Bukefalos 28 år!

Vi med fjordingar

Sv: Vi med fjordingar

Tack för erbjudandet som jag genast nappar på, har mailat dig. Visade sig att dottern hade en bild från i vintras. Därav den lurviga hästen. Hoppas ni ser färgen ordentligt.
 
Sv: Vi med fjordingar

Kikar oxå in här då jag tänkte rida lite distans vad det lider, en så trevlig tävlingsform där hästen får tvälingsvana men utan den stress man normalt känner på en "vanlig" tävlingsplats.

Kul iniativ!
 
Sv: Vi med fjordingar

Har varit lite sugen i några år att testa men inte kommit mig för.
Fråga är väl om man kommer sig för i år tveksamt, vet inte ens vart det går några tävlingar med typ PP klasser inom inte toklångt avstånd.
 
Sv: Vi med fjordingar

vet inte ens vart det går några tävlingar med typ PP klasser inom inte toklångt avstånd.

Uppe i norr är det tyvärr väldigt tunnsått. :(

Edsbyn har en PP 30 km den 27 september, det är den tävlings som ligger längst norrut. :crazy:

Sedan finns Kanonritten den 30 augusti också, men kortaste klassen där är CR 50 km. På kartan verkar ritten gå kring Östersund. *osäker*
 
Sv: Vi med fjordingar

50 km kanske är att hoppas för mycket tills dess.
Men den i Edsbyn kanke man ska titta på, fast sen om det blir at vete väl gudarna. Men det vore kul att testa.
 
Sv: Vi med fjordingar

En fjordning från Norge var med på 160km på Dackeritten och klarade det och reds i samma fart som alla araber!! Mkt imponerande!!
 
Sv: Vi med fjordingar

Denna fjording har tydligen vunnit 120 km i Norge med och hon som red var ju samma tjej som kammade hem Nordiskt Baltiskt Mästerskap i Finland i år fast då på sin arab!
 
Sv: Vi med fjordingar

En fjordning från Norge var med på 160km på Dackeritten och klarade det och reds i samma fart som alla araber!! Mkt imponerande!!

Ååååh! :love: Då kan de, precis som jag misstänkt. Vänta bara åtta år till, så kommer Ariel och jag i full fart. :p
 
Sv: Vi med fjordingar

Någon som vet vad hästen hette så jag kan kolla upp stammen? :bow:

Gjorde lite eftersökningar själv... :angel:

Stoet heter Nelly av Espeli och är e. Nikkedemus u. Frøya. Morfar är Ljosen som även verkat i svensk avel. Attans att mitt sto inte har honom i stammen!

*tillbringar närmaste tiden med att lägga in Nelly i min databas*
 
Sv: Vi med fjordingar

Häftigt med den Norska hästen! :lauhg:

Nu har jag bestämt mig för att det blir grönt till Fröja iaf! :D
Hade inte provat på henne, bara på en av mina andra som inte passade i grönt. Men Fröja passade!!! :love:

Hihi, slänger in en bild på underverket:
FrojaGront080606.jpg
 
Sv: Vi med fjordingar

Märkligt, men har haft krångel med att skicka bilder förr. Hoppas det funkar nu. Har mailat dig igen.
 
Sv: Vi med fjordingar

*knapp*
Den fjordingen på dackeritten såg jag flera gånger, så frän;) Har tyvärr ingen bra bild på bara fjordingen, men här ser man den vid ett groomstopp
dacke20.jpg
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag har sett en del bilder på Nelly nu, och jag tycker hon ser ut att vara väldigt högrektangulär och lätt i typen. Frågan är om den gamla, lättare typen av fjordhäst passar bättre till distansritt än vad man trott, eftersom det varit flera av den tyngre typen som tävlat i Sverige. :idea:

Det skall bli så spännande att komma ut på tävlingsbanan med Ariel, även om fega matte lär nöja sig med 80 km. :angel:
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej hej, jag som egentligen inte vet något om fjordhästar men som hade en morfar som drev stuteri med bland annat denna hästras och jag som satt i vet grinden hala dagen (på dackeritten) ville bara lägga till att Nelly inte alls är särskilt nätt i typen utan ganska bastant och grov. Däremot är hon ju i elit kondis och självklart i mycket fin form så hon ser inte grov ut.

Sen vill jag ju bara tillägga att hon (Nelly) är ryttarens (Olaug Espeli Carstensenegna) egna uppföding!!!!
 
Sv: Vi med fjordingar

Hallå på er!
Är det ingen som kan länka till bilder på Nelly? Vill gärna se!
På bilden här i tråden är hon ju lik min Fröja i ansiktet farmifrån! :D

Habina: Det är nog risk att när du väl är på 80km så är det ju "bara fyra mil till" till 120km! Hihi! ;)
Jag ska ju rida folksam med Fröja iår och planerar att starta 80km med henne nästa år om allt går som det ska! :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
13 450
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
13 203
Senast: Glimra
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 067
Senast: Fetaost
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
894
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp