Vett och etikett i sociala medier

Hur gör man för att dölja en viss typ att bilder? Jag har en del vänner jag fått avfölja för att min fb annars svämmar över av hemlösa/bortappade/ upphittad katter.
Jag har lyckats blocka när de sprider vissa sidor typ katthjälpen men skulle även vilja blocka när de postar egna inlägg om just katter.

Seriöst, utan att dölja dom skulle mer än hälften av vad jag ser handla om katter. Men ibland kanske de postar något icke kattrelatetat som vore kul att läsa som jag nu missar.

Du kan inte ställa in något så att en specifik typ av bilder inte syns .
Om det är sidor från organisationer/reklam etc som delas kan du precis som du redan upptäckt stänga av dessa helt .

Allmänt oavsett så om du tycker att samma vän till 90% postar innehåll du tycker är skräp, som sagt välja att stänga av aviseringarna för denna vän utan ta bort dem som vän.
Då kan du ju närhelst du vill ändå gå in och ta del av vad vännen skrivit precis när det passar dig.
 
Så när WWF eller valfri organisation går ut med originalposten och folk sen delar den i sina flöden på FB så är det inte god netikett för att det kan upplevas som stötande för vissa ? Eller hur menar du att det optimalt skulle se ut för din del gällande sociala media ?

Om man vill dela en post där huvudbilden är en halvflådd hund eller blodigt trafikoffer kan man gott förvarna och dela länken I post tycker jag.
Och återigen - när man taggar andra människor eller delar i specifika grupper. Vad folk postar i sitt eget flöde tänker jag inte bry mig om, även om det är trist att avfölja.

Edit: sedan tycker jag väl att organisationer OCH privatpersoner också borde ha någon slags etik i vad de postar utan varning.
 
Om man vill dela en post där huvudbilden är en halvflådd hund eller blodigt trafikoffer kan man gott förvarna och dela länken I post tycker jag.
Och återigen - när man taggar andra människor eller delar i specifika grupper. Vad folk postar i sitt eget flöde tänker jag inte bry mig om, även om det är trist att avfölja.

Men hur delar nån en länk i flödet på Fb där inte länkinfon finns med dvs valfritt att klicka sig vidare när det handlar om det som delas från organisationer/grupper osv ? :confused: Det är ju aldrig en film som bara börjar spela liksom ?

menar du med post som att folk ska maila/messa ? :confused:
 
Du kan inte ställa in något så att en specifik typ av bilder inte syns .
Om det är sidor från organisationer/reklam etc som delas kan du precis som du redan upptäckt stänga av dessa helt .

Allmänt oavsett så om du tycker att samma vän till 90% postar innehåll du tycker är skräp, som sagt välja att stänga av aviseringarna för denna vän utan ta bort dem som vän.
Då kan du ju närhelst du vill ändå gå in och ta del av vad vännen skrivit precis när det passar dig.
Jo jag vet. Det är ju det jag gör i dagsläget, men det lät i några inlägg här som om det gick att blocka en viss typ av bilder.
 
Jag delade när Linnéa Claesson gjorde en evighetslång uppräkning av all vidrig sexism hon får utstå, hot om våldtäkt, mordhot m m. Då kommenterade en av mina kvinnliga fb-vänner med att det var upp till Linnéa om hon skulle låta det komma åt sig eller inte. :cry:

Det är ju tyvärr vardagsmat fast utan direkt koppling till specifikt kön. Bara att kolla #metoo på Fb i vissa flöden senaste dagarna, efter att så stora rubriker i media funnits om ett tragiskt självmord i kölvattnet med kopplingar som skett .
 
Men hur delar nån en länk i flödet på Fb där inte länkinfon finns med dvs valfritt att klicka sig vidare när det handlar om det som delas från organisationer/grupper osv ? :confused: Det är ju aldrig en film som bara börjar spela liksom ?

menar du med post som att folk ska maila/messa ? :confused:

Tvärtom är det väl jätteofta en film bara börjar spela? Men jag pratar framför allt om bilder, en film kan man stoppa. Ett blodigt tryne eller söndersliten räv mitt i skärmen är svårare att hindra - jag menar att man kan starta en egen post och dela länken I den posten, istället för att direkt bara klicka på "share". Då kommer den privata posten upp och länken mer som en thumbnail.
Generellt känner jag väl att det har större genomslagskraft om personen själv har någonting att säga också, och inte bara klickar.
Och igen - man kan låta bli att tagga personer och dela makabra hundköttsposter i, till exempel, en grupp som är riktad mot hundälskare. Jag tycker, igen, att det är rätt smaklöst att klämma in grafiska grymheter i en sfär där folk känner sig trygga.
 
@Sel jag nöjer mig med att konstatera att vi verkar både ha olika uppfattningar och olika referensramar och till viss del även uttrycka oss utifrån helt klart oerhört olika uppfattning om vad som delas osv.

Det känns inte som det ger så mycket att skriva vidare för min del. Jag har uttryckt och motiverat min åsikt i otaliga inlägg nu så jag nöjer mig med det .
 
@Sel jag nöjer mig med att konstatera att vi verkar både ha olika uppfattningar och olika referensramar och till viss del även uttrycka oss utifrån helt klart oerhört olika uppfattning om vad som delas osv.

Det känns inte som det ger så mycket att skriva vidare för min del. Jag har uttryckt och motiverat min åsikt i otaliga inlägg nu så jag nöjer mig med det .

Jag instämmer helt och hållet med konstaterandet. Nöjd här också. :)
 
Men hur delar nån en länk i flödet på Fb där inte länkinfon finns med dvs valfritt att klicka sig vidare när det handlar om det som delas från organisationer/grupper osv ? :confused: Det är ju aldrig en film som bara börjar spela liksom ?

menar du med post som att folk ska maila/messa ? :confused:

Va? Tvärtom, både filmer och bilder visas ju direkt.
 
Va? Tvärtom, både filmer och bilder visas ju direkt.

Nej . Inte för att du har dem i ditt flöde . . Klickar du upp ”Anna har delatc xxxxxcccccc länk och sen bildtexten så ja .

Oavsett denna ”detalj” så känner jag som sagt att jag uttryckt mitt ang åsikt , så jag är nöjd med att inte älta åsikten vidare . Ha en fin kväll :)
 
* Folk som lägger ut bilder från begravningar på sociala medier, förstår inte hur de tänker faktiskt.

Det har jag heller aldrig fattat :eek:. Nu har jag inte sett det själv, men ett av mina syskon hade en kompis som hade lagt upp x antal bilder från sin farfars begravning med olika snyftiga texter till. Jag minns knappt hur jag tog mig från parkeringen in i kyrkan när morfar begravdes. Att sitta med mobilen och fota/lägga ut på sociala medier fanns liksom inte ens på kartan.

Det är naturligtvis inte förbjudet men smaklöst i mitt tycke och jag förstår inte varför folk vill visa upp sorgen. För mig är en förlust av en nära anhörig att dö en smula själv och då vill i alla fall inte jag ha den sorgen på sociala medier. Jag vet inte hur jag ska säga för jag kommer förmodligen trampa folk på tårna men det känns så.. platt?

Oj. Det blev lite känsligt att läsa det här just idag. Smaklöst och platt..
Tja. Jag la just upp en bild på min insta på kistan och blommorna från min mammas begravning idag. Bilden tog jag efter ceremonin och utan folk i kapellet och la upp den när jag kom hem.
Varför? För att jag tyckte att det var vackert och fint och oerhört sorgligt och ser inget fel i att dela med mig av min upplevelse eller att mitt sätt att hantera sorgen är fel sätt.
 
@mackan jag undrar om du inte missförstår. Det är ju flera som upprepat förklarat vad det handlar om för bilder. Förstår inte hur du gör koppligen till mer informativa poster?

De menar alltså att det florerar bilder på kadaver, kraftigt misshandlade djur och dylikt. Jag får dem inte ofta i mitt flöde men vet att det förekommer. Det är helt groteska bilder.
Bilderna ligger direkt i ens flöde, det är inget man kan påverka.
 
@MiniLi nej ”missförstår” tror jag inte jag gjort. Jag har ju snarare påtalat problematiken ang vad som anses som stötande på individnivå och att det är högst individuellt vad man tycker är ”netikett” att se i sitt flöde på FB.

Jag kan inte bedöma vad det är individer här avser som stötande personligen eller inte. Utifrån det har jag avsett att nyansera problematiken lite och att ingen som diskuterar här riktigt har en bild av den andres bild av flödet på FB och heller aldrig nånsin kan ha .

Tydligen har det inte varit lyckat eller uppfattats som jag avsett för en del läsare.

Jag får upprepa summeringen att jag nöjer mig ändå då jag inte känner att jag kan formulera /illustrera min syn på helheten mycket bättre utan att köra rundgång i tråden.

Ha en fin kväll som sagt :)
 
Senast ändrad:
@cirkus jag blir lika osäker på vad du inte förstår av mina inlägg . Jag har skrivit om problematiken gällande det godtyckliga utifrån individ man upplever som stötande och dessutom tydliggjort att handlar det om ihjältrampade katter etc är jag rörande enig med dig.

Jag tycker nog att du blandar ihop det ena och det andra i ett enda sammelsurium. Vi kan nog stanna där.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp