Vi med fjordingar

Sv: Vi med fjordingar

Kul med en till fjordhäst! :banana: Dessutom en KUSIN till min Ariel!!!! :bump:

Har du några experttips att dela med dig av? Just nu är vi mest ute och joggar i skogen, plus jobbar på trafiksäkerheten... :grin:

Experttips... Haha... :rofl: Jag som aldrig ens kommit till start i en distansritt. Men då blir mitt tips att skaffa en pulsmätare, guld värt att kolla arbetspulsen och återhämtningspulsen.

Jag siktar också på start nästa år, så just nu är det grundutbildningen som pågår. Rent distansmässigt tränar vi på att dricka överallt, rida ensam och i sällskap, bli ifrånridna och rida ifrån. Sedan försöker jag lära henne att inte vara så fruktansvärt ivrig på hemväg, men det är lite svårare. :angel:
 
Sv: Vi med fjordingar

Ooo, roligt! Fick googla lite för att leta reda på släktskapet. :D

Men tack för tipset! Skall läsa in mig lite bättre på regler och hur tävlingarna går till och sådär. Rida iväg ensamma klarar vi galant, då är det mycket tråkigare att bli kvarlämnad i hagen ensam... Men vi jobbar på det också. :)
 
Sv: Vi med fjordingar

Nja, jag menade alltså att man rider ut tillsammans och efter en stund travar de andra hästarna iväg, medan du fortsätter skritta. Eller att du travar iväg och lämnar de andra hästarna kvar skrittande bakom. Men det gäller ju att ha snälla stallkompisar, vilket jag tack och lov har. :)

För alla som smygläser kan jag ju då avslöja att Ariel och Alva har samma mormor, fina Mumsas Aila 2501. Ariel har dessutom Knast Halsnaes 173 som morfar medan Alva har honom som farmors far.

Hur hög är Alva förresten? *nyfiken*
 
Sv: Vi med fjordingar

Aaah, du menar så! Det låter onekligen relevant! Har äntligen hittat en medryttare till hästen Alva delar stall med, så med lite tur kanske jag kan skicka iväg henne i trav, om vi lyckas dyka upp samtidigt här i stallet, vill säga. Det är klurigt det där med ridsällskap, trots att det här skall vara en av Sveriges hästtätaste kommuner så har jag inte mött en (häst-)själ det senaste året. Alla kanske har byggt ridhus... :angel:

Jag har inte haft någon mätman ute, men jag mätte lite godtyckligt med tumstock och fick det till 143-nånting! :p Ariel då?
 
Sv: Vi med fjordingar

Ja, det är spännande det där med ridhus... Tror det blir en så stor investering för många, att de känner att de "måste" rida där en massa. :crazy:

Jag velar lite kring att mäta in Ariel eller inte, i distansen behövs det ju inte. Men inofficiellt är hon mätt till 143 cm med skor och broddar, så runt 141-142 cm skulle jag tro. :laugh:
 
Sv: Vi med fjordingar

Ja, så kan det säkert vara. Jag har nog runt milen till närmaste ridhus, men när andan faller på kan jag låna grannens paddock. När jag tänker efter tror jag inte att Alva har varit i ett ridhus någonsin, haha!

Nä, det är väl lite så. Jag är ju 22 så mig spelar det ingen roll hur hög hon är, jag får inte tävla henne som ponny i vilket fall. ;)

Igår var vi i alla fall ute på en hyfsat lång tur, runt två timmar tog det nog. Blev mycket skritt, en hel del trav, alla typer av underlag... Efteråt var det läge för stretching :) :

dino.jpg
 
Sv: Vi med fjordingar

Vi har 6 km till ridskolans ridhus, där har Ariel varit inne och tittat (avsuttet) då jag trodde vi skulle ha dressyrträning där. Men givetvis var vi på utebanan istället. :p

Jo, jag är ju nästan trettio :o så jag får inte heller tävla Ariel om hon har ponnylicens. Såvida jag inte rider avdelning B, men det verkar så dyrt och krångligt med mätintyg nu, så jag lär avstå. :angel:

Lät som en härlig träning och riktigt bra stretchning. :p Ariel kontrar med att det är viktigt med vila också, man skall inte bara träna. :rofl:

110512-011_147606012.jpg


Idag red vi ett oerhört inspirerande dressyrpass och imorgon blir det långtur på två timmar. Så skoj! :banana:
 
Sv: Vi med fjordingar

Helt rätt inställning av Ariel där! :laugh:

Vi har just varit ute och spanat efter rådjur, en utomordentlig skymningsaktivitet! Utan skjutvapen eller onda avsikter, dock. Alva har utvecklat en märklig fallenhet för jakt, men jag vet inte riktigt vad jag skall göra med den. :grin: Beridet bågskytte? Uppsutten rävjakt? Hubertus?

Men kul med dressyrpass! Det har blivit lite ont om den varan på sistone, jag rider mest barbacka för ingen av sadlarna ligger bra. Är ju inget hinder i sig egentligen, men så här års är det roligare att rida dressyr i skogen än att harva på en dammig bana!
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag lärde min första fjordhäst att jaga rådjur. :p Inget jag rekommenderar dock, eftersom hon gärna jagade utan att jag bad henne, så vi kunde gå från att skritta lugnt på stigen till att studsa fram mitt ute i skogen. :rofl:

Jag är helt hopplöst vilse på ridbanan. :o Behöver en tränare som tittar på mig, annars slutar det med att jag rider ut istället. :p Men här uppe rider vi på en vändplan, så det räknas inte riktigt som ridbaneridning. ;)

Vi har ridit ett par längre turer nu och det är så himla skoj! Dessutom har jag tempotränat lite och fått reda på att hon travar långsamt i 9,9 km/h. Så vi får hålla oss till lugn trav första tävlingsåren. ;)
 
Sv: Vi med fjordingar

*kl*

Det var ju inte så mycket aktivitet i den här tråden, men jag provar att putta och se om det är någon mer som har hakat på det här med distans sen sist.

Jag red min andra PP med 5-åringen förra helgen, och vi insåg att vi har låååång väg att gå innan vi är redo för CR - men blir det inte Clear round så blir det förhoppningsvis ännu en PP på Greveritten till hösten, såvida det inte krockar med någon väsentlig dressyrtävling, eftersom det trots allt är där som vi har vårt fokus.

Har införskaffat stetoskop för att lära mig hitta pulsen, men efter att även distansfolket hade svårt att hitta pulsen på min häst med vanligt "enkelt" stetoskop, så insåg jag att jag kommer att få träna länge.. :crazy:
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag kämpar på med den här tråden, men det går sådär. :angel:

Ariel och jag tränar vidare, med målet att starta PP i april. Vi har äntligen hittat en riktigt trevlig lågpulsrunda, som är nästan en mil lång utan (!) att vi behöver vända någonstans eller rida samma väg två gånger.

Igår var vi ute och skrittade i nästan två timmar, då hittade vi runt en annan rolig väg där vi inte heller behövde vända någonting. Skoj! Tror det kan finnas en del riktigt roliga avstickare längs den vägen också, men det får bli framtida äventyr.

Jag använder pulsmätare, vet att jag försökt hitta puls på Ariel med stetoskop, men det har krävt en ganska flåsig häst för att höra någonting. Jag glömmer aldrig när jag hinkade en fjordhäst och veterinären inte kunde hitta puls i förbesiktningen. Han skrattade och sade "Nåja, den står ju upp så vi skriver väl 35 slag." :rofl:
 
Sv: Vi med fjordingar

Hastigt och lustigt fick jag okej att låna min valack till Fjällnoraritten. :banana:

Det skall bli så himla skoj, vi var ute 3 timmar och 15 minuter i lördags (18,67 km) och han ville bara fram, fram hela tiden. :love:

110723-001_158548413.jpg


Efter lite trix har jag registrerat gröna kortet, beställt och fått gula boken, betalat licensen och nu precis har jag anmält! :D Eftersom han skall jobba dagen därpå (något lugnare lektioner dock) så blir det bara PP20, men det känns ganska lagom för mig också. :angel:
 
Sv: Vi med fjordingar

Hoppas det går bra när det är dags.

Vi siktar på CR 43 km i oktober om allt går som det ska.
 
Sv: Vi med fjordingar

Hua vilken sen uppdatering! Men vi blev godkända på första PP i alla fall.

I år siktar jag på fem eller sex tävlingar.

Ariel
Lovisedal CR40
Fjällnora CR50
Uppsala CR50
Ev Sveg CR45

Hampus
Rimbo T50
Rönninge T50

Hur ser årets plan ut för er andra med gulingar?
 
Sv: Vi med fjordingar

Funderar på att ev rida CR på Vedemaritten i april, beroende på hur väder o underlag utvecklar sig och hur vi kommer igång med träningen igen. Att rida på Göinge i samband med SM känns lite overkill, så sen vet jag inte om det blir mer. Får se om det dyker upp några PP som vi kan vara med på.
 
Sv: Vi med fjordingar

Nä, SM känns lite väl stort kanske. :o Jag tror det blir bra för oss att börja med Lovisedal, bara två klasser den tävlingsdagen så ingen risk att vara "i vägen" för tävlingsekipagen.

Däremot blir nog Uppsalaritten en utmaning, med massor av tävlingsekipage. Men där resonerar jag som så att jag älskar Hågadalen + att det är extremt smidigt att åka från mitt stall till tävlingsplatsen. :p
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag och Kastor satsar på:

Lovisedal - PP20km
Uppsala - PP20km
Rimbo - PP20km

Kastor är ju lite som han är, och jag har en tendens att vara fruktansvärt nervös när det ska tävlas. Den här säsongen gör vi för miljöträningen, och för att ha kul. Vi behöver komma ut och se oss omkring :D
 
Sv: Vi med fjordingar

*kl*

Hej! Får jag vara med?

Har precis gått med i Växjö distansryttare och har börjat träna mina killar precis.
Båda mina pojkar har i princip ingen kondis eftersom jag pluggat på annan ort på heltid sista 3 åren
men nu är jag snart färdig och har "bara" ex-jobbet kvar som jag kan göra hemifrån så nu har jag kommit igång med
grabbarna.

Jag har som mål att göra en PP på Karl-oskar ritten i augusti. Helst hade jag velat hitta någon som kunde hängt på för det känns lite läskigt att åka själv men har inte fått någon att nappa. Kommer träna båda hästarna ungefär lika mycket så får jag se vem av dom jag tar med mig, hade hoppats få med mig någon som vill rida min ena häst så man kan ta följe men som sagt, inte fått napp...än...

Denna veckan har varit första riktiga träningsveckan och det känns jättekul att vara på gång, hoppas nu bara dom tappar sista pälsen snabbt för det märks att dom blir lite varma i solen.

Imorgon eller tisdag får jag troligtvis min pulsklocka också som jag köpt så jag kan se lite hur dom ligger till i puls.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 854
Senast: Tranan
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 683
Senast: Fetaost
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: Happimess
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 495
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp