Bukefalos 28 år!

Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

De jakthundarna suger, släng in dem i bilen och ta till polisen så får ägaren hämta ut och förhoppningsvis lära sig något.
Fy fan vad jag hade skämts om det var min hund
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Åh, bra! Men min dator kan fortfarande inte se bilden. Vet innan att det har varit utlagt i någon tråd en vargdödad hund utan varning och det var inte kul!
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Ang vargen tycker jag den ska få finnas. Det går att jaga med lina också.

Absolut, men då kommer vi snart ha en ännu större vildsvinsexplosion när drevjakten försvinner. Vildsvinen verkar ju va de vilt som är näst intill opåverkat av vargen dessutom.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Hade jag bott i vargtätt område är det mitt ansvar att inte släppa hund/barn/djur vind för våg och ha dåliga inhängnader.

Min mammas hund, dreverkorsning har jagat flertalet gånger på ett vargpars marker. Inte en enda gång gav dom sig på honom och marken var inte stor. Kan tillägga att dom såg på gpsen vid ett tillfälle att han stannat upp och trodde då det värsta. När dom hittade honom stog han vid deras dödade byte..

Jag tror som någon annan att tyvärr får vargen ta mycket skit när det tex är lokatt som är boven i dramat egentligen.
Och med tanke på hur många jakthundar som släpps årligen, och hur få som mister livet pga varg så är det inte så mycket ändå.
Vill man jaga med lös hund där varg finns så får man ta den risken. Och i så gott som alla jakter kommer hunden tillbaka helskinnad.
Och eftersök görs väl som sagt i lina ?

Jag förstår inte varför det är sånt hat mot vargen? Bor man i tätt område får man anpassa sig och tänka en gång extra bara. Svårare än så är det inte.
Jag personligen hade mycket mycket hellre haft varg än vildsvin i närheten.

Min farfar som bor i Värmland har på sin hästgård haft varg otaliga gånger i de 50 åren han bott där och varken föl eller vuxna har ens blivit jagade och då kan jag säga att farfar har två trådar med avstånd så vi kan kliva igenom utan att nudda.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag tycker det är mer bekymmersamt med vildsvin. De dödar också fler hundar än vargen gör.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Eh nej det är en bild på en tax i en kevlarväst. Herregud.

Kevlarväst är bra, det använder jag på mina hundar. Men de är inget 100% skydd för det, och allt Hallman säger ska man ta med en nypa salt (ser inte bilden vilken typ av väst du länkat till)

Min terrier har trots kevlarväst blivit inlagd 2 gånger pga vildsvinsskada. I oktober trodde vi inte ens hon skulle klara sej, beten hade gått in i armhålan och punkterat ledkapseln. Tack och lov klarade sej skelettet, men i framtiden kan hon få artros. Efter det så fick hon in en bete bak i skinkan.

Min andra terrier höll på att dö när han blev överfallen av en jämthund under en jakt, han har oxå väst, men jämten bet över huvudet på honom.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Min tanta var på rymmen i Riala-reviret - när det var bevargat - men klarade sig utmärkt. Hade hon inte gjort det, hade det varit min sorg men inget skäl för mig att ändra synen på vilda djur.

När vi talar om varg, talar vi om ett par hundra, i önskedrömmar tusen individer på hela Sveriges yta och Sverige är stort. Klarar vi inte av att samsas med dem, måste vi acceptera en avskjutning av alla djur som hotar människors husdjur. Överallt. För vi kan inte göra skillnad på Sverige och svenskar och andra länder och människor. Om en svensk med mätt mage inte kan bo granne med en varg, varför ska en afrikansk bonde acceptera elefanter eller en indisk tigrar?

Det innebär att säga adjö till all vilda hunddjur, alla större kattdjur, alla elefanter, noshörningar, alla björnar, alla krokodiler, alla hajar, alla tandvalar etc. Om vi själva inte kan hantera risken att ha farliga djur i vår närhet, varför ska andra människor det? Även om våra våra ekosystem förlusten utan att kollapsa, blir det inte lite som att bo på en parkeringsplats? Vi är beroende av biodiversitet och även vi svenskar måste vara beredda att ta riskerna och stå kostnaderna för att upprätthålla den. Vargen är betydligt mycket mer värd för planeten än våra jakthundar. Det vargen står för är betydligt mycket mer värt.

PS om någon har ett bra argument för varför vi ska få decimera de djur som bor i vårt land, medans andra ska vårda de djur som bor hos dem. Jag tar tacksamt emot dem.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/djur-och-natur/article29685.ab

Som vanligt är aftonbldet värdelösa på att förmedla information. Det är tydligt att vargen känner sig hotad och bara gör en skenattack medan hunden jagar den stackaren.

Haha, ja, jag blev full i skratt när jag såg den videon i ett sammanhang med anti-vargpropaganda. Här har vi ju ett ypperligt bevis på en uselt tränad jakthund och en mycket språksund varg!!

*allmänt*
Vi bor i en värld där det finns vilda rovdjur. Här har vi varg, lo och björn, på andra ställen har de lejon, isbjörnar eller krokodiler. Det är bara att acceptera att jorden inte enbart är människornas lekstuga! Passar det inte kan man bosätta sig i stan.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

*allmänt*
Vi bor i en värld där det finns vilda rovdjur. Här har vi varg, lo och björn, på andra ställen har de lejon, isbjörnar eller krokodiler. Det är bara att acceptera att jorden inte enbart är människornas lekstuga! Passar det inte kan man bosätta sig i stan.

+1 på det! Förstår inte hysterin kring det lilla antalet rovdjur vi har. Dom har lika stor rätt som vi att vara här. Man får anpassa sig eller flytta dit dom inte finns om det inte passar!
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det har jagats med hund i reviret under många år. Det står en hund här hemma hos mej som jagat vargen i riala vid flera tillfällen.
Vet även bekanta som har liknande vargar på sina jaktmarker. Vargen går undan.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Här har vi ju ett ypperligt bevis på en uselt tränad jakthund och en mycket språksund varg!!

Det säger du efter ett kort klipp utan att veta bakgrunden?

Vad är de som säger att det är en uselt tränad jakthund? Alla jakthundar är värdelösa i början, de kan ta 3-4 år innan de är färdigtränade, om de ens räcker.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

+1 på det! Förstår inte hysterin kring det lilla antalet rovdjur vi har. Dom har lika stor rätt som vi att vara här. Man får anpassa sig eller flytta dit dom inte finns om det inte passar!

Så om en varg skulle bestämma sig för att ha sin lya i närheten av din bostad, så flyttar du?
Självklart ska vargar få finnas. De är inte hotade.
Men precis som man inte vill ha vildsvin i trädgården, eller älgar i parken i stan. Djur bor i skogen, oavsett om de är en varg, älg, gris, rådjur, räv.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Uselt tränad för sitt jobb, eftersom den uppenbarligen sätter efter och jagar en varg.

Inga arbetsområden är enkla att lära upp hunden inom, men då får man TRÄNA under sådana omständigheter att man har kontroll. Lika lite som man förväntar sig att minhundarna ska lära sig på jobbet, kan man förvänta sig att lösjagande hundar som ska släppas i vargrevir ska lära sig på jobbet. Det finns ypperliga sätt att med positiva metoder få jakthundar att bli helt vargrena, men det kräver hundägare som är villiga att faktiskt utföra träningen!
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det säger du efter ett kort klipp utan att veta bakgrunden?

Vad är de som säger att det är en uselt tränad jakthund? Alla jakthundar är värdelösa i början, de kan ta 3-4 år innan de är färdigtränade, om de ens räcker.

Det finns möjligheter att träna hundar att ignorera rovvilt. Förslagsvis gör man sådan träning om man ska släppa sin hund i vargrevir.
Man kan knappast skylla vargen för att den dödar hund lika lite som man kan skylla vildsvinet eller bilföraren för att hunden dödas. Ansvaret ligger alltid hos ägaren.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Så om en varg skulle bestämma sig för att ha sin lya i närheten av din bostad, så flyttar du?
Självklart ska vargar få finnas. De är inte hotade.
Men precis som man inte vill ha vildsvin i trädgården, eller älgar i parken i stan. Djur bor i skogen, oavsett om de är en varg, älg, gris, rådjur, räv.


Jag tycker om vargar, har inte påstått annat så nej, jag hade inte flyttat. Jag hade försökt lära mig att leva sida vid sida utan att besvära varandra.

Men hade jag däremot inte velat ha varg så hade jag fått flytta till vargfritt område ja. Vargen ska inte behöva dödas för att den vill bo i min närhet.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Men vargar kan gå flera mil, man har ingen aning om vart de är. Ta stövaren som åkte till norrland för att jaga hare i ett vargtomt område där de även kollat upp med länsstyrelsen att de inte finns nån varg och den blev dödad.

Vet en hund skillnaden på en annan hund eller en varg om den möter en i skogen? Och hur lär man en hund att bli vargren?

Nu i år har det vart många älghundar som blivit dödade, men oftast är de ju mindre drevhundar som råkar illa ut, som jagar hare och rådjur.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det genomfördes ett projekt med att träna jakthundar att låta bli varg på HundCampus, med stor framgång. Däremot verkar jägarlobbyn mer intresserad av att döda vargar än att träna sina jakthundar, så jag förstår om den informationen inte når ut till kåren.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Absolut! Men de som vart mkt problem är ju att hundar blivit dödade i områden där det "inte finns varg" och där man faktiskt som ägare tom kollat med länsstyrelsen att de är vargfritt.

Som jag skrev innan, de är många som jagar i vargområden där det inte finns något hot mellan varg - hund. Och vildsvinen skadar fler hundar än vargen. Sen om de är rätt att jämföra eller inte. Jag tror garanterat min hund har lättare att överleva på ett område på 1000ha med 300 vildsvin än om de vore 300 vargar på de 1000ha. Då skulle de nog inte ta många minuter innan det var över.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Agrias statistik för 2012- alla raser (ej bara jakt) (2013 finns inte ute än):
trafikskadad/dödad- 628
skottskadad/dödad- 20
dödad/skadad av tåg- 50
dödad/skadad av varg- 6
dödad/skadad av lo- 3
dödad/skadad av björn- 1
dödad/skadad av vildsvin- 138
dödad/skadad av vilt/vilda djur- 98
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 203
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 164
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 182
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 557
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp