Vargar och hundar, hur ska det gå?

makarontanten

Trådstartare
Rubriken blev lite konstig, men jag funderar ganska mycket på var jag står i vargfrågan. Å ena sidan tycker jag vargen är så oerhört vacker, klart den ska ha rätt att leva, jag fascineras av den. Å andra sidan vet jag att den ställer till med så mycket sattyg, jag är själv rädd för att stöta på den ( ingen större risk där jag bor) och jag tycker oerhört synd om alla jägare, eftersökshundar och djurhållare som får sina djur rivna och slaktade av vargen.

Nu har det börjat bildas grupper på bla fb, där folk med eftersökningshundar bojkottar att ens gå ut i skogen med sina hundar. Flera människor jag känner ( i andra delar av landet där det finns lite mer varg) vill inte längre släppa sina hundar. Det läggs ut artiklar på hur sargade hundarna ser ut efter att ha träffat en varg mm.

Det är så lätt att säga att "man får skylla sig själv" om man släpper sin hund, men är det så enkelt? Ska vi inte ha eftersökningshundar tex för att söka efter trafikskadat vilt utan låta de djuren plågas ihjäl under kanske veckor? Ska vi inte ha jägare som faktiskt hjälper till att hålla naturen i balans så inte djuren blir för många och äter upp både för bönder och skogsägare? Oavsett om man kan jaga utan hund, så får vi ju inte heller glömma att alla jakthundar mår bra av att få utlopp för det den är avlad för. Ska vi inte ha några jakthundar kvar framöver om det inte går att släppa dem om vargen ökar och jägarna inte längre vågar?

Vad är era erfarenheter, hur tänker ni som har lite mer varg än vad vi har i småland? Någon som råkat ut för varg? Jag vill lära mig mer, då nästan allt man läser är antingen riktat och vinklat efter om man är för eller emot varg.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag är likt dig kluven, jag tycker att alla djur har rätt att leva och gillar inte alls tanken att människan ska bestämma vilka djurslag som har rött att överleva och inte och jag menar att folk som inteförstår naturens gång kanske inte borde ha i naturen att göra (speciellt inte dom jägare då) MEN löshundsjakt på det viset som den bedriv här i Norden är väldigt speciell och något jag tycker vi ska värna om och jag blir väldigt oroad av att jägare inte längre vill släppa sina hundar (framförallt av de anledningar du blandannat nämner ) eller att man nu anser att de skador vargarna orsakar är så stora att man inte vill ha sina djur på naturbetesmarker osv. Det är också väldig allierande att det nu har uppstått områden i Sverige där älgjakten kanske inte bara uteblir helt utan där vargarna livnär sig så mycket på älgstammen att den sjunker under den gräns man anser är nödvändig för en livskraftig älgstam så i dessa områden är det frågan om ett djurslags rätt att överleva på bekostanden av ett annat djurslag och vi vet sedan innan att även älgstammen likt vargstammen lätt rubbas.

När vargarna också stöts in i mot sammhällena känns det inte så trykt och jag tycker att det är lite över gränsen mot djurplågeri att jaga upp dessa stackars djur för att prova förflytta dem.

Jag vill dock ta ett stort avstånd från alla med extrema åsikter i frågan. Jag förstår mig inte på när folk anser sig hata varg så mycket att man ser sig ha rätt att förgifta alla djur runt omkring för att en varg kanske råkar få i sig av det förgiftadeköttet eller va de nu kan vara som slängs ut. Jag blir också extremt oförsvarligt arg när folk häver ur sig "att man inte ska skuta djuren med skabb för med lite tur kanske de smittar fler vargar" . Att andra sidan hota alla jägare och säga saker som "hoppas att vargar à tar alla jägares hundar" och sedan gör allt för att sabotera för jägarna är också långt ifrån okej.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Å andra sidan vet jag att den ställer till med så mycket sattyg, .
Vad är det för "sattyg" du anser vargar ställer till med? Vargar är fredliga djur som "minds their own business" så länge man låter dem göra det.

jag tycker oerhört synd om alla jägare, eftersökshundar och djurhållare som får sina djur rivna och slaktade av vargen. .


.
Nu har det börjat bildas grupper på bla fb, där folk med eftersökningshundar bojkottar att ens gå ut i skogen med sina hundar. Flera människor jag känner ( i andra delar av landet där det finns lite mer varg) vill inte längre släppa sina hundar. Det läggs ut artiklar på hur sargade hundarna ser ut efter att ha träffat en varg mm. .

Fast nä. Jag har varit på en föreläsning om just detta som Rovdjurscenter höll i och man har forskat fram att i mer än hälften av fallen vid vargdödad hund så har hunden sökt upp vargen och förföljt den så det är ju inte så att vargar står och lurpassar på intet ont anande hundar direkt.

Finns ju t o m en video som låg på aftonbladet för typ en månad sedan där en jakthund hade kamera på sig och man kunde tydligt se att hunden förföljde en flyende varg en ganska rejäl sträcka tills vargen fick nog och stannade och högg hunden (som klarade sig).

Desutom - är det värre att få hunden dödad av varg än att få den trafikdödad eller ihjälsparkad av en älg?

.
Det är så lätt att säga att "man får skylla sig själv" om man släpper sin hund, men är det så enkelt? Ska vi inte ha eftersökningshundar tex för att söka efter trafikskadat vilt utan låta de djuren plågas ihjäl under kanske veckor? Ska vi inte ha jägare som faktiskt hjälper till att hålla naturen i balans så inte djuren blir för många och äter upp både för bönder och skogsägare? Oavsett om man kan jaga utan hund, så får vi ju inte heller glömma att alla jakthundar mår bra av att få utlopp för det den är avlad för. Ska vi inte ha några jakthundar kvar framöver om det inte går att släppa dem om vargen ökar och jägarna inte längre vågar? .

Eftersökshundar går normalt i lina så vitt jag vet så där finns ju knappast risk för att få sin hund vargdödad.

Släpper du hunden lös så är risken att den blir trafikdödad bra mycket större än att den skulle bli tagen av varg. Dock hör jag inga upprörda röster över att man borde utrota alla bilar och bilister från jägarlobbyn.
Det är t om större risk att hunden drunknar än räkar ut för varg.
Visst är det jättesynd om de som får sin hund vargdödad men varje gång man tar beslutet att släppa sin hund på lösjakt så bör man ju vara medveten om risken att hunden kanske blir påkörd, drunknar, blir sparkad av en älg, bryter benet när den trampar snett m.m. Att bli tagen av en varg är faktiskt den minsta risken skulle jag vilja påstå.

Jag tror största anledningen till att dessa banjospelande, entandade jägare hatar vargen så mycket inte alls är hundaspekten utan för att vargen tar "deras" vilt. Jag har själv hört det sägas så det är inte taget ur luften.

.
Vad är era erfarenheter, hur tänker ni som har lite mer varg än vad vi har i småland? Någon som råkat ut för varg? Jag vill lära mig mer, då nästan allt man läser är antingen riktat och vinklat efter om man är för eller emot varg.

Jag bor i utkanten av Rialareviret och har faktiskt sett varg själv, dock inte råkat ut för en närgången sådan. Vad jag tycker kan du ju läsa ovan.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Om man kollar till jakthund frågan, så är det så att vargens intåg riskerar att våra inhemska stövarraser kommer dö ut. En kraftig minskning har redan märkts. Dessutom har det resulterat att folk mist sin hobby, sitt jobb tom.
Jag tycker med det är en extremt svår fråga, jag behöver inte ta ställning heller då vi bara har en strövarvarg här.

(Men jag kan inte låta bli att tänka på hur det skulle bli om t.ex. ridsporten skulle bli så här utsatt, att om du red/körde din häst fick du alltid ha i beräkningen att den kunde dö. Att du inte kunde ha din häst i hagen, eftersom att den skulle då dö. Hade folk varit lika positivt inställda då till vad som fick den att dö? Tyvärr är jägare ofta sedda som blodtörstiga dårar, vilket sällan är sant men säkert lett till att de "får skylla sig själva" enligt oinsatta)
 
Senast ändrad:
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det jag stör mig på i frågan är att man inte verkar vilja vara beredd att ge resurser för att de som har djur i vargområden ska kunna skydda dem. I de allra flesta fall är det ju så att de djur som blir rivna har inte ett vargsäkert stängsel runt sig, vilket ju är helt idiotiskt?

Likaså med de jakthundar som släpps i vargmarker, det finns skyddsvästar till dessa hundar att köpa, men ingen verkar vilja lägga pengar på det.

Hade vargproblemet varit stort trots dessa åtgärder hade jag absolut förstått att folk var oroliga och ville lösa det med eventuell avskjutning. Som det ser ut just nu tycker jag dock att det görs för lit ei förebyggande syfte.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Vargen är smartare än människan, det kommer vi alla få lära oss om det inte görs något åt det. De är mina tankar.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Pejlen har lett till att det har skett en extrem minskning av trafikdödade jakthundar, kan inte komma på en enda häromkring.
Pejlen hjälper även till med att du kan kolla så att din hund jagar rätt djur, drunkning självklart händer det. Men ofta? Nej, samma där med pejlen.
Att hunden förföljer varg tror jag är ovanligare än du påstår, en "riktig" jakthund vet vad den ska och får jaga. Men att sätta kameror på hundarna vore ett bra sätt att kontrollera förekomsten, det kan dessutom ske vetenskapligt.

Fyfan vilken jävla syn du har på jägare dessutom, tro det eller ej men oftast är de helt normala människor.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

url


Ett exempel. Däremot kan jag ju tycka att hunden även ska vara försedd med skydd runt nacke och bog.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Nackdelarna med dessa västar (vi har ej behövt investera i detta) är att de är tunga och otympliga, dessutom skyddar de inte tillräckligt. Detta är det negativa jag har hört om dem.
Men jag tror med på västar (kanske tom bidrag för införskaffande) och att man framförallt släpper fler hundar tillsammans så de kan ge skydd till varandra vid behov.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Delvis KL

Nu hade jag ett giftigt svar på gång till Kethets men hejdade mig.

Som någon sa innan så bör inte eftersök vara ett problem då hundarna går i lina.

Jag har en bekant som bor i vargrevir i Värmland och har både häst, hund (inte jakthund dock) och får. De har många gånger sett varg inpå knuten och när de rider i skogen. De har aldrig upplevt vargen som ett hot. Däremot tycker de det är obehagligt med björn.

Och en fråga: Björndödade/skadade hundar verkar sällan eller aldrig leda till någon debatt. Beror det på att björnen får jagas på ett annat sätt än vargen eller vad tror ni?
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Varg jagas inte alls med hund? Men björn är jag mycket mera rädd för! Sen varför ska du svara mig giftigt? Jag har inget emot vargen, vi har tom haft på gården. Men jag förstår de som har det och jag ser inte glatt på framtiden för våra stövarraser.

Men björn ska hunden "ställa", sen tror jag att hunden kan lättare komma ifrån björn. Men framförallt se att "Oh fuck, detta var något konstigt" Med varg kan det säkert bli att de ser det bara som en annan hund och vissa jakthundar kan tända till om de tror någon annan är ute efter bytet (teorier teorier...)

Och om vi pratar obehagligt ska vi inte gå in på vildsvin.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag bor i utkanten av Rialareviret och har faktiskt sett varg själv, dock inte råkat ut för en närgången sådan. Vad jag tycker kan du ju läsa ovan.

Bor oxå i utkanten av Rialareviret. Inte sett vargen själv men sambon har sett den flera gånger. Vår jaktmark är i reviret.

Förra säsongen var det gott om djur på marken, fast vargen var där. Den här säsonen är det i princip tomt! Lokatterna ställer nog till med mkt som vargen får skuld för.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Om du har försökt lägga in bild på vargdödad hund kan du väl undvika det? Är många som inte vill se det och är inte kul att få uppkört i ansiktet
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Fast hur många trafikdödade du har omkring dig är väl knappast relevant. Kolla försäkringsbolagens statistik så ser du ju rhur många som stryker med och på vilket sätt.

Statistik

Vad just du tror om vanligheten att hundar söker upp vargar är ju irrelevant egentligen. Man har kommit fram till att det är minst lika vanligt att hundar söker upp vargen som tvärtom och att det t o m finns ett överslag mot det förstnämnda. (Detta var vad som sades på föreläsningen jag var på).

Sedan: Jag har ingen syn på jägare som helhet utan på vissa jägare. Min erfarenhet är att de som skriker allra högst om att vargen borde utrotas, att SGT är det enda som gäller m.m. är inavlade bönder á la den långa färden. Det är som sagt min erfarenhet.
Att de allra flesta jägare inte är så utan helt normala människor är jag helt övertygad om.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det jag stör mig på i frågan är att man inte verkar vilja vara beredd att ge resurser för att de som har djur i vargområden ska kunna skydda dem. I de allra flesta fall är det ju så att de djur som blir rivna har inte ett vargsäkert stängsel runt sig, vilket ju är helt idiotiskt?

Fast resurser får man ju av staten och man kan t o m få frivilligt folk till att sätta upp staketen om man inte pallar göra det själv.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

en "riktig" jakthund vet vad den ska och får jaga.

Där är jag måhända fördomsfull men upplever att många jakthundar inte sköter sitt jobb.
Kommer till gården och rotar i sopor (om man ställt något vid dörren tillfälligt), stjälar slaktrestern, ger sig på våra hundar osv. Inte bara hos oss och där vi bor nu, utan på flera ställen där jag bott och gårdar omkring.

Dom som sköter sig ser man väl inte skymten av, därför det ganska negativa intrycket.



Ang vargen tycker jag den ska få finnas. Det går att jaga med lina också.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Eftersökshundar går normalt i lina så vitt jag vet så där finns ju knappast risk för att få sin hund vargdödad.

Dom spårhundar som går i lina är en helt annan typ av jakthund än en ställande hund. Oftast kombineras skarpa eftersök med en ställande hund som släpps på spåret när spårhunden spårat ikapp det skadade viltet.
Den ställande hunden har den skärpa och modet att gå på djuret så pass hårt att det stannar, så eftersöksjägaren kan smyga fram (utan spårhund) och avliva. Alt. avfångar viltet själv eller håller viltet så eftersöksjägaren kan avliva.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag fattar inte statistiken, är det jakthundar eller ej? Jag tror mycket av det negativa kommer ifrån att du kan förbygga trafikskador och inte vargen.
Men om man tittar på annan statistik där ser man vad som man borde skrika högre om, vildsvinen! Över dubbelt så högt som vargen men är väl för att man får jaga dem...
Jag tror det är så mycket negativt kring vargen att den får för stort rykte, mycket säkert eftersom politiken kring det hela är så osäker och är olika bud från dag till dag.

Men jag hade gärna sett kameror på hundar ändå för att se. Har inte tänkt på det innan, vore skitkul att se egentligen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 192
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 126
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 166
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 497
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp