Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

KL

Apprpa vargens vara och icke vara sa sag jag det har i dag. Jag tycker mig minnas att nagra ifragasatte ordentliga studier pa hur vargen forandrar sin 'environment'.

Hur vargen forandrade Yellowstone National Park

Men jag har ju ett flertal ggr sagt att vi ska ha samma regler som vid yellowstone, dvs att vi ska få jaga varg utanför nationalparkerna.
Vill sedan storebror ha mer vargmarker så är det ju bara att lösa in mark och göra nationalpark av den:sneaky:
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Men jag har ju ett flertal ggr sagt att vi ska ha samma regler som vid yellowstone, dvs att vi ska få jaga varg utanför nationalparkerna.
Vill sedan storebror ha mer vargmarker så är det ju bara att lösa in mark och göra nationalpark av den:sneaky:


Reglerna "vid" Yellowstone ar olika beroende pa vilken delstat det galler. I Wyoming hade man en jaktsasong med tillstand att skjuta runt 50 djur, som slutade vid arskiftet utan att man uppnatt max antal vargar skjutna.
I Idaho har man en langre sasong med fler djur tillatna att "harvest" ... dar har man a andra sidan sankt det tillatna antalet med det antal illegal avskjutning som skett.
Montana har en liknande lag med ungefar samma djur tillatna som Idaho, medan Wisconsin och Minnesota (som inte gransar till Yellowstone, men har mycket varg) har farre djur tillatna och hardare regler runt varg jakt an vad Idaho och Montana har.

I alla delstater maste man kopa jaktlicens och far ett antal och omrade tilldelat dar man far jaga.

Det ar vad jag forstar ungefar som det gar till i Sverige, utom att det ar uteslutande "rangers" som jagar varg. ;)
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Reglerna "vid" Yellowstone ar olika beroende pa vilken delstat det galler. I Wyoming hade man en jaktsasong med tillstand att skjuta runt 50 djur, som slutade vid arskiftet utan att man uppnatt max antal vargar skjutna.
I Idaho har man en langre sasong med fler djur tillatna att "harvest" ... dar har man a andra sidan sankt det tillatna antalet med det antal illegal avskjutning som skett.
Montana har en liknande lag med ungefar samma djur tillatna som Idaho, medan Wisconsin och Minnesota (som inte gransar till Yellowstone, men har mycket varg) har farre djur tillatna och hardare regler runt varg jakt an vad Idaho och Montana har.

I alla delstater maste man kopa jaktlicens och far ett antal och omrade tilldelat dar man far jaga.

Det ar vad jag forstar ungefar som det gar till i Sverige, utom att det ar uteslutande "rangers" som jagar varg. ;)

De flesta vargar som skjutits (legalt)de senaste 5 åren har skjutits av "vanliga" jägare..inga gamekeapers.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

De flesta vargar som skjutits (legalt)de senaste 5 åren har skjutits av "vanliga" jägare..inga gamekeapers.

Yes ... vanliga jagare som betalat dyrt for license och fatt en varg tilldelat sig att skjuta (eller i vissa omraden fanga) oftast med gevar, men ocksa ibland med bage, helt legalt. Game wardens haller noga rakning pa djuren och drar bort tjuvskjutet antal vargar fran den legala jakten. I Wyoming hade de 55 vargar de kunde skjuta efter att tjuvskjutna djur var bortraknade och de skot 48 under den sista sasongen som tog slut January 1 2014. (Enligt en kompis som ar game warden dar ;) )
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Yes ... vanliga jagare som betalat dyrt for license och fatt en varg tilldelat sig att skjuta (eller i vissa omraden fanga) oftast med gevar, men ocksa ibland med bage, helt legalt. Game wardens haller noga rakning pa djuren och drar bort tjuvskjutet antal vargar fran den legala jakten. I Wyoming hade de 55 vargar de kunde skjuta efter att tjuvskjutna djur var bortraknade och de skot 48 under den sista sasongen som tog slut January 1 2014. (Enligt en kompis som ar game warden dar ;) )
Och det fina med den modellen, om den genomförs i Sverige. Är att alla är med och betalar för kostnaderna, inte bara de drabbade markägarna/djurhållarna/jägarna. Områden där vargarna skulle vara fredade skulle vara nationalparker, och dessa skulle då tvingas vara rätt stora och inom dessa områden skulle då ex. jakträtten lösas in för det marknadsvärde den har exklusive varg. Sedan har ju staten rätt att arrendera ut jakträtten inklusive vargförekomst. Stiger priset tjänar staten, sjunker priset betalar staten kostnaden för vargetablering inom parken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 191
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 120
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 166
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 496
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp