Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mår sjukt dåligt nu. Noah har inte ökat i vikt... känns som man inte räcker till. Fick ny tid hos bvc på fredag. Ska börja pumpa mer för jag blir ju orolig att han inte får i sig nått. Snacka om att känna sig värdelös.... usch! Han ska inte behöva vara utan mat fler nätter även om denna natt var den första "sovnatten " för nu ska jag ställa klockan. Har inte lust med någonting idag. Vill bara att liten ska öka i vikt ju :cry::cry::cry::cry:
Har han stått still eller gått ner? Vad tyckte BVC om saken?
Jag förstår dina känslor, är en typisk sån sak jag nog kan lägga in prestationsångest i för egen del. Men det är oavsett inget du ska ha dåligt samvete för!
 
Mår sjukt dåligt nu. Noah har inte ökat i vikt... känns som man inte räcker till. Fick ny tid hos bvc på fredag. Ska börja pumpa mer för jag blir ju orolig att han inte får i sig nått. Snacka om att känna sig värdelös.... usch! Han ska inte behöva vara utan mat fler nätter även om denna natt var den första "sovnatten " för nu ska jag ställa klockan. Har inte lust med någonting idag. Vill bara att liten ska öka i vikt ju :cry::cry::cry::cry:
Men inte ska du känna dig värdelös! Hade han inte ökat något alls?
Vad sa bvc om det? Tänker att om de hade varit jätteoroliga så hade de förmodligen gett er en tid innan fredag och gett rådet att tilläggsmata.
Håller tummarna för att han vikten har gått uppåt på nästa besök
 
Har han stått still eller gått ner? Vad tyckte BVC om saken?
Jag förstår dina känslor, är en typisk sån sak jag nog kan lägga in prestationsångest i för egen del. Men det är oavsett inget du ska ha dåligt samvete för!
Gått ner. Ammar hela tiden ju! Känns det som iaf. Därför jag ska pumpa mer så då ser jag ATT han får i sig. Blir så sjukt nere. Satt och ammade nyss och tårarna bara rann.
 
Men inte ska du känna dig värdelös! Hade han inte ökat något alls?
Vad sa bvc om det? Tänker att om de hade varit jätteoroliga så hade de förmodligen gett er en tid innan fredag och gett rådet att tilläggsmata.
Håller tummarna för att han vikten har gått uppåt på nästa besök
Pratade om natten och efter vi kollat vikten ville hon att vi ska väcka honom var 3e h för mat. Känns som jag kommer pumpa mer nu bara för att jag inte litar på att han får i sig nått när han ammar... känns så hemskt. Ingenting ska man klara av.....
 
Mår sjukt dåligt nu. Noah har inte ökat i vikt... känns som man inte räcker till. Fick ny tid hos bvc på fredag. Ska börja pumpa mer för jag blir ju orolig att han inte får i sig nått. Snacka om att känna sig värdelös.... usch! Han ska inte behöva vara utan mat fler nätter även om denna natt var den första "sovnatten " för nu ska jag ställa klockan. Har inte lust med någonting idag. Vill bara att liten ska öka i vikt ju :cry::cry::cry::cry:
Åh vad jobbigt! Förstår dig fullt!

Först - stress hämmar utdrivningen. Så försök att inte stressa upp dig. Rekommenderar Amningshjälpens slutna grupp och gruppen Hjälpmammor svarar på Facebook. På Amningshjälpens hemsida finns också kontaktuppgifter till Hjälpmammor som kan ge stöttning. Samt de flesta landsting har amningsmottagningar. Stockholm har flera. Så det finns mycket stöttning att få!

Lite bra lästips:
https://sagogrynet.wordpress.com/2011/05/18/svag-viktuppgang-aktiv-amning/

Bra tag och teknik
http://www.babybaby.se/2015/06/video-om-amningsteknik-11-min/

Hur det låter när bebis sväljer bröstmjölk
http://www.babybaby.se/2015/10/video-nyfodd-svaljer-brostmjolk-2-min/

Kram och lycka till!
 
Åh vad jobbigt! Förstår dig fullt!

Först - stress hämmar utdrivningen. Så försök att inte stressa upp dig. Rekommenderar Amningshjälpens slutna grupp och gruppen Hjälpmammor svarar på Facebook. På Amningshjälpens hemsida finns också kontaktuppgifter till Hjälpmammor som kan ge stöttning. Samt de flesta landsting har amningsmottagningar. Stockholm har flera. Så det finns mycket stöttning att få!

Lite bra lästips:
https://sagogrynet.wordpress.com/2011/05/18/svag-viktuppgang-aktiv-amning/

Bra tag och teknik
http://www.babybaby.se/2015/06/video-om-amningsteknik-11-min/

Hur det låter när bebis sväljer bröstmjölk
http://www.babybaby.se/2015/10/video-nyfodd-svaljer-brostmjolk-2-min/

Kram och lycka till!
Tack. Just nu ligger allt fokus på att han ska lägga på sig i vikt så jag kommer pumpa mer nu. Försöka amma men pressen kommer ligga som en sten på mig så det kommer inte hjälpa alls. Kommer troligen göra allt värre... det är ju vid dessa kontroller som man upptäcker att det inte riktigt fungerar. Han är pigg och alert. Äter sover, kissar och bajsar så nått har han ju fått i sig men inte tillräckligt tydligen. Glad att sambon är hemma denna vecka också. skulle bryta ihop totalt annars...
 
Hoppas ni hittar ett sätt som fungerar för er. Och att ni hittar skälet till att liten inte gått upp. Problemet är ofta mjölköverföringen från bröst till bebis. Har du fått hjälp med bebis tag och bra amningsställningar på BB och nu av BVCsköterskan? Om man inte har medicinska problem är det extremt sällan problem med mammans produktion. Den påverkas av bebis aptit och regleras automatiskt. Och kom ihåg - det är inet ditt fel! Om det inte funkar med att förbättra taget så behövs det hjälp att utesluta medicinska problem som tung- och läppband eller mjölkproteinallergi.

Och amma på så mkt som möjligt. Bebis är mkt mer effektiv än pump.

Lycka till!
 
Tack. Just nu ligger allt fokus på att han ska lägga på sig i vikt så jag kommer pumpa mer nu. Försöka amma men pressen kommer ligga som en sten på mig så det kommer inte hjälpa alls. Kommer troligen göra allt värre... det är ju vid dessa kontroller som man upptäcker att det inte riktigt fungerar. Han är pigg och alert. Äter sover, kissar och bajsar så nått har han ju fått i sig men inte tillräckligt tydligen. Glad att sambon är hemma denna vecka också. skulle bryta ihop totalt annars...

Med sonen tog de 3 månader innan han fick ordentlig fart på viktuppgången (1kg i månaden) innan dess runt 400g i månaden. Tog två veckor innan han var uppe i födelsevikten. Detta trots att vi ammade en gång i timmen dygnet runt

Ibland tar de tid. Och de har koll på er.
 
Hoppas ni hittar ett sätt som fungerar för er. Och att ni hittar skälet till att liten inte gått upp. Problemet är ofta mjölköverföringen från bröst till bebis. Har du fått hjälp med bebis tag och bra amningsställningar på BB och nu av BVCsköterskan? Om man inte har medicinska problem är det extremt sällan problem med mammans produktion. Den påverkas av bebis aptit och regleras automatiskt. Och kom ihåg - det är inet ditt fel! Om det inte funkar med att förbättra taget så behövs det hjälp att utesluta medicinska problem som tung- och läppband eller mjölkproteinallergi.

Och amma på så mkt som möjligt. Bebis är mkt mer effektiv än pump.

Lycka till!

Använder amningsnapp för att bebis inte får tag om bröstet. Försöker varje dag utan men det går ej. Körde amningsnapp med första sonen också men gav också ersättning då första sonen hade lågt blodsocker på bb och de ville ge han näring direkt och sen fortsatte vi med det helt enkelt. Så han gick aldrig ner lika mycket som Noah nu. Ska nog ringa imorgon och prata om amningen. Finns ju amningsmottagning vid bb.
Jag är ju sån att jag tycker det är sjukt pinsamt att andfa ska "hjälpa mig" med amning. Inte för att jag inte vill ha hjälp utan att andra kommer ta på brösten lixom r de ska hjälpa. Det gjirde de iaf med första sosonen men för att få till amningen och då det inte fungerade så gav de mig amningsnapp.
Därför är det mer lockande att ta till pumpen ist för att be om hjälp eller som vid första barnet använda nappen från första början helt enkelt. Jag är nog ett omöjligt uppdrag....
 
Med sonen tog de 3 månader innan han fick ordentlig fart på viktuppgången (1kg i månaden) innan dess runt 400g i månaden. Tog två veckor innan han var uppe i födelsevikten. Detta trots att vi ammade en gång i timmen dygnet runt

Ibland tar de tid. Och de har koll på er.
Tack. Det där behövde jag få höra. Aldrig roligt med barn som inte går upp eller att det går långsamt men när man är nere så är det svårt att se det positiva. Man stirrar dig bara blind på den där vågen och tänker att det är inte möjligt! Jag tycker att han fått i sig. Erbjuder bröstet varje gång han visar hunger och han vad jag hört sväljer under amningen. Men någonting verkar ju vara knas trots det..
För just nu känner man sig ensammast i världen om att det inte fungerar och känns som barnet blir lidande och att man är helt värdelös... ja listan kan göras lång
 
Tack. Det där behövde jag få höra. Aldrig roligt med barn som inte går upp eller att det går långsamt men när man är nere så är det svårt att se det positiva. Man stirrar dig bara blind på den där vågen och tänker att det är inte möjligt! Jag tycker att han fått i sig. Erbjuder bröstet varje gång han visar hunger och han vad jag hört sväljer under amningen. Men någonting verkar ju vara knas trots det..
För just nu känner man sig ensammast i världen om att det inte fungerar och känns som barnet blir lidande och att man är helt värdelös... ja listan kan göras lång
Min son tog också tid på sej att gå upp i vikt (Jag hör till vårtråden 17)
Tog nästan 4v innan han va uppe i födelsevikten, och han ökade som mest 150g/v under hela amningsperioden i snitt låg han på 125g/v. (Jag hade mängder med mjölk och han fick amma hur mkt och länge han ville.)
Jag fick också ha amningsnapp eftersom han inte fick till greppet riktigt eftersom jag hade flata bröstvårtor. Sen blev det att han blev bekväm och inte ville vara utan.
Bvc va aldrig oroliga eftersom han följde sin lilla kurva och då valde vi att inte vara det heller.

Alla bebisar ökar inte supersnabbt:heart
 
Min son tog också tid på sej att gå upp i vikt (Jag hör till vårtråden 17)
Tog nästan 4v innan han va uppe i födelsevikten, och han ökade som mest 150g/v under hela amningsperioden i snitt låg han på 125g/v. (Jag hade mängder med mjölk och han fick amma hur mkt och länge han ville.)
Jag fick också ha amningsnapp eftersom han inte fick till greppet riktigt eftersom jag hade flata bröstvårtor. Sen blev det att han blev bekväm och inte ville vara utan.
Bvc va aldrig oroliga eftersom han följde sin lilla kurva och då valde vi att inte vara det heller.

Alla bebisar ökar inte supersnabbt:heart
Tack för att du delar med dig. Själv har man typ gråtit och varit nedstämd sen besöket från bvc. Klandrar mig själv sjukt mycket. Sitter med sonen i famnen för det ger mig en tröst. Mitt lilla hjärta.
 
Tack. Det där behövde jag få höra. Aldrig roligt med barn som inte går upp eller att det går långsamt men när man är nere så är det svårt att se det positiva. Man stirrar dig bara blind på den där vågen och tänker att det är inte möjligt! Jag tycker att han fått i sig. Erbjuder bröstet varje gång han visar hunger och han vad jag hört sväljer under amningen. Men någonting verkar ju vara knas trots det..
För just nu känner man sig ensammast i världen om att det inte fungerar och känns som barnet blir lidande och att man är helt värdelös... ja listan kan göras lång

Vi gick från minus två linjen på vikt till plus två på fyra månader. Kan inte säga att de var lätt med amningen och han fick en flaska ersättning om dagen till slut (började runt tre månader) för att jag skulle få i alla fall lite vila. Sedan ammade jag tills han var 11,5 månader (delamning när vi började med mat)
 
Ännu en dag helt olik den andra, ingen regelbundenhet här inte! Nätterna har inte varit någon höjdare heller, mycket amning o lite sömn. Men jag har fått sova dagtid ist.

Idag har jag haft ont på ena sidan av snittet, det molar ut mot ryggen o ljumsken. Känns sådär kul.. hoppas det lägger sig tills imorrn, har inte varit såhär besvärad sen typ dag 1-2.

@MinIan hoppas din lillkille vänder upp i vikt snart igen! Förstår att det känns tufft:(
 
Ännu en dag helt olik den andra, ingen regelbundenhet här inte! Nätterna har inte varit någon höjdare heller, mycket amning o lite sömn. Men jag har fått sova dagtid ist.

Idag har jag haft ont på ena sidan av snittet, det molar ut mot ryggen o ljumsken. Känns sådär kul.. hoppas det lägger sig tills imorrn, har inte varit såhär besvärad sen typ dag 1-2.

@MinIan hoppas din lillkille vänder upp i vikt snart igen! Förstår att det känns tufft:(
Man får ju sova när det går. Eller som jag hörde på tv. Man ska sova när barnet sover, så ska man tvätta när barnet tvättar ;) osv osv

Ja jag har bara pumpat nu. Jag känner mig så stressad. Har fått huvudvärk nu också. Sambon tar allt med ro men det är svårt för mig.
 
Idag känns det bättre. Kämpar på med att få han att amma utan napp och fick han att göra 5 sug innan han släppte. Närmare än så här jag aldrig varit så det lilla var sjukt positivt. Vi fortsätter att öva. Någon dag ska det nog gå

Härligt att det känns bättre idag:) måste bara fråga, blir det sämre flöde eller så med amningsnappen? Använder själv en sån typ 90% av ggr o blev lite orolig nu!
 
Härligt att det känns bättre idag:) måste bara fråga, blir det sämre flöde eller så med amningsnappen? Använder själv en sån typ 90% av ggr o blev lite orolig nu!
Blir ofta lite trögare för bebis. Störst blir problemet om dåligt tag beror på kort tung- eller läppband som ofta missas av vården. Då får bebis svårt även m amningsnapp, även om den kan maska problemet.

En av mina vänner har dock ammat alla barn m amningsnapp, varav ett par tvillingar, utan problem.
 
Härligt att det känns bättre idag:) måste bara fråga, blir det sämre flöde eller så med amningsnappen? Använder själv en sån typ 90% av ggr o blev lite orolig nu!
Hoppar in från vintertråden :) Jag ammade min son första 6 veckorna, med amningsnapp pga svårt att få bra tag. (Misstänker att han har kort tungband men har inte orkat bråka med vården, som inte håller med, om remiss.)

För oss gjorde det att han hade svårt att suga tillräckliga mängder för att hålla uppe produktionen. Trots intensiv amning på minsta signal+pumpning under hela den tid vi ammade fick jag aldrig speciellt mycket mjölk och fick ge tillägg från dygn 3...

Vet iofs dock flera som helammat med napp utan problem och kunnat lägga bort den tillslut. (Vi lyckades tyvärr aldrig, bebis blev arg och jag ville/orkade inte bråka med honom)
 
Blir ofta lite trögare för bebis. Störst blir problemet om dåligt tag beror på kort tung- eller läppband som ofta missas av vården. Då får bebis svårt även m amningsnapp, även om den kan maska problemet.

En av mina vänner har dock ammat alla barn m amningsnapp, varav ett par tvillingar, utan problem.
Ja min första grabb körde jag ju också med napp hela tiden. Inga problem så ska undersöka det på fredag när jag ska till bvc. Får se vad de säger
Härligt att det känns bättre idag:) måste bara fråga, blir det sämre flöde eller så med amningsnappen? Använder själv en sån typ 90% av ggr o blev lite orolig nu!
Hon på bvc så att det kan vara svårare för dem att få i sig mjölken. De får jobba mer och då blir de trött och somnar innan de fått i sig tillräckligt. Så man får hålla dem vaken, vara lite bråkig ned dem. Men det kanske är mer när de är små. De får kanske mer uthållighet ju äldre de blir
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 937
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
562
Senast: Enya
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 602
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp