Bukefalos 28 år!

Vi med fjordingar

Sv: Vi med fjordingar

Hehe, jag har egentligen fyra stycken fjordingar ;) (Och tre araber), men den som jag rider distans med är Fröja Lysegull, född 1997, e: Lysluggen 194 u: Rosalinda ue: Hegg 128 :)
 
Sv: Vi med fjordingar

Håller tummarna idag och hoppas att ni får en riktigt härlig ritt! *bara lite avis*
 
Sv: Vi med fjordingar

WOHOOOO!!! :banana:
Hehe! Tackar! Fröja bockar och bugar! Hon var jätteduktig!
Hade ju tänkt försöka pricka idealtiden som var 1h 20 min, men hon kändes ganska trött ett tag på andra slingan, men på slutet fick hon fart igen! Det var en tuff bana, tyckte jag iaf!
Man gick igenom samhället Rättvik, med fontäner, stora dalahästar, trafik, pysande lastbilar o diverse annat! Sen bar det av uppför slalombacken! Jag försökte gå upp bredvid, men jag klarade knappt halva! Sen hade vi hinkning uppe på toppen.
Leriga nerförsbackar, flera broar, både trä och betongbroar och allt möjligt! Tuff men rolig bana!

Min syrra tog lite bilder:

Jag hoppade av vid fontänen och gick en bit:
FrojaJagVasa08.jpg


FrojaJagVasa081.jpg


FrojaJagVasa082.jpg


Innan vi ska iväg på andra slingan:
FrojaJagVasa083.jpg


Här är vi i mål och godkända!
FrojaJagVasa084.jpg
 
Sv: Vi med fjordingar

[
Hade ju tänkt försöka pricka idealtiden som var 1h 20 min, )

Jo jag förstår att du vill skryta med din godkända ritt. Men idealtiden var faktiskt 4 h 20 min :rofl:

Mvh din Hinknisse :D
 
Sv: Vi med fjordingar

Hahaha, där ser man! Och ingen annan reagerar :angel::rofl:

Visar ju bara hur mkt jag kan.... (=ingenting! )
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej!
Precis som fjordtokan och Habina funderar jag på hur man tränar om man tränar flera grenar.
Eller jag kanske ska börja från början - jag har genom slumpen eller Buke :angel: fått intresse för distansritt. Jag kan ingenting om det -färger och hinkningar :confused:
Jag är en klassisk fjordryttare som tävlat dressyr, hoppning och terräng och ridit jakt, gymkhana och kört för skojs skull.
Min nya stjärna är väl inte det dressyrämne jag tänkt mig även om det förhoppningsvis blir en del starter ändå. Hoppning har jag blivit för feg för och körning är jag inte så intresserad av för att satsa på det.
JAg tycker därför att distans låter perfekt... för mig.
MEN hur vet man att hästen är lämpad för det, kroppsbyggnad, arbetsform, steglängd, tempo, temperament??? Hon har Ljosen som farfar så stammen finns där ju;)
Fjordtokan hur tränade du?? Vad fick dig och er andra att välja just distans som en gren för er häst?
Och, hur kommer man igång? Finns det föreningar för distansryttare? finns det i Skåne?
Tacksam för alla svar./Alanis
 
Sv: Vi med fjordingar

Vart i nordvästskåne bor du? Jag bor i södra Halland och min förening har en aktiv distanssektion. Det är vi som arrangerar Simlångsritten varje år och dessutom Hallandsritten. Här finns en hel del distansfolk i trakten, själv är jag bara rookie och medhjälpare;)
 
Sv: Vi med fjordingar

MEN hur vet man att hästen är lämpad för det, kroppsbyggnad, arbetsform, steglängd, tempo, temperament??? Hon har Ljosen som farfar så stammen finns där ju;)

"Lämpad" är ju alla hästar som är friska och har en vanlig grundkondition. Vill man tävla för att vinna längre distanser är det oftast arabkorsningar, travare eller araber som gäller. :grin: Men handlar det om att samla mil och ha kul med hästen så fungerar vilken fjording som helst bra.
 
Sv: Vi med fjordingar

För min del så tycker jag att det underlättar om hästen är ganska framåt av sig själv och har ett bra steg.. Om man inte ska vinna utan samla kilometrar och bli godkänd så funkar väl vilken ras som helst! :)
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej!
Jag bor 1,5 timmes hästtransportväg från Hallandsgränsen (E6), så om det inte är för långt från gränsen ska det väl gå. Nu väntar jag bara på tips på hur man tränar bäst och hur man kombinerar distansträning med dressyr, körning, etc./Alanis
 
Sv: Vi med fjordingar

Alla andra fjordfolk var väl i vetlanda i helgen, men jag var på Fornaboda och red 50km! :D Fröja var superpigg hela vägen och blev godkänd på tiden 4,15h. (Idealtiden var 4h) Jag kunde inte hålla henne de första två milen när vi låg i klunga, så vid en hinkning dröjde jag mig kvar lite och skrittade en bit så vi blev ensamma istället, då kunde jag iaf släppa lite på tyglarna! Men hon sprang på i friskt tempo även då! Hon verkar ha fattat vad det handlar om, och hr dessutom haft en formtopp senaste tiden, jättekul! :banana: Jag fick hålla igen henne ända in i mål!
Vi blev placerade i folksam cup, detta var ju finalen, blev lite förvirrad dock vilken plats jag kom på, hörde inte vad de sa i högtalaren och det fattades folk på prisutdelningen, men vi kom minst nia iaf. :bump: Och så var det specialpris till fjordingen, en stor havresäck! :D Fröja var pigg även när vi kom hem och hade jättebråttom ut i hagen!

Syrran tog lite bilder igen: :)
Fornaboda0811.jpg


Fornaboda088.jpg


Fornaboda082.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
23 829
Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 584
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
19 20 21
Svar
411
· Visningar
15 859
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 403
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp