Vett och etikett i kontorslandskap

Ursäkta trådkap... jag har provat detta men inte lyckats. Hur gör man? :)

Söka går ju men vederbörande ser inte ut att vara online här hos mig... hur ser det ut hos dig?

Samma. Men det måste väl vara så att "mottagaren" också är inloggad på Lync med just den mailen för att det ska funka?

Så länge den andra kontakten har (och använder) Lync så är det bara att lägga till "extern kontakt", sen kommer ni se precis som vanligt när någon är online/offline/upptagen. Är väldigt smidigt och som sagt bra när man sitter i landskap och inte vill ringa i onödan.
 
ABW? Vad betyder det?

Och lite nyfiket så undrar jag hur du brukar välja.

Activity Based Workspace


Aktivitetsbaserat kontor. Vi har tysta zoner, projektrum, vanliga kontorsplatser och mycket smårum och telefonrum samt bord och andra miljöer.

Jag pratar generellt mycket, så jag sätter mig så jag inte stör men är tillgänglig för kollegor, ofta nära vår HelpDesk. Jag jobbar helt papperslöst, vilket är en stor fördel.
 
Så länge den andra kontakten har (och använder) Lync så är det bara att lägga till "extern kontakt", sen kommer ni se precis som vanligt när någon är online/offline/upptagen. Är väldigt smidigt och som sagt bra när man sitter i landskap och inte vill ringa i onödan.
Hmm... hittar inte den "knappen" så då kanske AG har låst ute den möjligheten...
 
Men jag tror också att det beror lite på vilken typ av arbetsuppgifter man har. Om man som jag t ex behöver gå djupt in i teknkiska problemlösningar

Jag jobbar också dagarna i ända med problemlösning. Jag skulle till skillnad från många i tråden inte kunna tänka mig att jobba i något annat än i kontorslandskap!

Visst händer det att jag blir störd men då åker lurarna på (vi har också små kontorsrum med datorrum som vi kan använda vid behov men det har jag aldrig använt).

Jag tycker den stora fördelen med landskap är den sociala samvaron och inte minst möjligheten att hjälpa/få hjälp genom att man hör varandras diskussioner/frågor. Jag tycker tysta landskap är hemska, då hörs varenda knarr i stolen. Lagom stimmiga är bäst!
 
Vi har några kortfattade regler som ingen bryr sig om eftersom de kom uppifrån, inte från oss själva. Min yrkeskår är obstinat av naturen.

Jag står ut med att folk ropar och pratar jobb, det är bara två saker jag blir GALEN av. Det ena är att behöva lyssna på mina kollegors privatsamtal - bara någon tillfällig inhoppare ägnar sig åt såna, som tur är - och det andra är: sång. Mina kollegor SJUNGER :arghh:

Och det är inga riktiga sånger, bara nonsensramsor. En kan börja med RAMDIDAMDIDAM, en annan ekar med RAMDIDADMDIDAM och en tredje improviserar RIDADARIDARIDADA ...

Jag blir helt galen, i synnerhet om det bryter ut just när jag måste vara ordentligt fokuserad på det jag gör. Jag har försökt få dem att sluta med allt från skämt - hörni, kan ni försöka behärska er tourettes lite grand - till allvar - nu får ni hålla käften för jag försöker koncentrera mig - och det hjälper i en kvart och sedan är de igång igen. Och jag känner mig som surkärringen Hubert :(
 
På min förra arbetsplats hade jag uppfostrat alla att inte vissla. På min nya visslar nästan alla sin dagliga trudelutt :arghh:
 
Vi har några kortfattade regler som ingen bryr sig om eftersom de kom uppifrån, inte från oss själva. Min yrkeskår är obstinat av naturen.

Det här var ju lite kul. På de flesta arbetsplatser kommer ju regler just uppifrån. Hur gör ledningen för att styra verksamheten om ingen bryr sig?
 
Jag lunchade med min kollega som är med och roddar kommunikationen inför flytten, och fick reda på en hel del kul. (Det handlar alltså om AWB.) Bland annat det här:

- De tysta arbetsplatserna på två av organisationerna de besökte hade blivit färre och färre eftersom de anställda inte ville sitta där pga tråkigt, i stället behövde de utöka antalet platser där det var mer liv och sorl.

- Att sitta nära lunchrummet eller caféterian där det är som mest stök = de allra mest populära platserna som det är mest konkurrens om.

- På samtliga organisationer som de besökte hade de fler anställda än skrivbordsplatser och färre kvadratmeter "arbetsyta" per person jämfört med klassiska kontorsplatser. Trots det var det aldrig trångt eller crowded, utan gott om plats. Vid ett av besöken hade de dessutom tillfälligt 40 personer mer än vanligt på ena våningen under några veckor, men det var inget som märktes av. (Här blir det liksom panik när vi ska hitta plats till en praktikant...)

De företag som jag pratar om här är till exempel Försäkringskassan, Vasakronan och flera stora kommuner.

 
Det här var ju lite kul. På de flesta arbetsplatser kommer ju regler just uppifrån. Hur gör ledningen för att styra verksamheten om ingen bryr sig?

Den kämpar förgäves ... ;)

Nä, bra påpekande. Jag borde förstås ha skrivit typ trivselregler som ingen bryr sig om för att de kommer uppifrån. Sådana är ju oftast bäst att ta fram tillsammans.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 964
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 636
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej Bullen, Jag har ett problem - eller ja, två problem i form av personer. Mina två chefer är bakom flötet. Den ena är en omplacering...
Svar
14
· Visningar
2 027
Senast: Photografen
·
Kropp & Själ Hjälp. Jag behöver bara få ur mig. Fast jag har pratat med mina närmaste anhöriga så rinner det bara över. Igår fick jag veta att en...
2
Svar
22
· Visningar
2 538
Senast: Wembley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp