Vargar och hundar, hur ska det gå?

Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

så insatt är jag inte men vanlig tårgasspray tar ju oftast på hundar med

man kan ju ha det ämnet under högt tryck...i små behållare runt västen..

till nöds kan man ju använda blåsyra, det tar garanterat

Det gor nog bjornspray (capsaicin) ocksa ... men det tar pa slemhinnorna i ogon och nasa, inte i munnen. Sa vitt jag vet finns inget annat an kevlar vastar har heller ... Tursamt nog, blasyra och annat vill vi nog inte ha ute i naturen.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Som en kommentar kan jag referera till att mängden fårbönder inte har minskat utan snarare ökat under den tid vargstammen växt. Detta gäller även för se senaste åren.
att häva att människor inte kan ha djur pga vargstammens tillväxt stämmer inte.. Alls.

att antal får-hållare inom vargreviren har ökat kan nog till stor del tillskrivas det faktum att vargreviren omfattar betydligt större områden idag än för 10 år sedan. av samma orsak bor det betydligt fler människor i vargrevir idag jämfört med för tio år sedan. Fakta är dock att sedan 2011 har antalet får minskat. och vi är snart nere på 2010 års nivå.

Nu har ju antalet grishållande gårdar,mjölkgårdar minskat i dessa områden också,men det tillskriver jag nog mer den ekonomiska utvecklingen än vargen.
Och det är ju inte omöjligt att en del av dessa gårdar väljer att ha ngr får för att hålla slyet borta runt husen. Man ställer då inga ekonomiska krav på den djurhållningen.Skulle man det så skulle den försvinna som snö i april-sol.

fast källan för ditt påstående lyser med sin frånvaro, skulle vara intressant att se hur mycket fårbesättningar har ändrat sig i ex Värmland 2011 till 2013
 
Senast ändrad:
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?


"Under studie perioden ökade antal fårgårdar"
Fint, men var står det under vilken period studietiden gäller.
försökte återigen öppna "Faktabladet Effekter av vargförekomst på antalet fårbesättningar i Värmlands och Örebro län (pdf) Öppnas i nytt fönster"

men det går inte. kan det vara avsiktligt?

det är åren 2011 till 2013 som jag är intresserad av inte 2004 till 2008.:sneaky:
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

"Under studie perioden ökade antal fårgårdar"
Fint, men var står det under vilken period studietiden gäller.
försökte återigen öppna "Faktabladet Effekter av vargförekomst på antalet fårbesättningar i Värmlands och Örebro län (pdf) Öppnas i nytt fönster"

men det går inte. kan det vara avsiktligt?

det är åren 2011 till 2013 som jag är intresserad av inte 2004 till 2008.:sneaky:

Jag har inga problem att öppna pdf-filen från länken jag lagt upp.
Lägger in den igen:
http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20140108105012.pdf
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Du måste klicka på "öppna" längst ner på skärmen om du har PC/Windows. På Mac öppnas den i ny flik direkt. Prova att högerklicka på länken för att se vilka alternativ du har.
 
Senast ändrad:
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jag har inga problem att öppna pdf-filen från länken jag lagt upp.
Lägger in den igen:
http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20140108105012.pdf
det var som jag misstänkte, antal besättningar minskade med ca 25 % från 2010 och framåt.

vi har naturligtvis inte nått de låga nivåerna som för 10 år sedan,men det verkar vara på väg dit.
sedan står det ngt intressant:Att området är förhållandevis glest bestyckat med fårbesättningar....så problemen med varg kommer förmodligen att öka när o om vargen tillåts att atablera sig i Småland o Östergötland..
 
Senast ändrad:
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

det var som jag misstänkte, antal besättningar minskade med ca 25 % från 2010 och framåt.

vi har naturligtvis inte nått de låga nivåerna som för 10 år sedan,men det verkar vara på väg dit.
sedan står det ngt intressant:Att området är förhållandevis glest bestyckat med fårbesättningar....så problemen med varg kommer förmodligen att öka när o om vargen tillåts att atablera sig i Småland o Östergötland..

Vad det står är att antalet nyetableringar minskar. Det gör det både i län med varg och i län utan varg. Det står också att det inte finns något samband mellan nyetableringar eller nedläggningar och vargförekomst.
Jag vet inte hur du får fram att antalet minskat med 25%...
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Vad det står är att antalet nyetableringar minskar. Det gör det både i län med varg och i län utan varg. Det står också att det inte finns något samband mellan nyetableringar eller nedläggningar och vargförekomst.
Jag vet inte hur du får fram att antalet minskat med 25%...[/QUOTE
nyetableringar minskar med ca 25% de senaste åren fram till 2011.
sedan har jag siffror på att antal fåren minskar 2011 till 2013.
Så jag tvivlar på att antalet besättningar ökat de senaste 3 åren...
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

nyetableringar minskar med ca 25% de senaste åren fram till 2011.
sedan har jag siffror på att antal fåren minskar 2011 till 2013.
Så jag tvivlar på att antalet besättningar ökat de senaste 3 åren...

Fast det är ju inte unikt för får, antalet kor har ju minskat för varje år ett bra tag och det har helt andra orsaker än varg, så jag skulle tro att det kan gälla får också. Överlag minskar väl antalet bönder också och eftersom det är främst bönder som har får är det väl inte så konstigt om fåren minskar?
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Vad det står är att antalet nyetableringar minskar. Det gör det både i län med varg och i län utan varg. Det står också att det inte finns något samband mellan nyetableringar eller nedläggningar och vargförekomst.
Jag vet inte hur du får fram att antalet minskat med 25%...[/QUOTE
nyetableringar minskar med ca 25% de senaste åren fram till 2011.
sedan har jag siffror på att antal fåren minskar 2011 till 2013.
Så jag tvivlar på att antalet besättningar ökat de senaste 3 åren...
Du är medveten om hur x och y stapeln graderas?
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Fast det är ju inte unikt för får, antalet kor har ju minskat för varje år ett bra tag och det har helt andra orsaker än varg, så jag skulle tro att det kan gälla får också. Överlag minskar väl antalet bönder också och eftersom det är främst bönder som har får är det väl inte så konstigt om fåren minskar?

Korrekt. Vilket också konstaterades i texten. :)
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

då kanske du kan svara på hur många brukningsenheter får var registrerade i ex värmland 2011 2012 och 2013 samt hur många djur som var registrerade respektive period;)

Eftersom du har angett 25% så är det bättre om du anger siffror. Oavsett detta så konstaterades att nedgången gäller alla län och troligen finns andra orsaker än varg bakom detta. Lantbruket och djurhållningen går ner oavsett vad det gäller från mjölkkor och biffdjur till svinuppfödning och får.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Eftersom du har angett 25% så är det bättre om du anger siffror. Oavsett detta så konstaterades att nedgången gäller alla län och troligen finns andra orsaker än varg bakom detta. Lantbruket och djurhållningen går ner oavsett vad det gäller från mjölkkor och biffdjur till svinuppfödning och får.

jag sade från början att det är endast antalet individer jag får fram de aktuella åren. Och då har antalet får minskat.....
de uppgifter ni kom med gäller t fram till 2011
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Den där studien har redan varit uppe, och även en forskningsrapport lite längre bak i tråden som konstaterar att det inte kan appliceras på Sverige eftersom Yellowstone är en orörd natur vilket Sverige inte är.
 
Sv: Vargar och hundar, hur ska det gå?

Jo men absolut, men jag kan samtidigt tycka att det blir knasigt att ha massor av åsikter när man inte direkt vet något. ;)

Min egen uppfattning baserat på det lilla jag vet är att 1) vargen finns, därför ska den finnas och därför får vi lösa det. Vargbeståndet ska då vara sådant att vargen mår OK och kan fortsätta göra det och 2) det finns nog, som sagt, någon anledning till att beslutet om jakt överklagas så mycket. Eu och alla som är inblandade måste ha någon slags tyngd under fossingarna, upplever jag, mer än "jägarkåren" sas - uppenbarligen är de inte ense och där väljer man så klart själv vart man står. Själv står jag egentligen inte alls någonstans då jag inte anser att det ligger i min rätt att avgöra om en art ska finnas eller inte; den har som sagt ett egenvärde och detta får vi försöka ta hand om - genom att arbeta för lösningar som gör att vi kan finnas tillsammans.

Fast nu har ju du en massa åsikter fast du" knappt vet något " också;).
Av samma resonemang att det borde finnas orsak till överklagandet så tycker du inte då att ditt resonemang borde ramla in på att naturvårdsverket borde ha en orsak till deras beslut? Naturvårdsverket är heller ingen intresseorganisation utan statlig myndighet som ska ta hänsyn till både invånare och miljö och natur. Det gör inte intresseorganisationerna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 192
Senast: ako
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 126
Övr. Hund Mina föräldrars hund har det senaste året ändrat sitt beteende. Första gången detta hände var förra nyår då min pappa gick den vanliga...
Svar
18
· Visningar
6 166
Senast: nybörjare
·
Katthälsa Jag har kommit till en punkt där jag insett att min katt inte längre är att lita på :( När han inte får som han vill protesterar han å...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
15 497
Senast: LottaP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Hage
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp