Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch! Hatar att vara konkurrent på arbetsmarknaden med ens närmsta vänner. En av mina närmsta fick sin praktikplacering inom den "delen" (staden) av företaget som jag helst ville ha. Nu är jag bitter och tänker att fan, nu har hon fått in en fot där och inte jag och allt är kört för min del. Svartvitt tänkande som inte ens behöver vara sant. Och så himla jobbigt när det är ens kompis, vill inte ha sån konkurrenstänk kring en vän.

Se det som en fördel för dig istället för konkurrens, du har ju en ingång på den delen nu eftersom du känner henne. :)

Började i måndags, pang på sa det bara. Första inlämningen och presentation nästa fredag.
 
Hoppar in här eftersom jag har börjat läsa nu :)
Läser till uska och började i måndags, verkar bra även om informationen är lite si och så :p
Men både lärare och övriga kursdeltagare verkar bra :) Det är intressant att ha en lärare som har en väldigt bred yrkesbakgrund, allt från politiker till handläggare på soc till lärare osv osv. Under föreläsningen om lagar inom vård och omsorg satt alla och såg ut som :):D:confused::eek::cry:O_o:rage:, när hon kom in på saker hon sett och upplevt inom sina tidigare yrken och på vad mycket sjuka saker som faktiskt förekommer inom vården.
 
Jag började också studera i måndags! Internationella språkprogrammet på Göteborgs universitet. Programmet i sig tycker jag är väldigt intressant. Dock är jag fem eller sex år äldre än de flesta andra och har en hel del andra erfarenheter i bagaget som gör att jag känner inte helt att jag passar in. Men jag antar att sånt löser sig efter ett tag, oc man måste ju faktiskt inte va bästis med dom man pluggar med.

Vi har första tentan redan nästa vecka. Hjälp. :nailbiting:
 
Här går det undan, har redan haft första presentationen. Och idag startade vi upp grupparbetet som faktiskt känns riktigt kul - vi ska besöka en gård som bedriver avelsverksamhet med hästar och i gå igenom hur de bedriver sin avel, hur avelsprogrammet funkar för rasen, hur utfodring och skötsel funkar, göra foderstater mm. Min grupp fick gotlandsruss :D:love:
 
Jag började också studera i måndags! Internationella språkprogrammet på Göteborgs universitet. Programmet i sig tycker jag är väldigt intressant. Dock är jag fem eller sex år äldre än de flesta andra och har en hel del andra erfarenheter i bagaget som gör att jag känner inte helt att jag passar in. Men jag antar att sånt löser sig efter ett tag, och man måste ju faktiskt inte va bästis med dom man pluggar med.

Vi har första tentan redan nästa vecka. Hjälp. :nailbiting:

Min fetning.
Så såg jag det med. Man behöver inte ens ha som avsikt att hitta en kompis som man behåller efter pluggandet heller. Jag var nog rätt tråkig så sätt, jag såg mina år som att jag var där för utbildningens skull, den kunskapen som utbildningen ger..det är den jag ska ha. Resten var för mig helt oviktigt. Sen märkte jag att de med mig som hade som grundfilosofi att vi under dessa år kommer att snacka så in i bövelen massa skit om varandra...för att sedan göra grupparbeten ihop...vi mådde bättre än de som inte hade den grundfilosofin.
 
Vi är mitt inne i den vetenskapliga statistiken, och jag vill mest kräkas på alla uttryck och formler som jag inte får grepp om. Men det ska nog falla på plats så småningom, och då förhoppningsvis innan det är dags för tenta.

De fristående kurserna har jag än så länge bantat ner till två. Jag läser Digital Bildbehandling på 25% (men det går inte åt många minuter eftersom jag än så länge redan kan det som lärs ut, ser fram emot när det kommer nya/svårare saker!) och Idrottsfysiologi på 50%. Den senare är väldigt lik en kurs vi läst i programmet, så det är än så länge inget nytt där heller, men det är alltid bra med repetition!

C-uppsatsen hägrar i horisonten, och jag har hittat en tjej att skriva ihop med. Vi funkar himla bra ihop och har skrivit arbeten förut där det inte blivit några problem, så jag tror att det blir jättebra! Vi har redan en plan om vad vi vill göra och har kommit ganska långt i vår verbala planering, men inte fått ner allt på papper än. Det kommer bli något som inte gjorts i Sverige förut och som är väldigt outforskat även globalt, vilket känns superspännande. Nu är det bara att hålla tummarna för att allt går i lås och blir genomförbart. Vågar dock inte jinxa nåt genom att skriva om vad det gäller innan projektplanen är färdig och godkänd, så ni får vackert vänta till januari ;)
 
Inatt sov jag i ungefär 2 timmar. Sen fick jag ett tråkigt besked. Dagen har minst sagt varit pannkaka.

Tog mig ut på någon timmes promenad, vilade lite och läste sedan klart de sista två sidorna i en artikel som jag egentligen skulle ha gjort igår. Men ja, planeringen är åt skogen, så imorgon får det blir riktigt ordentligt plugg för på helgen ska jag INTE(!!) plugga.

Jag har verkligen försökt att vara sträng med mig själv att inte plugga varken kvällar eller helger, för jag vet hur dåligt jag mår då. Det här får lösa sig på något annat vis. Sjukt effektivt plugg imorgon, och gå upp lite tidigare på måndag. Heja, heja, heja...
 
Skriver vidare på mitt arbete om sjukvårdens historia, inser att jag tog på mig mer än jag egentligen hade behövt genom att inrikta mig så på ett område. Hade varit lättare att skriva ett mer allmänt arbete, men det är inte lika intressant :p
 
Jag läser på distans, matallergier och intoleranser samt corporate social responsability. Kurserna började nu i måndags. Fick en liten chock när jag loggade in idag och ser att de på ena kursen redan släppt 4 föreläsningar med tillhörande instuderingsfrågor och tester och första inlämningen är redan på måndag!!! Tur att det är intressant och jag jobbar i branschen så att säga, så det är inga jättenya saker.

På den andra så har de inte släppt något, inte ens schema, utan första veckan var till att "känna på" plattformen. Stor skillnad på kurserna trots att det är samma högskola.
 
Jag sitter och pysslar material till min stamningspatient på måndag. Rätt utmanande då patienten inte pratar svenska....
 
Ska läsa distans även jag, psykiatri. Men boken har precis kommit ut så kursen startar den 12:e. Borde skriva klart uppsats..men men...en annan dag när jag får lust blir nog engagemanget större.
 
Har redan börjat läsa in större delar av litteraturen till kurs 1. Så jävla roligt! Har gjort några tillval efter egen skalle - mkt genus och bemötande av medmänniska som både oroar och intresserar mig mer än det farmakologiska/medicinska just nu. Å andra sidan ser anatomikursen spännande ut och lovar långa pluggnätter med cupcakes. ;)
Och VFU redan nästa termin - längtar verkligen efter konkretisering. Har under mina studieår inte haft en enda jäkla praktikdag...

Blev dessutom glad häromdagen då utbildningsledarna markerade tydligt att barnfria studenter inte kommer diskrimineras under VFUn (på upp till 15v på annan ort), utan att alla studenter ska ställas inför samma krav på långpendling och ev kostnader för dubbelt boende.
Väldigt skönt att inte redan på förhand ligga i högriskzon för stora merkostnader och obekväma avstånd bara pga avsaknad av barn i hemmet. :)
Har rätt sura erfarenheter av att plugga med föräldrar som använder barnen som frisedel till lägre arbetsinsatser... Samt många sjukt imponerande strukturerade föräldrar, fattar verkligen inte hur vissa fått ihop sina dygn!

Så jäkla roligt att plugga för första gången på alla dessa år!
//Murp, 33 år - lika pepp på att börja skolan nu som i första klass för 25 år sen :banana:
 
Gjort min första dugga, den gick bra :) Känner mig nöjd med poängen. Har nästa dugga om en vecka, tror jag kommer påbörja pluggandet till den redan i helgen för jag kommer jobba en hel del nästa vecka. Men idag orkar jag nog inte läsa mer :)
 
Jag fick mail idag om att jag fått en reservplats på ännu en kurs, grundkurs i gerontologi. Passar bra med min uska-utbildning vilket är kul.

Men suuuurt att kurslitteratur ska vara så dyyyyrt. :arghh::cry::banghead:
 
Hoppar in här, började läsa till Systemutvecklare nu i veckan. Hade för den delen glömt totalt hur tröttande det är att dra in till skolan varje dag, jag som är van vid självstudier var en zombie redan i torsdags. :arghh: Tack och lov det blir mer egenplugg framöver!
 
Då har jag också kommit igång, fått lämnat in första uppgiften. Blev två sidor text, inte mitt mest inspirerade verk, men det blev något i alla fall.

Om två veckor ska första korta novellen vara klar, max 1500 ord. Jag har både idétorka och idékaos samtidigt. Dvs jag har en mängd med idéer, men känner som att ingen av dem är bra nog att skriva och lämna in. Jag vill ju göra ett bra första intryck på mina klasskamrater.

Sen ska vi få privat samtal med våran lärare i 15 minuter via skype (han bor i Californien) det känns också läskigt på ett löjligt sätt. Förra kursen hade vi bara kontakt via mail.
 
Hoppar in här, började läsa till Systemutvecklare nu i veckan. Hade för den delen glömt totalt hur tröttande det är att dra in till skolan varje dag, jag som är van vid självstudier var en zombie redan i torsdags. :arghh: Tack och lov det blir mer egenplugg framöver!
Höhö... feel ya! :cool:
Min inre humanist är van vid 3-4h föreläsning per 7,5hp. Fick påtagliga rysningar av att se flera heldagar och obligatoriska metodövningar redan i kurs1. :wtf: Men jag ville ju ha konkreta studier, så det är väl bara för oss att Gå Till Skolan? :angel:

Har fortfarande tre dagar kvar till första föreläsningen, men draggade mitt sorry ass ner till högskolebiblioteket för att skapa någon slags känsla och/eller dygnsrytm. Och byta ut mitt snart 7 år gamla passerkort som blivit påtagligt labilt...

Dagens plågsamma är väl annars att
1. släpa kurslitteraturen på peppig cykeltur
2. att återigen inse att högskolans prisbelönta bibliotek i sin arkitektur har slående likheter med Benthams Panoptikon... :cautious:
 
@Arisj @Murphy Och här har ni en, som inte haft något annat än lärarledd undervisning åtminstone tre dagar i veckan men ändå håller helt med er :p Samtidigt är det faktiskt rätt skönt; har jag väl släpat mig dit så har jag också gjort mitt för den dagen och slipper ha dåligt samvete :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 970
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
313
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 295
Senast: Lingon
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
29
· Visningar
560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp