Bukefalos 28 år!

Vi med små barn på små ponnyer!

Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Är inte mamma, men storasyster :)
Till en liten fröken på 9 år och hennes fuxpojke på 11 år.
230014_146966805373721_100001812087138_294355_6182251_n.jpg

166888_10150154376379988_654724987_8337147_1850112_n.jpg

45573_492514454987_654724987_6998425_5118878_n.jpg


Fuxpojken är dock inte världens snällaste. Han är både het och stark och väldigt svårriden. Blir lätt stressad och ledsen om man blir arg eller för hårdhänt.
Hoppar riktigt fint och har en grym teknik.
Såpass att han hoppar henne ur sadeln emellanåt.
180126_10150172346269988_654724987_8643917_5792759_n.jpg

163146_10150172346989988_654724987_8643947_2759017_n.jpg


Helt ärlig är han inte heller, fulstannar på en del hinder om inte syster rider EXAKT likadant på alla hinder.
Men det går bättre och bättre.
Tanken är att han ska köras in också så mamma får leka lite med honom.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Kul att det håller i sig för dina barn :)
Idag har min kille varit på ridlektion igen:) Det går jättebra och han tycker det är jättekul fortfarande !!
Imorgon hämtas nya ponnyn:D Till och med jag längtar faktiskt.
Sonen har fått nya grimman och grimskaftet nu ikväll som han ska få sätta på ponnyn imorgon när vi ska köra hem honom...Vilken LYCKA:laugh:...
Det är en liten rolig tradition från min mamma när jag var liten och skulle hämta hem blivande ponnyn, en alldelles ny fin grimma att få ta hem honom med.
Det är så kul för alla ridkillar i ridskolegruppen är alldelles "hästbitna". Ser man vad det kan göra bara det är ett gäng killar som får rida ihop, till och med massa hästprat i skolan är det:p

Kul att få höra hur det går för alla er andra:)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Har tänkt på hur jag är mot mina barn vad gäller hästarna och hur mina föräldrar var mot mig. De har ingen kunskap eller direkt intresse för hästar men började skjutsa mig på ridskola när jag var sex år fram till dess då jag var 12 år och fick min första egna ponny (en fjordinghingst). Eftersom de inte hade någon kunskap fick jag pyssla på bäst jag ville med honom och jag tror aldrig de var bekymrade över att jag inte skulle klara av det. Det var heller aldrig några problem. Jag undrar när jag kommer att kunna släppa kontrollen och säkerhetstänket gentemot mina barn och deras ponny. Hjälm och säkerhetsväst är en självklarhet, aldrig galoppera när de närmar sig hemmet osv osv. Jag tror att i och med att jag har intresse och kunskap om hästar vet jag även riskerna med dem och blir kanske extra harig vad gäller mina barn. Hur hanterar ni denna "oro"?
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Min dotter är nu 4.5 år och har haft ponny hela sitt liv, hon fick ju såklart minishettisen som vi hade som sällskap att ha som sin häst.
Det har gått prima men eftersom att hans temperament inte är lämpat för henne att rida själv på köpte vi i augusti en helt underbar russvalack på 117 cm, Galliano är idag 16 år gammal och gudasnäll.
Lagom pigg, inte rädd för något, inkörd, hoppar gärna, är lagom känslig för min Tuva att rida på.

Han är helt enkelt en så himla bra barnponny, ska försöka ladda upp bilder ikväll!
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Hittade den här tråden nu...
Jag har tre barn som rider på mina shetlandsponnyer, fjärde barnet är lite för liten än.
Här har jag alltid varit noga med att hästarna är MITT intresse, som barnen får vara med och dela på om de vill. De har gått några terminer på ridskola för att komma igång med grunderna, sen har de fått fortsätta rida här hemma när vi till sist äntligen fick en paddock att rida i (förra våren). Jag har flera shettisar som passar olika till olika barn, både i storlek och temperament.
Äldsta dottern är 9 år och av förklarliga skäl den som kommit längst med ridningen. Hon har en 20-årig ganksa maxad krutshettis, som inte har blekaste aning om sin ålder. En liten dam som är välutbildad av sin förra (vuxna) ägare i både hoppning och dressyr.
DSC01634.jpg

Yngsta dottern är 7 år och har några ponnyer hon byter mellan. Är lite mer försiktig men har i alla fall provat att galoppera lite.
DSC01119.jpg

Äldsta sonen är nu 6 år och rider bara om pappa inte har något roligare att erbjuda :p - han tycker egentligen att det är ganska kul, men pappa är roligare. Han har mest ridit på vår minsta ponny, ca 90 cm, som totalt saknar spänst. Hon är jättesnäll och har minimala gångarter och även om hon är jättebusig och försöker leka rodeohäst så märks det knappt för ryttaren på ryggen. (film från förra hösten, 5 årig ryttare, filmat med mobilkameran, därav den usla kvalitén)

Ja, jag är vanvettigt less på den tjejiga inriktningen på alla ridkläder. Jag tycker det är kul med färg på kläder, men det är väldigt irriterande när man måste välja mellan rosa eller ljusblå ridhjälm för att hitta en bra barnhjälm - nu har jag hittat svarta med ställbar storlek på börjes, som funkar skitbra. Men att hitta ridbyxor till sonen som är annat än svarta, rosa eller #flickigt mönstrade" är väldigt svårt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vilken rolig tråd att följa.

jag har en dotter på snart 4 år som också är helt hästtokig.
Dottern har ett shettissto på 9 år och 105cm. Vi kör en hel del då ponnyn är ganska pigg och arbetsam av sig, men det blir också en hel del ridning för de två. Rider vi i skogen så blir det mest skritt och trav, och jag har ponnyn i grimskaft. Ibland rider vi ut ihop, dottern på sin ponny och jag på halvblodet, riktigt mysigt.
Rent ridmässigt kan min dotter styra, stanna och byta gångart själv (rider utan ledare i paddocken), rider lätt i traven, och har även provat att gallopera någon liten sträcka. Bommar och små skutt är jättespännande, likaså var det en riktig höjdpunkt för dottern när det i höstas bar iväg på minihubertusjakt med ridklubben!

För övrigt är det hennes stora lycka att få pyssla om sin ponny på alla de sätt och vis en 4 åring kan, genom att borsta, krama och pussa på sin älskade lilla häst.
Har även hört henne stå och viska i ponnyns öra att hon älskar henne...då bara smälter man ju :love:
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vilka härliga filmer både på alla hopp ponnier och Ameos barn med shettis:laugh:
Igår så premiär red min son på sin nye ponny här hemma. Han och en tjej som har sin häst här hemma hade kommit överrens om att hon skulle hjälpa honom när han kom hem från skolan och hålla liten lektion för honom på ridbanan. Alldelles själva:crazy:snacka om att jag gick på "nålar" på jobbet och var en riktigt harig morsa, tror jag smsade säkert 4 g om ditten o datten ,glöm inte det osv... Var livrädd att lille ponnyn skulle vara för pigg el dyl eftersom han bara anlände hit i lördags och har ju inte riktigt "landat" än. Men allt gick så BRA:D fast än inte jag var med (hur är det möjligt:angel:)
Sonen var så stolt att han fixat det någolunda själv och till och med mockat åt sin lille shettis oxå. Jag hade sagt att han skulle rida på lina men det hade gått så bra så de skippade det.:love:
Nu ska jag ge mig ut på premiär turen med vagn tänkte jag. Sonen däremot hängde med pappa och storebror till crossbanan. Det är väl bara att acceptera att ibland så drar annat...
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag är precis likadan.... Säkert emellanåt så läser till och med sonen av min harighet i olika situationer. På ridskolan tex gillar jag inte alls när sonen ska fixa iordning lektionsponnierna för vissa är så tjuriga. Där ser man risker både hit och dit. Bannar honom ibland när han knatar glatt in i olika hagar här hemma där mina större hästar går. Är ju så lätt att hamna i kläm.
Har ännu inte låtit honom ta in/ut sin nya ponny själv utan jag går brevid om nått skulle hända. Däremot så får han ta sin gamla shettis som han själv vill för där händer det inte så mycket.
Jag kan komma på massor av saker som jag har ett xtra öga över när han ska göra.
Hade precis som dig helt oerfarena föräldrar som släppte mig vid 11 års ålder när jag fick egen ponny som för övrigt var en sådan där ponny jag aldrig skulle köpt till mina barn:angel:...fast jag överlevde och har ju till och med fortsatt med hästintresset.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Har även hört henne stå och viska i ponnyns öra att hon älskar henne...då bara smälter man ju :love:

Och när den 1,5 åriga dottern "plötsligt" blivit 1,75 lång och viskar samma sak
till sin 5-åring som är 1,70+ så smälter man fortfarande...
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Kan verkligen tänka mig det!!

Underbara ungar som gör oss så stolta och lyckliga oavsett ålder:love: (Ibland gör dom oss lite gråhåriga i förtid också, men det glömmer man fort igen)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Hade precis som dig helt oerfarena föräldrar som släppte mig vid 11 års ålder när jag fick egen ponny som för övrigt var en sådan där ponny jag aldrig skulle köpt till mina barn:angel:...fast jag överlevde och har ju till och med fortsatt med hästintresset.

Samma här! Fick en häst till och med och ingen ponny när jag var 10 år (hade då ridit i 3 år) jag hade aldrig köpt en sådan till mina barn akn jag säga. Han var korsning arab och engelsk fullblod och mer vild än tam. Dessutom var han bara 3 år och gick mer på bakbenen än alla fyra.

*delvis kl*

Letar fortfarande ny ponny till mina pojkar. Har hittat en pigg och glad gammal b-ponny på 22 år som jag funderar på hon är väldigt vacker att titta på frågan är om man ska våga köpa en så pass gammal ponny
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Jag hoppar in här lite om det går bra. Ameo, gullig film :)

Det började med att jag letar efter en ungponny som sällskap åt 1 åriga halvblodet. Sen tänkte jag att ponnyn kanske blir kvar här som barnponny? om ungarna visar sig vara intresserade de är bara 2 respektive 5 år gamla. 5 åringen har suttit lite på mitt stora halvblodssto och tycker det är lite småkul men han rider inte, då hästen är något överdimensionerad :p

Jag vill alltså ha en ung ponny 1-2 år (för hästarnas skull) har tittat lite på en 1 årig welsh mountain och en 2 årig welsh. Båda är jättefina. Jag funderar lite på storleken, om 2 år kommer ju barnen att vara 7 resp 4 år gamla. Är en welsh mountain för liten för en 7 åring? Visserligen är inte sonen jätteintresserad men man vet ju aldrig. Vid vilken ålder brukar man ha en viss typ av ponny? Kanske bättre med welshen ändå, säljaren gissar att den blir 134 hög. Och den är ju två år så kanske bättre ålder?
Men å andra sidan kanske den är för stor för dottern som om två år bara är 4?
Någon som vill ge ett råd? och vad betyder sektion-X ?
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vid vilken ålder brukar man ha en viss typ av ponny? Kanske bättre med welshen ändå, säljaren gissar att den blir 134 hög. Och den är ju två år så kanske bättre ålder?
Men å andra sidan kanske den är för stor för dottern som om två år bara är 4?
Någon som vill ge ett råd? och vad betyder sektion-X ?

Detta med storleken har jag också funderat på. Nu är mina iofs mer körintresserad men de är ju ganska gamla vid detta laget. 7,8 och 10 år. Äldsta grabben är garanterat för stor för en shettis rent längdmässigt men frågan är om han skulle klara sig på en b-ponny eller om man ska satsa större på en gång.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Hoppas någon kan upplysa oss :) känner också att en shettis blir för litet, i alla fall för sonen, dessutom blir det nog knepigare med betet tillsammans med halvblod.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Vi har haft lite varierad storlek på våra låneponnys. När våra killar var 2 och 4 lånade vi 2 shettisar, den ena var ok rid (läs åka) mässigt medans den andre var alldelles för pigg. Sedan hade vi en b ponny russ dam på ca 125 när stora killen var 6 år. Hon var väl lite väl stor men helt genomsnäll och till åren kommen så lugn och sansad. När lille killen blev 6 så hade vi oxå ett russ men med lite mer vilja och go i så det var väl inte en helt topp kombination.
Nu rider ju bara lille sonen som fyller 9 i sommar (hu vad åren går...)vi har en shettisdam på 19 som är lite väl busig vid ridning men funkar att köra och vi har precis skaffat en russ valack igen som är väldigt bra i lynnet på ca 125. Jag räknar med att sonen kan ha honom i 2 år längdmässigt.
Det som jag tyckt och med den erfareheten jag haft med mina barn och ponnier är...hellre än gammal mindre ponny som de kan hantera själva än en ung som rätt var det är kan bli spänd i ovana situationer. Jag vill ha en trygg ponny både i stall och hage, box och vid ridning och körning (så jag kan motionera den oxå). Är det för mycket fart så blir barnen bara rädda och tycker inte det är kul. Lycka till :) Ponny tiden är ljuvlig:love:
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Är en welsh mountain för liten för en 7 åring?
Absolut inte!
Min långa 9½-åring är fortfarande lagom på sin shettis (den som galopperar på bilden ovan) och den långa 7½-åringen har inte ännu "vuxit i" sin shettis (skrittbilden, som dock är från i somras)
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Ja, jag tittade lite på dina bilder, det ser proportionerligt ut tycker jag. Får fundera lite, vill inte stressa fram något beslut.
 
Sv: Vi med små barn på små ponnyer!

Och min dotter hade växt ur en welsh-shettis korsning på ca 115 cm när hon var 8 år. Hon nådde runt magen på hästen med fötterna och det blev väldigt obalanserat när hon red. Allt beror ju på hur långt barnet är och framför allt hur långa benen är på barnet. Min dotter red ponnyer som var 125-130 cm höga när hon var 8-9 år och de var lagom då.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 512
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 561
Senast: Fruentimber
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 172
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 449
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp