Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ältar gårdagens tenta lite, är det verkligen rimligt att läraren ställer frågor som enbart är för att sätta dit studenterna? Ja man ska läsa all kurslitteratur men att ta frågor från delar som inte ens har nämnts på föreläsningarna? Ska inte en tenta vara på det läraren anser är viktigt att ha med sig från kursen?
Tack och lov var det en delad tenta mellan två lärare, den andra läraren ställde helt rimliga frågor och skrev åtta begrepp och lät oss välja fyra själva att förklara osv. Jag tror att jag klarade tentan tack vare den lärarens del, men jag är inte helt säker. :crazy:
Sen kan jag bli så trött på att de slänger in en didaktisk fråga bara för att de är tvungna, men väljer didaktiskt litteratur som är i stort sett okänd och vägrar att diskutera den på lektionerna. Men i svaret på frågan ska det tydligt framgå att vi har läst allt och även den roman som hen ansåg att vi skulle göra en lektionsplanering till. Även den skulle framgå att vi hade läst ordentligt. :meh:
 
Igår kom antagningsbesked att jag var antagen på en kurs som jag sist jag var inne och tittade stod som ej behörig till. Kul överraskning men frågan är om jag kommer att klara den då vad jag kunde se var en helt korrekt bedömning att jag inte var behörig. Nåväl distans och halvfart och jag ska jobba som vanligt så det är ju inte hela världen om jag upptäcker att det inte går. Dags att skriva klart sista 2 hp uppgiften på kursen jag gick för ett år sedan kanske....
 
Jag har äntligen fått mina examensbevis! :love: Agronomexamen och masterexamen i husdjursvetenskap, plus kandidatexamen i husdjursvetenskap bara för att jag kunde ta ut en tredje :angel:

Halleluja, äntligen kan jag lämna studierna bakom mig helt! :banana: Sex år, varav ett basår för att läsa upp behörigheten. 325 hp programkurser. Klar.
 
Läser också på distans hos Umeå, dock en annan utbildning. Är jättenöjd.
Jag har en fundering, hur länge brukar det dröja innan de skickar ut mail med inloggningsuppgifter?

De andra lärosätena jag läst vid har skickat ut mail på en gång men jag har inte fått något än. Provade skapa en inloggning själv till moddle via antagning.se men det gick inte:cautious:

Börjar kännas som att min antagning bara är ett misstag:cry:
 
Jag har en fundering, hur länge brukar det dröja innan de skickar ut mail med inloggningsuppgifter?

De andra lärosätena jag läst vid har skickat ut mail på en gång men jag har inte fått något än. Provade skapa en inloggning själv till moddle via antagning.se men det gick inte:cautious:

Börjar kännas som att min antagning bara är ett misstag:cry:
Har för mig att jag fick inloggningsuppgifter med posten :) Minns inte hur lång tid det tog dock.
 
Har för mig att jag fick inloggningsuppgifter med posten :) Minns inte hur lång tid det tog dock.
Det lät opraktiskt och frustrerande. Jag har eftersändning på posten så då får jag den inte på två veckor minst.

Jag skickade ett meddelande till it supporten så får jag se. Vill se litteraturlistan och beställa mina böcker!
 
Det lät opraktiskt och frustrerande. Jag har eftersändning på posten så då får jag den inte på två veckor minst.

Jag skickade ett meddelande till it supporten så får jag se. Vill se litteraturlistan och beställa mina böcker!
Men litteraturlistan kan du vill se i kursplanen? Kursplanen ligger väl på hemsidan? :)
 
Jag har en fundering, hur länge brukar det dröja innan de skickar ut mail med inloggningsuppgifter?

De andra lärosätena jag läst vid har skickat ut mail på en gång men jag har inte fått något än. Provade skapa en inloggning själv till moddle via antagning.se men det gick inte:cautious:

Börjar kännas som att min antagning bara är ett misstag:cry:
Ta det lugnt! Det brukar dröja tills första antagningen är klar innan man kommer åt materialet. :) jag hade fördelen att jag redan hade en inloggning till Dalarna sen förut men min kurs är inte uppe än.
 
I jobbyran hade jag glömt att jag sökt kurser till våren och det känns skitjobbigt att tacka nej till de två kurser jag är antagen till. Känns så himla surrealistiskt att jag inte ska plugga mer utan börja jobba i februari. Det känns liksom inte på riktigt. Någon jäklas med mig... :cautious:
 
Hoppar in här också, läser Utveckling av eTjänster på Högskolan Dalarna. Förhoppningsvis klar till sommaren om jag speedar lite.

Är otroligt nervös som rookie + tjej i teknikvärlden men det man inte kan det lär man sig har mantrat få bli.
 
Är sjuk och då dras jag alltid med feber i minst två veckor, vilket gör mig helt slut. Har precis avslutat pluggandet inför tentan i grekiska imorgon. Kan de obligatoriska orden samt 70 st till utöver det så om inte hjärnan kollapsat under natten så lär jag få godkänt.

Vet dock inte hur det kommer på seminarumet på onsdag, känns inte som att jag hänger med alls, någon som vill byta? :p

Lät dessutom som att vi ska få resultatet på en annan tenta imorgon, och där har jag ingen aning om hur det gick. :nailbiting:
 
Jag hade seminaruim igår och lämnade då också in en uppgift som jag tydligen fattat helt fel och kommer få komplettera massor, alternativt göra om. Jag som slet hårt med den hela förra veckan och hela helgen... :banghead:
 
Fy vad jag ångrar att jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet. Jag är fan inte behörig till något alls. :banghead:

Var hos studievägledaren idag för att få ordning på allt. Ska eventuellt läsa upp massor av kurser för att få naturvetenskaplig behörighet. Men detta kommer ta år, och jag var inte riktigt beredd på det. Studievägledarna är ju inte heller alltid så bra, så det känns lite som att man får stå på egna fötter när man räknar poäng, veckor och allt möjligt för att få ihop till studiemedel. Usch. Blir sugen på att skita i allt. Vet knappt vad jag ska plugga för program framöver. Vill bara att allt ska vara över :o
 
Jag ältar gårdagens tenta lite, är det verkligen rimligt att läraren ställer frågor som enbart är för att sätta dit studenterna? Ja man ska läsa all kurslitteratur men att ta frågor från delar som inte ens har nämnts på föreläsningarna? Ska inte en tenta vara på det läraren anser är viktigt att ha med sig från kursen?

Som universitetslärare tycker att det är rimligt att en tentamen speglar hela kursen. På grund av sjunkande antal undervisningstimmar så hinner man på långa vägar inte gå igenom allt det material som en kurs bör omfatta. Därför bör en tentamen även pröva om studenterna har tagit till sig även sådant som inte har nämnts på föreläsningarna. Däremot bör ju det tydligt framgå av studieanvisningarna.
 
Fy vad jag ångrar att jag läste samhällsprogrammet på gymnasiet. Jag är fan inte behörig till något alls. :banghead:

Var hos studievägledaren idag för att få ordning på allt. Ska eventuellt läsa upp massor av kurser för att få naturvetenskaplig behörighet. Men detta kommer ta år, och jag var inte riktigt beredd på det. Studievägledarna är ju inte heller alltid så bra, så det känns lite som att man får stå på egna fötter när man räknar poäng, veckor och allt möjligt för att få ihop till studiemedel. Usch. Blir sugen på att skita i allt. Vet knappt vad jag ska plugga för program framöver. Vill bara att allt ska vara över :o

Kan du inte ta ett naturvetenskapligt basår då?
 
Jag ältar gårdagens tenta lite, är det verkligen rimligt att läraren ställer frågor som enbart är för att sätta dit studenterna? Ja man ska läsa all kurslitteratur men att ta frågor från delar som inte ens har nämnts på föreläsningarna? Ska inte en tenta vara på det läraren anser är viktigt att ha med sig från kursen?
Tack och lov var det en delad tenta mellan två lärare, den andra läraren ställde helt rimliga frågor och skrev åtta begrepp och lät oss välja fyra själva att förklara osv. Jag tror att jag klarade tentan tack vare den lärarens del, men jag är inte helt säker. :crazy:
Sen kan jag bli så trött på att de slänger in en didaktisk fråga bara för att de är tvungna, men väljer didaktiskt litteratur som är i stort sett okänd och vägrar att diskutera den på lektionerna. Men i svaret på frågan ska det tydligt framgå att vi har läst allt och även den roman som hen ansåg att vi skulle göra en lektionsplanering till. Även den skulle framgå att vi hade läst ordentligt. :meh:

För mig har det varit mer regel än undantag att tentorna innehållit saker som inte tagits upp på föreläsningar eller i annan undervisning. Dels var min utbildning i stora delar en metodutbildning, så en del i att testa metoden är ju att ge nytt material. Dels var kurslitteraturen så omfattande att allt kunde omöjligt nämnas under undervisningen. Så länge examinationerna stämt överens med kursplanen så tycker jag att det är i sin ordning.

(Sen kan ju en tenta eller annan examination vara idiotisk även om den är i linje med kursplanen och korrekt på alla sätt och vis... :meh: )
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 107
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 152
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
13 698
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
655
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp