Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som universitetslärare tycker att det är rimligt att en tentamen speglar hela kursen. På grund av sjunkande antal undervisningstimmar så hinner man på långa vägar inte gå igenom allt det material som en kurs bör omfatta. Därför bör en tentamen även pröva om studenterna har tagit till sig även sådant som inte har nämnts på föreläsningarna. Däremot bör ju det tydligt framgå av studieanvisningarna.

För mig har det varit mer regel än undantag att tentorna innehållit saker som inte tagits upp på föreläsningar eller i annan undervisning. Dels var min utbildning i stora delar en metodutbildning, så en del i att testa metoden är ju att ge nytt material. Dels var kurslitteraturen så omfattande att allt kunde omöjligt nämnas under undervisningen. Så länge examinationerna stämt överens med kursplanen så tycker jag att det är i sin ordning.

(Sen kan ju en tenta eller annan examination vara idiotisk även om den är i linje med kursplanen och korrekt på alla sätt och vis... :meh: )
I det här fallet så hade vi en begreppslista på nästan tre A4 sidor som läraren tryckte på att det var väldigt viktigt att vi kunde alla begreppen, och inget av begreppen kommer på tentan, däremot kommer det frågor på delar som läraren uttryckligen har sagt "det är så många så det kan man inte hålla rätt på" och men förväntade sig tydligen att vi skulle ha koll på ändå.
Det är nog hela kursen som har byggt upp en frustration, vi konstaterade idag att vi som pratade egentligen älskade litteratur och gärna läst mycket och ofta men den här kursen har knäckt oss alla mer eller mindre. Avhoppen från programmet har flödat, även studenter som jag har upplevt kunniga och engagerade har försvunnit.
Mer undervisningstid skulle man självklart önska, och kanske även en fundering på om tentaskrivning i sal verkligen är den vettigaste varianten. En hemtenta med mer fördjupade frågor hade nog gett mer grundlig kunskap, som kanske dessutom skulle stanna kvar längre än veckan efter.
 
I det här fallet så hade vi en begreppslista på nästan tre A4 sidor som läraren tryckte på att det var väldigt viktigt att vi kunde alla begreppen, och inget av begreppen kommer på tentan, däremot kommer det frågor på delar som läraren uttryckligen har sagt "det är så många så det kan man inte hålla rätt på" och men förväntade sig tydligen att vi skulle ha koll på ändå.
Det är nog hela kursen som har byggt upp en frustration, vi konstaterade idag att vi som pratade egentligen älskade litteratur och gärna läst mycket och ofta men den här kursen har knäckt oss alla mer eller mindre. Avhoppen från programmet har flödat, även studenter som jag har upplevt kunniga och engagerade har försvunnit.
Mer undervisningstid skulle man självklart önska, och kanske även en fundering på om tentaskrivning i sal verkligen är den vettigaste varianten. En hemtenta med mer fördjupade frågor hade nog gett mer grundlig kunskap, som kanske dessutom skulle stanna kvar längre än veckan efter.

Då blir det ju tämligen oklart för er studenter. Det är ju inte bra.

Hemtenta är helt klart den form som är att föredra för att både ge djupinlärning och för att "kontrollera" graden av inlärning. Jag har det på merparten av mina kurser, undantaget kurser som brukar ha 30 studenter eller mer då hemtenta tar så pass mycket tid att läsa och betygsätta. Det skulle då äta upp merparten av de timmar som jag förfogar över för en 7,5 hp-kurs och bli väldigt lite tid kvar till undervisning.
 
Då blir det ju tämligen oklart för er studenter. Det är ju inte bra.

Hemtenta är helt klart den form som är att föredra för att både ge djupinlärning och för att "kontrollera" graden av inlärning. Jag har det på merparten av mina kurser, undantaget kurser som brukar ha 30 studenter eller mer då hemtenta tar så pass mycket tid att läsa och betygsätta. Det skulle då äta upp merparten av de timmar som jag förfogar över för en 7,5 hp-kurs och bli väldigt lite tid kvar till undervisning.
I det här fallet tror jag att det är tveksamt om en hemtenta verkligen skulle ta längre tid att rätta, ;) Det förväntas att vi ska skriva långa och utförliga svar, 14 handskrivna A4 lämnade jag in på den här tentan och det var nog i medel med antal sidor. Jag lider till viss del med läraren som dels ska rätta tentan och dessutom försöka uttyda handstilarna. ;) En hemtenta är åtminstone läslig! ;) Å andra sidan så är inte lärarens handstil läsbar heller, förra tentan fick vi sitta och gissa kommentarerna hen hade gett. :D
 
Jag har äntligen fått mina examensbevis! :love: Agronomexamen och masterexamen i husdjursvetenskap, plus kandidatexamen i husdjursvetenskap bara för att jag kunde ta ut en tredje :angel:

Halleluja, äntligen kan jag lämna studierna bakom mig helt! :banana: Sex år, varav ett basår för att läsa upp behörigheten. 325 hp programkurser. Klar.

Du är nu min förebild. Är själv lite nyfiken på agronom, finns det möjlighet att pompa dig med frågor kanalen eller vill du helst slippa att tänka på studietiden? :D
 
Jo, men får vänta till hösten 2018 och är inte ens garanterad att komma in så finns liksom ingen anledning att vänta på det. Bättre att börja läsa ikapp direkt nu till våren. :)
Jag läser nu matte c (eller 3b som den heter nu) på distans mot komvux. De har även utbildning på plats med lärare. Jag har kontakt med min lärare via meddelanden.
Kan det vara nåt? Du kan välja 25, 50 eller 100% studietakt. Finns allt möjligt att läsa in och det berättigar till CSN.
 
Jag läser nu matte c (eller 3b som den heter nu) på distans mot komvux. De har även utbildning på plats med lärare. Jag har kontakt med min lärare via meddelanden.
Kan det vara nåt? Du kan välja 25, 50 eller 100% studietakt. Finns allt möjligt att läsa in och det berättigar till CSN.

Jag läser redan matematik 3c på distans! (Via NTI)

Problemet är att jag alltid måste söka via komvux och rektorn här är inte jätteförtjust i att man söker via NTI, så jag är tyvärr inte garanterade att få läsa upp samtliga kurser jag önskar. :cautious:
 
Jag läser redan matematik 3c på distans! (Via NTI)

Problemet är att jag alltid måste söka via komvux och rektorn här är inte jätteförtjust i att man söker via NTI, så jag är tyvärr inte garanterade att få läsa upp samtliga kurser jag önskar. :cautious:
Jag läser så kommunen beslutar om man har rätt till att läsa in kurser eller ej. Inte skolan i sig. Hermods är de jag läser för.
 
Du är nu min förebild. Är själv lite nyfiken på agronom, finns det möjlighet att pompa dig med frågor kanalen eller vill du helst slippa att tänka på studietiden? :D

Jag jobbar med bland annat agronomprogrammet så jag kanske kan komma med någon input om @zassoo s svar inte räcker. ;)

SLU har dragit igång en ny rekryteringsdrive med #pluggadjur som du kan ha lite koll på, är ganska säker på att de kommer få ut en del matnyttigt där om alla djurprogram vi har. :)
 
Jag är så trött på det här nu. Ska göra ett grupparbete. Det bestämdes att jag ensam ska ta ett par frågor medan ett par andra skulle skriva ett par andra frågor. Tillsammans. Och jag orkar inte säga emot för jag är så himla trött och less nu och vill bara få saken ur världen. Så jag ska väl sätta mig och skriva eländet för det ska vara klart i morgon. Kräks! Ska om 3 timmar knappt befinna mig på förskolan för kidsen ska fira lucia. Har på morgonen varit på läkarbesök. Varför jag inte gjort det innan? Jag har svettats över den jävla litteraturen i flera dagar. Kommer ingenstans. Alldeles för matt.
 
Jag är så trött på det här nu. Ska göra ett grupparbete. Det bestämdes att jag ensam ska ta ett par frågor medan ett par andra skulle skriva ett par andra frågor. Tillsammans. Och jag orkar inte säga emot för jag är så himla trött och less nu och vill bara få saken ur världen. Så jag ska väl sätta mig och skriva eländet för det ska vara klart i morgon. Kräks! Ska om 3 timmar knappt befinna mig på förskolan för kidsen ska fira lucia. Har på morgonen varit på läkarbesök. Varför jag inte gjort det innan? Jag har svettats över den jävla litteraturen i flera dagar. Kommer ingenstans. Alldeles för matt.
 
Jag är så trött på det här nu. Ska göra ett grupparbete. Det bestämdes att jag ensam ska ta ett par frågor medan ett par andra skulle skriva ett par andra frågor. Tillsammans. Och jag orkar inte säga emot för jag är så himla trött och less nu och vill bara få saken ur världen. Så jag ska väl sätta mig och skriva eländet för det ska vara klart i morgon. Kräks! Ska om 3 timmar knappt befinna mig på förskolan för kidsen ska fira lucia. Har på morgonen varit på läkarbesök. Varför jag inte gjort det innan? Jag har svettats över den jävla litteraturen i flera dagar. Kommer ingenstans. Alldeles för matt.
Låter ju verkligen som att du inte har en fungerande studiesituation, alls. Jag tänker att det finns ett problem med att det är mycket grupparbeten och att det inte fungerar. Om jag minns rätt så har du epilepsi, är det så att du uppfyller kraven till att få studera med extra stöd? Som förlängd inlämning osv. I bland kan det vara möjligt att få ett undantag eller att arbeta individuellt istället för i grupparbeten om man har svårigheter.
 
Låter ju verkligen som att du inte har en fungerande studiesituation, alls. Jag tänker att det finns ett problem med att det är mycket grupparbeten och att det inte fungerar. Om jag minns rätt så har du epilepsi, är det så att du uppfyller kraven till att få studera med extra stöd? Som förlängd inlämning osv. I bland kan det vara möjligt att få ett undantag eller att arbeta individuellt istället för i grupparbeten om man har svårigheter.
Jag har förlängd tid på tenta, både sals- och hemtenta. Att skippa grupparbeten vore ju nice men det här rör sig nog mer om samarbetssvårigheter, kommunikationsproblem och utmattning efter terminen (kom direkt från en sjukskrivning på 2.5 år så det var/är rätt tufft). Iom att jag har familj är ju min tid lite begränsad och ser lite annorlunda ut. Dessutom iom sjukdomen kan jag inte mjölka ur all energi för då slår sjukdomen till i stället (provade det i början av terminen och mådde skräp) så att kommunikationen inte fungerar som den ska blir lite svårt. Vid ett par tillfällen har jag fått sitta själv och planera upp vad arbetet ska innehålla pga nattugglor till "kamrater" varav det ena tillfället fick jag nedslag på flera förslag jag kom med. Till slut sket jag i vad den personen tyckte då det inte dök upp några alternativa förslag och körde mitt race.

I stället för en pågående gruppkommunikation just nu kommunicerar andra om arbetet för sig själva så att säga och meddelar beslut sen. Jag hade säkert kunnat bita ifrån men jag tänker att jag försöker styra upp något bättre upplägg till nästa uppgift. Repeterar "bara en dryg vecka till jul" gång på gång för mig själv :p Är så sliten att jag faktiskt planerar att skippa att fara iväg på julfirande med makens familj. Det finns helt enkelt inte ork och just det firandet känns inte särskilt viktigt. Skrapar ihop lite energi för vårterminen i stället ;)
 
Har typ mer eller mindre gett upp på kursen vi läser nu. Är på matematik B-nivå, och jag klarar knappt matematik a. Matematik a var antagningskravet, så känns lite snopet nu när man har läst 1,5 år, att jag kanske inte ens kommer kunna läsa klart programmet. Men det får väl vara så antar jag.
 
Har typ mer eller mindre gett upp på kursen vi läser nu. Är på matematik B-nivå, och jag klarar knappt matematik a. Matematik a var antagningskravet, så känns lite snopet nu när man har läst 1,5 år, att jag kanske inte ens kommer kunna läsa klart programmet. Men det får väl vara så antar jag.
KÄMPA!

:bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 629
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
108 048
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
489
· Visningar
12 473
Senast: Piglet
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
636
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp