Vi med fjordingar

Sv: Vi med fjordingar

Hej! Tack för svaret! :) Dock är nog 160 lite i minsta laget, trots att han är viktbärande.

Fast om jag såg helt okej ut på en häst som var 135 cm (jag är 163 cm dvs 30 cm högre än hästen) så borde ju du se helt okej ut på en fjording som är 160 cm. :laugh:

Rent viktmässigt behöver du inte vara bekymrad, fjordingar (med vältränad rygg), klarar det mesta. :D

Tack för beröm över min tjej, du skulle se henne nu. :angel:
 
Sv: Vi med fjordingar

Iofs. :p *hjärntvättad med "halvblodsfolks-normer"* :D
Fast sen va han väl 14 år (om typ en månad alltså) och det är väl lite i äldsta laget tror jag. :/ Letar väl främst efter någon polle på 5-8 år, kanske även något äldre, men då måste ju ålder vägas upp av ngn annan positiv faktor. :laugh:

Haha, har hon gått å blitt en liten tjockis? :angel:
 
Sv: Vi med fjordingar

Jaa, det är vintervila nu.. har åtta hästar så några får stå över vintern.
Funderar på att betäcka Fröja i vår dessutom, men har inte bestämt mig helt än! :)
Här omkring har vi ingen brist på backar, hehe, bara att komma hit o rida! ;)

Har ju helt glömt att svara på det här. :o

Spännande med betäckning av Fröja! Har du några hingstar du funderar på? :angel:

Var mer exakt ligger Tived då? Kanske inte aktuellt nu, men det är ju alltid roligt att åka på ridsemester! :D Har ju redan blivit lovad semester i Härjedalen och Simlångsdalen, och så vill jag ju rida i Södermanland och Gotland också. Stackars Ariel. ;)
 
Sv: Vi med fjordingar

Hehe, så kan det gå! ;)

Hmm, velar fortfarande om jag ska betäcka eller inte... Min arabdam som jag försökte betäcka om i somras tog sig inte, så jag har tänkt att föröka igen med henne, och då kommer ju frågan; har jag tid med två föl på samma gång? Har ju dessutom en 08:a och en 09:a att träna! Och alla de andra hästarna... Men Fröja blir inte yngre heller, visserligen är hon bara 13 i vår, men hon har aldrig haf föl... ÅÅåhhhh jag vet inte! Aaargghhh!

Tived ligger ca åtta mil söder om Örebro och ca sju mil norr om Skövde! :) Jag har över 20 mil ridled runt knuten! ;)

Hur går det med Ariel? Vad tränar ni nu och vad är närmaste planerna? Blir hon tre år nu? Påbörjat inridning?
 
Sv: Vi med fjordingar

Men om du betäcker Fröja, tänkte du behålla fölet då? För annars är det ju inte jättemycket jobb med en fölis, det räcker ju med hantering 5-10 minuter om dagen. Viss forskning visar ju också på att det ger mer att hantera mamman än fölisen. :laugh:

Tived låter som himmelriket på jorden! :love: Jag skriver genast in i min göra-lista att vi skall våldgästa er någon gång. Det var ju bara 28 mils resa. :p

Jodå, Ariel och jag tuffar vidare mot tävlingsstarten. Har hört lite rykten om att PP skall bli godkänt att starta i med fyraåringar och jag håller en tumme för att regeländringen kommer innan 2011. Annars får vi väl rida någon träningsritt bara. :laugh:
 
Sv: Vi med fjordingar

KL

Har en fjord/islandkorsning, c-ponny, som jag försöker få ner i vikt med en bra foderstat och rejält med träning.

Nu försöker jag få lite ordning på tempot! Det mesta jag hittar är skrivet om stora hästar, så jag tänkte höra mig för lite här!

Hur fort går era hästar i de olika gångarterna, på en höft? Generellt sett, behöver bara ha några måltempon att jobba mot.

Just nu går han ganska sakta (en lat liten varelse!), om han själv får välja skrittar han i sisådär 3 km/h, om han har en snabb dag :angel:
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag har inte haft möjlighet att mäta upp sträckor för att kunna räkna ut hur snabbt Ariel går, men däremot har jag märkt en STOR skillnad från tidigare promenader jämfört med senare tid.

Från början när jag promenerade med Ariel handlade det om att vänja henne vid att vara borta från flocken. Efter att vi klarat av den utmaningen blev nästa steg att vänja henne vid farligheter och att alltid, alltid stanna och titta om man blir rädd. Det har gjort att våra promenader tagit väldigt lång tid, eftersom hon haft möjlighet att stanna och titta på saker så länge som behövts.

Nu senaste månaderna har vi jobbat en del med powerwalk, där vi skall försöka gå så snabbt som vi bara kan utan att tappa takten. Det har lockat fram (efter någon månad!) en helt otrolig skritt på henne, både längre steg och rejälare skritt genom hela kroppen. Så det jag försöker säga (om än lite långt kanske?) är att skritten är utvecklingsbar! Försök skritta på långa tyglar med powerwalk-tänk en gång i veckan och det kommer att hända massor med skritten.

Får man vara lite OT och fråga om stam? :angel:
 
Sv: Vi med fjordingar

Nu är jag ju en lat westernryttare, så långa tyglar är det alltid :p Vi jobbar med med powerwalking (uppsuttet), men än så länge är det bara jag som tränar. Jäklar vilka benmuskler jag får, riktiga ridbyxlår! Så fort jag slutar ligga i saktar han ner, på ett väldigt snyggt sätt så jag inte ska märka något. De är inte dumma, de där ponnyhjärnorna.

Stam? Jadu den som visste :p Ett hemmagjort misstag, skulle jag tro. Han och några syskon och potentella föräldrar hittades ute i skogen hos en gammal man som dött för snart 10 år sen. De var i fint skick alla hästar, utom min (han har eksem, så han är inte speciellt fin om somrarna alls..). Man vet egentligen bara att han är en häst, resten har man chansat sig till. Antagligen fanns det fjordston och islandshingstar ihop, det är så stammen sägs se ut..
 
Sv: Vi med fjordingar

Fröja brukar skritta en km på mellan 10-12 minuter när hon går som hon ska... lata dagar går det långsammare förstås.. ;)
Hon har dock rätt bra steg, är c-ponny och skrittar ifrån stora hästar! :p Min andra fjord som gått distans har lite kortare steg naturligt, men har lärt sig länga steget MYCKET både i skritt och trav sen jag köpte henne!
 
Sv: Vi med fjordingar

Nu gjorde du ju så jag blev mer sugen på att betäcka igen! Funderar på att isåfall behålla om det blir ett sto... hmm, nu måste jag nog glutta på hingstar igen..... du gjorde ju en sån fin lista i avelstråden när jag frågade där förut som jag skrev ner.... *börjar rota* ;)
 
Sv: Vi med fjordingar

Så runt 6 km/h i skritt. Ja, det låter som ett bra mål! Det ska vi försöka komma upp i! Jag menar, vi har trots allt redan ökat med 1-2 km/h med en massa arbete så det är ju bara att jobba vidare så kommer man dit man vill :D
 
Sv: Vi med fjordingar

Nu väcker vi upp den här tråden igen tycker jag! :laugh:

Nyaste (vettiga) bilden på min distansprinsessa:
30574021.jpg


Sedan måste jag ju bara visa hennes nya nosludd. :love:
30639518.jpg


Årets mål för Ariel och mig är treårstest i juni och treårspremiering i augusti. :bump: Om en månad flyttar Ariel närmare stan, så då kan jag äntligen åka ut till henne varje dag. :banana:

Hur är det med er andra? Vad är årets planer? Tävlingsstart? Roxanne, blir det betäckning? :laugh:
 
Sv: Vi med fjordingar

Det blev lite tidigare än planerat, men nu har Ariel flyttat till sin nya lösdrift. Hon gick raka vägen in i transporten och stod som ett ljus hela resan. :love:

Bildbombar med lite bilder från ihopsläppet.

30708333.jpg


30708335.jpg


30708337.jpg


30708341.jpg


30708330.jpg
 
Sv: Vi med fjordingar

Nu är säsongen över. Någon som tävlat med sin fjordhäst? Själv laddar jag inför säsong 2011, då jag förhoppningsvis skall komma ut på tävlingsbanorna med min uppfödning tillika nyinköpta valack. :D

Vad har ni andra för planer för 2011?
 
Sv: Vi med fjordingar

Jaha, det verkar bara vara jag som har fjordhäst och sysslar med distansritt. :( Men jag fortsätter att putta upp tråden nu och då i alla fall.

Det blev ingen start med valacken, då han jobbar på ridskola/ridläger när tävlingarna är. Jag siktar istället in mig på start med stoet nästa år, då blir det PP och CR.

Om någon fjordfantast finns kvar får ni gärna skriva vad ni gör i år...
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag har ingen fjordhäst, men måste ändå bara säga att jag tycker att din tjej är väldigt snygg på bilderna här ovanför.
 
Sv: Vi med fjordingar

Jag har fjording och funderar på att prova distans! :) Fast det får nog bli tidigast nästa år, jag har inte ens kastat ett öga på TR för distansritt och än har vi en del kondition att bygga upp!

Jag skall se om jag kan rota fram en aktuell bild på min Alva (f. 2006, e. Julius 211 u. Alfa 3182) men här är en från i somras tills vidare!
sommarjogg.jpg


Har du några experttips att dela med dig av? Just nu är vi mest ute och joggar i skogen, plus jobbar på trafiksäkerheten... :grin:
 
Sv: Vi med fjordingar

Tack snälla! Nu är bilderna lite gamla, tyvärr har hon lagt på sig lite under senaste året (fri tillgång på grovfoder...), men jag skall försöka göra någonting åt det nu framöver.

En lite mer färsk bild:

110416-019_143318308.jpg


Mycket motion och munkorg väntar... Jag vill helst inte stalla upp henne, men i värsta fall måste jag göra det så jag kan begränsa grovfodergivan. Ironiskt nog var hon tunn i hullet hela uppväxten fram till hon fyllde tre. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
10 860
Senast: Tranan
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 685
Senast: Fetaost
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: Happimess
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 495
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp