Vi med små barn på små ponnyer!

Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Baloo har troligen hovledsinflammation. Har inte gjort någon klinikutredning men han har fått en metacam kur och ska vila iaf fram till september. Han är inte jättehalt utan markerar i trav. Så han får vila så får han gå som "halvpensionär" om han är ok i höst. Planen var att hon skulle rida Baloo i sommar och att vi ev skulle köpa en större i höst, men nu fick vi möjlighet att ta denna på foder i något år så då blev det så istället. :)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Nästan glömt bort tråden.

Här är tyvärr Baloo halt så han vilar över sommaren. Då han ändå är lite till åren och inte är så pigg på att hoppa och trava bommar så har vi tagit en annan ponny på foder. En shettis även det men STOR, hela 118 cm. En jättemysig ponny som nog Alva får jättekul med! Såhär ser de ut ihop.

1011729_10151526463757887_118797686_n.jpg
(min fetmarkering)
Säkert en jättetrevlig ponny, men någon shettis är det INTE!
Det är nämligen så att tigrerad är enda färgen som inte finns i rasen... Utan det är en korsning av något slag.

Här rider barnen barbacka i sommar, nyttig balansträning och de tycker det är skitkul. De får verkligen ha KUL med sina ponnysar, så nu kan de både galoppera och hoppa små hinder barbacka!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Han ÄR shettis enligt passet och med stam, men om jag fattat det rätt så är han tyskstammad och att de har andra regler? Vet att det inte är en godkänd färg inom sverige.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Den är inte godkänd att avla andra shettisar med heller. Den tyska shetlandsponnyn alltså.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Kan tänka mej det, för tyska stamboken godkänner väl att korsa in en viss procent av andra raser? Om jag inte fått det hela om bakfoten. ;)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Det är inte bara i Sverige färgen inte är godkänd, utan det är rasens brittiska moderförening som har bestämt detta och den regeln är tvingande att följa. Alltså är det ingen godkänd shetlandsponny. (kan garantera att du kommer få höra detta från fler...)
Men säkert jämförbart med 'amerikansk shetlandsponny' som även den innehåller diverse andra raser och utseendemässigt inte har särskilt mycket likheter med urshettisen.

Har den något svenskt registreringsnummer i passet?
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Håller med Ameo, på det lilla som syns ser den inte ut som en shettis någonstans, men å andra sidan, vad gör det? En korsningsponny är väl helt ok? :) Våran är okänd härstamning och lika underbar för det :love:
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Han är tysk shetlandsponny, efter lite googlande så verkar det som det är en "egen ras". Får kolla i passet igen. :)

Jag struntar eg i vad han är för ras, han är en trevlig individ och någon avel är ju inte aktuellt ffa då han är valack. ;)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

De ser ju mer ut som små hästar än shettisar, typ som amerikansk miniatyr, det är ju ingen ponny rent exteriört. Det är ballt med så små hästar :D (Vi hade två miniatyrer på ridskolan, skithäftiga men inte så användbara :angel: ).
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

KL

Ponnyns sommarlov är över ;) v. 31 är det ridläger!!

Klicka på bilden för att se filmen :)

 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

KL

Ny ponny i stallet sen ca 2 veckor tillbaka. Eller nygammal. För vi hade honom på foder förra sommaren:) Idag premiärtur med båda pojkarna!

p7290016.jpg

p72900141.jpg

p7290013.jpg


Barnen är 5½ resp 4 år gamla.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Roar sig i skogen :D Klicka på bilden för att se filmen.

 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Ha ha, vad kul de ser ut att ha! :)

Här börjar Alva bli trygg på nya ponnyn. Idag blev det premiär för galopp i ridhuset utan att jag longerade. Radenko är verkligen en klippa som nöjde sig med att vicka på ett öra när en katt sprang framför fötterna på honom och klättrade upp på sargen i första galoppen. Jag höll på att smälla av, men barn och ponny märkte det knappt.

Såhär ser de ut:

1157514_10151638538812887_1727202219_n.jpg
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Men gud! Vad har du för en talang till unge?!:love: Så otroligt duktig!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

KL

Ny ponny i stallet sen ca 2 veckor tillbaka. Eller nygammal. För vi hade honom på foder förra sommaren:) Idag premiärtur med båda pojkarna!

p7290016.jpg

p72900141.jpg

p7290013.jpg


Barnen är 5½ resp 4 år gamla.

Nu har vi stor sorg i stallet :( älskade Julle insjuknade någon gång under natten tills igår. Har aldrig kört så fort med trailer förut. Panik när jag inser att han kollapsat i trailen och jag har ca 1 timme kvar till djursjukuset:(
Kommer fram och öppnar trailen. Min fina Julle ligger på sidan och flämtar efter luft. Ögonen är "borta" springer efter veterinär och de fick ta bort honom i trailen. Något av der värsta jag varit med om! Dålig cirkulation och sviktande organ drog ut på avlivningen:( han var så gott som död när jag kom fram. Min kämpe! 8 år blev han och dog av tarmvred ned brusten magsäck och inre blödningae som följd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 319
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 949
Senast: Nox
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 400
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 347
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp