Bukefalos 28 år!

Vi Newbies Nr 2!

Sv: Vi Newbies Nr 2!

Blev inget ridande idag, var sent innan jag var hemma. Smyger in ett par bilder på agilityhindrena som har snott massa tid denna veckan, som bevis på att jag inte bara latat mig när Lillen inte motionerats ;)

agility7.jpg


agility8.jpg


agility9.jpg


agility13.jpg


Nu ska jag "bara" göra trailhinder till pållarna med, lite grövre virke då tror jag :p
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

KL

Long time no see;) Skrev i den förra tråden om mig och Skuggan som ville omskola till western. Vi har inte kommit långt på den fronten. Svårt att hitta tränare i Halmstad men men någon dag kanske:p

Skuggan_
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Vill du ha lite hjälp? Jag efterlyste tränare på facebook och fick tipset om en kvinna i halmstad.
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Fina! :laugh: Jag hade också tänkt bygga en massa trailhinder, men har bara blivit en bro ;) (Reglarna under hör inte till bron, la den bara där på när vi oljade).
599247_3557533023481_442069767_n.jpg


Idag var vi ute och letade nya ridvägar, dock utan succé! En mysig ridtur fick vi iallafall. Står på bete utan några vettiga ridvägar, ska bli skönt att komma tillbaka till vanliga stallet sen.
319426_3580338113594_997812968_n.jpg
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Så trevligt! Hur funkar det med sadeln?

Jag ska bygga en ny trailbro, min mådde inte så bra av att stå ute i snön en andra vinter :angel: Däremot har jag en fast grind och en repgrind att öva på nu! (Repgrind är ju enkelt, två hinderstolp med koner högst upp, ett snöre med två öglor för att trä över konen och vips!)
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Ser ut som en jättebra början iaf!

Måste få ändan ur här och ställa oss och såga upp lite stockar så jag får virke att bygga med, agilityhindren var ju bara att åka till bygghandeln men till hästarna känns synd att köpa när man har skog.
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Här är en kort snutt från ridningen på Ninni igår. Hade gjort en ny lite större inhägnad igår och det gick bra det med, skönt, dröjer nog inte så länge innan jag kan skritta lite i skogen om någon rider Lillen. Har tidigare bara ridit i en liten fyrkant eftersom jag ridit in henne utan ledare/medhjälpare så har det känts tryggast.
Det gick iaf lite bättre igår, jag petade henne lite på rumpan och hittade "gasen" ;) Hon var så rolig för jag tömkörde henne på morgonen och det gick väldigt bra för att vara första gången och då skrittar hon fram väldigt bra i jämförelse och när jag sitter på henne så går det såååå mycket segare. Men ett litet pet på rumpan verkade iaf fungera fastän jag knappt snuddar henne så jag får väl fortsätta med det.

http://www.youtube.com/watch?v=_IVLwiD1N2s&feature=youtu.be
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Söt hon verkar!
Du kan inte göra en "corall" av stängsel istället så du har en naturlig volt? Driv henne sedan framåt och släpp henne i "munnen". Nu ser det ut som att du fokuserar mycket på att få till styrningen och framåtandan samtidigt. Kanske stör det henne och hon blir litet osäker? Om du har en volt så kan du fokusera på att bara få henne framåt och hästen styr sig själv naturligt på ett spår. Sen går det inte så fort åt pipan om hon får en väldig fart ;)
Men det bästa är nog att rida ut i skogen, rakt fram och få fram hennes bjudning. För stoppbar verkar hon vara!
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Jag fick improvisera med Ubbe då jag inte hade en stabil häst att ha med mig ut på skogsrundorna. Mamma fick då ta voffen (Ubbes kompis) och gå före. Gick hur bra som helst. Så tog vi samma runda ett antal gånger sen kunde jag skippa sällskapet. Men det hänger ju på att hitta nått som Ninni vill följa, kanske räcker med att lura ut pojkvännen på en kort promenad?
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Jag har ridit på en fyrkant innan, just för att det skulle bli mer som en corall men de hjälpte inte så mycket, eller jo när jag longerar henne så går det bra men just när man rider blri hon ändå lite seg. Jag tror mest att jag är lite mesig på att driva på, smackar och trycker med benen men har inte vågat peta henne på rumpan innan men nu vet jag ju att det fungerar så jag ska fortsätta med det. Hon är ganska lat/bekväm så jag tror inte hon exploderar vad som än händer. Anledningen att jag styr mycket är för att det brukar "lossna" då, alltså om hon står still och jag lirkar lite att hon ska svänga så börjar hon gå, så det snarare gör att hon går mer än mindre.
Men jag ska nog testa nästa gång att inte styra och bara peta lite på rumpan och fokusera på framåt, tack för tipset :) Sen eftersom hon haft det struligt innan så har det känts skönt att hon är så lugn och trygg, just med henne har jag tänkt att det hellre få ta tid.

Jo jag har t o m bokat sambon ikväll att vi ska gå en sväng och att jag om hon är lugn och känner sig trygg med honom ska hoppa upp och sitta en bit. Tror hon går på fint i skogen men har inte testat innan eftersom hon haft svårt med förtroende för folk men nu är hon så stabil att hon borde lita bra även på sambon. Får rapportera ikväll hur det gått, skulel nästan tro att jag kan rida utan att han håller i henne och bara går med men vi får se lite hur det känns. Nu var det ett litet tag sen jag gick med henne, kan hända hon ska kolla lite efter Lillen första biten och så också men hon brukar gå med snällt iaf med mig. Som sagt, rapport kommer :)
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Det funkar bra, tror jag skrev det nånstans i slutet av förra tråden :) Nu har jag två paddar att variera med, gissar på att den tjockare kommer behövas efter betet när han smalnar av och går ner i vikt igen, nu är han mer lik en valross än en häst :D Cero verkar trivas bra med den, jag trivs bra med den och den sitter bra, så jag kan inte klaga! :) Ibland har man tur, så som jag letat sadlar (engelska), provat ett 20-tal, suck!
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Du vågar allt mana på henne. Håll i dig i hornet (eller hade du en westernsadel på? Hmmmm) eller manen, sätt dig bra och driv på. Jag vet inte hennes bakgrund (eftersom du skrev att det varit struligt) men att driva henne kommer inte stressa på någon inridning. Men istället för att "vagga" fram så våga driv henne, stör inte i munnen eller i sitsen utan sitt rakt och stadigt. Fortsätt beröm som du gör men det kan räcka med att klia henne på manken och sedan bestämmer du när ni ska stanna och då kan hon få bli ordentligt klappad.
Rider ni ut kan du få lite mer gratis då du inte behöver driva framåt, speciellt inte med kompis framför, då kommer bjudningen lite mer naturligt och du kan bara behöva stötta litegrann (stopp, framåt, stopp, framåt).
Det kommer hon komma ihåg inne på "ridbanan" sedan.
Heja heja heja! :banana: :banana:
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Ja, du skrev kanske en liten kortis om det? Men nu såg vi ju bild, då var vi ju bara tvungna att fråga igen! Hihi. Bra att den funkar :-D
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Oj vad alla skriver :-) Spirre fick skor ikväll :-) så imorron blir det rida om han inte är sömöm.
Fick en lektion av hovis med angående sulömma hästar :-)
Roligt och kunnigt folk man träffar på nuförtiden :-D
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Skriver en liten blänkare här för den här tråden vill jag va med i :-)
Har ett 12 årigt haflingersto som jag introducerat för western nyligen så vi ska vara med i vår 2a träningstävling i slutet på aug :-)
Vi håller till uppåt närke/västmanland, nån annan som oxå rör sej i de krokarna?
Har vart o köpt ny sadel nu eftersom det var stört omöjligt att hitta nån begagnad åt hennes rygg..
Det vart dyrt men jag hoppas hon kommer kunna ha den större delen av sitt liv nu :-)
Ska åka o köpa oljan o ta tag i den där vridningen av stiglädrena, nån som har nått bra "att tänka på" tips på vägen?
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Välkommen Persikan!!
Roligt att även du fastnat för western :-D
Lägg gärna in bilder på pållen och presentera henne :-)
Bilder krävs även på sadeln ;-)

Tips angående sadel. Köp en bra olja att smörja köttsidan med. Naturlig!! Inga konstgjorda mineraler.
Alternativt finns det bra läderbalsam.
Till blanksidan på lädret finns det en slags läderlotion man kan använda, har den ute i stallet, kan kolla vad den heter sen om du vill. Ja, finns massa bra tips om sadelvård :-P

KL
Ska vi köra en ny introducering av våra ädla springare?
Ny tråd o självklart ska de väl presenteras även här?? :-)
 
Sv: Vi Newbies Nr 2!

Ja kul med lite nya i tråden :)

Här kommer en kort presentation av mina ädla springare ;)

Delling Frö "Lillen", 8 år och ägt honom i 2 år, valack.Körs mest men emellanåt rider vi western/AR -kombination ;) Har inga fräscha ridbilder men filmade igår när jag körde honom:

http://www.youtube.com/watch?v=B0-97sFpqn4


Ninni, arab/ponnykorsning, 15 år, ägt henne i snart 2 år. Hade gått i en hage tills hon kom till mig, haft två föl annars inte hanterad något, rädd för folk, gick inte att "ta i hagen" eller ta på grimma osv. Nu är hon dock betydligt tryggare och jag har börjat rida henne och igrå så tömkörde vi för andra gången. Jag tar det lugnt med henne eftersom hon haft en dålig start , hellre sakta men säkert :)

Filmsnutt tömkörning: http://www.youtube.com/watch?v=kjO5_a1XBxw
Filmsnutt "ridning": http://www.youtube.com/watch?v=_IVLwiD1N2s
 

Liknande trådar

Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 873
Senast: Mirtai
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 740
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: yamyam
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 692
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp