Vi som pluggar - del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag läser ju på distans nu och hela den här kursen består av grupparbeten. ;) Vi har alltid haft distansstudenter på kurserna men då har vi delat upp så att de skriver tillsammans och vi på campus skriver tillsammans. Det har säkert inte varit lätt för dem alla gånger, men å andra sidan fanns det personer på campus som jag absolut inte hade velat skriva med heller. Även om man bodde nära och var goda vänner så visste jag att det där arbetet skulle jag få tjata för att få klart, skriva mycket själv och stå ut med sista-sekunden-skrivande...

Nu använder alla Google Drive så vi har onlinedokument där man kan skriva på arbetet och chatta. Det är ruskigt smidigt. Men självklart måste man skriva med rätt person för att det ska löpa på smidigt; de flesta blir nog både klara i tid och godkända, men vägen dit kan nog skilja sig mycket, och däri ligger frustrationen!

Än så länge har jag bara skrivit med engagerade, duktiga personer och mitt intryck är att alla på denna kurs är måna som sina studier och studieresultat. Det är en engagerande kurs! Nu har jag just startat upp ett nytt arbete med en tjej som verkar sjukt duktig och ambitiös, så det känns jättekul. :) Det är verkligen roligt att sitta och leta information själv också. Man kan ju inte ta med allting man hittar, men man läser det ändå och i slutändan så tycker jag att vi får en bredare plattform att stå på jämfört med när man bara läser i en kursbok. Men det är också ett tacksamt ämne att använda den här tekniken i, eftersom vi egentligen inte behöver böcker. Hade man behövt t.ex. en bra anatomibok hade det nog varit mycket svårare att själv avgöra vilken som är bra och vilken som är dålig...
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL

HELA FÖRSTA KURSEN ÄR NU GODKÄND!!! :bump:

Har även samlat in fyra HP på nuvarande kursen, som är registrerade. Praktiska examinationen och seminarierna är godkända. Wiiihooooo! Bara tentan kvar nästa fredag innan den roliga kursen börjar!! :bump:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

*KL*
Kan förstå vitsen att jobba i grupp absolut, är väl så arbetslivet ser ut för de flesta i någon utsträckning. :) Läste en projektkurs som sträckte sej under en termin, var ett grupparbete. Är nog den värsta kursen jag läst just för att det var grupparbete. Vår grupp var två man kort (folk hoppade av) plus en med ganska svår dyslexi, blev lite jobbigt då det mesta av tiden var att söka fakta och sen skulle en rapport skrivas.

Så jag är glad nu när man får lämna in labbrapporterna själv, även om man gör labben två och två. :) Tycker jag får bättre överblick vad jag verkligen gjort och hur det hänger ihop när jag skriver allt själv. Istället för att en kanske skriver teori delen och den andra metoder osv. Men förstår ju att det blir mycket mer att rätta för labbhandledarna/lärarna.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL
Har lämnat in min sista hemuppgift med några timmar till godo. Blir jag godkänd blir jag glad, har inte varit så flitig om jag ska vara ärlig. Har arbetat 230 timmar och varit sjuk utöver det.
Har en examinationsuppgift kvar och ett slutprov. Examinationsuppgiften har man åtta timmar på sig att skriva och slutprovet tar man över telefon. Usch, blir dönervös redan :( Bli förhörd på en hel kurs! :eek:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Oj över telefon, så lustigt! När är det? Håller tummarna att det går bra. :)

Jag har just städat undan sista litteraturuppgiften på GIS-kursen. Nu återstår ett onlineprov a 4 frågor, som kräver att man har programmet öppet och gör lite grejer i det. Man har några försök på sig och jag drar nog på det lite till. Sen är det projektarbetet också. Gjorde klart en dryg monoton uppgift idag som hade med det och göra, började nosa på analysen samt skrev ihop en inledning.

Blir att köra så det ryker i veckan, två olika grupparbeten som löper simultant. En PPT-presentation och en skriven rapport. Det känns som man måste skriva det sistnämnda i punktform, hur ska man annars få plats med relevant information OCH källor på 4-6 sidor?!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Hoppas det går bra för dig :)

Chili: Det känns som att punktform tar ännu större plats än en text? Beror såklart på vad du ska ha med för fakta och information också..

KL

Hej hej hemskt mycket hej /Prokastinator med asmycket ångest. Känns som att dessa 2 veckor fram till jullovet kommer kantas av hårt arbete och stor stress. Har redan börjat, känner mig lätt lamslagen.

Men jag har en plan för hur jag ska lägga upp tentaplugget i jul i alla fall och den planen ska jag banne i mig hålla mig till. Tänker inte ta en omtenta i den här kursen.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL.

Hej alla! Får man hoppa in här? Känner det lite som så att mina nära och kära, som mestadels inte är studenter, är ganska trött på att höra mig prata studier ;)

Hur som helst så sitter jag och skriver min c-uppsats i litteraturvetenskap. Och det går trööögt. Känns som att jag lider av skivkramp större delen av tiden, men nu är det lite kniven mot strupen, för slutmanus skall lämnas in på måndag nästa vecka.:nailbiting: Enda trösten är att jag blev godkänd på kursen i ekonomisk historia som jag läst vid sidan om, och därmed inte läser 150% längre!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Kl

Prokrastinera var ordet sa bill! Lika ambitiös som jag var till anatomitentan, lika slapp är jag nu. Har bestämt mig för att ge mig själv en frist fram till jullovet. Det är okej så länge jag åtminstone går på alla föreläsningar och övningar och ser till att få bra anteckningar. Sen ska jag plugga över jul och nyår och förhoppningsvis komma tillbaka med ny energi i januari.

Så länge äter jag alldeles för mycket pepparkakor och läser skönlitteratur :angel:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

KL

Min biokemikurs är slut om 11 dagar (okej då, det är tenta i januari också men det räknas inte), och det känns nästan lite ledsamt :p. Vem hade kunnat gissa att biokemi var så här kul? :D

Jag ser faktiskt inte fram emot nästa kurs (organens struktur och funktion) så jättemycket än sålänge, men det blir säkert bra när vi väl börjar :)

Ang. tentapluggande över jul har jag iaf en plan :sneaky:. Den går ut på att jag ska åka hem över jul och inte plugga ett dugg (detta var ändå dömt att hända så det är inte så mycket att fundera över :p). Sen åker jag tillbaka hit en vecka innan tentan, och pluggar järnet ;). Extreeeeeem framförhållning för att vara jag med andra ord, mitt normala tentapluggande hittills har börjat typ 2 dagar före... :nailbiting:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Hur som helst så sitter jag och skriver min c-uppsats i litteraturvetenskap. Och det går trööögt. Känns som att jag lider av skivkramp större delen av tiden, men nu är det lite kniven mot strupen, för slutmanus skall lämnas in på måndag nästa vecka.:nailbiting:

Varför får man oftast producerat mest när det verkligen blir riktigt kritiskt med tid? Jobbigast är när man känner att det inte går framåt samtidigt som tiden rinner iväg och inlämning börjar vara farligt nära. :banghead:
Sitter också och skriver uppsats (E), går segt, inlämning 31 januari :nailbiting:

Hoppas det börjar flyta på!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Jag önskar innerligt att jag kunde bryta det där mönstret för min mentala hälsas skull ;) Det är dock lite intressant att se hur mkt text man kan producera på kort tid när det verkligen krävs. Tänk om man kunde producera all denna text lite tidigare bara... haha

Oj, en e-uppsats alltså? Vad läser du för ämne? Jag antar att det inte är inom humaniora, för där är väl en magister/d-uppsats vad man skriver innan det blir tal om att doktorera. Hur många sidor ligger en e-uppsats på? :D
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Haha ja kanske det, skrev det mest på skämt ;) Jag tycker att lärarna vill att vi ska grotta ner oss i våra ämnen, men när varje rapport ska vara så pass kort ändå så känns det som man ändå bara kan skrapa på ytan! Dock skulle förra ha dubbelt radavstånd, tror inte vi måste ha det denna gång. :)

Skönt att du har en plan ändå! Djupt andetag och bara plöja antar jag att det får bli? Håll siktet på slutet och håll dig till planen och glöm inte att klappa dig på axeln!
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Hej alla, hoppar in här!

En fråga bara, när det gäller tenta på högskola, är det möjligt att skriva sin tenta under omtentatillfället istället för på det ordinarie tentatillfället om man inte kan närvara då?
Har för närvarande stor panik och vet inte vad reglerna säger... Omtentatillfället är 3 veckor senare än ordinarie. Tacksam för hjälp :)
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Du ska kunna skriva tentan på ett omtenta tillfälle, VILKET omtenta tillfälle är dock olika beroende på universitet, fakultet och kurs. På vissa kan man skriva omtenta på vilket omtentatillfälle som helst medan det på andra är vissa specifika omtenta tillfällen beroende på vilken kurs det är eller när ordinarie tentatillfället är.

Kontakta kursansvarig och fråga.
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

kl

Den här natten och hela morgondagen kommer jag att sitta och panikskriva på hemtentan som ska lämnas in i morgon kl 16. Vi har även (i samma kurs) inlämning av vår projektrapport till opponenten, kl 16 imorgon.

Jag vill ha jullov NU!:banghead:
 
Sv: Vi som pluggar - del 2

Lider med dig! Inte kul med tentaperioder...

Och bra jobbat med din tenta, Lindgren!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 091
Senast: Hedinn
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 113
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 136
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 631
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp