så är känslorna inte mindre äkta för det. För mig är det viktigt med min sambo som lyssnar, kramas och är förstående och inte förminskar mig när jag gråter och är helt otröstlig för att jag är känslosam av olika anledningar.
 
Upp som en sol och ner som en pannkaka, och upp igen, och ner igen. I've got a serious case of the baby blues... Känner mig otillräcklig, börjar gråta så fort jag inte kan trösta L eller på något sätt misstolkar henne, börjar gråta av en massa andra saker också, känner inte den där himlastormande kärleken osv osv. Hon är bedårande söt, spänner hon ögonen i mig kan jag inte titta bort och jag känner ett enormt ansvar för henne, men i övrigt vet jag liksom inte vad jag ska göra med varken mig själv eller henne.

Jag vet att det kan vara så här i början, jag vet att anknytningen kan ta tid, jag vet allt det där men det är en så väldigt klen tröst för tillfället. Just nu längtar jag till nästa vecka då jag ska dra igång med studierna så jag får använda huvudet igen, men då får jag istället dåligt samvete...

Blärgh...

Jag har tyvärr inte några goda råd att ge men har sett att du fått bra svar i din andra tråd. Jag kan dock instämma i känslan av att känna sig otillräcklig. När barnet är så ledset att ingenting hjälper är det inte lätt att vara förälder. Har känt mig helt värdelös stundtals av att inte kunna hjälpa mitt barn. Det är särskilt jobbigt när sambon inte är hemma och jag måste ta hand om det själv. Jag tycker dock, trots dippar då och då som mitt tidigare inlägg vittnar om, att det har blivit lättare nu fyra veckor senare. Jag har mer och mer lärt mig acceptera att han faktiskt får gråta ibland, även om det är jobbigt. Att längta bort till andra sysslor än att bara vara förälder tror jag är sunt. Du är ju inte en sämre förälder till ditt barn bara för att du vill göra andra saker då och då.

Något som kan få mig att uthärda skrikiga perioder är att sätta på en spellista med musik jag blir glad av, sjunga med och dansa med barnet i famnen. Dels får jag tänka på annat och dels inbillar jag mig att han lugnas av rytmen och av att jag blir något avslappnad.
 
Hur ofta och hur länge ammar ni? Senaste dagarna känns det som det är det enda vi gör. Hon äter från ena bröstet i kanske en halvtimme, somnar till och verkar nöjd bara för att en kvart senare vakna och verka utsvulten och äta ytterligare. Sover bra i vagnen men inne tycker jag hon är vaken nästan hela tiden. Tack och lov äter hon fortfarande med tretimmarsintervaller på nätterna. Hon går upp bra i vikt så det verkar finnas mat.
Det är lite olika. För ett tag sedan ville han ha mat med 1,5 timmas mellanrum, vilket han ibland vill ha fortfarande på kvällen. Den senaste veckan är han nöjd med att amma varannan till var tredje timma och det tar ungefär 10-15 min varje gång.
 
Då är vi två som är jävligt less!
Jag orkar ingenting och oroar mig för att det INTE kommer att bli bättre när jag läser om hur lite alla sover. Jag vill bara kunna röra mig igen. Och helst inte vakna hela tiden av domnade händer.

Provridning kan ju bli svårt men läsa annonser och hälsa på hästar kan du ju göra! "Öva" lite på att köpa häst så att säga.

Men du, vi är faktiskt inne i sista månaden nu!
Jag sover inte heller särskilt lite. Går och lägger mig vid 22 och går upp runt kl 6-7 men de två första veckorna kunde vi sova ända till kl 9. Jag vaknar såklart när han vill ha mat men så fort han tagit bröstet så somnar jag om väldigt fort vilket gör att jag sover ordentligt mellan amningarna. Sen brukar jag passa på att sova någon timma mitt på dagen när han sover och det funkar också jättebra.

Jag hade inbillat mig att jag skulle gå runt som en zombie från dag 1 men jag är positivt överraskad över hur mycket sömn jag faktiskt får :). Att slippa ha den extra vikten att bära på som gravid gör underverk för min ork.
 
Kan uppdatera hur det har gått för oss de senaste dagarna. Sedan sambon kom hem igen har det varit betydligt lättare. Han har inte varit lika gnällig och otröslig och när vi har gått med honom i vagnen har den ena burit honom tills han somnat och när han väl gjort det så har han sovit resten av promenaden. Vi har även gått med honom i sjalen vilket har gått utmärkt! Han har heller inte varit orolig på natten. Nu har sambon varit hemma både igår och idag vilket såklart gjort det hela lite enklare men hoppas att det håller i sig till på måndag när jag är själv med honom igen. Om inte så ska jag passa på att njuta nu :).

Igår var vi på BVC för läkarkontroll och föräldragruppsträff. Allt såg bra ut och han har gått upp ytterligare 400 gram (väger nu 5,4 kg :eek: och är 4 veckor gammal idag). Han växer med andra ord så det knakar!

Det var även väldigt trevligt på föräldraträffen. Det var bara mammor där förutom min sambo men han kände sig ändå ganska delaktig. Det var inte bara amning som stod på agendan ;). Det var dessutom väldigt kul att träffa lite nya människor, speciellt då vi som sagt är nyinflyttade. Ser fram emot nästa träff.
 
Idag vaknade jag av att sotaren kom vid kl 9, äldsta dottern sov alltså tills dess hon också! :) Lillan sov till strax efter kl 10. Hon somna i babynestet vid 21.30 igår och vakna vid 4.30 för mat, sen mat igen vid 7.

Har insett att jag gör så mycket mer på en dag nu med två barn hemma än när jag var hemma när äldsta dottern var bäbis. Har t.ex alltid maten klar till maken kommer hem och det var inte ofta jag hade då för jag tyckte jag inte hann, hade ork etc. Men nu med båda barnen hemma funkar allt superbra! Idag har vi tränat och dansat. Nu ska vi städa lekrummet och dammsuga/skura nervåningen :)
 
Jag sov ganska bra inatt:banana:
Och här kändes det som om vi inte sov alls... men kul för dig ;) :rofl:

Jag håller tummarna för att Lo går upp de grammen som behövs för sjalen, för så som du beskriver det så tror jag att både du och Lo kommer att gilla att använda sjal :)
 
  • Gilla
Reactions: Lo_
Och här kändes det som om vi inte sov alls... men kul för dig ;) :rofl:

Jag håller tummarna för att Lo går upp de grammen som behövs för sjalen, för så som du beskriver det så tror jag att både du och Lo kommer att gilla att använda sjal :)
Hehe nästa natt kanske det är din tur att sova ;).

Hon borde vara uppe i rätt vikt nu, ska testa sjalen strax. Tror och hoppas det blir en hit:bump:.

Vi har gått en mil på förmiddagen, stor glädje både över att kroppen orkar och att hon sover så pass länge i vagnen. Får ta med lite snacks för blodsockret på vägen men jösses så skönt att bli av med rastlöshet och få vara i solen :):up::banana:
 
Hehe nästa natt kanske det är din tur att sova ;).

Hon borde vara uppe i rätt vikt nu, ska testa sjalen strax. Tror och hoppas det blir en hit:bump:.

Vi har gått en mil på förmiddagen, stor glädje både över att kroppen orkar och att hon sover så pass länge i vagnen. Får ta med lite snacks för blodsockret på vägen men jösses så skönt att bli av med rastlöshet och få vara i solen :):up::banana:

K'tan-sjalen verkade smidig, men jag förstår nu varför det finns en viktgräns för det blir ju lite som ett mellanting mellan sjal och sele så som jag tolkar bilderna.

Låter jättehärligt med så lång promenad. Det som jag tycker är mest synd just nu är att vi är lite låsta till huset. Hugo trivs toppen i vagnen, men det har precis lagts på grus/sten för att höja vägen på båda sidor om vårt hus och där stenen är lagd går det inte att gå med vagnen. Håller tummarna för att vägen snart kommer vara promenadvänlig.
 
Hehe nästa natt kanske det är din tur att sova ;).

Hon borde vara uppe i rätt vikt nu, ska testa sjalen strax. Tror och hoppas det blir en hit:bump:.

Vi har gått en mil på förmiddagen, stor glädje både över att kroppen orkar och att hon sover så pass länge i vagnen. Får ta med lite snacks för blodsockret på vägen men jösses så skönt att bli av med rastlöshet och få vara i solen :):up::banana:

Sol???!!! Här ösregnar det! Så vi har inneaktiviteter idag. Kul med rastlös 3 åring kan jag lova ;) Stack ut och luncha hästarna förut det är det enda jag vart ute idag. Men ska bog trotsa vädret och klä på regnkläder och gå till svärföräldrarna sen där vi ska få middag :)
 
Känner mig en smula avis på snabbätande barn som är klara på typ en kvart. Finns det knep? Väcker henne om jag märker att hon somnar till och om jag tar bort henne innan hon känner sig klar blir hon ilsk.
 
Idag vaknade jag av att sotaren kom vid kl 9, äldsta dottern sov alltså tills dess hon också! :) Lillan sov till strax efter kl 10. Hon somna i babynestet vid 21.30 igår och vakna vid 4.30 för mat, sen mat igen vid 7.

Har insett att jag gör så mycket mer på en dag nu med två barn hemma än när jag var hemma när äldsta dottern var bäbis. Har t.ex alltid maten klar till maken kommer hem och det var inte ofta jag hade då för jag tyckte jag inte hann, hade ork etc. Men nu med båda barnen hemma funkar allt superbra! Idag har vi tränat och dansat. Nu ska vi städa lekrummet och dammsuga/skura nervåningen :)

Upplever det också så, att jag får gjort så mycket mer med två barnän ett. Min äldsta är dessutom hemma hela dagarna då hon inte går på förskola. Så vi leker och pysslar rätt mycket också. :-)
 
Sol???!!! Här ösregnar det! Så vi har inneaktiviteter idag. Kul med rastlös 3 åring kan jag lova ;) Stack ut och luncha hästarna förut det är det enda jag vart ute idag. Men ska bog trotsa vädret och klä på regnkläder och gå till svärföräldrarna sen där vi ska få middag :)
Om det är någon tröst så blåste det lite kallt ;)
 
K'tan-sjalen verkade smidig, men jag förstår nu varför det finns en viktgräns för det blir ju lite som ett mellanting mellan sjal och sele så som jag tolkar bilderna.

Låter jättehärligt med så lång promenad. Det som jag tycker är mest synd just nu är att vi är lite låsta till huset. Hugo trivs toppen i vagnen, men det har precis lagts på grus/sten för att höja vägen på båda sidor om vårt hus och där stenen är lagd går det inte att gå med vagnen. Håller tummarna för att vägen snart kommer vara promenadvänlig.
Hoppas gruset sätter sig snart, du kan inte ta bilen en bit så ni kommer till bättre vägar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 246
Senast: Twirro
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 554
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 682
Senast: Rie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
33
· Visningar
3 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp