Bukefalos 28 år!

Vi fortsätter störa oss, del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det förtar allvaret i de "äkta" problemet anser jag. Då menar jag de som faktiskt blir utsatta inte "bara" för kränkningar, utan riktiga brott - t.o.m. våldsbrott - utan att det lyfts fram i ljuset. Därav att jag stör mig :mad:

Erkänner en inte de "små problemen" (enligt dig) så kommer knappast "de stora" problemen fram i ljuset heller för de brukar inte vara lättare att lyfta fram. Det är liksom inte två separata problem utan olika ändar på samma snöre.

Det är alltid obehagligt att stå upp mot trakasserier. Jag har själv gjort det mot en överordnad för inte så länge sedan och det var skitjobbigt fast det "bara" var verbalt. Jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det hade varit om det gällt ett fysiskt övergrepp. Det jag är glad över är att andra överordnade tog tag i saken omedelbart och kraftfullt. Hade det istället sopats under mattan skulle tröskeln att ta upp andra eventuella övergrepp definitivt höjts för mig.
 
De skulle inte gett oss rösträtten för nu startar vi processen för att ha ihjäl männen. :sneaky: Du genomskådade det. De ger oss ett finger, vi äter hela mannen.

@Scata

Nä, här förminskade jag ju hela häxprocessen själv. Inte bra, blev helt fel.

Det jag skulle svarat egentligen är: jag tror knappast vi ser början på en process som kommer ha ihjäl tiotusentals män över följande århundranden.
 
Erkänner en inte de "små problemen" (enligt dig) så kommer knappast "de stora" problemen fram i ljuset heller för de brukar inte vara lättare att lyfta fram. Det är liksom inte två separata problem utan olika ändar på samma snöre.

Det är alltid obehagligt att stå upp mot trakasserier. Jag har själv gjort det mot en överordnad för inte så länge sedan och det var skitjobbigt fast det "bara" var verbalt. Jag kan inte ens tänka mig hur jobbigt det hade varit om det gällt ett fysiskt övergrepp. Det jag är glad över är att andra överordnade tog tag i saken omedelbart och kraftfullt. Hade det istället sopats under mattan skulle tröskeln att ta upp andra eventuella övergrepp definitivt höjts för mig.
BRA GJORT :bow:
(OBS! ingen ironi eller annat, jag menar det verkligen)

Det är SÅ DÄR som jag skulle vilja att alla kvinnor som blir utsatta gör!
Då blir det inte detta "dravel" av kvinnor som ska tala om för omvärlden att Nisse tog mig på baken på firmafesten 1985...
Nej, ta tag i problemet direkt, på plats - så växer det inte till löjliga propportioner. Då menar jag både hos männen, kvinnorna och övriga.
 
@Scata Jag behöver inte beröm från dig som syftar till att klanka ner på hur andra kvinnor hanterar mäns trakasserier.

Och du. Det som händer nu i samhället är skitbra och jätteviktigt. Det ger mod till kvinnor runtom att faktiskt stå upp för sig själva. Att veta sin rätt och att fortsätta kämpa för att slippa bli utsatta för trakasserier på skolor och arbetsplatser. Det är SÅ VIKTIGT att det slutar daltas med gränsöverskridande män överallt. Foten måste sättas ner. Och med #metoo-rörelsen har kvinnor runtom i samhället funnit styrka i att göra just det.

Jag kan direkt säga att för min egen del hade jag nog inte agerat om jag inte pratat så mycket om saken med mina vänner och marinerats i feministiska tankegångar här på bukefalos. Hade jag aldrig hört talas om hur vanligt det är hade jag inte vågat. Det var lättare för mig när jag kunde tänka att jag stod upp för inte bara mig själv utan även kvinnor i stort. Så kom inte här och säg att att det är löjliga proportioner.
 
@Scata Jag behöver inte beröm från dig som syftar till att klanka ner på hur andra kvinnor hanterar mäns trakasserier.

Och du. Det som händer nu i samhället är skitbra och jätteviktigt. Det ger mod till kvinnor runtom att faktiskt stå upp för sig själva. Att veta sin rätt och att fortsätta kämpa för att slippa bli utsatta för trakasserier på skolor och arbetsplatser. Det är SÅ VIKTIGT att det slutar daltas med gränsöverskridande män överallt. Foten måste sättas ner. Och med #metoo-rörelsen har kvinnor runtom i samhället funnit styrka i att göra just det.
Det du skriver i det jag fetat i din text är mycket oförskämt av dig. Tack för det påhoppet.
Och jag behöver inte någon övertalning eller propaganda från dig.
Om jag stör mig på något så gör jag det, jag tänker inte fråga om lov. Detta är en tråd där man får skriva om vad man stör sig på. Inte debattera varför. Vill du debattera får du starta en egen tråd.

Jag tror jag ska starta en rörelse som heter #PåhoppFrånAndraKvinnor... för det är påhopp på mig du gör nu, sluta med det. Genast.
Läs det jag skriver, ordagrant. Lägg inte in egna ord och värderingar.
 
BRA GJORT :bow:
(OBS! ingen ironi eller annat, jag menar det verkligen)

Det är SÅ DÄR som jag skulle vilja att alla kvinnor som blir utsatta gör!
Då blir det inte detta "dravel" av kvinnor som ska tala om för omvärlden att Nisse tog mig på baken på firmafesten 1985...
Nej, ta tag i problemet direkt, på plats - så växer det inte till löjliga propportioner. Då menar jag både hos männen, kvinnorna och övriga.
Det är ju inte helt enkelt att ta tag i på plats när a) trakasserier normaliserats sen barnsben, b) man inte helt sällan är i underläge, c) många helt enkelt paralyseras, och så vidare i all evighet typ.
Desto enklare är det tydligen att sitta på buke och begära att kvinnor ska uppfostra sina gärningsmän, som om det vore vårt jävla ansvar.
 
Ja, om det är det brott som begås - ja.
Men om det inte är det?
Så om du sårar någon för att du är ett klantarsel så är det inte ditt fel om det inte är mot lagen?

Moral och etik och att behandla andra som du själv skulle vilja bli behandlad eller empati och förståelse för befintliga hierarkier och strukturer är inget du är så bekant med? Du har lyckats trampa på många ömma tår med dina inlägg här, även om de inte är olagliga..
 
Så om du sårar någon för att du är ett klantarsel så är det inte ditt fel om det inte är mot lagen? Jo, men man måste få veta det för att kunna ändra sig.

Moral och etik och att behandla andra som du själv skulle vilja bli behandlad eller empati och förståelse för befintliga hierarkier och strukturer är inget du är så bekant med? Mer än du tror dig veta. Du har lyckats trampa på många ömma tår med dina inlägg här, även om de inte är olagliga.. :confused:
Svarar i ditt inlägg.
 
@Scata Det gamla vanliga om att vi är på ett diskussionsforum så det en skriver kan komma att bemötas oavsett tråd.

Jag läser vad du skriver och jag svarade utifrån att du skriver att det tagit för stora proportioner. Det är ingen propaganda utan en upplysning om varför det behövs eftersom du inte verkar förstå det. Och varför det är bra att det belyses ordentligt och på vilket sätt det kan vara bra att många delar med sig av sina erfarenheter.
 
Det är ju inte helt enkelt att ta tag i på plats när a) trakasserier normaliserats sen barnsben, b) man inte helt sällan är i underläge, c) många helt enkelt paralyseras, och så vidare i all evighet typ.

Jag kan säga i mitt eget fall hände all of above. Det var först på tåget hem jag började reflektera över varför händelsen kändes så himla dålig i maggropen. Så jag sa ingenting då det hände utan tog upp det efteråt.
 
@Scata Det gamla vanliga om att vi är på ett diskussionsforum så det en skriver kan komma att bemötas oavsett tråd.

Jag läser vad du skriver och jag svarade utifrån att du skriver att det tagit för stora proportioner. Det är ingen propaganda utan en upplysning om varför det behövs eftersom du inte verkar förstå det. Och varför det är bra att det belyses ordentligt och på vilket sätt det kan vara bra att många delar med sig av sina erfarenheter.
Så här skrev jag, inget annat. Se nedan.
Nej, ta tag i problemet direkt, på plats - så växer det inte till löjliga propportioner. Då menar jag både hos männen, kvinnorna och övriga.
Du undrar inte ens vad jag menar när du inte förstår, du förutsätter bara att jag inte förstår vad det handlar om...

Jag har inga problem med att diskutera i trådar, men det börjar kännas OT. Inget annat.
 
Så här skrev jag, inget annat. Se nedan.

Du tycker det är löjligt att det är så mycket uppmärksamhet från pressen och du tycker kvinnorna inte ska prata med pressen utan gå till chefen och lösa problemet den vägen? Det är det jag uppfattat är vad du tycker utifrån det jag skriver.

Vi kan lägga ner här för min del, jag har sagt vad jag vill säga.
 
Irriterar mig lite på mannen jag växlade några ord med när jag tog upp ett par baguetter i famnen idag när jag handlade - å så tog han sig friheten att ta bort smulorna som hamnade på tröjan i brösthöjd. Kanske bara av omtanke men jag hann ändå reagera och undra vad baktanken var :cautious:
Kändes faktiskt lite över min gräns :mad:
 
Du tycker det är löjligt att det är så mycket uppmärksamhet från pressen och du tycker kvinnorna inte ska prata med pressen utan gå till chefen och lösa problemet den vägen? Det är det jag uppfattat är vad du tycker utifrån det jag skriver.

Vi kan lägga ner här för min del, jag har sagt vad jag vill säga.
Du har uppfattat mig helt fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Jag stör mig på att Formel 1-säsongen är nästan två månader bort. Min explore-page på insta och mitt feed på FB är fulla med roliga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
5 597
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
121 332
Senast: Lilla
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
618
Senast: em76
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 162
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp