Vårföräldrar 2016 del 2

Idag var jag på första föräldraträffen, om förlossning den här gången! Eftersom jag hade blandat ihop datumet med datumet för infoträff om gravidyoga och träning(imorgon:cautious:) så hade jag inte med mig sambon tyvärr. Men vi går på den som är nästa omgång istället så slipper sambon missa en träff, skönt.

Träffen var faktiskt himla trevlig, vi var väl en 6 st gravidingar plus partners (alla utom min då:angel:) så det var en lagom liten grupp. Den som hade gått kortast tid var i vecka 18 och den som gått längst i vecka 33 så det var ett rätt stort spann, men det gjorde inte så mycket tyckte jag. Mycket vettiga frågor som blev ställda och fick svar och så fick vi se en kort film som visade lite från några olika förlossningar, inget speciellt ingående. Filmen fokuserade mer på själva öppnings och slutskede än att zooma in på fiffin när bebis skulle ut.

Sen fick vi även goodie-bags allihop, två var dessutom! Superbra. Det fanns två paket blöjor (1 pampers, 1 libero) ett par 3 olika krämer mot torr hy och sådär, lite broschyrer, rabatt-kuponger på diverse saker, ett par ministrumpor från PoP och några saker till. Blev glatt överraskad av innehållet ändå, plus att man ju fick dubbelt upp.

Vad som är rätt skönt är att bm som höll i träffen idag är min ordinarie bm och hon jobbar dessutom på förlossningen här i Hbg, så hon är väldigt insatt i hur det funkar där just vi kommer föda, vilket känns bra! Med lite flyt kanske hon till och med jobbar när det väl är dags att åka in :D

Fick även ett snabb-samtal med bm efter träffen eftersom det varit lite strul med glömda tider och läkarbesök som inte blivit av osv under graviditeten. Fick ju träffa en annan bm förra veckan eftersom ordinarie var på semester och hade glömt boka in mitt v24-25 besök och därför ville ordinarie nu boka in ett extra besök så hon också fick träffat mig en stund. Så jag ska tillbaka på måndag och göra en liten extra titt med henne, känns gött att hon faktiskt ville göra så :)

Har ni andra gått på föräldraträffar än?
Gick förr
Vi har faktiskt tänkt skippa föräldrautbildningen helt. Från vad jag hört om föräldrautbildning så lär man sig inget som man kan inte kan läsa sig till/lära sig på annat håll. Jag har hyfsat bra koll på förlossningens faser och smärtlindring och sånt och både jag och maken är gravt osugna på att sitta i grupp med ett gäng andra blivande föräldrar och snacka. Så tråkig är jag. :o

Jag gick förra graviditeten men lärde mig inget jag inte visste. Amningskursen var bra däremot :)
 
På vår mottagning är det tre lösa föreläsningar man får anmäla sig till. En om amning, en om förlossningen och en om tiden efter födseln. Ingen grupp så man kan lära känna andra som ska ha ungefär samtidigt. Det är jag lite besviken över. Jag är social men känner inte så många som är föräldralediga samtidigt, och ingen i närheten som får barn under vår/sommar. Så det skulle varit trevligt att träffa nya bekantskaper. Kanske gör jag det på gravidyogan eller profylaxkursen istället.

Jag har heller inte hört något om studiebesök på förlossningen, är det vanligt förekommande även i Stockholmsområdet där det finns fler att välja mellan?

BB Sophia som jag födde på förra ggn har visning varje vecka iallafall. Ingen koll på de andra, har inte hört något om det iallafall! Var ska du föda? :-)
 
Här blev det ännu en kväll på förlossningen. Fick en blödning idag såhär i slutet av vecka 24 och ringde förlossningen och de bad mig komma in. Fick efter flera timmar träffa läkare som konstaterade att det inte var någon förlossning på G än, tappen var helt stängd, men att bebis låg "lite onormalt långt ner" för att vara så tidigt i graviditeten och att min moderkaka satt sådär lite på gränsen lågt.

Så nu ska jag bli kallad till Specialmödravården nästa vecka för extrakoll och så har jag ansträngningsförbud, lyfta tungt-förbud, sexförbud och är rent allmänt beordrad att ta det jävligt lugnt och ringa dem direkt om något händer. Känns sådär halvkul. :(

Usch! Förstår att det känns jobbigt o vila o göra typ ingenting..
Har själv börjat få massa förvärkar så måste och vila vila vila..
Man får tänka på att det är för bebis bästa :) lycka till på spec!
 
BB Sophia som jag födde på förra ggn har visning varje vecka iallafall. Ingen koll på de andra, har inte hört något om det iallafall! Var ska du föda? :-)
Inte BB-Sophia (tyvärr). Har gått på gyn och ultraljud där och tycker deras Ultragyn är jättebra, och fertilitetskliniken. Men avsaknaden av akutsjukvård skrämmer mig. Min bror är född med akutsnitt, och mig tog de med planerat kejsarsnitt för att undvika en repris av de komplikationer som rådde vid min storebrors födelse. Samt att jag jobbat med skadade barn och träffat föräldrar som haft jobbiga förlossningar. Så jag vill ha ALLT i närheten. Det lutar åt BB-Stockholm vid Danderyds sjukhus, men då det verkar vara baby-boom just nu så är jag inställd å att jag nog ändå hamnar på Danderyds eller Karolinskas förlossning. Men de är nog bra där också!
 
Ang föräldragrupper så kommer jag/vi inte gå denna gång. Förra gången/året blev en flopp och rann ut i sanden efter andra träffen. Folk dök inte upp men meddelade inte så jag satt själv (sambon jobbade) med två bm på tredje träffen så då la vi ner..

Amningsträffen på sjukhuset var dock grymt bra och väl värd att gå på! Även om man kommer välja bort amning.

Förlossningsföreläsningen vi råkade in på var också kanonbra och där fick vi mängder med tips och råd som var användbara! Där pratade man lite om smärtlindring men mer allmänt, det viktiga var att aldrig sluta andas :p och att övrig smärtlindring var ganska så individuell och därför gicks igenom i stora drag. Andning däremot var en röd tråd genom hela föreläsningen på två timmar.

Här får man ringa förlossningen och boka visning, som görs en gång i veckan. Också intressant!

Vi kommer dock inte göra något av det denna gång. :)
 
Har någon gott profylaxurs? Vad tyckte ni om den? *nyfiken*
Eller är det någon mer som planerar att gå?

Vår nästa föräldraträff (nästa vecka) handlar om psykoprofylax så den ska vi gå på, men ingen extra utöver det. Kan utvärdera efter det tillfället sen :D
 
Hej
Jag hoppar in lite här. BF 1/4 med andra barnet, har sedan tidigare en pojke född januari 14. Har upplevt hittills två olika graviditeter, mådde jättebra med första barnet. Denna gång har jag varit illamående fram till v 20 ungefär sen kom foglossningar sig smygande. Det är ingen katastrof men speciellt vissa kvällar jag har svårt och nattetid.
Jag är tacksam som orkat träna som vanligt (3-4dagar/vecka) fram tom v 16 då jag bla sprang Lidingöloppet 15 samt fortfarande orkar rida 1-3 dagar i veckan.

Nu är det nedräkning, kommer jobba fram tom v 9 sen går jag hem och vilar innan lillasyster kommer. Störst panik har vi haft av att hitta en passande syskonvagn då vi har begränsat med utrymme i bilen samt bor så till att vagnen måste klara en hel del terräng. Lotten föll på en Babyjogger City Select och storebror älskar den redan då han kan klättra i och ur själv.
 
Liten fundering.
Gällande ridning står det överallt när man googlar - både gällande före förlossning och eftet- att om det gör ont i fogar etc ska man låta bli och att det kan bli allvarliga konsekvenser annars.

Men i samma andetag är det nyttigt med prommenader och även om man får ont ska man jy röra sig om man kan. Vad är skillnaden? Varför blir det inte allvarliga konsekvenser av prommenader?
Eller räknar de all ridning som ett evigt studsande?

Jag får lika ont av ett lite för långt ridpass som en lite för snabb prommenad eller om jag sitter i samma ställning för länge. Eller om jag damsuger hela huset. Men det låter alltid som att det enda som man riskerar förstöra kroppen på är ridandet? Allt annat får man anpassa....
Nu gör jag ju som jag själv tror hur som helst men tänker mycket på efter förlossningen oxå- risk för framfall till exempel. Varför är den större vid ridning än vid prommenader? Att bäckenet läker ihip snett- varför är det värre om man rider än prommenader med batnvagn?


Under min förra graviditet red jag fram tom 2 veckor innan BF och då slutade jag mest pga vi inte ville att han skulle födas i slutet av december. En månad innan BF va sista gången jag orkade rida i alla gångarter efter det blev det mest lugnare ridturer. Sen va jag uppe på hästryggen igen 10 dagar efter en enkel förlossning och red som vanligt 1 månad efteråt. Denna gång känner jag av foglossningar ibland men aldrig när jag rider. Enda som jag inte klarar är att sitta ner i traven, väljer fältsits eller undviker att trava istället. Jag tror att så länge man är lyhörd på hur kroppen mår kan det inte vara skadligt. För som van ryttare är kroppen så van med rörelserna i sadeln.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Va på Apoteket idag o fyllde på vitaminförrådet. Kolla runt lite och hitta inga tillskott som va till efter graviditeten så ville höra med er, vad hade ni tänkt äta efter?
Nu äter jag ACO gravid 2 st om dagen + 1 niferex. Man borde väl kunna fortsätta på med gravid tabletterna efter eller finns det några som är speciellt till nyblivna mammor? :)
 
Va på Apoteket idag o fyllde på vitaminförrådet. Kolla runt lite och hitta inga tillskott som va till efter graviditeten så ville höra med er, vad hade ni tänkt äta efter?
Nu äter jag ACO gravid 2 st om dagen + 1 niferex. Man borde väl kunna fortsätta på med gravid tabletterna efter eller finns det några som är speciellt till nyblivna mammor? :)

Jag tror det finns tillskott som är för "ammande" och sådär men jag vågar mig inte på att gissa märke. Har bara för mig att jag sett det på apoteken. Däremot är det kanske inte en sån multivitamin som de för gravida är? Tänkte svänga inom Apoteket senare (dags att sluta skjuta på att köpa järntabletterna), kan kolla lite då! :)
 
Jag har heller inte hört något om studiebesök på förlossningen, är det vanligt förekommande även i Stockholmsområdet där det finns fler att välja mellan?

Vet inte om Sthlm men här i Hbg så har de inte några besök, de har till och med förbjudit besök till patienter på BB med hänvisning till RS och annan bakteriespridning. Tidigare har man fått gå ut i en besökshall med bebis och kunnat träffa släkt och vänner där men i alla fall halva året är även det förbjudet. Bebis får inte komma in på BB igen om bebis lämnat, så att säga.

Rätt skönt ändå, kan man ju skylla på det om någon skulle få för sig att vilja hälsa på på BB :D
 
Va på Apoteket idag o fyllde på vitaminförrådet. Kolla runt lite och hitta inga tillskott som va till efter graviditeten så ville höra med er, vad hade ni tänkt äta efter?
Nu äter jag ACO gravid 2 st om dagen + 1 niferex. Man borde väl kunna fortsätta på med gravid tabletterna efter eller finns det några som är speciellt till nyblivna mammor? :)
Hoppar in från vintertråden

Avi Gravid som jag själv äter är iaf för både gravida och ammande. Några vitaminer för enbart ammande har jag inte sett hittills. Och i sig inte letat efter heller eftersom ACO Gravid är för både och.
 
På vår mottagning är det tre lösa föreläsningar man får anmäla sig till. En om amning, en om förlossningen och en om tiden efter födseln. Ingen grupp så man kan lära känna andra som ska ha ungefär samtidigt. Det är jag lite besviken över. Jag är social men känner inte så många som är föräldralediga samtidigt, och ingen i närheten som får barn under vår/sommar. Så det skulle varit trevligt att träffa nya bekantskaper. Kanske gör jag det på gravidyogan eller profylaxkursen istället.

Jag har heller inte hört något om studiebesök på förlossningen, är det vanligt förekommande även i Stockholmsområdet där det finns fler att välja mellan?
SÖS har inte längre några studiebesök, men en "föreläsning" med information kring förlossningen och BB-tiden. Fick för mig att övriga har liknande.

Vi får dra ihop buke-mamma-träff :)
 
Det lutar åt BB-Stockholm vid Danderyds sjukhus, men då det verkar vara baby-boom just nu så är jag inställd å att jag nog ändå hamnar på Danderyds eller Karolinskas förlossning. Men de är nog bra där också!

Kan efter mina två ofrivilliga studiebesök (;))hittills under graviditeten meddela att barnmorskorna på Karolinska Solna är jätterara och den läkaren jag träffade var väldigt noggrann och noga med att informera om vad hon gjorde och varför. :)

Och samma gäller för SöS som jag besökte för någon vecka sen. Supertrevlig personal! Deras rum var lite mysigare än Karolinskas, men vet inte om man bryr sig så mycket om sånt när man väl är där och föder.

Jag känner mig mycket tryggare med hela förlossningsgrejen efter att ha fått se hur bra det faktiskt är på både Karolinska och SöS och fått uppleva de superlugna, snälla barnmorskorna. :) Hade först planerat att föda på Danderyd, men nu känner jag mest att det inte spelar nån roll för det verkar ju vara lika bra överallt.:)
 
Whirlie, gick på Babygruppens som var kanon. Informativ och ett bra sätt att fundera runt förlossningen.

Fick ingen rundvisning på BB Stockholm med hänvisning till RS och patienternas ro men vi var båda förvånade över hur fint det var.
 
Att få mer barn var planerat och efterlängtat.

Men jag fick idag tacka nej till 2 åringens placering i knatteskutt pga att det ska vara en ombytt förälder med start 14 februari. Sonens pappa lär aldrig åka dit vilket jag visste när jag sökte plats i juni 2015 och pga mitt planerade kejsarsnitt så kan inte heller jag deltaga. Har två kejsarsnitt bakom mig, varav ett var relativt smärtfritt och den andra var smärta länge. Så jag vet inte hur kroppen reagerar denna gång :(
 
@Bexzor trist men är man bara två så har man många många skuttande år framför sig...
Vi har inte haft någon aktivitet annat än dagis förrän nu när barnet är sex år.

Sover ruttet dåligt utan anledning. Vaknar tusen gånger och tar evighet att somna om.
Vacklar just nu mellan att vara på rätt gott humör- vant mig vid gravidgrejen och på nåt vis accepterat tillvaron. Lite som en konvalescent häst- först är det tråkigt och frustrerande att begränsas och sen resignerar man... Fast sen händer nåt- man ser roliga saker man gjort-planerat om man inte varit gravid- och så blir man frustrerad och missnöjd.
 
Hjälp... Hur ansöker man om havandeskapspenning? Menar dom att min chef ska ge ett intyg på att han inte kan omplacera mig? Läste det någonstans, hur har ni andra gjort? Jag trodde man bara skickade in någon blankett och beskrev sina arbetsuppgifter... :p:o
 
Hjälp... Hur ansöker man om havandeskapspenning? Menar dom att min chef ska ge ett intyg på att han inte kan omplacera mig? Läste det någonstans, hur har ni andra gjort? Jag trodde man bara skickade in någon blankett och beskrev sina arbetsuppgifter... :p:o
Graviditetspenning heter det nuförtiden. :) japp, chefen ska intyga att du inte kan omplaceras, ju tydligare både chefen och du beskriver dina arbetsuppgifter desto större chans att få de beviljat. Eller förresten, men kanske inte måste ha något utlåtande från chefen, men det är ju klart det bästa! :-)
 

Liknande trådar

Hoppning I natt börjar det! Någon mer som planerar att titta? SVT sänder: Torsdag 6 april 02.05 – 04.30 SVT1/Play. Hoppning 1:a rundan (natt...
Svar
7
· Visningar
1 148
Senast: Badtz Maru
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
910
Senast: Raderad medlem 68338
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 270
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 562
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp