Vett och etikett i kontorslandskap

Angående att använda enskilda rum: Hos oss är det brist på mötesrum, eftersom många går och sätter sig enskilt i mötesrummen eftersom de behöver lite lugn och ro.

Det är nog det som är risken - att det inte finns tillräckligt med rum till alla som faktiskt behöver sitta enskilt. :)
 
En av de sakerna de sa i programmet från Vetenskapens värld var att vi är oerhört känsliga för ljud, särskilt röster. Faktum är att vi behöver lägre ljudnivå än vi förstår.

@FannyN jag förstår precis.
När jag behöver en paus för att fungera kan jag plocka ur diskmaskinen i personalrummet eller sortera papper eller fixa utskick. Det fungerar perfekt som en vila mellan olika uppgifter. Utan den pausen fungerar inte min kreativitet.
 
Vi är ca 20 pers i en lokal med bra ljudmiljö och alla är vana med landskap eftersom det är standard i branschen. OM någon låter störande så säger man till direkt, håller en konversation bakom ryggen på en när man skriver nått eller om nån får för sig att spela musik (det händer) och det inte alls passar och det är inget konstigt med det :)

Jag vill påstå att en bra ljudmiljö och att man kommunicerar är grunden för att det ska fungera i landskap. Sen jobbar jag helt klart bättre om jag får ha eget kontor och är piggare efter jobbet men så är det tyvärr inte i min bransch.
 
Mina grannar är tre personer = mor + far + 2-åring i en 3:a.
Föräldrarna har tagit lilla sovrummet och gjort om det till en walk-in-closet :wtf:
Jag tycker så synd om barnet som inte har något eget utrymme. Samtidigt som jag undrar om jag överdriver som tycker att även en 2-åring ska ha det. Det kanske är snällare att göra som dom gör och umgås med barnet hela tiden?

Min femåring har ett eget rum som han är i när han sover och när han hämtar saker att leka med. De tar han då ut till vardagsrummet där vi för det mesta är när vi är hemma. Så har han funkat hela sitt liv. Det förändras säkert senare, men än finns inte det behovet för honom. Dina grannars barn kanske fungerar likadant?

Edit - Ibland när det är något annat barn här så leker de på hans rum. Men det är typ enda gången.
 
Min femåring har ett eget rum som han är i när han sover och när han hämtar saker att leka med. De tar han då ut till vardagsrummet där vi för det mesta är när vi är hemma. Så har han funkat hela sitt liv. Det förändras säkert senare, men än finns inte det behovet för honom. Dina grannars barn kanske fungerar likadant?

Edit - Ibland när det är något annat barn här så leker de på hans rum. Men det är typ enda gången.

Ja det är det jag funderar på om det kan vara så. Barn är ju gärna med vuxna. Men det hindrar ju inte att din son skulle sakna det egna utrymmet om han blev av med det. Att det finns där och han kan välja det om han vill (och det gör han ju någon gång ibland) kan betyda mycket för honom ändå. Bara känslan av att ha ett eget revir där man själv sätter reglerna ("Nej Nalle ska inte vara där utan DÄR") kan göra att han mår bra av det. Barn lever annars så mycket på de vuxnas villkor.
 
Jag jobbar i öppet kontorslandskap, och pratar i telefon med kunderna hela dagen. Men det är tyst och lugnt här, jag lyncar med mina "bordsgrannar" ibland, småpratar med dom ibland. Ingen skriker eller pratar konstant. Alla försöker prata i lagom ton så att vi inte stör varandra. Måste jag prata högljutt med en kund går jag iväg (trådlösa headset). Vi sitter i klövrar om 4 bord med pyttesmå skiljeväggar på bordskanterna, med ca 5 meter tomt utrymme mellan klövrar, så vi trodde att det skulle bli högljutt och rörigt, vi är ändå 50 pers på ett ganska litet utrymme. Men det är väldigt lugnt och skönt.

Men det faktum att vi pratar i telefon jämnt med kunder gör ju att det är svårt att hålla en normal konversation, och så är vi generellt väldigt snälla med varandra. Vi har bra "kontors-vett-och-etikett", utan att någon någonsin har diskuterat det, dom oskrivna reglerna är helt enkelt vanlig respekt mot sina medmänniskor. Jag har jobbat här i snart 2 år och trivs tokbra fortfarande :). Det finns gott om små rum där man kan stänga in sig, vi har även ett vilorum med en bekväm säng om man måste ta en tupplur.

Jag kan behöva gå iväg och ta en rast för mig själv, vi sitter ändå väldigt nära varandra och jag kan bli trött över kollegor som jämnt vill ha kontakt när jag behöver vila "känslomuskeln" mellan samtalen.
 
Ursäkta trådkap, men vad är lyncar??

Typ arbets-plats-msn. Det är ett program som heter Microsoft Lync. Alla på hela företaget (tusentals anställda) har det och vi ska alltid ha den igång för att kunna nås av andra orter och avdelningar etc. Men den används allra mest till chatt om privata saker :P.
 
Känner i alla fall igen msn, men aldrig använt. Är väl någon form av meddelande-system?

Det är ett helt vanligt chattprogram, om man säger så. Den funkar i princip exakt som MSN (vilket iofs också kom från Microsoft, så det är ju inte så konstigt). Enda skillnaden är att man inte kan lägga till vem som helst i vän-listan, utan enbart de som är anställda åt företaget, och man kan söka reda på dessa med hjälp av namn eller id-nummer. Mycket smidigt om man måste få tag i en viss person på en annan avdelning som har samma typ av jobb som mig, dvs att man inte kan ringa dom. Även supersmidigt för att skicka länkar, eller dela skärmar med varandra om man behöver förklara något.
 
Jag har suttit i kontorslandskap och tycker att det fungerar bra, men jag trivs bättre i eget rum.

Om jag hade problem med ljudnivån så hade jag pratat med min kollega och förklarat att jag får svårt att koncentrera mig.

Det är ett helt vanligt chattprogram, om man säger så. Den funkar i princip exakt som MSN (vilket iofs också kom från Microsoft, så det är ju inte så konstigt). Enda skillnaden är att man inte kan lägga till vem som helst i vän-listan, utan enbart de som är anställda åt företaget, och man kan söka reda på dessa med hjälp av namn eller id-nummer.

Du kan lägga till externa kontakter i Lync.
 
Kul med en sån här tråd... är inhoppare ett par dagar och sitter i kontorslandskap. Tjejen mitt emot tyckte det var lämpligt att ringa ett privat samtal och skvallra länge och väl innan hon högt säger "men nu är nog mina kollegor trött på mig" sen fortsatte hon prata i en kvart. Nu hade jag med hörlurar så jag lyssnar på musik -. betydligt mindre distraherande än att lyssna på alla andra här inne och jag får saker gjorda.
 
Jag jobbar på ett av sveriges modernaste ABW-kontor, vi är drygt 200 på mitt våningsplan. Mig passar det utmärkt att välja plats och sällskap efter humör och behov.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej Bullen, Jag har ett problem - eller ja, två problem i form av personer. Mina två chefer är bakom flötet. Den ena är en omplacering...
Svar
14
· Visningar
2 027
Senast: Photografen
·
Kropp & Själ Hjälp. Jag behöver bara få ur mig. Fast jag har pratat med mina närmaste anhöriga så rinner det bara över. Igår fick jag veta att en...
2
Svar
22
· Visningar
2 537
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp