Vårterminens tävlingar.

Bha. Pålle känns riktigt fin efter vintern och jag försöker hitta någon P&R att starta säsongen med men antingen är väglaget kass eller så krockar det med annat. Den tävling jag bestämt skulle vara första verkar vara inställd. Har ja tur kan jag hitta någon i maj som passar, låångt till dess ju! :arghh: Men har en WE-tävling inplanerad, så måste ändå lära mig ett nytt dressyrprogram.
 
Prick 60% i dag. Red LC:2, inte ridit det innan. Avdra för felridning, hästen studsade till och jag valde att lägga en volt och sedan göra om momentet. Nöjd med att jag fann mig och la en volt, det var ju bara en pay and ride så det är utbildning av mig och hästen som står i fokus. Nu planerar jag för nästa pay and ride om 2 veckor! Vet vad jag ska träna på fram till dess, prydliga övergångar från galopp till trav :)
 
62,04% i dag och mycket bättre känsla än förra gången! Ingen mer än jag som är ute?

Nej.
Min debut för i år blir 1 maj. Planerar fyra starter den dagen; två hästar med vardera två starter.
Ena hästen ska gå allsvenska div III som här går på LC i första deltävlingarna och LB i tredje omgången, och så ska vi testa nya LA:1 programmet.
Andra hästen får gå en LC och LB.

Mina hästar är fjordingar som tävlar bland storhäst.
 
Nej.
Min debut för i år blir 1 maj. Planerar fyra starter den dagen; två hästar med vardera två starter.
Ena hästen ska gå allsvenska div III som här går på LC i första deltävlingarna och LB i tredje omgången, och så ska vi testa nya LA:1 programmet.
Andra hästen får gå en LC och LB.

Mina hästar är fjordingar som tävlar bland storhäst.

Känns som vi ska på samma tävling i maj, div III i Värmland? :D
 
Jag har ju faktiskt varit ute och gjort en start. Det var i början på mars nu, en La:3. Både jag och hästen har haft rejäl vintervila så vi var inte alls i form, men eftersom det är så ruttet dåligt med tävlingar jag kan åka på (dels för att jag jobbar helger, dels för att mamma ska debutera med hästen på hoppbanan i vår och dels för att det är dåligt med dressyrtävlingar helt enkelt) så anmälde jag mig och åkte ändå.
Red inte alls bra. Fick en del småmissar, och hästen passade på att bajsa i skritten. Men vi red ihop 66% ändå, så jag är nöjd med procenten. Som vanligt för den domaren får man också så bra kommentarer så man känner att hon verkligen sett allt och dömt rättvist.
Planen är nu att försöka debutera Msv C:1 i maj. Det blir nog också nästa tävling för oss. Jag har lite ångest för jag går bara och väntar på att någon ska stoppa mig på framridningen och bara "hörrödudu, du är ju hoppryttare egentligen. Du har inget här att göra!" för det känns så sjukt konstigt att debutera msv dressyr. Men sen när jag kollar Msv C:1 så är det ett program som passar oss väldigt mycket bättre än La:3 så jag får väl lyssna på min tränare och köra på.. är nervös redan nu dock :D:p
 
Jag har ju faktiskt varit ute och gjort en start. Det var i början på mars nu, en La:3. Både jag och hästen har haft rejäl vintervila så vi var inte alls i form, men eftersom det är så ruttet dåligt med tävlingar jag kan åka på (dels för att jag jobbar helger, dels för att mamma ska debutera med hästen på hoppbanan i vår och dels för att det är dåligt med dressyrtävlingar helt enkelt) så anmälde jag mig och åkte ändå.
Red inte alls bra. Fick en del småmissar, och hästen passade på att bajsa i skritten. Men vi red ihop 66% ändå, så jag är nöjd med procenten. Som vanligt för den domaren får man också så bra kommentarer så man känner att hon verkligen sett allt och dömt rättvist.
Planen är nu att försöka debutera Msv C:1 i maj. Det blir nog också nästa tävling för oss. Jag har lite ångest för jag går bara och väntar på att någon ska stoppa mig på framridningen och bara "hörrödudu, du är ju hoppryttare egentligen. Du har inget här att göra!" för det känns så sjukt konstigt att debutera msv dressyr. Men sen när jag kollar Msv C:1 så är det ett program som passar oss väldigt mycket bättre än La:3 så jag får väl lyssna på min tränare och köra på.. är nervös redan nu dock :D:p

Som före detta hoppryttare på en häst som tidigare tävlat upp till 140 hoppning och LB:1 dressyr, så känner jag igen mig :o Lycka till!!
 
Happ, har lagt in en sen anmälan på dressyrtävling nästa helg, blir årspremiären.
En LB:1 med Lester, förhoppningen är att få över 60%.
 
Min lilla superponny har startat med sin ponnyryttare idag och de red Ponnyallsvenskans lagtävlansprogram i LA (typish LA3 på kort bana). De red på fina 67,121% och vann med fyra procentenheters marginal:bump:! Dom är så himla duktiga tillsammans och Barb var verkligen på hugget idag och spökade för domare och hade sig haha.
17634452_10210918083099986_7039875535077835407_n.jpg


17629746_10210919402092960_1845777844116669316_n.jpg


Jag var även lagledare för vårt Division II-lag och de var så duktiga och vann minsann omgången! Det är så himla roligt att vara lagledare åt ungar som blir genuint superglada åt sin vinst. Dessutom har vi två ridskoleekipage i laget vilket jag tycker är lite extrakul :).
17636813_1779327015414615_277232276670694029_o.jpg
 
Idag var det Barbs och min tur att starta och vi red MsvC1. Dessvärre började jag rida LA3 i galoppdelen... Första gången jag vände vid C istället för på diagonalen blåste inte domaren utan drog bara ner på poängen. Andra gången blåste hon dock och jag fick en felridning. Jättenöjd med mina skolor idag (7, 6, 6, 5). Vänsterslutan är vår svåraste så den 5an kan jag gå med på haha. Barb var laddad till tusen idag också och spökade ännu mer för domaren idag. Fick därför ett byte på en kortsida vilket också kostade poäng. Utan de missarna hade jag blivit 3a, men fick en röd rosett med hem vilket jag verkligen inte hade räknat med och är så glad över! Red på 62,7%.
 
Dump på del av resultatlistan från idag. Tycker det är värt att nämna med andra diskussioner att efter mig är det också en ponny, och även nästa är en ponny (fjording). Så nog går det att göra bra resultat med andra hästar!
17759992_10210926215983303_270649197757871633_n.jpg
 
jag gjorde debut förra söndagen. LC 1. första tävlingen för hästen och min första dressyrtävling. har inte tävlat på 6 år heller så det kändes underbart att kränga på sig finkläderna igen och få visa upp sig. kände att nu är jag på G igen, även om det var fel gren. 62,2%. är jättenöjd. satsade på att hamna bland dom 10 första av 20 starter och hamnade på 11e. känns helt ok. några småtabbar för jag blev lite spänd eftersom hästen var så spänd i början. aldrig sett ett dressyrstaket och det var läskigt. men vi var med och slogs om placering en bra stund men så blev vi omkörda. i vilket fall så blev jag taggad och tänker satsa på tävling på riktigt nu i år. kanske till och med hopptävling om vi fortsätter ha flyt.
 
Första gången jag vände vid C istället för på diagonalen blåste inte domaren utan drog bara ner på poängen. Andra gången blåste hon dock och jag fick en felridning. .

Det känns inte riktigt rätt, om samma rörelse utförs åt båda håll så borde väl domaren såklart informerat i rörelse nr 1 att vägen var fel annars kan hon inte sätta -2 på rörelse nr 2?
Alltså missar domaren felridning i rörelse nr 1, och därför inte ger där -2 så ska väl domaren släppa det till rörelse nr 2 och där döma som om linjen vore rätt?
 
@ginnies Nej, jag pratade mer domaren på efter ritten och efter klassen. Hon sa att hon trodde jag skulle komma på att jag red fel första gången och själv rätta mig. När jag då inte gjorde det så blåste hon. Förstår hur hon tänkte även om det blev lite fel nu eftersom jag var helt säker på att jag red rätt :o.
 
Men hon blåste väl först när du red andra galopplinjen?
Om hon ska blåsa och ge felridning för andra linjen så måste hon blåsa och informera om detta linje nr 1, annars ska hon släppa det till din fördel.
Rider du då fel, efter info, i andra linjen blir det -4( såklart).

Så jag menar på det blev fel och att du förlorade poäng på att det blev fel.;)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 343
Senast: zarmino
·
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
8
· Visningar
1 514
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 471
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
9 808
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp