Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi vantrivdes enormt på BB med första barnet och var tvungna att vara kvar pga komplikationer (som det kändes som att de inte hade koll på ändå). Klart det är bra att de är noga men förstår att det är jobbigt. Hoppas ni får en lugnare natt nu och snart kan komma hem. Och framförallt att lillen mår bra såklart!
Inte kul att höra att ni inte trivdes såklart men känns så skönt för mig att höra att andra känt samma! Ibland börjar man ju bara fundera på om man är någon gnällig typ som ser fel i allt! :grin: Känns just nu mest som ett fängelse, jag och sambon har en säng, en fåtölj och ungefär 1m*3m golvyta att utnyttja vi 3 plus väskor. Utöver de lyssnar vi mest på grannens skrikande bebis!
Ursäkta för världens gnällinlägg :o ska ringa mamma senare så vi kan tjöta så jag förhoppningsvis får lite mer energi :up:
 
Inte kul att höra att ni inte trivdes såklart men känns så skönt för mig att höra att andra känt samma! Ibland börjar man ju bara fundera på om man är någon gnällig typ som ser fel i allt! :grin: Känns just nu mest som ett fängelse, jag och sambon har en säng, en fåtölj och ungefär 1m*3m golvyta att utnyttja vi 3 plus väskor. Utöver de lyssnar vi mest på grannens skrikande bebis!
Ursäkta för världens gnällinlägg :o ska ringa mamma senare så vi kan tjöta så jag förhoppningsvis får lite mer energi :up:
Kan du inte prata med barnmorskorna på BB och berätta hur du känner? Och att den andra bebisen skriker mest hela tiden så ni inte får någon vila/ro/får ont i öronen. De kanske kan hitta ett eget rum någonstans så ni får vara för er själva
 
Känns som det är babyboom överallt. Vi fick först ett rum på gynavdelningen att sova ut i. Kom dit kl 8 på morgonen. På eftermiddagen fick vi ett rum på hotellBB. Gillar DS hotellBB jättemkt. Känns inte som en avdelning utan ett eget krypin.

Dock verkade barnmorskorna där väldigt belastade. Tror jag totalt fick tre minuters amningsrådgivning. Sist jag var där fick jag jättemkt hjälp. När jag specifikt bad om att få ett besök för amningen fick jag veta att jag skulle få vänta många timmar pga hög belastning. Eftersom mitt barn ”sugit” så var jag lägst prioriterad. Många hade inte alls kommit igång.

Trots att jag är påläst långtidsammare har det tagit mig nästan en vecka att få till allt. Känns som om andra omföderskor kan ha minst samma uppstartsproblem.
 
Åh just ja. I natt fick vi till liggamningen! Och lillan har sovit bra. Så jag har fått över sex timmars nästan sammanhängande sömn. Jag har bara vaknat för att byta sida. Socialstyrelsen får säga vad de vill. Första barnet överlevde så med största sannolikhet kan nog även lillasyster överleva samsovning. Med vidtagna säkerhetsåtgärder såsom t ex täcket endast till min midja och fleecetröja överkroppen.

Jag börjar också få lite kläm på syskonamningen. I kväll fick storebror och lillasyster amma samtidigt i soffan en stund. Sedan följde storebror villigt med pappa för att läsa bok och sova. Är första läggningen sedan lillasyster där pappa fått lägga utan skrik och panik.

Storebror höll lillasysters hand och smekte hennes huvud och ansikte försiktigt när de ammade. Jag tror det håller på att utvecklas syskonkärlek!
 
Kan du inte prata med barnmorskorna på BB och berätta hur du känner? Och att den andra bebisen skriker mest hela tiden så ni inte får någon vila/ro/får ont i öronen. De kanske kan hitta ett eget rum någonstans så ni får vara för er själva

Vi har för de barnmorskor vi fått lite bättre kontakt med verkligen uttryckt vår önskan/behov av att få ett eget rum! Det har försökt att fixa det flera gånger men tyvärr kan de inte ordnas och det står tydligen alltid ett gäng på kö från förlossningen som behöver få plats! Sen tycker jag som jag sa innan att de inte finns någon som helst kommunikation barnmorskan imellan! Kommer ofta in och ska göra nya tester som redan gjorts eller så blir testerna inte gjorda alls så vi får ringa och påminna så tyvärr ger det inget speciellt bra intryck från vår sida! Förstår att de självklart är tufft för dem också när det är överbefolkat men kan ju inte vara första gången det händer så de borde finnas bättre rutiner.
 
@Whirlie skönt med liggamningen! Vi samsover också, räddningen för sömn :)
Skönt med syskonkärlek också.

Kl
Ikväll kör vi amningsmaraton sen ett par timmar tillbaka. Storebror är förkyld så jag hoppas verkligen inte att hon blir smittad.
 
Alltså.. Noah har sovit hela natten! Vaknade nu och frågade sambon om han matat i natt och jag inte har vaknat? (Har mjölk i flaska så han kan mata ibland)
Alltså jag klagar inte på en bebis som vill sova hela nätter men är det bra för en så liten? Hör bara om barn som vaknar o vill äta.

Bvc kommer idag på hembesök så ska fråga dem. Hoppas han går upp i vikt iaf :)
 
Den generella regeln, källa Amningshjälpen, är att det ska gå max 3-4 timmar mellan amningarna. Då räknat från att senaste amningen startade. Vid ETT tillfälle på dygnet kan det få gå 5-6 timmar.

Detta gäller fram tills barnet vänt i vikt och passerat födelsevikten. Och har en stadig viktökning om minst 100g/v.

När jag ändå citerar Amningshjälpen passar jag på att nämna att en bebis bör gå upp minst 100g/v efter att de passerat födelsevikten. 150g är önskvärt men 100g är helt ok. Allt mer än det är att se som en bonus. Bebisar utvecklas ju olika.
 
Den generella regeln, källa Amningshjälpen, är att det ska gå max 3-4 timmar mellan amningarna. Då räknat från att senaste amningen startade. Vid ETT tillfälle på dygnet kan det få gå 5-6 timmar.

Detta gäller fram tills barnet vänt i vikt och passerat födelsevikten. Och har en stadig viktökning om minst 100g/v.

När jag ändå citerar Amningshjälpen passar jag på att nämna att en bebis bör gå upp minst 100g/v efter att de passerat födelsevikten. 150g är önskvärt men 100g är helt ok. Allt mer än det är att se som en bonus. Bebisar utvecklas ju olika.

Kan inte låta bli att bli orolig. Han äter bra och så under dagen. Men det är just idag som han sov så länge. Annars har han vaknat en gång per nått för att amma. Ska nog ställa klockan så jag kan vakna och mäta han om inte annat. Men ska se vad bvc säger. Sen är man lite nervös om han gått upp nått men jag skulle bli förvånad om han inte gjort det. ammar ju som sagt bra på dagen och får flaska ibland för att jag ska avlastas.
 
Alltså.. Noah har sovit hela natten! Vaknade nu och frågade sambon om han matat i natt och jag inte har vaknat? (Har mjölk i flaska så han kan mata ibland)
Alltså jag klagar inte på en bebis som vill sova hela nätter men är det bra för en så liten? Hör bara om barn som vaknar o vill äta.

Bvc kommer idag på hembesök så ska fråga dem. Hoppas han går upp i vikt iaf :)
Min sover också hela nätterna (eller ja, från ca 00-08). Bebisar sover mycket i början, och så länge de går upp i vikt som de ska så finns det inte en chans att jag väcker dem mitt i natten för att de ska äta.
Nu har jag inte jättekoll på hur gammal din bebis är, men har svårt att tro att det ska vara någon fara
 
Den generella regeln, källa Amningshjälpen, är att det ska gå max 3-4 timmar mellan amningarna. Då räknat från att senaste amningen startade. Vid ETT tillfälle på dygnet kan det få gå 5-6 timmar.

Detta gäller fram tills barnet vänt i vikt och passerat födelsevikten. Och har en stadig viktökning om minst 100g/v.

När jag ändå citerar Amningshjälpen passar jag på att nämna att en bebis bör gå upp minst 100g/v efter att de passerat födelsevikten. 150g är önskvärt men 100g är helt ok. Allt mer än det är att se som en bonus. Bebisar utvecklas ju olika.
Är det bara 100 gram de ska gå upp? Min bvc tant säger 200. 100 gram låter väldigt lite såhär i början
 
Min sover också hela nätterna (eller ja, från ca 00-08). Bebisar sover mycket i början, och så länge de går upp i vikt som de ska så finns det inte en chans att jag väcker dem mitt i natten för att de ska äta.
Nu har jag inte jättekoll på hur gammal din bebis är, men har svårt att tro att det ska vara någon fara
Han är 11 dagar idag. Somnade vid 23.30 efter han ammar i ca 1h och fick lite ur en flaska. Sen somnade han direkt. Vaknade vid 5.30.
För mig är det hela natten hehe ^^ därför det är lite nervöst idag då bvc kommer. Man hoppas ju att han lagt på sig lite i vikt nu. Är ju som ett tecken att det går åt rätt håll iaf
 
Är det bara hos mig som gamla postade svar ligger kvar i "svarsrutan "? Kollar jag inte så kan jag posts det jag skrev förut igen tillsammans med mina nya svar och citat. Väldigt irriterande. Blir många ändringar och jobbigt med en hand (ammar)
Är ju som van att skriva ned dubbel hastighet och två tummar ;)
 
Kan inte låta bli att bli orolig. Han äter bra och så under dagen. Men det är just idag som han sov så länge. Annars har han vaknat en gång per nått för att amma. Ska nog ställa klockan så jag kan vakna och mäta han om inte annat. Men ska se vad bvc säger. Sen är man lite nervös om han gått upp nått men jag skulle bli förvånad om han inte gjort det. ammar ju som sagt bra på dagen och får flaska ibland för att jag ska avlastas.
Alltså det är ett generellt råd. Syftet är att bebisen inte ska få lågt blodsocker, bli slö och svårväckt och inte orka amma. Då kan man inte få upp blodsockret utan måste till sjukhus. Händer bara en liten andel friska och fullgångna bebisar. Så om det gått bra för din plutt så är det nog ingen fara. Bäst är att få råd från proffs som sett barnet och kan göra en individuell bedömning.
 
Är det bara 100 gram de ska gå upp? Min bvc tant säger 200. 100 gram låter väldigt lite såhär i början
Japp. Om barnet är friskt och fullgånget. 200g är ganska mkt som minimum. Min lilleman gick aldrig upp 200g/v. Tror han maxade på 170g ngr gånger. När han var ca 4 månader hade han några veckor då han bara gick upp 60-70g/v.

Många BVC kan ganska lite om amning tyvärr. Ska kolla om jag kan hitta ngn bra källa på 100g/v.
 
Han är 11 dagar idag. Somnade vid 23.30 efter han ammar i ca 1h och fick lite ur en flaska. Sen somnade han direkt. Vaknade vid 5.30.
För mig är det hela natten hehe ^^ därför det är lite nervöst idag då bvc kommer. Man hoppas ju att han lagt på sig lite i vikt nu. Är ju som ett tecken att det går åt rätt håll iaf
Det där är inte hela natten i mina ögon så jag hade inte ställt klocka och haft mig, utan snarare njutit av lite fler timmar sammanhängande sömn ;)
 
Kompenserar gårdagkvällen med maratonsömn nu på förmiddagen. Har ammat ett par gånger, i övrigt har hon sovit själv i soffan :o:) bra med ordentligt med tid med sonen och även att få känna att det går bra att ha båda själv. (Så kan man ju balansera upp det med att de hunnit skrika ikapp igår också...)
 
Japp. Om barnet är friskt och fullgånget. 200g är ganska mkt som minimum. Min lilleman gick aldrig upp 200g/v. Tror han maxade på 170g ngr gånger. När han var ca 4 månader hade han några veckor då han bara gick upp 60-70g/v.

Många BVC kan ganska lite om amning tyvärr. Ska kolla om jag kan hitta ngn bra källa på 100g/v.
Okej.
Jag tycker ändå det låter väldigt lite. Alla mina har legat på minst 300g per vecka de första 6-7 veckorna. Sen brukar det minska allt efter ju mer de rör på sig.
Men det är väl som allting annat, väldigt individuellt :)
Sen hoppas jag min bvc tant har koll, så länge som hon jobbat där. Haft henne till alla mina ungar, och den äldsta fyllde 12 nu. Tror t o m att jag träffade henne nån gång när jag gick på dagis :D
 
Mår sjukt dåligt nu. Noah har inte ökat i vikt... känns som man inte räcker till. Fick ny tid hos bvc på fredag. Ska börja pumpa mer för jag blir ju orolig att han inte får i sig nått. Snacka om att känna sig värdelös.... usch! Han ska inte behöva vara utan mat fler nätter även om denna natt var den första "sovnatten " för nu ska jag ställa klockan. Har inte lust med någonting idag. Vill bara att liten ska öka i vikt ju :cry::cry::cry::cry:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 837
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Liten
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
558
Senast: Enya
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 598
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp