Bukefalos 28 år!

Vi med fjordingar

Sv: Vi med fjordingar

Tack!
Hittade andra sidor där hon var med också, tyckte hon såg grov ut i kroppen, men med långa ben.. Men man kan ju bli lurad av bilder också... :smirk:
 
Sv: Vi med fjordingar

heej fjord-ryttare!
undrar bara om nån av er som är lite mer insatta i "fjordhästvärlden" än jag numera är, vet om hästen Kastor (med K) fortfarande finns kvar och ägs av Taffsnäs gård?
//Lollo, fjordälskare som ridit Kastor på ridläger två år i rad och gärna skulle köpa honom om jag hade pengarna.. (och numera "råkar" vara varmblodsägare :angel:)

ursäkta trådkap..svara gärna via PM!
 
Sv: Vi med fjordingar

Håller med dig om Nelly, jag förstår inte riktigt hur/vart hon skulle vara så grov på det bilder man sett hittils?
I såfall är mitt sto en Ardennerkorsning. Hon har djup bål så det räcker och det kanskekan få henne till grov? Fast sambon tycker att då har hon plats för rejäla lungor :p

Tror jag drar till gnägg fjortråden och fortsätter med en lätt tungt lågställd fundering.
 
Sv: Vi med fjordingar

Det kanske beror på vad man jämför Nelly med. :idea:

Jämför man med araberna är hon ju definitivt grov. Jämför man med vissa fjordhästar från den grövre varianten är hon ju überlätt.

Oavsett är det en fantastisk häst, som ger gott hopp till oss andra som håller på. :banana:
 
Sv: Vi med fjordingar

*kl*

Jag har ridit ett par PP, tycker det är riktigt roligt!

Ang. Nelly så har jag skrivit lite i den riktiga fjordtråden..
 
Sv: Vi med fjordingar

Förlåt men kom inte på att skriva det på nått annat sätt :o

Kopierat från Fjordtråden- The Return

Jag förstår inte alls hur man kan få den fjorden till grov...
Nu ska jag spåna lite då tänkte jag.
Nu tänker vi extrört hos fjordingen.

Kopierat hos JLFF

Huvudet ska vara för rasen typiskt, det vill säga litet och markerat, med platt och bred panna, kort och gärna lite konkav nosrygg, stora uttrycksfulla ögon och korta lite lågt ansatta öron. Huvudet ska vara väl ansatt på halsen.

Halsen Man bör eftersträva en smidig hals med god resning. Den får inte vara för kraftig eller för lågt ansatt. Underhals eller späcknacke är inte önskvärt.

Manken är ofta låg och rund men man eftersträvar att få den väl markerad.

Bogen önskas lagom liggande och med god muskulatur, då detta ger ett gott selläge.

Ryggen skall vara medellång, med god muskulatur och en stark länd.

Bröstet skall vara djupt och rymligt. Bålen skall vara väl sluten. Korset skall vara långt och svagt sluttande, avrundat och med tillräcklig bredd. Svansen skall vara väl ansatt.

Benen skall vara torra med väl markerade ledgångar och grova senor. Underarm och skank skall vara väl muskelsatta och skenan kort och bred. Man eftersträvar harmoni mellan ben och kroppsbyggnad i övrigt.

Hovarna skall vara medelstora, runda, starka och med en god hornkvalitet.

Det är ju en stabil häst man söker och inte en "tanig" arab, därför kan man ju inte titta på dem när man bestämmer om Nelly är tung eller lätt. Jämför man henne med bilden nedan tycker jag våra hästar verkar vara ganska lika. Nelly är dock mer kvadratisk tror jag.




Här har vi en vallack e:Ljosen.



Här har vi en riktigt rejäl häst men han är inte speciellt grov eller tung. Men han räknas ändå till de tyngre fjordsen tycker jag. Jag skiljer tunga/lätta fjordingar åt genom helheten. Det första jag tittar på är bålen, är den stor eller liten (jämfört med resten av kroppen), sedan tittar jag på benen är de grova eller smala (jämfört med resten av kroppen) och så tittar jag på halsen/halsanstättningen. Är den grov så är det oftast en grov häst. Helheten brukar kännas så iaf. Jag vet inte riktigt men det är helheten som gör det för mig, inte någon speciell del.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med fjordingar

*kl*

Hur tränar ni era fjords?
Vad är målet?
Vilka klasser rider ni nu?

När jag tränade distans aktivt så hade jag en enligt mig bra träningsmetod men jag vill veta hur ni andra gör :)

Ni som kombinerar distansen med andra grenar får jättegärna beskriva hur ni får dagarna att räcka till:p
 
Sv: Vi med fjordingar

Hur tränar ni era fjords?
Vad är målet?
Vilka klasser rider ni nu?

Jag tränar Ariel tre gånger i veckan, onsdagar är det allmän hantering som gäller (kanske lastträning), fredagar är det lydnadsträning (ibland med bommar) och söndagar tar vi långpromenader. Efter långpromenaderna försöker jag ha lite distansrutiner med vattning i blå hink, svampning i röd hink och både pulstagning och upptravning.

Målet är att redan nu få in lite distanstänk, vänja vid farligheter och att vara ensam med matte längre stunder.

Ni som kombinerar distansen med andra grenar får jättegärna beskriva hur ni får dagarna att räcka till:p

Det undrar jag med, speciellt som jag bara tänker jobba hästen tre dagar i veckan. :o I min "testplanering" inför framtiden blir det skrittpromenad/körning/longering på onsdagar, dressyr/hoppning på fredagar och distansträning på söndagar. :crazy:
 
Sv: Vi med fjordingar

Ingen fler som tränar sina fjordhästar i distansritt? :confused: Kan meddela att det kanske kommer en liten "distanstoppen" rent härstamningsmässigt i nästa Lill-Blakken. :)
 
Sv: Vi med fjordingar

Blev såå glad när jag fick syn på den här tråden! Har själv en fjording-korsning (<---- bilden) och vi funderar på en "distanskarriär". :D Hittils har vi endast startat hoppning och någon dressyrtävling men distans verkar ju 10 gånger roligare! Tittade in på Sm i lördags och blev chockad av stämningen, alla ville hjälpa till och dela med sig av sina knep. Kan knappt vänta till vår tur. Ett "fjordinggäng" vore jättekul, man klarar mer om man är tillsammans (:
 
Sv: Vi med fjordingar

Min dröm är ju ett helt lag med fjordingar på Lag-SM i distansritt någon gång. :D Tills dess får vi bara peppa varandra att våga testa distansritt och så småningom våga gå upp i klasserna.

Idag har jag erhm "distanstränat" min häst genom att gå på upptäcktsfärd i den tomma ladugården. Vi hittade alla möjliga intressanta saker att nosa på och Ariels absoluta favoritsak var (förstås) havresilon... :rofl:
 
Sv: Vi med fjordingar

Min dröm är ju ett helt lag med fjordingar på Lag-SM i distansritt någon gång. :D Tills dess får vi bara peppa varandra att våga testa distansritt och så småningom våga gå upp i klasserna.

Idag har jag erhm "distanstränat" min häst genom att gå på upptäcktsfärd i den tomma ladugården. Vi hittade alla möjliga intressanta saker att nosa på och Ariels absoluta favoritsak var (förstås) havresilon... :rofl:

Okej, ja det vore en dröm. Men då behöver vi man en egen klubb. Fjordhästägarnas ridklubb :p
:banana:
 
Sv: Vi med fjordingar

Borde det inte finnas distans som en gren på fjordSM!!? Det vore nåt! :idea:

Eller åtminstone någon tävling under året som SFF utser som Fjord-SM i distansritt, så vi ryttare vet vad som gäller på den tävlingen.

För övrigt tycker jag att man skall återinföra galoppen, det hade varit superkul! :D Naturligtvis med kravet att alla som startar galoppen skall ha gjort ett godkänt LC-dressyrprogrammen någon gång under det senaste året, så det inte bara är full rulle som gäller i galoppen. :angel:

Fast nu kom jag från ämnet. Fram för fler fjordingar i distansritt! :bump:
 
Sv: Vi med fjordingar

Ja, precis! De får välja en som räknas som SM för fjordingar! Jättebra idé tycker jag! :D De kan ju också då "anpassa", behöver ju inte vara 12-16 mil, det kan ju vara 8-10 bara, så fler kan va med! :idea:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
11 12 13
Svar
254
· Visningar
11 944
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
356
· Visningar
13 134
Senast: golit
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 053
Senast: Fetaost
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp