Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh nej, det har jag förträngt att vi behöver läsa :eek: Men kämpa! Kanske någon här kan hjälpa? Kolalt youtube? Jag läste statistik på förra programmet men vet ej om jag kommer ihåg tillräckligt för att hjälpa!
Har kollat YouTube :( Ska höra med en bekant som läst till mattelärare... Just nu känns det väldigt tungt dock.
 
Svårt när man verkligen inte förstår vad man läser och hur man löser uppgiften. Har verkligen försökt, har läst i mattebok för matte B, har googlat förklaringar, frågat lärarna - allt. Men kan inte lösa två av uppgifterna.
Jag har fått hjälp här i tråden.
@Tranan tillhör tex min motsats, dvs gillar matte.

Sök på pluggakuten, tror jag det heter, online. Finns ett forum där folk är jätteduktiga på att förklara.
 
Nu har vi fått resultatet på tentan som jag ältade tidigare, 58% underkända, en enda person VG, och så jag och några till som fick G. Jag är lite fundersam också när läraren skriver Utmärkt! men ändå drar av en poäng? :cautious: Sen blir jag störd över rättningen på den didaktiska frågan, frågan/uppgiften är: Presentera ett förslag till hur man skulle kunna arbeta med en roman inom svenskämnet på högstadiet eller gymnasiet. Jag presenterade ett omfattande förslag med tydliga referenser till den didaktiska litteraturen och romanen ifråga och får 5p av 8 möjliga med kommentaren att jag borde ha gjort på ett annat sätt. Inte vad som var fel utan bara att jag borde ha lyft andra frågor från den didaktiska litteraturen :crazy: Om de nu ville att vi skulle planera utifrån några specifika delar så hade det varit käckt att nämnt det. Den didaktiska litteraturen gav förslag på flera olika infallsvinklar och jag valde ut några men tydligen fel.. :meh:
Nåja jag blev godkänd åtminstone, jag är nöjd med det. :up:
 
Alltså, jag sitter med en essä som är kvar från förra kursen. Enligt kursinfon är denna vecka kompletteringsvecka och man kan lämna in imorgon fredag kl 16 som senast. Såg dock att det inte finns någon inlämningsmapp på vår portal vi använder, varav jag mejlar kursansvarig som svarar med "du kan maila mig nu, eller måndag v. 5".

Eh, nej? :confused: Jag är ju inte klar? Vecka 5 är absolut sista kompletteringsveckan innan jag tar examen, hade liksom som högst tänkt lämna in ett par kompletteringar för missade seminarier, inte en uppgift som avgör betyg på kurs god damnit. :banghead:
 
Jag är lite fundersam också när läraren skriver Utmärkt! men ändå drar av en poäng? :cautious:
Klippte ut det jag svarar på.

Det här tycker jag låter ett omvänt sätt att tänka. Jag ser det som att varje enskild poäng ska förtjänas genom att man skriver saker som är rätt. Avdrag blir då endast aktuellt om något man dessutom skriver är fel. De av mina kursare som har pratat om att läraren "drar av" poäng har dock verkat tänka att ett svar som innehåller korrekt information är värt maxpoäng, och missar man att skriva om några delar som läraren menar ingår så borde det ändå vara okej så länge inget av det som skrivs är fel. Men det kanske inte är så du menar?

Gällande kommentaren "Utmärkt" så kanske den känns lite märklig om maxpoäng var 4 och du fick 3, men är den 20 så kan det väl ha varit utmärkt att du prickade in nästan alla?
 
Jaha, någon gång ska väl vara den första. Fick mitt första U sedan jag började utbildningen för 1,5 år sedan. PGA ETT JÄKLA SLARVFEL! Nåja, det var ju lätt att komplettera så det gjorde jag 5 minuter efter återlämningen. Så nu får jag leva på hoppet om godkänt en vända till....
 
26 januari ska vi lämna in våra förslag för kandidatuppsats.

Och jag har INGEN ANING om vad jag vill göra. :meh:
 
Klippte ut det jag svarar på.

Det här tycker jag låter ett omvänt sätt att tänka. Jag ser det som att varje enskild poäng ska förtjänas genom att man skriver saker som är rätt. Avdrag blir då endast aktuellt om något man dessutom skriver är fel. De av mina kursare som har pratat om att läraren "drar av" poäng har dock verkat tänka att ett svar som innehåller korrekt information är värt maxpoäng, och missar man att skriva om några delar som läraren menar ingår så borde det ändå vara okej så länge inget av det som skrivs är fel. Men det kanske inte är så du menar?

Gällande kommentaren "Utmärkt" så kanske den känns lite märklig om maxpoäng var 4 och du fick 3, men är den 20 så kan det väl ha varit utmärkt att du prickade in nästan alla?
Max poängen var 6 och jag fick 5 poäng och det handlade om att sätta en text med rätt författare och kontext, så självklart så fanns det mer att skriva än vad jag fick ner, men det känns lite märkligt med utmärkt där, när jag fick full pott på en liknande fråga utan något utmärkt. ;) Å andra sidan så var jag visst en av få som hade koll på just den frågan, så det kanske var därifrån utmärkt kom ifrån. ;)
 
Alltså, nu vill jag grina... eller fan, det gör jag. På riktigt. :cry::love:
Saker har liksom löst sig! Jag klarade farmakologitentan, trots att jag körde läkemedelsräkningen under samma sittning (hej, huvet under armen! :banghead: ).

Och JAG HAR HITTAT EN BOSTAD under praktiken i januari! Slipper satanspendla mellan Gävle och Hudiksvall i fem veckor, utan kan lugnt bo på orten och mysa i Hälsingevintern och få mer än 2 h sömn/natt under vändskiften. Eller att köra ihjäl sig med Audin i blixthalkan som ligger i hela Gävleborg. Fy fan så fint! Det har vart en så fet bugger i flera månader att ha VFU på annan ort, men nu känns det bara kul att få komma iväg på "Sköterskekollo". :banana:
 
Jag ska börja plugga och håller på att gå igenom litteraturlistan, men blir inte riktigt klok på den. Böckerna står som enligt nedan:

Författare (årtal) titel. Förlag. Sidhänvisningar.

Jag tolkar det som att årtalet står för den upplaga jag ska ha, men det verkar vara den första upplagan av allt som dessutom inte går att köpa längre.. Rådfrågade en vän som pluggar och hon tyckte att hela listan var konstig, att det inte fanns några isbn angivet och att det stod specifika sidor som skall läsas och inte hela böcker. Så jag blev inte så mycket klokare :crazy: Ska se om jag kan hitta böckerna på bibliotek, så kan jag byta om det visar sig vara fel upplaga ner kursen börjat.. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 641
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 056
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
489
· Visningar
12 485
Senast: Piglet
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp