Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tassetass

Trådstartare
På begäran, här kommer en ny tråd! :D

Det sista jag skrev i tråden var att jag spenderat över 3 000 kr på kurslitteratur till nästa termin, men är ändå rätt nöjd över att ha sparat 1 300 kr jämfört med nypris. :D

Kör hårt, fellow students!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Bra jobbat! Jag är nöjd med att inte ha lagt en enda krona på kurslitteratur under mina snart 1,5 år på utbildningen ;) När det börjar komma lite mer praktiskt förankrad litteratur som kan vara värt att ha även i arbetslivet, så kommer jag dock köpa lite fler böcker tror jag.

Imorgon ska jag på hjärndissektion/hjärnvisning. Så himla häftigt!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Det sista jag skrev i tråden var att jag spenderat över 3 000 kr på kurslitteratur till nästa termin, men är ändå rätt nöjd över att ha sparat 1 300 kr jämfört med nypris. :D

Oh så tursamt!

Vi har böcker för säkert 5000 uppskrivna på nästa kurs. Jag hoppas verkligen inte jag behöver köpa alla.

Min plan är att fråga äldrekursarna vilka böcker de rekommenderar och sen att köpa de flesta begagnade. Tänkte inte sälja några av kursböckerna jag har nu i T1, de vill jag nog spara :) (Och sen vågar jag inte sälja dem förrän jag VET Att jag klarat cellkursen :nailbiting: :D)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

knapp

Vi har en fantastisk FB-grupp för sälj och köp av kurslitteratur mellan kurserna. Har hittat 90% av min litteratur genom den gruppen :)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag är glad att vi har typ hälften av böckerna i PDF på nätet. Blir så mycket billigare då! Och nästan alla böcker kommer igen i senare kurser...

KL

Jag har fortfarande inte fått tillbaka min hemtenta, börjar bli lite orolig :(
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Och jag som tyckte mitt senaste inköp på 1300:- för tre böcker var dyrt och då hade jag bara tagit med de "nödvändigaste" *snål* :p

Kl

För att återgå till mitt gnäll från förra tråden:
Lackade ur på min sk "skrivkompis" igår och skrev ett långt svavelosande meddelande om att nu måste det bannemig börja hända saker. Resultat: en lam ursäkt om att hen inte läser så snabbt (har bara haft snart fyra veckor på sig att åstadkomma något öht...) +............ (trumvirvel) fyra otroligt dåligt framkrystade rader i vårt arbete!
Still sju åttondelar to go....

Kuggade dessutom första deltentan i kognitionspsykologi idag pga pluggat på fel/för lite delar av boken.
Och jagat runt som en tok för att få tag i "rätt" folk att boka studiebesök hos innan jul. Utan resultat


Nä, jag är inte alls bitter! :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som pluggar - del 2

O fi fan!

Jag har varit bortskämd under hela min kandidat, tror jag köpte typ tre böcker under hela utbildningen. Och använde en av dem (de andra var bara för att de var intressanta).

Det är fruktansvärt ovant för mig att få en hög böcker och instruktionen "Läs.".
Hur ska man veta vad just kursansvarig tycker är viktigt? Här har vi dessutom envägskommunikation i såna frågor... :wtf:

(Sällar mig till den bittra skaran studenter)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

I regel är det ganska enkelt; allt ska läsas. Denna termin har vi faktiskt fått läsanvisningar som gjort att några kapitel här och där kunnat hoppas över. På föreläsningar och seminarier (och gamla tentor) får man ett hum om vad som är viktigt. Hittills har vi väl röjt igenom ca 1 500 sidor kurslitteratur plus rättsfall och en del artiklar under denna termin. Juridik är egentligen inte svårt, men det är TUNGT, bildligt och bokstavligt.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Den som ändå hade det så bra att man fick föreläsningar med sånt som var relevant.. Vi får en massa av typen "det här är intressant, men inget ni behöver veta".
Sen kan man få tillbaka sin text med kommentarer att man skulle skrivit om det eller det också, som står med typ två meningar i boken och inte alls är relevant för arbetet :banghead:

När jag läste etologi var det ju mycket ny forskning (etologin är ju fortfarande väldigt ny överhuvudtaget), så böckerna blev för gamla i samma takt som de kom ut. Då blev det naturligt att man använde artiklar istället och mycket eget arbete. Det är ju dessutom ett område med få definitiva svar, så vi diskuterade mest i tre år :p Underbart!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Vad roligt ni verkar ha det! :crazy:

Som sagt, vi får ett hum. På senaste tentan var det två frågor som överhuvudtaget inte berörts i varken föreläsningar eller kurslitteratur. Exakt hur vi skulle ha skaffat oss kunskapen att lösa de frågorna är det ingen som riktigt vet, man sitter inte direkt och gräver ner sig i förarbeten när det är en kurs på 6 veckor (som ensam stod för nästan 1 100 av de nämna sidorna kurslitteratur). :meh:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Säger ju att det är skit med allt.. :meh: Jaja, bara ett och ett halvt år kvar :angel:
Och förhoppningsvis är kursansvariga bättre i de andra kurserna.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Ja, ni verkar ha skit med allt! Jag har det ändå rätt bra, det här är egentligen första gången jag blivit irriterad över hur kursen och examinationen är upplagd och jag går tredje terminen. Har större förhoppningar på nästa termin, då får vi tillbaka några gamla favoriter från första terminen. :D
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Men åååh, den här tråden har jag ju helt tappat bort! Hur kunde jag?! Var ganska aktiv för några månader sedan, men under sommaren försvann jag nog lite tror jag... Nu gör jag come back! :D

Det här med att veta vad som ska läsas och ej känner jag allt för väl igen! Läser en marknadsföringskurs där rekommenderad läsning enligt kursplanen ofta är runt 150 sidor per föreläsning, alltså 300 sidor i veckan. Och det är för 1 av de 5 kurser som jag läser parallellt. Tänkte att det kan väl ändå inte vara meningen att vi ska läsa alla 150 sidorna för att lära oss det som sägs under 1 timmes föreläsning, så jag mailade föreläsaren och frågade hur man egentligen skulle sålla. Svaret jag fick var att hon tyvärr inte kunde hjälpa mig då hon inte ville särbehandla några studender...:meh: Har försökt att hinna läsa så mycket som möjligt, men det är så väldigt irriterande att sitta och läsa en massa sidor som man inte ens vet ifall man kommer att ha nytta av i slutändan!

För övrigt går det ganska bra på min front, har bara 1,5 år kvar av utbildningen nu! Man är dock inte garanterad att få läsa fjärde året och därmed få en "riktig" examen, utan det får man ansöka om och så kommer man in ifall man har tillräckligt bra betyg. Lite läskigt, men jag tror det ska gå vägen! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL

wahh!!! skriver detta fran datorn, yay! ny harddisk installerad (skita latt var det ocksa). Efter att ha installerat om operativ system och gatt igenom fjorton miljoner uppdateringar sa ar jag nu tillbaka dar jag kraschade den forra harddisken, installation av Mavericks.

Hoppas pa att jag ikvall kan gora lite jobb efter installation av all mjukvara och en delning av hard disken for att fa in Windows (ArcGis pa denna vore ju battre an seg PC'n).

Tyvarr ar det begravning imorgon och sedan hamtar jag en van fran England pa flygplatsen, en hle vecka darmed forstord!!!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Kl

Jag och mina kurskamrater är riktigt sura. Nya delkursen drog igång idag och första gruppövningen är på tisdag. Hittills har det inneburit egna studier t.o.m. övningstillfället, men nu har vi blivit indelade i smågrupper (5-7 pers) där samtliga ska träffas utanför skoltid, genomföra övningen ihop, underteckna och lämna in på övningstillfället. Att organisera alla i gruppen och hitta en lämplig tid som passar alla på totalt två vardagar är i princip omöjligt.:banghead:
Sämre framförhållning har jag inte varit med om. Det är obligatoriskt och betygsgrundande så just nu vill jag helst slå läraren riktigt hårt i huvudet med den tyngsta boken ur litteraturlistan.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL

Ny i tråden så hoppas att jag får vara med:D

Har just nu en kurs som går mig på nerverna, arkitekturhistoria, ämnet i sig är väldigt intressant!, men läraren får mig att vilja hoppa ut genom fönstret varje föreläsning:banghead:
På det ger han oss ordentligt svåra hemuppgifter som inte är lätta att hitta fakta om överhuvudtaget.. Och ungefär alla i kursen sitter som frågetecken. Han vill även att varje fråga ska besvaras med 2 sidors text och brukar vara 5-7 frågor.
Ska nog tacka gudarna att vi inte har tenta i kursen!

Hur är det på högskolan, är det så jäkligt att man måste klara alla sina kurser för att få sin examen i slutändan?:meh:
Just idag känns det väldigt lockande att bara skita i kurshelvetet!!:D
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Åh vad drygt. Tycker alltid det är supersvårt att få till tider som passar alla, det är alltid någon som måste hem till sin hund eller faktiskt inte har lust att åka till skolan när vi inte har schemalagt :meh:

LittleJohn, det brukar vara så ;) Hoppas det klarnar snart :)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Hur kan man inte vilja ha en get liksom! När jag blir stor ska jag ha en. Typ bästa djuret som finns!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 673
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 840
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 690
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 307
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp