Bukefalos 28 år!

Vi som INTE firar jul, här är våran tråd!

Jag är tvungen att fira jul, fast jag skulle vilja slippa. Vi har helt enkelt släktingar vi måste åka till, annars blir de helt ensamma. Och det känns inte alls okej. Men jag själv är så nöjd med bara lite julstjärnor i fönstren och lite julskinka är tillräckligt för mig egentligen.
 
Smakar det starkt? Hatar kryddig mat. Fick hörselbortfall när jag åt pakistansk mat.

Det är ungefär som att jämföra köttbullar med kokt potatis och sås och fish 'n chips med balkan och ungersk mat med mycket ajivar. Kina har åtta kök. Den vanligaste i Sverige är kantonesisk eftersom de flesta utlandskineser är från Kanton. Den är för det mesta mild. Den starkaste är från Szechuan. Sedan finns det bl.a yttre och inre Mongoliet som inte har ris men däremot mycket lamm och grönsaker (skippa koumiss). Och andra mindre kända. Du kan själv välja hur milt eller hur starkt du vill ha det. Jag gillar även dumplings och vårrullar.

Kinesisk mat är beroendeframkallande :D Dessutom fräscht och nyttigt. Särskilt när man wokar. Mycket färska grönsaker som strimlas och sedan wokas på hög värme några minuter. Man kan lägga till vilket protein man vill ha och smaksätta med soja och liknande om man vill laga det hemma.
 
Ringde idag och avbokade definitivt julfirandet på landet. Nu ska jag grava lax (isch vad dillen är dyr), städa lite hemma. Köpte lite till julmat så nu är det enda kvar egentligen sillen och ägg + lussekatter. Hittade vörtbröd utan russin, hurra. Om jag orkar ska jag baka mandelmusslor på fredag. Jo, jag vet att det här är för de som inte firar jul. Men för mig är det en sån otrolig lättnad att inte behöva fira med familjen utan vara ensam med älskade katten som ska få Sheba och Dreamies. Slippa alla julgranar, juldukar, gardiner, blommor och liknande. Och skvalande julmusik, för att inte tala om allt annat runt.

Ljuvliga frid där jag kan äta det jag vill, när jag vill. Tänkte hänga lite på buke och snattra med andra av liknande ilk. Kalle Anka avböjer jag bestämt.
 
Undrar om pizzerian är öppen på julafton. 🤔 Pizza på julafton vore inte helt fel.
Takeaway på julafton har blivit lite tradition här eftersom de indiska och kinesiska restaurangernaär de enda som har öppet. UK går typ i lockdown under julhelgen, till och med besinmacken har stängt. :D

Jag jular inte (utöver ss). Inget pynt eller så, och jag jobbar hur som helst. Gillar mest att det är enda tiden på året jag får OB och köper billig partymat i butiken efteråt.
 
För någon som inte ska fira jul har jag mycket julmat. Min syster som ska fira med min pappa var förbi med en stor kasse julmat när hon fick veta att jag inte reser ut. Om man lägger det tillsammans med vad jag redan köpt kommer jag behöva äta julmat till nyår. Däremot vägrar jag allt annat juligt. Försöker dock leta reda på halsbandet till katten. Att bli hamburgare får det vara värt.

Jag har inte ens blivit whammad eftersom jag inte lyssnar på radio eller liknande. Det närmsta jag kommit är på youtube där det hohoas lite reklam från Coca Cola. Eller gått i affärer där den skvalar. Go me, Inga julklappar - gud vad skönt - varken ges eller tas emot. Ditto julkort. Imorgon ska jag städa och möjligtvis tvätta. Gissar att det inte är svårt att få tvättid den 24.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 676
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 432
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
560
· Visningar
15 377
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp