Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det går utmärkt att ha herdehundar i inhägnad med djur. Det finns fler som har herdehundar med djuren.

Ja, visst går det bra. Men det inskränker på allemansrätten, vilket inte kommer accepteras om herdehundar blir vanligt. Inhägnader med djur ingår också i allemansrätten.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Ja, visst går det bra. Men det inskränker på allemansrätten, vilket inte kommer accepteras om herdehundar blir vanligt. Inhägnader med djur ingår också i allemansrätten.

Man får passera inhägnader om man inte stör djur eller boskap. Betänk att det finns hagar där det går ungtjurar- definitivt farliga!! Dessa hagar ingår också i allemansrätten OM man inte stör.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Man får passera inhägnader om man inte stör djur eller boskap. Betänk att det finns hagar där det går ungtjurar- definitivt farliga!! Dessa hagar ingår också i allemansrätten OM man inte stör.

Ja. Men ungtjurar vaktar inte inhägnaden mot det/dom som vill ta sig in, vilket ju är herdehundarnas jobb. Markant skillnad…
Går det inte ta sig in i hagen begränsas ju allemansrätten. Även om jag själv personligen inte skulle velat gå in till varken ungtjurar eller en ovtjarka.. :p
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Ja. Men ungtjurar vaktar inte inhägnaden mot det/dom som vill ta sig in, vilket ju är herdehundarnas jobb. Markant skillnad…
Går det inte ta sig in i hagen begränsas ju allemansrätten. Även om jag själv personligen inte skulle velat gå in till varken ungtjurar eller en ovtjarka.. :p

Vi har haft tjurar. Hade någon gått in till dom hade det inte varit särskilt skoj.. Kor kan också vara ganska elaka, i synnerhet dikor...
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Vi har haft tjurar. Hade någon gått in till dom hade det inte varit särskilt skoj.. Kor kan också vara ganska elaka, i synnerhet dikor...

Visst är det så, men dom är ju inte där för att vakta inhägnaden, vilket en herdehund är. Den typen av hund skyddar ju sin boskap mot allt, utom ägaren själv.

Vi har både stutar och kvigor på marken (dock inga dikor) om det har någon betydelse.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Ja. Men ungtjurar vaktar inte inhägnaden mot det/dom som vill ta sig in, vilket ju är herdehundarnas jobb. Markant skillnad…
Går det inte ta sig in i hagen begränsas ju allemansrätten. Även om jag själv personligen inte skulle velat gå in till varken ungtjurar eller en ovtjarka.. :p

Det beror på förhållandena. Släpper du djuren på 50 hektar bete så blir det klart begränsande när det gäller allemnsrätten, men har du "normalstora" ser jag inga problem med allemansrätten, man stör uppenbarligen och det är inga problem att gå runt. Det man kan få problem med är däremot det strikta ansvaret för hundar.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Det beror på förhållandena. Släpper du djuren på 50 hektar bete så blir det klart begränsande när det gäller allemnsrätten, men har du "normalstora" ser jag inga problem med allemansrätten, man stör uppenbarligen och det är inga problem att gå runt. Det man kan få problem med är däremot det strikta ansvaret för hundar.

Ja, visst är det så. Men allemansrätten får i vilket fall som inte begränsas.
Enligt wiki fanns det 2010 ca 40 boskapsvaktande hundar i Sverige.
Det är ju toppen om det går att använda hundar mot vargen! Men, det krävs ju även en hel del av hunden och dess ägare.

"För att få använda en boskapsvaktare krävs tillstånd av Viltskadecenter.[3] Sådant tillstånd behövs både vid lösdrift och om djuren vistas i hägn. För att inte strida mot Jaktförordningen får hundarna inte ha något jaktintresse. De får inte heller visa aggressivitet mot människor eller främmande hundar, så att allemansrätten inskränks. Som vid all annan hundhållning gäller principen om strikt ansvar enligt Lagen om tillsyn över hundar och katter.
I Sverige fanns 2010 ett 40-tal boskapsvaktande hundar. De raser som används i Sverige är maremmano abruzzese, pyrenéerhund, kangal och blandras (mellan pyrenéer och cão da serra da estrela)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boskapsvaktare
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jodå, allemansrätten får visst begränsas, man får inte stoppa folk bara för att men den får inte inkräkta på markägarens användning av marken. Det går utmärkt att både odla gran, släppa farliga djur, eller anordna en camping osv bara man har erfoderliga tillstånd då det behövs. Det du hänvisar är just det jag påpekade att man har strikt ansvar för hundar, biter en hund dig så kan det sluta med ett skott i pannan för den, ersättning för skada och värk för dig och böter för ägaren.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Man får passera inhägnader om man inte stör djur eller boskap. Betänk att det finns hagar där det går ungtjurar- definitivt farliga!! Dessa hagar ingår också i allemansrätten OM man inte stör.

Ändrar mig då AraSlei hade formulerat det bättre.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

<snip>
När det gäller skydd så finns det skydd för hundar som jagar puma i USA. De borde vara fullt tillräckliga för att stå emot varg också.

Det finns lite olika mätningar på käktryck. Puman är stor (större än en varg) och förutom tryck har den längre rovtänder.
http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/vilket-djur-har-storst-bitstyrka

Fast skydds vastarna till hundar i jakt pa Puma/Bergs Lejon/Cougar ar inte for att skydda mot katten, utan for att skydda mot mojliga vargar i reviret. Varg och puma lever ganska fredligt tillsammans, medan jagare som jagar puma ar radda att ha vast pa sina hundar om det finns varg i omradet. Da man har en hel flock hundar ar man inte sarskilt radd att "katten" ska ge sig pa en hund. Puman "traas" (det vill saga jagas upp i ett trad tills jagarna kommer) och hundarna haller den dar ... Jakten pa Bergs Lejon pagar i vargens (lop, rutt, vad heter det?) sasong och kommer hundar (eller coyotes) in i deras revir ger de sig pa dem. Darfor varnas jagare for att kolla noga om det finns vargar i reviret innan de slapper hundarna ... och att inte slappa hundarna forran de ar nara nog att snabbt folja upp om en hund hamnar i problem.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Fast skydds vastarna till hundar i jakt pa Puma/Bergs Lejon/Cougar ar inte for att skydda mot katten, utan for att skydda mot mojliga vargar i reviret. Varg och puma lever ganska fredligt tillsammans, medan jagare som jagar puma ar radda att ha vast pa sina hundar om det finns varg i omradet. Da man har en hel flock hundar ar man inte sarskilt radd att "katten" ska ge sig pa en hund. Puman "traas" (det vill saga jagas upp i ett trad tills jagarna kommer) och hundarna haller den dar ... Jakten pa Bergs Lejon pagar i vargens (lop, rutt, vad heter det?) sasong och kommer hundar (eller coyotes) in i deras revir ger de sig pa dem. Darfor varnas jagare for att kolla noga om det finns vargar i reviret innan de slapper hundarna ... och att inte slappa hundarna forran de ar nara nog att snabbt folja upp om en hund hamnar i problem.

sett förslag på västar med en mängd små kammare, varje kammare har 3 till 4 atö:s tryck och är delvis fyllda med torkad finmalen grön chilli av starkaste sort
när sedan hunden angrips så smäller kammare efter kammare av och den stackars vargen förlorar smak o luktsinne för en 1/2 vecka framåt + en obeskrivligt brännande smärta i munnen
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jodå, allemansrätten får visst begränsas, man får inte stoppa folk bara för att men den får inte inkräkta på markägarens användning av marken. Det går utmärkt att både odla gran, släppa farliga djur, eller anordna en camping osv bara man har erfoderliga tillstånd då det behövs. Det du hänvisar är just det jag påpekade att man har strikt ansvar för hundar, biter en hund dig så kan det sluta med ett skott i pannan för den, ersättning för skada och värk för dig och böter för ägaren.

då är det bättre med ungtjurar eller amkor av en icke högproducerande köttras som har många av de gamla generna kvar, + att du som djurhållare inte har strikt ansvar för vad kossorna hittar på med eventuella besökare;)
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Hm..dubbelt så många anmälda för jaktbrott, då borde ju rimligtvis antalet fällda för jaktbrott öka. Och då menar jag inte vilt...

Vad det gäller viltkameror så har jag tre stycken varav en som sänder bild o tidpunkt live till min nalle. Den sitter vid en av de vägar som av praktiska skäl inte kan ha en låsbar bom.
Där har vi plockat baltiska besökare ett par ggr, innan de hunnit besöka sommarstugorna...
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

sett förslag på västar med en mängd små kammare, varje kammare har 3 till 4 atö:s tryck och är delvis fyllda med torkad finmalen grön chilli av starkaste sort
när sedan hunden angrips så smäller kammare efter kammare av och den stackars vargen förlorar smak o luktsinne för en 1/2 vecka framåt + en obeskrivligt brännande smärta i munnen

Sa du menar att vargar ar lika kansliga for capsaicin som manniskor? Mina hundar ar det i alla fall inte. De ater bada garna hela jalapenos om jag tappar en nar jag lagar mat. Sonens dobermann plockar "hot peppers" i hans tradgard och ar helt oberord. Jag vet foresten flera hastar som garna tuggar vidare pa ett staket med "hot sauce" pa ocksa.

De vastar man kan fa tag pa har (enligt jagare i Norra USA dar bjorn, varg, och puma ar betydligt vanligare an har nere) ar kevlar vastar.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

så insatt är jag inte men vanlig tårgasspray tar ju oftast på hundar med

man kan ju ha det ämnet under högt tryck...i små behållare runt västen..

till nöds kan man ju använda blåsyra, det tar garanterat
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag sympatiserar för de som blir drabbade av varattacker på sin boskap, som inte längre kan eller har råd att utöva sitt arbete, inte mer än så. Var har jag visat mina synpunkter på att jag sympatiserar med vargmotståndarna, dessutom helhjärtat som du påstår?

Som en kommentar kan jag referera till att mängden fårbönder inte har minskat utan snarare ökat under den tid vargstammen växt. Detta gäller även för se senaste åren.
att häva att människor inte kan ha djur pga vargstammens tillväxt stämmer inte. Alls.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Som en kommentar kan jag referera till att mängden fårbönder inte har minskat utan snarare ökat under den tid vargstammen växt. Detta gäller även för se senaste åren.
att häva att människor inte kan ha djur pga vargstammens tillväxt stämmer inte. Alls.
Har du en källa på det.
För antalet får totalt sett har ju minskat sedan 2011, vi är nu snart nere på 2010 års nivå.
http://www.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/Amnesomraden/Statistik,%20fakta/Husdjur/JO20/JO20SM1301/JO20SM1301_tabeller3.htm

Intressant nog så har antalet fårbesättningar ökat inom de sk vargrevirsområdena...förkarligt eftersom dessa har haft en stark utvidgning de senaste 10 åren.
Men när man söker efter ett specefikt dokument "antalet fårbesättningar
i Värmlands och Örebro län " så finns inte det tillgängligt.

Vad som finns är ju det totala antalet får. Och det har ju som sagt minskat de senaste åren...
 
Senast ändrad:
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Som en kommentar kan jag referera till att mängden fårbönder inte har minskat utan snarare ökat under den tid vargstammen växt. Detta gäller även för se senaste åren.
att häva att människor inte kan ha djur pga vargstammens tillväxt stämmer inte. Alls.

Det verkar ju helt otroligt med tanke på att allt fler yrkeslantbrukare lägger ner sin verksamhet, att just antalet fårbönder då skulle öka? Däremot är det nog många som har kommit på att får är rätt behändigt som hobbyverksamhet. Så det beror ju lite på hur man läser statistiken. Det är inte lätt att vara bonde idag, oavsett varg eller inte... Men det är ju en helt annan fråga! :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 191
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 120
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 166
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 497
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp