Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2016 del 2

dagens ilands problem. borde i morgon ta blodproven som hör till kubtestet. MEN blodproven kommer sedan att hanteras av fem av mina kollegor/handledare på labben. och jag har dessutom en mycket ovanligt namn så kan inte skylla på att det är någon annan med samma namn.

till råga på allt så följern det med en pappersremiss som skall lämnas med proven då de skickas till annat labb. kan lika bra stämpla gravid i pannan. (tyvärr har labbpersonalen lite svårt med tystnadsplikten sinsemellan när de gäller folk som "alla" känner)
Kan du inte gå via ngt annat lab? Det hade jag begärt. Jag hade tvärvägrat att lämna som du beskriver det! (Säger hon som går hos en kvinnoklinik och ska göra KUB där en fd kollega är chef. Men både hon och kliniken är super så det känns ändå helt ok.)
 
Nej Lergigan Comp finns bara i den styrkan. Skumt att de säger så olika :confused: Att de ska tas med mat är för att de kan orsaka illamående och kräkningar om de inte tas med mat. Fass säger att vanlig dos är 1- 2 tabletter.

Ja precis, och mer illamående är ju onödigt att orsaka :D
Men sjukt konstigt att jag är ordinerad nästan dubbel dos. Tänkte inte ens på att kolla upp "vanlig" dos när jag fick tabletterna utskrivna eftersom jag antog att det var sak samma. Nu får jag ju inte i mig speciellt många ändå men det är verkligen märkligt att det är så stor skillnad. Varför ska jag ta 4 om en räcker :cautious: Jag som dessutom har enorma problem med att få i mig tabletter över huvud taget, det är inte varje dag vitamintabletterna går ner ens och att då behöva ta massa extra :wtf: Men då kan jag ju lugnt fortsätta med mitt en-om-dagen-system!
 
Ja precis, och mer illamående är ju onödigt att orsaka :D
Men sjukt konstigt att jag är ordinerad nästan dubbel dos. Tänkte inte ens på att kolla upp "vanlig" dos när jag fick tabletterna utskrivna eftersom jag antog att det var sak samma. Nu får jag ju inte i mig speciellt många ändå men det är verkligen märkligt att det är så stor skillnad. Varför ska jag ta 4 om en räcker :cautious: Jag som dessutom har enorma problem med att få i mig tabletter över huvud taget, det är inte varje dag vitamintabletterna går ner ens och att då behöva ta massa extra :wtf: Men då kan jag ju lugnt fortsätta med mitt en-om-dagen-system!

Käkar inte lergigan comp längre men jag behövde inte ta det med mat, det spelade ingen roll enligt läkaren. Åt 3-4 st lergigan + 3 primperan + 3 st av en tredje jag inte minns namnet på, varje dag. Gud vad det känns som längesen haha, trots att det bara är några månader. Känns som fleeeera år.
 
Käkar inte lergigan comp längre men jag behövde inte ta det med mat, det spelade ingen roll enligt läkaren. Åt 3-4 st lergigan + 3 primperan + 3 st av en tredje jag inte minns namnet på, varje dag. Gud vad det känns som längesen haha, trots att det bara är några månader. Känns som fleeeera år.

Spelar roll gör det nog eftersom det t om står på fass att de ska tas med mat då det kan öka illamående och kräkningar annars.

Men ser på ditt inlägg att alla läkare gör olika för jag får absolut inte kombinera andra varianter av illamåendetabletter med Lergigan Comp. Trots att jag har dokumenterat att jag hittills alltid fått extremt graviditetsillamående, har vid flera tillfällen fått vätskedropp tidigare samt blivit inlagd. Mina läkare jag haft genom åren säger att det finns för dålig kunskap om Lergigan Comp vid graviditeter för att chansa med andra läkemedel. Jag har däremot fått testa en rad olika mediciner tills vi upptäckte 2013 att Lergigan Comp är den som ger bäst effekt.
 
Började med åksjuka typ vid befruktningsdagen sen ökade det till kaskadspya veckan innan mensen skulle kommit:meh: Lövly!
Men men, det är det helt klart värt:love:

Sån var denna graviditet med, fick äta postafen + ha åksjukeband redan innan jag plussade. Jätteknepigt, och så finns det dem som mår toppen hela vägen . Avundsjuk jajjemen :meh:

Fördelen är att jag lärt med mina tidigare graviditeter som börjat med kaskadkräkningar i vecka 3 och vecka 4 tidigare är att jag misstänkte att jag var gravid men MVC skrev inte ut Lergigan Comp förrän jag plussade.
 
Halva dagen idag mådde jag illa och hade huvudvärk. På eftermiddagen drack jag en cola mot huvudvärken och helt plötsligt återvände livet till mig! Efter jobbet har jag lagat mat, dammsugit OCH tagit en promenad! :banana:Woho hoppas det håller i sig nu!
 
Halva dagen idag mådde jag illa och hade huvudvärk. På eftermiddagen drack jag en cola mot huvudvärken och helt plötsligt återvände livet till mig! Efter jobbet har jag lagat mat, dammsugit OCH tagit en promenad! :banana:Woho hoppas det håller i sig nu!

När jag var på gravidinfo sa de att huvudvärk kan bero på vätskebrist. Tydligen ska man dricka mer nu, upp till en liter mer än vanligt pga ökad blodmängd eller ngt. Vilket var skönt att höra eftersom jag då sedan ngn/ett par veckor varit grymt törstig och kissat heeeela tiden (blev orolig för diabetes men värdena var bra).
Det kan ju vara koffeinet också som hjälper. Men det är ju ofarligt att testa med extra vatten.
 
När jag var på gravidinfo sa de att huvudvärk kan bero på vätskebrist. Tydligen ska man dricka mer nu, upp till en liter mer än vanligt pga ökad blodmängd eller ngt. Vilket var skönt att höra eftersom jag då sedan ngn/ett par veckor varit grymt törstig och kissat heeeela tiden (blev orolig för diabetes men värdena var bra).
Det kan ju vara koffeinet också som hjälper. Men det är ju ofarligt att testa med extra vatten.

Vatten dricker jag minst 2 l om dagen, är också törstig hela tiden så tror inte huvudvärken beror på det :)
 
Läkaren sjukskrev mig 50% i en vecka och sen får vi se, jag ska till sjukgymnast nästa onsdag och det var väl därför hon skrev en vecka. Men det känns jäkligt hattigt, då ska jag ju behöva gå dit igen efter en vecka och betala för att få träffa läkare som kommer göra precis exakt samma "undersökning" och sen eventuellt sjukskriva mer. Lönt.

Hon tyckte i alla fall att jag skulle gå till gyn på deras BVC för att de har bättre kunskaper om bäckenet osv. Men alltså, jag vet inte vad en gynekolog skulle kunna ge mig för info helt ärligt.

Dessutom så känner jag mig sjukt gnällig och jag vill ju jobba men alltså, 50% innebär att jag kommer jobba 3 timmar om dagen (har anställning på 80%). 3 timmar kommer aldrig någonsin bli 3 timmar, man kan inte bara gå hem i min bransch, det finns en anledning till att vi inte har "sluttider", man går när man är klar helt enkelt. Vi har supermycket att göra i helgen och de 3 timmarna kommer ju givetvis förläggas på de 3 timmar som det är mest att göra, annars gör jag ju ingen nytta ändå. Plus att en i extrapersonalen blivit sjuk, så de är redan en man kort. BLÖ. Jag får ångest och blir så jävla stressad!! Höll på att svimma på jobb igår också, stod upp för länge tyckte min kropp och när jag väl satte mig ner i 10 minuter och vek servetter så kunde jag inte gå när jag väl kom upp igen, hurra! :arghh:

GNÄLL! Sorry. :meh:
 
Halva dagen idag mådde jag illa och hade huvudvärk. På eftermiddagen drack jag en cola mot huvudvärken och helt plötsligt återvände livet till mig! Efter jobbet har jag lagat mat, dammsugit OCH tagit en promenad! :banana:Woho hoppas det håller i sig nu!

Cola är bra grejer ;) Berättade för BM sist jag var där att burkcola och lite bubbelvatten är det enda jag får ner. Hon konstaterade snabbt att jag skulle hålla mig till bubbelvatten.. :angel: Jag hävdar att all vätska är bra vätska! :D
 
Sån var denna graviditet med, fick äta postafen + ha åksjukeband redan innan jag plussade. Jätteknepigt, och så finns det dem som mår toppen hela vägen . Avundsjuk jajjemen :meh:

Fördelen är att jag lärt med mina tidigare graviditeter som börjat med kaskadkräkningar i vecka 3 och vecka 4 tidigare är att jag misstänkte att jag var gravid men MVC skrev inte ut Lergigan Comp förrän jag plussade.

Postafen har varit en räddare! När det varit som jäkligast har jag tagit dem på kvällen för att kunna/hinna komma ner till köket för att göra frukost utan att kräkas. Nu har det värsta troligtvis lagt sej verkar det som. Nu kräks jag inte hela dagen om jag kräkts på morgonen utan det nöjer sej tydligen med 1gång vilket är otroligt skönt!!
Nu känner jag mej riktigt pigg om jag jämför med hur det har varit! Nu kan jag till och med ha normal tid mellan måltiderna utan att smälla av delvis av illamående och delvis av akut svält:)

Bara en sådan sak som att kunna åka till gymmet idag gjorde hur mkt som helst för välmåendet!! Och nu som avslut så har jag hävt mej i fåtöljen och känner små buffar/fladder:love::heart Då spelar det inte längre nån roll hur många spyor eller migränattacker jag haft:heart
 
Läkaren sjukskrev mig 50% i en vecka och sen får vi se, jag ska till sjukgymnast nästa onsdag och det var väl därför hon skrev en vecka. Men det känns jäkligt hattigt, då ska jag ju behöva gå dit igen efter en vecka och betala för att få träffa läkare som kommer göra precis exakt samma "undersökning" och sen eventuellt sjukskriva mer. Lönt.

Hon tyckte i alla fall att jag skulle gå till gyn på deras BVC för att de har bättre kunskaper om bäckenet osv. Men alltså, jag vet inte vad en gynekolog skulle kunna ge mig för info helt ärligt.

Dessutom så känner jag mig sjukt gnällig och jag vill ju jobba men alltså, 50% innebär att jag kommer jobba 3 timmar om dagen (har anställning på 80%). 3 timmar kommer aldrig någonsin bli 3 timmar, man kan inte bara gå hem i min bransch, det finns en anledning till att vi inte har "sluttider", man går när man är klar helt enkelt. Vi har supermycket att göra i helgen och de 3 timmarna kommer ju givetvis förläggas på de 3 timmar som det är mest att göra, annars gör jag ju ingen nytta ändå. Plus att en i extrapersonalen blivit sjuk, så de är redan en man kort. BLÖ. Jag får ångest och blir så jävla stressad!! Höll på att svimma på jobb igår också, stod upp för länge tyckte min kropp och när jag väl satte mig ner i 10 minuter och vek servetter så kunde jag inte gå när jag väl kom upp igen, hurra! :arghh:

GNÄLL! Sorry. :meh:
Finns det ingen läkare via mvc du kan få träffa? Dels så ska ju mödravård vara gratis och då ska du inte behöva betala för läkarbesöken och dels så borde en mvc - läkare ha mer erfarenhet av detta än vad denna läkare verkar vara... Jag var sjukskriven i några veckor i början av min graviditet och när den behövde förlängas så räckte det med telefonsamtal.
 
Men hej och hå vad ni skriver, tar en hel kväll att läsa ikapp :D.

Själv har jag spenderat flera dagar i London, så välbehövligt!! När vi kom hem kunde vi hämta hem beställda vagnen så nu kan typ bebis komma, jag är trött på att vara gravid :down:. Nu sparkar det rätt ordentligt och det syns även utan på magen när det grottas runt.

Bjuder på två bilder :up:
20151024_174243_zpseuq2jkwg.jpg


20151028_175223_zpsptxf2yc3.jpg


:heart
 
Finns det ingen läkare via mvc du kan få träffa? Dels så ska ju mödravård vara gratis och då ska du inte behöva betala för läkarbesöken och dels så borde en mvc - läkare ha mer erfarenhet av detta än vad denna läkare verkar vara... Jag var sjukskriven i några veckor i början av min graviditet och när den behövde förlängas så räckte det med telefonsamtal.

Jag tycker ju att det borde göra det. Men när jag pratade med BM så sa hon bara att jag skulle ringa vårdcentralen :meh:
Nu har hon inte telefontid heller så jag ska skicka iväg ett mejl och berätta allting och så får hon faktiskt lösa en remiss. Men det blir konstigt att läkaren på vårdcentralen ändå bara skickar mig vidare fast utan någon remiss någonstans, jag får fixa allting själv. Det enda hon gjort är att sjukskriva mig.
 
... Jag var sjukskriven i några veckor i början av min graviditet och när den behövde förlängas så räckte det med telefonsamtal.

Verkar som landsting gör olika för jag har alltid fått besöka läkaren för förlängning av sjukskrivningen. Som nu tex har jag varit sjukskriven sedan juli 2015 men får ändå just nu bara sjukskrivning 1 månad i taget där läkaren kräver att jag besöker henne.
 
Va i badhuset idag. Min syster o hennes två söner som är 10 & 13 o även hennes gudbarn som är 4. Blev inte en lugn stund.
Smet ut lite tidigare till omklädningsrummet o SOMNA i bastun.. Handla på vägen hem o sen somna jag en stund på soffan igen..
Ska ut till hästarna snart, o kan säga att dagar som denna är jag glad över att dom går på lösdrift o är nöjda bara dom får mat :)

Det märks så tydligt att jag delar min energi med 2 andra krabater nu.

Förresten så blev jag nyfiken på var alla befinner sig i vårt land? :) om ni vill berätta förstås.

Bor just nu både lite söder om stockholm och på landet i Södermanlands län. Har inte riktigt flyttat än! :)
Tack för det varma välkomnandet! Haha blev nästan full i skratt av era peppande ord här nere, vad härligt att vara gravid:P Det är en väldans tur att det är av en god anledning iaf!
Läkaren sjukskrev mig 50% i en vecka och sen får vi se, jag ska till sjukgymnast nästa onsdag och det var väl därför hon skrev en vecka. Men det känns jäkligt hattigt, då ska jag ju behöva gå dit igen efter en vecka och betala för att få träffa läkare som kommer göra precis exakt samma "undersökning" och sen eventuellt sjukskriva mer. Lönt.

Hon tyckte i alla fall att jag skulle gå till gyn på deras BVC för att de har bättre kunskaper om bäckenet osv. Men alltså, jag vet inte vad en gynekolog skulle kunna ge mig för info helt ärligt.

Dessutom så känner jag mig sjukt gnällig och jag vill ju jobba men alltså, 50% innebär att jag kommer jobba 3 timmar om dagen (har anställning på 80%). 3 timmar kommer aldrig någonsin bli 3 timmar, man kan inte bara gå hem i min bransch, det finns en anledning till att vi inte har "sluttider", man går när man är klar helt enkelt. Vi har supermycket att göra i helgen och de 3 timmarna kommer ju givetvis förläggas på de 3 timmar som det är mest att göra, annars gör jag ju ingen nytta ändå. Plus att en i extrapersonalen blivit sjuk, så de är redan en man kort. BLÖ. Jag får ångest och blir så jävla stressad!! Höll på att svimma på jobb igår också, stod upp för länge tyckte min kropp och när jag väl satte mig ner i 10 minuter och vek servetter så kunde jag inte gå när jag väl kom upp igen, hurra! :arghh:

GNÄLL! Sorry. :meh:

Fast de är ju inte ditt problem att lösa? Bara jobba dina tre timmar o dra o hänvisa till sjukskrivningen.
 
Vaknar o tycker magen känns liten o nätt, känner mig smidig.. Äter frukost o dricker en kopp te o nu sitter jag här med en mega mage o känner mig så stoooor o klumpig..
Precis som när man reser sig från sängen så "trillar" bebisarna ut..
Tycker verkligen om min mage men att den skulle explodera o bli så stor så fort trodde jag inte :)
Förstår att många gravida inte orkar röra sig mot slutet.. :)

Nu känner jag av bebisarna varje dag också, det har jag verkligen längtat efter :) oftast på kvällen när jag lägger mig på soffan eller i sängen så buffar dom.. Sambon tyckte det lät oroväckande att dom va aktiva sent på kvällen ;)
 
Läkaren sjukskrev mig 50% i en vecka och sen får vi se, jag ska till sjukgymnast nästa onsdag och det var väl därför hon skrev en vecka. Men det känns jäkligt hattigt, då ska jag ju behöva gå dit igen efter en vecka och betala för att få träffa läkare som kommer göra precis exakt samma "undersökning" och sen eventuellt sjukskriva mer. Lönt.

Hon tyckte i alla fall att jag skulle gå till gyn på deras BVC för att de har bättre kunskaper om bäckenet osv. Men alltså, jag vet inte vad en gynekolog skulle kunna ge mig för info helt ärligt.

Dessutom så känner jag mig sjukt gnällig och jag vill ju jobba men alltså, 50% innebär att jag kommer jobba 3 timmar om dagen (har anställning på 80%). 3 timmar kommer aldrig någonsin bli 3 timmar, man kan inte bara gå hem i min bransch, det finns en anledning till att vi inte har "sluttider", man går när man är klar helt enkelt. Vi har supermycket att göra i helgen och de 3 timmarna kommer ju givetvis förläggas på de 3 timmar som det är mest att göra, annars gör jag ju ingen nytta ändå. Plus att en i extrapersonalen blivit sjuk, så de är redan en man kort. BLÖ. Jag får ångest och blir så jävla stressad!! Höll på att svimma på jobb igår också, stod upp för länge tyckte min kropp och när jag väl satte mig ner i 10 minuter och vek servetter så kunde jag inte gå när jag väl kom upp igen, hurra! :arghh:

GNÄLL! Sorry. :meh:

Det är svårt att gå hem när jobbet "aldrig" tar slut.. Mitt jobb fungerar också så, där är o göra i 15-18 timmar.. Jag hade jättesvårt för att säga till kollegorna när jag va färdig med "mitt" jobb att nu går jag.. Försök tänk att det är för din skull, o det är viktigt att du mår bra o bebis mår bra :) Din chef va väl bra med allt detta om jag minns rätt? För isåfall är det säkert "bara" du som får dåligt samvete.
Va rädd om dig o jobba inte mer än du klarar :) viiiila är viktigt ;)
 
Jag som har oerhört svårt att svälja tabletter, och såg att det fanns en och annan till 'sån' i tråden. Hur gör ni?
Struntar ni i det? Äter ni de gånger det går eller tvingar ni i er på något vis?

Jag mår oerhört illa just nu, inte så jag kräks, men det krävs väldigt lite triggning för att det ska ske. Jag tänker bort kräkningar i princip konstant och snart kommer den metoden brista känner jag. Jag KAN INTE få ner några piller. Ingen folsyra, inga järntabletter och inga b12. Vilka är vad jag behöver äta.
Jag på riktigt kan kräkas (även i vanliga fall) av att enbart hålla pillren i handen. Det är psykologiskt pga tidigare medicinering, men inte deso lättare 'bara' för att det är psykologiskt.

BM verkar inte så orolig, men jag blir ju nojig över folsyran. Å andra sidan är det ju viktigast de tre första månaderna, vilka två snart har gått utan att jag fått ner mer än fem-sex piller...
 
Jag som har oerhört svårt att svälja tabletter, och såg att det fanns en och annan till 'sån' i tråden. Hur gör ni?
Struntar ni i det? Äter ni de gånger det går eller tvingar ni i er på något vis?

Jag mår oerhört illa just nu, inte så jag kräks, men det krävs väldigt lite triggning för att det ska ske. Jag tänker bort kräkningar i princip konstant och snart kommer den metoden brista känner jag. Jag KAN INTE få ner några piller. Ingen folsyra, inga järntabletter och inga b12. Vilka är vad jag behöver äta.
Jag på riktigt kan kräkas (även i vanliga fall) av att enbart hålla pillren i handen. Det är psykologiskt pga tidigare medicinering, men inte deso lättare 'bara' för att det är psykologiskt.

BM verkar inte så orolig, men jag blir ju nojig över folsyran. Å andra sidan är det ju viktigast de tre första månaderna, vilka två snart har gått utan att jag fått ner mer än fem-sex piller...

Det finns ju mat som är mer eller mindre rik på de ämnena. Järn finns som blutsaft, jag undrar om inte b12 finns i nån annan variant än tabletter också...
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
941
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 684
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 778
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp