Bukefalos 28 år!

Vi som letar dressyrsadlar!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jo jag förstår vad du menar och gjorde det från början. ;)
Du tolkar det ju på ditt sätt...
Orkar inte förklara igen för dig vad jag menar, och de är ju lugnt ändå, haha! :banana:
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

DSC00202_2-745557.JPG


Tankte ge mig in i dressyrsadeljaktdjungeln. Vad ska jag borja titta pa

Tangentbordet har blivit helt galet sa ursakta stavningen.

Han ar valdigt tunn pa bilden men han kom direkt fran djursjukhuset. I dagslaget har han fatt betydligt mer hull men ni kan kanske se formen pa hans rygg for att avgora vilken typ av sadel jag ska titta pa och inte titta pa.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

knapp.

Nu har jag varit i kontakt med sadelutprovaren jag har bestämt mig för. Han kommer inte komma ut förrän efter nyår. Frågan är då, fortsätter jag att rid ai min sadel, trots att den är trång, eller löser jag det hela på något annat sätt?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

om du har möjlighet hade jag tömkört så han bygger upp ryggen så mycket de bara går innan sadelprovaren kommer. blir lätt annars att han växer ur den nya sadeln på än gång när han får plats att komma upp med ryggen ordentligt
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

På bara den bilden ser det bra ut! Men vi vill se bilder från sidan, bakifrån också och både med o utan sadel!:D
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

red i den i dag men det gick inte alls, var för vid, trodde det skulle fungera med fårskinnspadden under tills han lagt ut lite men näpp, det gick icke.
Jag fattar verkligen inte vad för sadel som passar honom. ALLT hamnar i bakvikt utom sadlar som är för vida i bommen...suck
Finns det någon sadel som är extra uppbyggd baktill?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Många dressyrsadlar är ju extra uppbyggda i bak. Han växer ju säkert lite än, iaf ändrar han sig i formen, kanske därför det är extra svårt just nu.

Vilka märken har du provat o i vilka bomvidder?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

HDR, Globus clic, Kentaur (kommer ej ihåg bomvidder på dessa, provade förra hösten) Albion MN (toksmal, red ej i) samt MW samt nu Crown och den jag har Bates Caprilli. Min bates är inte tillräckligt rak och hamnar i bakvikt. Albion och Crown känns rätt i formen, men jag förstår inte hur jag ska få dem att ligga i jämnvikt utan att de ska bli för vida. Extra stoppning bak dåkanske?
Kentaur låg enligt sadelutprovare som en smäck (i stallgången) hästen gillade den dock inte, började småbocka och ville inte gå fram. Men detta var som sagt ett drygt år sedan, förmodligen ser han annorlunda ut nu, kanske kan det vara värt att prova tex globus igen. Skulle vilja testa M&N också.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har samma problem, det verkar inte finnas mycket som passar hästar som är byggda i uppförsbacke :-) Jag har haft två sadelutprovare som har gett upp, och en som föreslog specialbeställd Albion med extra höga bossor. Jag har nu en Lemetex Bernina till min häst med rak rygg, mycket manke och högre fram än bak. Jag har också provat en Equipe som till min förvåning låg bra, även när jag red med den, men priset passar mig inte... Jag har funderat på att prova Amerigo, deras Classic låter som om den skulle vara värd att prova. Som hoppsadel har jag en Prestige Venezia, köpt begagnad, de verkar inte finnas nya i Sverige? Jag har inte provat Prestige dressyrsadlar, men det har jag funderat på, vissa av deras modeller är tydligen inte svängda.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Ett tips från mig är Wintec Isabell Werth Cair, den kan du få för drygt 4000 kr begagnad och där har du möjlighet att välja vidden själv då koppjärnen är utbytbara (väldigt enkelt att göra själv)

Väldigt skön att rida i! Det är en syntetsadel med ett moccaliknande material vilket gör att man med helskodda ridbyxor sitter som fastsvetsad i sadeln.

Den passar ganska så raka ryggar men desto vidare järn man sätter i desto mer sväng blir den, dock är det ganska så marginellt. Den har Cutback så den brukar passa för hästar med hög manke!

Är ett jättebra budgettips tycker jag!!
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Wintec Isabell Werth skulle kunna funka! Iaf värt att ta ut en och prova..

När jag testar en sadel så kollar jag först att den ser ut att ligga bra på hästen från marken (tittar i tunneln så den ser ut att ligga an jämt hela vägen, känner med handen från framvalvet och nedåt så att den ligger jämt, kikar på håll att sadeln ligger i balans) sen så rider jag alltid i den utan vojlock/schabrak dock gärna ett tunt lakan eller något under så sadeln inte blir smutsig för att sen titta på hur det ser ut efter ridpasset. Då ser man att den har fördelat trycket jämt och att ingen päls ligger fel! Jag tycker också att det är guld värt att ha någon som tittar från backen när jag rider i den som kan kika efter att sadeln verkligen ligger still på hästen, tex så att den inte glappar vid lättridning etc.

att prova ut sadel är verkligen inte en enkel match... och tyvärr så vågar jag inte helt lita på sadelutprovare heller då jag tyvärr sett många som inte alls legat bra fastän dom är utprovade.. Tror att man ska höra sig för ordentligt från många håll innan om sadelutprovaren.. Har ett exempel där en "känd" sadelutprovare var så sugen på att sälja en Amerigo att hästen blev jättedålig i ryggen och var nära utdömning endast pga av att sadeln legat helt åt helskotta.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Jag har en Cliff Barnsby N'gage. Älskar den! Min häst är extremt rak (nästan konvex), markerad manke och bred. Själv är jag 1.73 lång och smal så jag kan inte ha en sadel m bred midja! Tyvärr gjorde ju den sadeln djupa hål i sparkontot... kostar över 20.000 ny, men jag provade verkligen allt innan jag åkte till en sadelutprovare och han la på denna. Vi provade alla hans billigare varianter (som inte var jättebilliga de heller) och inget var bra för oss båda.

Sadlar är en djungel! Jag önskar bara att jag tagit hjälp tidigare.. man vill ju bara att det ska bli bra och jag insåg iaf att jag inte kunde avgöra 100%igt om det var optimalt och det kan ge oerhörda problem om man sitter och nöter i fel sadel.. Det finns folk som kan sånt där, både som man åker till och som kan åka ut till dig. Kan vara bra att tänka på bara m de representerar ett visst märke för då säljer de ju helst bara det, även om det inte är det allra bästa för din häst. Jag skulle rekommendera en oberoende sadelutprovare.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

DSC00202_2-745557.JPG


Tankte ge mig in i dressyrsadeljaktdjungeln. Vad ska jag borja titta pa

Tangentbordet har blivit helt galet sa ursakta stavningen.

Han ar valdigt tunn pa bilden men han kom direkt fran djursjukhuset. I dagslaget har han fatt betydligt mer hull men ni kan kanske se formen pa hans rygg for att avgora vilken typ av sadel jag ska titta pa och inte titta pa.

Ingen som har några tips?
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

testa en wintec isabell du :) den är ju åt det rakare hållet, men blir ngt svängd med ju vidare järn som sitter i.
 
Sv: Vi som letar dressyrsadlar!

Får man ge sig in i tråden fast man diskuterar samma problem i en annan? Om inte så får moderator gärna radera den andra tråden!

Ok, letar dressyrsadel till min unghäst. Vad säger ni om denna ryggen? Var snäll och ha överseende med den inte alltför vackra klippningen, den är iaf funktionell och ser inte så tokig ut MED sadel på och irl. Bilder nedan från sidan, bakifrån och ovanifrån :D.

ks.jpg

Kb1.jpg

Kb1.jpg

Ko.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 067
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 682
Senast: caballus
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Utrustning Hej! Jag har lite frågor angående Robin hood elite då den ser rimlig ut att kunna passa ponny :D,jag har en annan tråd med bilder på...
Svar
0
· Visningar
1 022

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp