Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter @Whirlie , @FeatherCloud och @MinIan ! Jag ska bli lite mer ambitiös o ta bort nappen oftare, låter ju inte helt positivt även om det funkat bra för flera andra. För vår del greppar bebis bra men mina bröst har varit så spända att det inte funnits särskilt mkt att greppa i.. :p
 
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter @Whirlie , @FeatherCloud och @MinIan ! Jag ska bli lite mer ambitiös o ta bort nappen oftare, låter ju inte helt positivt även om det funkat bra för flera andra. För vår del greppar bebis bra men mina bröst har varit så spända att det inte funnits särskilt mkt att greppa i.. :p
Tipsar om Cottermans grepp (googla, bättre än att jag förklarar :D ) ifall du inte redan provat. Och om vårtorna är platta eller små kan det funka att pumpa lite först eller testa vårtformare från Medela..

Jag kan såhär i efterhand ångra lite att jag inte försökte mer utan napp. Min son blev tillslut sugförvirrad av att mixa amning och flaska och ville inte amma efter vecka 6. Hade vi lyckats få bort amningsnappen kanske mjölken kommit igång mer än den gjorde, och vi hade kunnat minska flaskmatningen. (Fast i ärlighetens namn hade jag noll energi för det och gjorde väl allt jag orkade och kunde. Flaskmatning har många fördelar också :)
 
Igår var det hembesök från BVC. Lillan hade tappat lite i vikt sen sist, vilket ju inte känns så kul. BVC-"tanten" var inte oroad men efter den här skitnatten är jag det för bebis sover så dåligt att hon inte orkat amma ordentligt. Hon fäktar o far med händer o ben, spänner kroppen o grymtar, gnisslar o fräser. Väcker sig själv då o då. Mkt skumt. Har hållt på såhär sen i helgen så jag misstänker att det kanske är boven. Får se. Funderar på att göra som @MinIan o pumpa ut lite för att se hur mkt hon får i sig nattetid.

Det är verkligen skumt för hon ägnar sig inte åt de där lätena på dagtid nästan alls, o inte heller i famnen särskilt ofta. Vi ska iaf in o väga imorrn o på måndag igen, känns skönt med tät uppföljning.
 
Igår var det hembesök från BVC. Lillan hade tappat lite i vikt sen sist, vilket ju inte känns så kul. BVC-"tanten" var inte oroad men efter den här skitnatten är jag det för bebis sover så dåligt att hon inte orkat amma ordentligt. Hon fäktar o far med händer o ben, spänner kroppen o grymtar, gnisslar o fräser. Väcker sig själv då o då. Mkt skumt. Har hållt på såhär sen i helgen så jag misstänker att det kanske är boven. Får se. Funderar på att göra som @MinIan o pumpa ut lite för att se hur mkt hon får i sig nattetid.

Det är verkligen skumt för hon ägnar sig inte åt de där lätena på dagtid nästan alls, o inte heller i famnen särskilt ofta. Vi ska iaf in o väga imorrn o på måndag igen, känns skönt med tät uppföljning.
Ska in imorgon jag med för vägning. Hoppas att vårt kämpande ger resultat på vågen.
 
Igår var det hembesök från BVC. Lillan hade tappat lite i vikt sen sist, vilket ju inte känns så kul. BVC-"tanten" var inte oroad men efter den här skitnatten är jag det för bebis sover så dåligt att hon inte orkat amma ordentligt. Hon fäktar o far med händer o ben, spänner kroppen o grymtar, gnisslar o fräser. Väcker sig själv då o då. Mkt skumt. Har hållt på såhär sen i helgen så jag misstänker att det kanske är boven. Får se. Funderar på att göra som @MinIan o pumpa ut lite för att se hur mkt hon får i sig nattetid.

Det är verkligen skumt för hon ägnar sig inte åt de där lätena på dagtid nästan alls, o inte heller i famnen särskilt ofta. Vi ska iaf in o väga imorrn o på måndag igen, känns skönt med tät uppföljning.
Nu kommer jag och tjatar igen.

Flaska kan vara lite som efterrätt för bebisar. Ni vet när man egentligen är mätt, men så kommer värden med ens favoritefterrätt. Då kan man alltid äta lite till.

Magen hos små barn är väldigt liten. Och bebisar ska äta lite och ofta.
Vid födseln är magen dom ett körsbär (5-7 ml).
Efter 3-4 dagar som en walnöt (22-27 ml).
Vid 1 v som en liten persika (45-60).
Och vid 1 månad som ett hönsägg (80-150 ml). Då det behövs ganska lite för att mätta en bebis.
 
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
17/4 - Pengy, första barnet / Gissar på: Tjej/ UL visade: Pojke / Det blev en:
29/4 Minusgraader, andra barnet / Gissar på: / UL visade: Flicka / Det blev en:

1/5 - Kaki, andra barnet.
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
9/5 - Iglatjarn, andra barnet. Planerat ks. NIPT-test visade: Tjej
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
 
Skulle fått hembesök av BVC idag men de ringde precis och ställde in/flyttade.

Inatt har bebis gått med på att ligga i babynest några timmar och sova. Så mycket skönare att kunna ligga som man vill (ingen gravidmage som stör heller!)
 
25/3 - Shpongle, första barnet/ UL visade: pojke / Det blev en:
29/4 Minusgraader, andra barnet / Gissar på: / UL visade: Flicka / Det blev en:

1/5 - Kaki, andra barnet.
6/5 - Anonymusen, andra barnet / Gissar på: Pojke / UL visade: pojke / Det blev en:
6/5- Lo_, andra barnet/ Gissar på:/ UL visade/ Det blev en:
9/5 - Iglatjarn, andra barnet. Planerat ks. NIPT-test visade: Tjej
11/5 - domesticus, andra barnet / Gissar på:Pojke/ UL visade: Tjej / Det blev en:
25/5 - Linn-Nora, första barnet
30/5- Tingeling84,tredje barnet/UL visade:kille/Det blev en:

Födda:
31/3- Zata, Pojke, Hjalmar (beräknad 20/3)
2/4- Mulles_matte, Pojke, Oskar (beräknad 29/3), 3955 g och 53 cm lång
3/4- Sedna, Pojke (beräknad 8/4), 3500 g och 50 cm
13/4 anonymapril, flicka (beräknad 19/4), 3484g och 50cm
13/4 MinIan, pojke (beräknad 10/4), 3775g och 50cm
16/4 Whirlie, flicka (beräknad 21/4), 4030g och 52 cm
20/4 Jenka, flicka Elvira (beräknad 5/4), 3830g, 52 cm
22/4 Pengy, pojke Walter (beräknad 17/4), 3880g, 53 cm
 
Nu kommer jag och tjatar igen.

Flaska kan vara lite som efterrätt för bebisar. Ni vet när man egentligen är mätt, men så kommer värden med ens favoritefterrätt. Då kan man alltid äta lite till.

Magen hos små barn är väldigt liten. Och bebisar ska äta lite och ofta.
Vid födseln är magen dom ett körsbär (5-7 ml).
Efter 3-4 dagar som en walnöt (22-27 ml).
Vid 1 v som en liten persika (45-60).
Och vid 1 månad som ett hönsägg (80-150 ml). Då det behövs ganska lite för att mätta en bebis.
Då vet man iaf att man pumpar ut rätt mängd iaf. Får bara ut max 50ml vid varje pumpning. Började fundera om man inte ens kunde producera rätt mängd men liten verkar nöjd :)
 
So
Skulle fått hembesök av BVC idag men de ringde precis och ställde in/flyttade.

Inatt har bebis gått med på att ligga i babynest några timmar och sova. Så mycket skönare att kunna ligga som man vill (ingen gravidmage som stör heller!)
Sova på mage :D:D:D:D
 
Nu kommer jag och tjatar igen.

Flaska kan vara lite som efterrätt för bebisar. Ni vet när man egentligen är mätt, men så kommer värden med ens favoritefterrätt. Då kan man alltid äta lite till.

Magen hos små barn är väldigt liten. Och bebisar ska äta lite och ofta.
Vid födseln är magen dom ett körsbär (5-7 ml).
Efter 3-4 dagar som en walnöt (22-27 ml).
Vid 1 v som en liten persika (45-60).
Och vid 1 månad som ett hönsägg (80-150 ml). Då det behövs ganska lite för att mätta en bebis.

Ja, så är det säkert men det är ju i princip enda sättet att veta att de får i sig ordentligt också.. jag var glad åt pumpen imorse efter en kämpig natt med liten som sov dåligt o sen inte orkade amma längre än 5-10min innan hon somnade igen. Fick i henne 60ml utpumpad mjölk o en timmes sömn senare var hon sig själv igen. Skulle säga att det är en väldigt bra backup!
 
Ja, så är det säkert men det är ju i princip enda sättet att veta att de får i sig ordentligt också.. jag var glad åt pumpen imorse efter en kämpig natt med liten som sov dåligt o sen inte orkade amma längre än 5-10min innan hon somnade igen. Fick i henne 60ml utpumpad mjölk o en timmes sömn senare var hon sig själv igen. Skulle säga att det är en väldigt bra backup!
Håller med dig. Eftersom lilla Noah bara gått ner så måste ju jag pumpa och ge honom. Jag ger han kör efter amning. Först kämpar jag utan napp, sen blir det med amningsnappen sen somnar han innan han fått i sig tillräckligt så då blir det pump och calma efteråt så han får i sig det ha behöver för annars kommer han bara gå ner :/
 
Jag har lagt ner amningen. Fick helt söndertrasade bröstvårtor på bara några dagar och började pumpa och ge med Calma-flaska. Efter en vecka räckte inte mjölken helt och vi började ge lite ersättning. Till slut kändes det som jag satt fast vid pumpen hela dygnet och jag kände bara "näe, det här skiter jag i". Så nu får min lille gosse växa upp på ersättning och jag tror att han kommer bli ett precis lika fint barn ändå. Visst får jag ibland lite dåligt samvete på något sätt och det känns tråkigt att inte kunna amma sitt barn, men vi mår bra hela familjen nu och det är det viktigaste.
 
Jag har lagt ner amningen. Fick helt söndertrasade bröstvårtor på bara några dagar och började pumpa och ge med Calma-flaska. Efter en vecka räckte inte mjölken helt och vi började ge lite ersättning. Till slut kändes det som jag satt fast vid pumpen hela dygnet och jag kände bara "näe, det här skiter jag i". Så nu får min lille gosse växa upp på ersättning och jag tror att han kommer bli ett precis lika fint barn ändå. Visst får jag ibland lite dåligt samvete på något sätt och det känns tråkigt att inte kunna amma sitt barn, men vi mår bra hela familjen nu och det är det viktigaste.

Det blir folk av flaskbarn med, har två här hemma :) Njut av bebistiden! Återstå att se hur det blir med det 3:e barnet här,går det så går det.
 
Hur känns det för @Minusgraader nu när bf närmar sig? :)

Idag har hon sovit en liten stund i vagnen när storebror lekte i parken. Annars verkar det hittills som att vi båda föredrar sjal, även om hennes största preferens nog mest är att amma hela tiden.
Storebror är söt och snäll mot sin syster, märker dock lite reaktioner i form av trots/gränstestande och att vilja vara nära och mysa samtidigt.
 
Jag har lagt ner amningen. Fick helt söndertrasade bröstvårtor på bara några dagar och började pumpa och ge med Calma-flaska. Efter en vecka räckte inte mjölken helt och vi började ge lite ersättning. Till slut kändes det som jag satt fast vid pumpen hela dygnet och jag kände bara "näe, det här skiter jag i". Så nu får min lille gosse växa upp på ersättning och jag tror att han kommer bli ett precis lika fint barn ändå. Visst får jag ibland lite dåligt samvete på något sätt och det känns tråkigt att inte kunna amma sitt barn, men vi mår bra hela familjen nu och det är det viktigaste.

Här är en till som skippat amningen! Jag har alltid haft väldigt känsliga bröstvårtor och nästan lite fobi för att ta på bröstvårtorna! Ville ändå ge det en chans och prova. Sen behövde vår lille W få ersättning från början eftersom han fick en sån tuff start så vi hade ju redan börjat med ersättning. Försökte iaf med amningen men tyckte de var hemskt och sambon såg på mig hur dåligt jag mådde och sa då till mig att jag när som helst kunde säga att jag inte ville! Så då bestämde jag mig och sen dess har jag mått så mycket bättre!
 
Här verkar det vara utvecklingssprång på gång. Min anspråkslösa sömntuta är som bortbytt. Fick ett första leende idag, supergulligt så klart. I övrigt har det inte varit så muntra miner. Tur dessa faser är övergående och tur det finns kaffe.
 
Håller med dig. Eftersom lilla Noah bara gått ner så måste ju jag pumpa och ge honom. Jag ger han kör efter amning. Först kämpar jag utan napp, sen blir det med amningsnappen sen somnar han innan han fått i sig tillräckligt så då blir det pump och calma efteråt så han får i sig det ha behöver för annars kommer han bara gå ner :/

Vad bra att du verkar ha hittat en metod som kan funka:) jag tänkte att "nu ska vi ge flaska till natten" men ikväll ville inget komma ut med pumpen o sen det lilla som kom ut ville inte bebis ha från nappflaskan..:meh: så gick det med den planen! Menmen, kommer iaf mjölk när hon ammar så får vara tacksam för det! Hoppas att hon får ut tillräckligt för att få en bättre natt än igår.

Vilka bekymmer det kan vara med amning! Tänkte faktiskt inte innan att det skulle vara så krångligt även om man hört massa om hur svårt det kan vara.
 
Här verkar det vara utvecklingssprång på gång. Min anspråkslösa sömntuta är som bortbytt. Fick ett första leende idag, supergulligt så klart. I övrigt har det inte varit så muntra miner. Tur dessa faser är övergående och tur det finns kaffe.

Mysigt med första leende! Hur vet man om det är ett "riktigt" leende? Ser man skillnad? Har nämligen funderat på det sen ett par dagar för man vill ju inte missa när det väl kommer o tro att det fortfarande bara är en reflex..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
2 389
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 000
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
665
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp