Vårterminens tävlingar.

Då så, dagens start på pay and ride avklarad! Supernöjd! Har aldrig varit på den klubben innan men anläggningen var jättefin, trevlig stämning och dessutom kravlade jag mig runt en LC:1 på 66,48%. Första gången vi ridit program sedan mars i fjol, så snart ett år sedan. Behöver nog se vad mer trevligt här finns i krokarna närmaste tiden :banana:
 
Nu är jag anmäld till årets första tävling. :nailbiting: Målet är att hästen bjuder på banan, så egentligen är målet att jag ska strunta i %-en och försöka vara nöjd oavsett vad som händer.

Har en månad på mig att träna mentalt. :p Rent ridmässigt blir det bara ut i skogen, min sk ridbana (lägda) har fastfrysta hinder på diverse ställen. :rofl:
 
Tävlade igår, tyckte att det gick riktigt bra i LB men det tyckte inte domaren. Bara lite över 60% fick jag, och då gick pållen ändå stadigt i form och gjorde allt korrekt och på rätt ställe. Så där var jag lite besviken.
Gaskade upp mig till LAn och där kunde domaren fler siffror än 6 ;) så då kändes det bättre. Hade oroat mig som satan för galoppuppridningen till halt men fick 7 på den!
Så är det med bedömningssport, olika domare ser olika saker. Är ändå nöjd att rida på bättre % i den svårare klassen, också bara andra gången vi rider LA så det här var en bra början.
 
60,37% i dag. Felbedömde tiden totalt, hade räknat med 5-6 minuter per ekipage före mig och 6 ekipage. När jag börjat rida fram fick jag reda på att där var två efteranmälda till före mig och totalt tog det ca 9 minuter per ekipage. Så, både hästen och jag var trötta när det var dags! Men, det finns en till pay and ride ganska nära om 1,5 vecka....
 
Nu känner jag mig som den mest aktiva här, någon mer måste väl vara på gång? Har i alla fall anmält mig till en till pay and ride, nästa helg. Ska sikta på LC:2 då, vill inte att hästen ska lära sig att det alltid är LC:1 när vi är i väg :D

Jag ska försöka komma iväg på Pay&ride om några veckor och ha med spöet inne på banan. Tycker det är bra för nu har min häst lärt sig att jag lägger ifrån mig spöet inne på banan så då kan man ta semester.... Vet inte om de kör lång eller kort bana eller båda, men bäst hade varit om jag kunde rida LA:1 och LA:3.
 
Nu känner jag mig som den mest aktiva här, någon mer måste väl vara på gång? Har i alla fall anmält mig till en till pay and ride, nästa helg. Ska sikta på LC:2 då, vill inte att hästen ska lära sig att det alltid är LC:1 när vi är i väg :D

23 dagar kvar. :nailbiting: Har ridit ett pass som med lite god vilja kan klassas som dressyr. Jag försökte nöta övergångar mellan skritt och trav, såg förmodligen ut som övergångar mellan takta långsamt och takta fort. :rofl:
 
Är supernöjd med allt idag. Jag är ursäktad att jag glömde bort vad jag höll på med två gånger (hann inte rida fel men red lite vingligt och lång skritt i ena enkla bytet?) men 61,3 % i en MsvC som jag red som en träning, dvs utan press tycker jag är ok! Vi har haft svårt för ryggning, men fick 7 på den idag, och de "sämre poängen" kom på slutet då han var trött så jag åkte igenom den. Han började inte klaga (han är tydlig med när det är "för mkt" då gnisslar han tänder), så han verkade också nöjd och glad efteråt. Roligast var att han var fokuserad på mig, inte ens när ett barn och dennes pappa kom nervinglande i en trappa framför oss rörde han på ett öra. :heart

Upptäckte igår em att min kavaj var helt trasig i ena ärmen så det blev till att akut-köpa en i rätt storlek.
Väldigt nöjd med den också.
16938762_10158767993305497_9150155930324203551_n.jpg
 
@Amanda_F: Grattis till en stabil insats! Härlig säsongsdebut för er! :) Som vanligt är ni väldigt stiliga! Vad är det för kavaj? Snygg! :d
Tack! Det känns äntligen som att vi har en bra utgångspunkt för säsongen. Nu ska vi jobba på att ha trevligt ihop och bygga styrka och kondition.
Kavajen är en Cavalleria Toscana, vet inte vad modellen heter tyvärr, men märket passade mig. Provade några men denna råkade vara den enda 36:a i butiken..
 
Är supernöjd med allt idag. Jag är ursäktad att jag glömde bort vad jag höll på med två gånger (hann inte rida fel men red lite vingligt och lång skritt i ena enkla bytet?) men 61,3 % i en MsvC som jag red som en träning, dvs utan press tycker jag är ok! Vi har haft svårt för ryggning, men fick 7 på den idag, och de "sämre poängen" kom på slutet då han var trött så jag åkte igenom den. Han började inte klaga (han är tydlig med när det är "för mkt" då gnisslar han tänder), så han verkade också nöjd och glad efteråt. Roligast var att han var fokuserad på mig, inte ens när ett barn och dennes pappa kom nervinglande i en trappa framför oss rörde han på ett öra. :heart

Upptäckte igår em att min kavaj var helt trasig i ena ärmen så det blev till att akut-köpa en i rätt storlek.
Väldigt nöjd med den också.
16938762_10158767993305497_9150155930324203551_n.jpg
OT, men Gud vilken snygg kavaj! Köpt vart?
 
Sådan lycka!:bump: För även jag är tillbaka på tävlingsbanan efter att ha pensionerat 23-åringen (numer 25-åringen) från tävlingarna. Istället har stallets nytillskott som är 20 år yngre trätt in i rollen.... eller än så länge kallar jag det för praktik. Vi praktiserar på livet som tävlingshäst då allt är skrämmande nytt för den ibland överanalyserande clownen till 5-åring :D
Vi deltog i januari på klubbens KM för att bekanta oss med framridning, högtalare och applåder. Mina tre delmål var således 1: ta sig in på framridningen och klara av att fokusera samt möta de andra hästarna 2:Lyckas ta sig över till tävlingsbanan 3: Kom i närheten av staketet och domaren och gärna på 50%. Det gick över förväntan med 66.9% i LB:1 och seger.
I helgen avancerade och debuterade vi på lokal-tävling med egentligen densamma delmål som förra gången då det nu var staket på 3 av 4 sidor och domaren placerad i en skrämmande kur. Till en början var jag tveksam om jag ens skulle klara delmål nummer ett då vi på framridningen inte ens kom i närheten av varken staket, kur, det farliga hålet i väggen eller in/utsläpp på framridningen :grin: Men det tog sig och jag var glad att han visade sitt förtroende för mig och tog sig allt närmare alla faror och när det väl var dags att byta banan var vi i fas. Presenterade dock ett program där hästen var tveksam till staketets existens på långsidorna och stod emot men han gjorde det som skulles... plus ett extra stopp vid spegeln för att kolla att knopparna satt tydligen. Men jag var sååå glad när vi kom ut. Med tanke på alla saker vi jobbat med sedan han anlände förra våren så tycker jag denna kille sköter det hela med bravur. Och även om han stod emot så visade han bättre kvalité på sina gångarter än sist vilket i slutändan gav 65.7% och fjärdeplats bland 20 startande. Tävlingspraktiken fortsätter under våren.... :love:

img_1570_58b6cab29606ee46a651ac91.jpg
 
Jag är ny när det gäller att tävla dressyr. Är egentligen hoppryttare men har blivit osäker pga depressioner och skit under många år och nu försöker jag ta mej tillbaka där jag var. Men så tänkte jag prova på att tävla lite dressyr nu när jag har en häst som även är rolig att dressyra med och dessutom så suger det så i tävlingstarmen så det går inte längre. Min första dressyrtävling blir 26 mars :D ska bli jäkligt spännande.

Sen har jag en liten fråga om proppen, det står avgift 200kr och eavgift 100kr. Vad är eavgift?
 
Nu känner jag mig som den mest aktiva här, någon mer måste väl vara på gång? Har i alla fall anmält mig till en till pay and ride, nästa helg. Ska sikta på LC:2 då, vill inte att hästen ska lära sig att det alltid är LC:1 när vi är i väg :D

Jag har satt ett mål och det är en LC men i slutet av juni, så blir ju sommartävling :D Är fortfarande svag som en nyskiten kattunge men hoppas orka börja promenera lite nästa vecka.
 
Trots att min tanke var att helt låta ponnyryttare sköta tävlandet i år så blev jag lite tävlingssugen och har anmält till två MsvC2 8-9 april. Helgen före tävlar ponnypiloten och ska rida lägtävlansprogrammet i La. Förhoppningsvis får vi ihop ett lag (ett par) så de kan tävla i division I :). Barnet och ponnyn gjorde debut tillsammans i februari och red då en LA1 på 66.9%.

...och nu gick jag bananas och anmälde till en MsvC1 2 april också:p.
 
Senast ändrad:
Nu känner jag mig som den mest aktiva här, någon mer måste väl vara på gång?

Vi hade ju tänkt vara igång nu, med att rida lite pay&rides innan säsongen börjar - men hästen blev halt VF för 1 månad sedan :( (tömkörde i skritt på banan, han blev rädd och slet sig å tokgalopperade på hård bana :crazy:). Varit på klinik och det är troligen en ligamentskada det handlar om. MR-röntgen bokad på tisdag. Så det är rehab som gäller nu! Vi får se hur det går, men hoppas verkligen han blir bra från detta :heart

Men ska bli roligt att följa er som tävlar i tråden :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
8
· Visningar
1 514
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 808
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp