Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag är missnöjd över en kursbok som kostade 500 kr ca och har inte behövt öppna den en enda gång!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Ja, det här blev verkligen krångligt och nu blåser det storm så alla som inte bor nära, ca 30% av kursdeltagarna, kommer med största sannolikhet inte kunna ta sig till skolan i morgon.

Som tur var så verkade åtminstone majoriteten i min grupp vara överens om att vi gör uppgiften hemma själva under helgen och sammanställer svaren på måndag. (Vilket är perfekt för mig, för den här helgen är det jag som krånglar med födelsedagsfirande och långväga släktingar :o)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Örk, det där är så drygt! Jag har också en bok som vi aldrig använde men som var "rekommenderad" eller "bra att ha". Det framgick dock inte från litteraturlistan utan på första dagen av kursen, och vän av ordning hade ju redan skaffat böckerna. :p Men den heter Practical skills in biology och därför känns det som att jag kaaaan få nytta av den, därför är den inte heller såld...

KL

Då var rapporten för tema 3 inlämnad, sista inlämningsdag är på måndag. Skönt! Fullt ös på nästa ämne som är Infrastruktur, och där ska jag skriva om oljetransporter och oljeläckor. På måndag är det uppstart för ytterligare ett tema; Främmande arter.
Vi har dock fått förlängd arbetstid på Infrastruktur så det ska redovisas två dagar efter Främmande arter. Känns som det är välbehövligt...

Vi fick ihop 15 sidor på detta arbete som i bantade till 9,5. Förra arbetet låg nog på 12 sidor tror jag. Snacka om att det är en faktaspäckad kurs, eftersom dessa olika teman inte har nånting med varandra att göra förutom att allt handlar om naturvård.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL

Hjärnvisning idag! Så himla fascinerande, och verkligen otroligt givande för den generella förståelsen. Ingen aptit nu dock, även om jag inte alls är känslig så känner jag mig inte hungrig och får inte riktigt ner maten... :p
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Låter ju ändå som en bra lösning :)

cherie, häftigt! Jag är så totalt okänslig för sånt där vs mat, när vi dissikerade nyss så gick jag hem och åt bacon dagen efter vi öppnat upp en gris och sagt "Kolla, det ser precis ut som bacon!" :o :rofl:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl
Har jävligt många returer på labb att fixa, två av dem är inte "mina" utan gjorda i grupp och jag har fått den jag gjort godkänd.
Men de andra två händer inget med, en i gruppen har hoppat av och andra vet jag inte har ens lämnat in från labbarna från förr förra gången.

Så jag kommer alltså få fixa med dessa två helt själv och så får de ändå godkänt. jag överväger att skita i dem och lämna in enskilt.

Bu eller bä?
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Hehe, glömmer aldrig när vi hade parasitföreläsning en gång (yep, maskar i långa rader) och min kompis glatt åt sin spagetti medan hon tittade på spolmask på storskärmen. Gud vad roligt vi hade åt det :D. Hon förstod inte varför hon VERKLIGEN borde vara äcklad ;).
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Har du pratat med de andra? Jag hade nog sagt till dem att om de inte fixar sin del av labbarna så kommer jag lämna in med bara mitt namn på.

hagel, hahaha :D Det var ju ännu värre, att äta samtidigt som man kollar på det :rofl:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Åh gud så äckligt!!! Spolmaskar som är det värsta som finns också.

Bacon kommer ju från gris så det är ju nästan rätt dock ;) Haha! Hade nog haft svårt med det med dock...
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

En har hoppat av och den andra svarade mig inte sist, mejlade iallafall läraren igår och sa att jag ville lämna in enskilt.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl
Har jävligt många returer på labb att fixa, två av dem är inte "mina" utan gjorda i grupp och jag har fått den jag gjort godkänd.
Men de andra två händer inget med, en i gruppen har hoppat av och andra vet jag inte har ens lämnat in från labbarna från förr förra gången.

Så jag kommer alltså få fixa med dessa två helt själv och så får de ändå godkänt. jag överväger att skita i dem och lämna in enskilt.

Bu eller bä?

Åh guuud vad jag känner igen det dilemmat! Jag har hotat med det Zassoo skrev mer än en gång i mitt liv, med varierande resultat. En gång lämnade jag in en rapport där några sektioner saknades och skrev helt enkelt ett meddelande till läraren om att personen som var ansvarig för de sektionerna tyvärr inte hade haft vett att göra sitt jobb och därför förblev de tomma då jag inte hade tid att skriva alla 5000 orden själv. Då hade jag dock pratat med min lärare tidigare under terminen om att det inte fungerade, så han visste att det varit problem redan från början. Jag fick ett bra betyg och killen som inte gjorde sitt jobb hoppade av/blev utkastad terminen därpå...

Oftast tycker jag dock att folk brukar skärpa till sig i slutändan, men mitt problem är att de gör det just i slutändan. Då får man ju liksom gå och oroa sig i flera veckor för att ingen gör någonting, man kanske nämner något för läraren om att det inte funkar, och så blir det rätt bra till slut ändå...:banghead:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Det är verkligen extremt sällan grupparbeten fungerar, för oss som läser distans är det nog ännu ovanligare.
Ändå envisas lärarna konstant med att ha det!!!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Klart, det är väl enklast.. Då kan man ju knöka in några elever till på kursen, alla examineras ändå i samma uppgift.. :meh:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jo, det tänkte jag inte på. När det gäller enskilt har jag inte fått min labbrapport som jag skrev i oktober rättad än
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag som har indoktrinerats i PBL tänker att det kanske finns en mening med det ändå (mer än att det är tids- och kostnadseffektivt). I arbetslivet arbetar man sällan helt ensam (beroende på profession såklart) utan man måste lära sig samarbeta med andra, och väldigt olika, typer av personer. Sedan sker väl inte det samarbetet på samma sätt som ett grupparbete i skolan, men jag tror ändå man kan generalisera mycket av den kunskapen till arbetslivet sen. Hur man bemöter och hanterar olika typer av individer till exempel. Hur man själv fungerar i mötet med dessa olika typer. Kanske utvecklar man någon slags ödmjukhet och förståelse för att vi faktiskt fungerar olika och att vi alla måste göra (olika) anpassningar för att samarbetet ska fungera i slutändan...

Men överlag håller jag med er om att, ibland är grupparbeten så otroligt frustrerande!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag är extrem samarbetsam och social, så mina problem ligger inte i det ;)
Eftersom det är labbar på distans med massa excel tycker jag det är dumt, eftersom det är krångligt att göra tillsammans. Om jag hade gått på uni tror jag inte problemen hade funnits
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Grupparbete på plats kan jag förstå, det är bra och allt. Men på en distanskurs?

Jag är ju också gammal SLUare och PBLat massor (fast vi i Skara gjorde lite annorlunda mot Uppsala, usch vad vi avskydde när veterinärerna kom och skulle strukturera om oss :p), det är mycket bättre samarbetsövningar än grupparbeten!
På LNU nu har vi dessutom gruppuppgifter på de mest ologiska ställen. Presentera ett konfidensintervall, i grupp. Jaha liksom? Alla skriver samma två siffror, sen då? Nej det var hela gruppuppgiften! O_o
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Okej, jag upplevde det som att ni uttryckte er generellt om grupparbeten också och inte enbart på distans :) På distans kan jag tänka mig att det jobbiga överväger, det borde bli mycket strul fram och tillbaka och jag har själv aldrig studerat på distans så jag har ingen egen erfarenhet av det :)

Vi har väldigt mycket "traditionella" grupparbeten utöver den vanliga PBL-undervisningen, det var dem jag syftade på och inte själva PBL-arbetet. PBL-arbetet är ju annorlunda uppbyggt jämfört med vanliga grupparbeten, som du säger :) Jag menade mer att jag är indoktrinerad i PBL-andan som jag upplever förespråkar gruppen och samarbete väldigt mycket över lag...

Men om det är konstiga grupparbeten som skolan har förstår jag frustrationen/förvirringen ännu mer. Det mesta kan man säkert skapa grupparbeten av men att enbart presentera ett konfidensintervall låter ju lite märkligt ;)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag kan ju lägga till att jag själv ofta tycker grupparbeten är frustrerande, trots att jag inte pluggar distans. Detta känner nog de flesta igen ;) Det enda jag försökte förmedla var att det nog har sina fördelar också. Visst kan man önska att man själv alltid får bestämma, planera och styra över ett arbete själv men det är nog nyttigt att ständigt träna sig i att också kompromissa och samarbeta med andra människor... Jag glömmer ofta bort den aspekten när jag själv sitter och kämpar med grupparbeten, då är de bara pest och pina ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 083
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 104
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 132
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 623
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp