Bukefalos 28 år!

Vi med fjordingar

Sv: Vi med fjordingar

Klart du skall vara med på Lovisedal! Fler fjordingar behövs i distanssvängen! :laugh: Tyvärr kan jag inte komma och heja på, då jag har inlämning av c-uppsats den helgen. :grin:
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej hittade denna tråden nu.. roligt att se att det finns flera fjordingar inom distans min förra häst (en fjording) gick endel distansritter och klarade det utmärkt men var av den lättare typen och 1.55 hög så han gick fint dock tävlade inte jag.. Lycka till allihopa i årets tävlingar!
kram
 
Sv: Vi med fjordingar

Vad kul med en fjordtråd här på Distans!

Jag och min fjorda Myra har varit med på två pp, hittills. Mer lär det bli, kanske någon cr i år.

Har inga bra bilder på denna datorn, men om ni går in på skånska distanssällskapets sida och tittar på bilder från vedema 2008, så finns vi med på några bilder. Lätt att hitta oss, var det enda fjordekipaget.:)
 
Sv: Vi med fjordingar

Hur går det med distansritterna i år? Någon fjordhäst ute på banan? :laugh:

Min dam förbereder sig stenhårt för debuten 2012. :angel:

27681923.jpg
 
Sv: Vi med fjordingar

Underbart! Har funderingar på att pröva på distans med min medryttar fjordis. Men vi får nog komma i bättre form först! Iaf hon, sommarbetet har tagit hårt på figuren! :D (helt rund). Men nästa sommar kanske vi ses på distanstävlingar runt om västragötaland!
 
Sv: Vi med fjordingar

Har ju glömt bort att gå in på den här tråden! :o

Fröja har hittills gått godkänd 43km CR på sydnärkeritten i år.
Nästa blir Billingeritten 50km CR. Då ska även en till av mina fjordingar starta för första gången med en tjej som rider hos mig! :laugh: Så vi blir två fjordar där! ;) Kul kul!
Hade egentligen tänkt att gå längre i år, men det blev inte som tänkt med träningen, så vi tar det lugnt istället, så får vi se till nästa år. :)

//Camilla :)
 
Sv: Vi med fjordingar

Kan meddela att både Fröja och Sara blev godkända i CR 50km på Billingeritten igår! :banana: :banana: :banana:

//Camilla
 
Sv: Vi med fjordingar

Ser ju underbart ut med ett par "gulingar" där i skogen! Jag har haft planer på att starta mitt sto i en pp de senaste tre åren, men varje sommar "tappar hon hovarna" och det blir bara skit med alltihop. Så blev det även den här sommaren :cry: Det är väl bara att hoppas att jag lyckas hitta något undermedel som stärker hovarna till nästa sommar... Nu är hon ju rund som en boll, trots utportionerat bete, så steg 1 lär ju bli att jogga bort kulmagen när hon blir mer ridbar. Hur brukar ni lägga upp träningen när ni startar från noll??
 
Sv: Vi med fjordingar

Grattis! Så himla kul! :banana: Jag längtar enormt mycket till 2012 då jag får debutera med Ariel. Får se hur länge jag lyckas hålla henne ifrån avelsboxen dock. :crazy:

En del av mig hoppas på ett hingstföl 2011, som kan ta över tävlande från mamma när han blir tillräckligt gammal, men samtidigt vore det ju kul med ett stoföl att avla vidare på också.
 
Sv: Vi med fjordingar

Mycket skritt! Skritta igång i kanske 1-1½ månad. Låååånga skritt-turer. En mil tar ungefär två timmar att skritta med Fröja, och hon har bra, rask skritt. Jag klättrar en del också i skritt, mycket backar här! :) Och att gå i skogen där det kanske är lite knöligt och inte bara slät stig är bra också så de får lära sig att sätta fötterna rätt!

Fö. min hovis rekommenderade nåt som heter enzion för dåliga fötter, har dock inte provat det själv.

//Camilla
 
Sv: Vi med fjordingar

Och min hovis rekommenderar Steeljoint. Lycka till och så ses vi kanske där ute, ni med era gulingar o jag med mina skimmeltravare:-)
 
Sv: Vi med fjordingar

Är det vintervila som gäller för era gulingar nu eller hur ser det ut?

På grund utav bedrövlig hage har jag avbrutit Ariels vila och börjat promenera en väldigt aktiv skritt istället.

Det blir ingen betäckning till våren, utan istället satsar vi på ridsemester uppe hos mina föräldrar 2011, där skall hon få MASSOR av klätterträning i våra fantastiska backar. :love: Önskar man kunde importera lite backar till Uppsalaområdet. :angel:
 
Sv: Vi med fjordingar

Jaa, det är vintervila nu.. har åtta hästar så några får stå över vintern.
Funderar på att betäcka Fröja i vår dessutom, men har inte bestämt mig helt än! :)
Här omkring har vi ingen brist på backar, hehe, bara att komma hit o rida! ;)
 
Sv: Vi med fjordingar

**Knapplån**

Hej hej!

Jag har i hela mitt liv älskat fjordingar. Men sen så råkade jag bli nästan 190 lång och väga typ 75-80 kg (är kille), så tyvärr är de inte riktigt något alternativ längre. :(
Därför har jag länge tänkt att om jag någon dag skulle hitta en fin stor fjordkorsning skulle jag verkligen vara intresserad. Framför allt för att ingen ridtur på en fjording blir den andra lik haha. Ne men de är väldigt speciella och roliga, stora personligheter. Och dessutom måste jag säga att ponnytiden på ett viss hade en charm som man inte riktigt upplever på samma sätt på stora hästar. Därför vore det ju super med en megastor ponny.

Dessutom så är jag både väldigt intresserad av hoppning (som jag tidigare varit mest intresserad av) och distans (som jag blivit väldigt intresserad av på sensaste åren). Därför känns det lite knepigt nu när jag håller ögon och öron öppna efter min första egna häst. Att köpa ett halvblod på 175 till hoppning utesluter ju till stor del distansen, då man antagligen inte skulle komma upp på några längre sträckor, och dessutom sliter det ju mer på en stor häst att gå så pass många mil än på en lite mindre.
Men att köpa en arab känns inte heller rätt, då jag, även om jag kanske inriktar mig på distansen, kommer vilja hoppa en del och dessutom är ju araberna väldigt små. =/

Så när jag såg en annons på en sexårig valack undan ett sto med helt okänd stam, men utav halvblodsmodell (dock ganska liten), och efter en hingst som är fjord/arab, blev jag väldigt intresserad. Detta var någon månad sedan.
Valacken är enligt säljaren 165 cm i mankhöjd, rätt bitig utan att vara tung, brunblack (tror jag?), tränas allround med lite inriktning på hopp/ft. Ska enligt ägaren vara väldigt arbetsvillig och mer eller mindre outtröttlig (men det är väl alla fjordingar/fjordingskorsningar haha :angel:).

DOCK så hade han lyckats dra på sig något som visade sig vara en kotledsinflammation lagom till att vi skulle ta bilen ner till Skåne för att kolla på honom. Och då släppte jag tankarna på den pollen iom. att det känns dumt att köpa sig problem, det får man ändå har jag hört.
Men nu såg jag hästen ute på annons igen och då flammade ju såklart fjord-begäret upp inom mig igen. :heart

Så till min fråga!

labero1_64331843.jpg


labero2_64332012.jpg


labero3_64332069.jpg


Tror ni att denna häst skulle kunna passa till distans? Och då menar jag inte bara till typ 5- och 8-milare, utan till de lite längre klasserna.
För om jag skulle köpa en häst för att satsa på främst distans (men även hålla på med lite annan allroundridning för nöjes skull på en lägre nivå) vill jag nog försöka ta mig upp mot elitnivå. Sen inser jag såklart att det kan bli svårt att rida för placeringar och sånt där om man inte har en arab med perfekta förutsättningar, men jag skulle gärna vilja rida de längre sträckorna, om än "bara" för att genomföra. Sen förstår jag ju att det är supersvårt att veta utifrån endast denna infon, men jag vet inte hur jag ska göra, behöver verkligen råd.

Juste! Tror ni han kan funka för mig storleksmässigt? Letar väl egentligen efter hästar på runt 170 och uppåt, men tror ni denna kan fixa mig storleksmässigt?

Sen så undrar jag också hur allvarligt jag ska ta på det här med kotledsinflammationen? Hur vanligt är det med sånna? Eller borde man kanske akta sig för det iom. att hästen dessutom är ganska ung, och varför uppstår dem? Förutom den kotledsinflammationen har hästen endast haft kolik en gång, annars ingen sjukdomshistoria, och den är nyligen besiktigad ua.

Hoppas någon orkar läsa igenom detta och svara, är väldigt villrådig, och dessutom nåjjig för allt som kan hända med skador och saker iom. hästköp (lade handpenningen och höll på att genomföra ett köp av ett halvblodssto för ngn månad sedan, men något kändes fel i magen och på grund av säljarens udda beteende drog jag mig ur, och nu har det kommit fram att stoet haft spatt och grejer, vilket gör att mina misstankar om att något var fel var rätt).
Så jag är väldigt nåjjig för allt vad hästköpet innebär, dock inte inför själva hästhavandet, bara att köpa häst jag tycker är obehagligt. Är rädd för att bli blåst osv.

Aja, nu ska jag VERKLIGEN sluta skriva! :rofl: Vore jättetacksam för svar om ngn orkar. :bow:
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej. Kolla in blocket . Stor fjordvallack 160cm hög säljes i växsjö.
 
Sv: Vi med fjordingar

Hej! Tack för svaret! :) Dock är nog 160 lite i minsta laget, trots att han är viktbärande.
Eller, tror inte min storlek skulle vålla några problem, men det är ju trevligt om man iaf. ser hyffsat proportionerlig ut. Dessutom är han nog lite i äldsta laget för min del.
Men tack ändå för tipset! :laugh:
 
Sv: Vi med fjordingar

Hon är så fin din tjej! :D Älskar när man ser fjordingar som inte ser ut som tunnor med päls, inte för att de inte är charmiga i sig, men jag tror inte att det är allt för hälsosamt, och så tycker jag de blir så fina när de är i lite mer normalt hull. :p
 

Liknande trådar

Övr. Djur Jag spontanköpte sex ägg på Ebay för drygt två veckor sedan. Tänkte väl egentligen inte skapa en geen tråd för dem, men när de faktiskt...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 352
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
13 173
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 064
Senast: Fetaost
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
894
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp