Bukefalos 28 år!

Vi som INTE firar jul, här är våran tråd!

Jag undviker inte julen, men engagerar mig inte heller i den. Förut hatade jag verkligen julen, men har hamnat i någon form av acceptans för den nu. Jag äter gärna julgodis, men framförallt saffransbullar, men jag håller inte på med något firande och planerar inget speciellt mer än att umgås med partnern. Inte för att det är jul, utan för att det blir min första lediga helg på typ 1 1/2 månad.

Någonstans tänker jag att det vore kul att vara en av de som älskar julen, men... det går inte. Jag kan inte. Istället tycker jag om nyårsafton, men då har jag istället ingen att fira med så eh... :grin:
 
Inte heller förtjust i julen.

De flesta åren är jag ensam hemma medan familjen åker till svärföräldrarna och bor över där hela helgen. Passar mig utmärkt.

Erkänner dock en stor svaghet för marsipangrisar:o
 
Jag firar inte jul men har satt upp en julstjärna och en ljusstake.
Har inget emot julen och att folk firar den men gör det inte själv. Kommer mest ta det lugnt, ska vara kattvakt och måla. Har flera kompisar som inte heller firar så vi brukar gå ut och äta på julafton (inte julbord).
 
Jag firar inte jul men har satt upp en julstjärna och en ljusstake.
Har inget emot julen och att folk firar den men gör det inte själv. Kommer mest ta det lugnt, ska vara kattvakt och måla. Har flera kompisar som inte heller firar så vi brukar gå ut och äta på julafton (inte julbord).
Här är typ allt stängt på jul, så att gå ut och äta funkar inte
Jag brukat åka till min bror och äta lite god mat. Förra året blev det grillat.
I år kommer jag inte fira alls. Ska byta till en röd duk och ställa fram min blåa tomte som är det enda Julpynt jag har.
 
Vi undviker all jul vi kan. Jag äter en sats lussebullar och en del pepparkaksdeg, men annars gillar vi inte julmat/julfika. Jag jobbar delat pass på julafton (05-19, med några timmar ledigt mitt på dagen) så vi har kanonbra ursäkt att skippa alla eventuella inbjudningar i år :D
 
Jag är inget stort fan av jul. Har satt upp adventsstjärnor i fönstren ut mot gatan, det ser trevligt ut och lyser upp i mörkret. Annars blir det inte massa pynt, ingen julmat osv.
Äter julbord med jobbet, sambon firar jul med sin familj och jag kommer vara själv hemma med djuren 😍
 
Inget juligt i denna tråd.

Själv ska jag undvika alla julfilmer, -program och -musik.
Har inget julpynt. Ingen julmat, inget julgodis.
Julen är den värsta tiden på året. :(
Längtar till januari, kan jag inte få sova 1,5 månad?
Firandet av jul är över för min del när mina ungar blev stora och flyttade. Däremot ser jag mycket fram emot de röda dagarna :) och ledigheten. Inget julpynt eller julmat lagas speciellt. Jag har dessutom bestämt mig för att ingen dag är någon "speciell" högtidsdag för mig -så jag slipper känslor som ensamhet vid dessa tillfällen.
 
Firandet av jul är över för min del när mina ungar blev stora och flyttade. Däremot ser jag mycket fram emot de röda dagarna :) och ledigheten. Inget julpynt eller julmat lagas speciellt. Jag har dessutom bestämt mig för att ingen dag är någon "speciell" högtidsdag för mig -så jag slipper känslor som ensamhet vid dessa tillfällen.
Jag har också avskaffat högtidsdagar för att slippa känna mig ensam. Fast de finns ju där ändå, i bakgrunden. :(
 
Det positiva med julen är julmust, skumtomtar och mina hemmagjorda lussekatter. Sen kan jag vara lite svag för hemmagjort julgodis åxå. Men sen kan resten kvitta. Mina julsaker ligger långt i garderoben. Tanken är att dom ska slängas eller på nått sätt göras av med, men dom trivs bra där inne så dom får väl ligga där. Finns inget hos mej som är juligt, förutom skumtomtarna.
Brukar bli bjuden till min syrra och enda anledningen till att jag egentligen följer med dit är för att pappa är gammal och jag vet inte om han lever i 15 år till eller om han trillar av pinn i morgon liksom. Mamma är redan borta. Helst hade jag velat sitta hemma och ha filmmaraton med Leffe. Men då är det synd om mig som sitter själv och det tjatas om att jag ska komma bort.

Nyår blir väl sitta hos pappa på kvällen om det inte är nått riktigt "kalas" nånstans men knappast troligt. Är det inget party så sitter jag hellre hemma och går och lägger mig tidigt bara för att.
 
Jobbar både julhelg och nyår inga lediga dagar här inte
Riktigt stressig period hela december vilket gör att jag definitivt inte bryr mig om något firande
När januari väl kommer brukar jag vara helt slut
 
Min dotter åker till Ohio (!) över jul och nyår, och min man är väldigt anti jul... Så det blir väldigt low key här hemma. Julmiddag (indisk mat), kanske en julklapp var, max. Idag köpte jag en bok som ska bli min jul-läsning över helgen; Valérie Perrins Färsk vatten till blommorna.

I övrigt blir det inget firande - och väldigt tomt utan dottern men glad att hon får åka iväg! :heart
 
De flesta högtider går obemärkt förbi. Har ingen släkt att fira med och större delen av umgänget försvann när jag skilde mig.
Första åren var jag sorgsen och kände mig ensam men det har gått över. Jag kan se det som lugna dagar istället.
Känner inget som helst tvång att vara Merry och Happy.
 
De flesta högtider går obemärkt förbi. Har ingen släkt att fira med och större delen av umgänget försvann när jag skilde mig.
Första åren var jag sorgsen och kände mig ensam men det har gått över. Jag kan se det som lugna dagar istället.
Känner inget som helst tvång att vara Merry och Happy.
Samma här. Sen syrran gick bort i somras finns ingen i släkten kvar så nåt firande är inte aktuellt.
 
Jag älskar julmat, brukar köpa mat till mitt alldeles egna julbord där bara det jag vill ha finns. Det har blivit en adventskalender till katten (Cosma). Och julhalsband (också till katten) rött sammet med två små julstjärnor och en snögubbe i mitten, inga pinglor. Köpte den förra året och Megara hatade mig i flera timmar och behövde mutas med en massa godis. Nu sticker hon som en löning så fort jag tar fram det. Det är inte så att hon behöver ha det på sig länge, tio minuter medan jag tar foton är allt jag begär.

Är grinch med allt som har med jul att göra. Älskade jul som barn, men nu. Nope. Mitt julproblem är att jag har en stor familj och, jag vet att det låter fel, alltid får ett flertal inbjudningar till att fira jul med någon av dem + familj (genuint att de verkligen vill att jag ska komma). Eftersom jag är en sillmjölke kan jag inte bara säga att nej, jag vill bara vara ensam. Då får familjen spader att jag ska vara ensam och olycklig. Förut kunde jag alltid låtsas att jag var med en annan del av familjen (jag har syskon på både mammas och pappas sida) och de har ingen kontakt med varandra. Men nu med allas förbaskade sociala media och att de följer varandra på instagram osv så kan jag inte fejka att jag är hos en annan del av familjen.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 190
Senast: Acto
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 700
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
5 489
Senast: zassoo
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
15 696

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp