Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Amha Haha ja, mitt jobb är superintressant :). Jobbar specifikt riktat mot hedersrelaterat våld.

Kul med en kandidatutbildning! Hoppas rackaren i huvudet på dig sköter sig ordentligt!
Det måste vara ett mycket givande jobb. Säkert tufft bitvis men det jag gillar med mitt nuvarande jobb är ju att man får se och höra så himla mycket spännande. Inte inom samma ämne som du lär få höra men själva grejen gör ju att det är mycket trevligare att gå till jobbet.

Ja det ska bli väldigt spännande :) jag känner att det nog är en vettig utbildning för mig men jag är fortfarande anställd (tjänstledig från skolan börjar) så om det visar sig att det är dötrist har jag fortfarande mitt ordinarie jobb att gå tillbaka till och det känns tryggt.
 
Jag börjar andra året på ämneslärareprogramet inriktning svenska/historia. Den här terminen är det litteratur historia som står på schemat med fyra :nailbiting: salstentor. Jag gillar inte salstentor... :cautious: jag vill ha hemtentor :arghh: nästa termin ska vi läsa historia men jag hoppas kunna tillgodoräkna mig det jag har läst tidigare och istället läsa religion II och på så sätt även få behörighet i att undervisa i religion.
 
@FrauleinLeo Åh men gud så intressant!

Vi ska läsa lite både och tror jag. Vi ska välja ett land och i en tenta ska vi undersöka språksituationen historiskt, den andra i nutid och den tredje ska vi göra nån form av analys. Sen ska vi titta specifikt på kolonialspråk och dess inverkan och en hel massa mer.

Är taggad som bara den :).

Låter ju riktigt intressant! Du får recensera kursen sen. :D Visst var det en distanskurs? Har ni några gemensamma träffar eller sker allt över nätet?
 
Det måste vara ett mycket givande jobb.
Ja, det är det :).
Ja det ska bli väldigt spännande :) jag känner att det nog är en vettig utbildning för mig men jag är fortfarande anställd (tjänstledig från skolan börjar) så om det visar sig att det är dötrist har jag fortfarande mitt ordinarie jobb att gå tillbaka till och det känns tryggt.
Superbra ju! :up:
Låter ju riktigt intressant! Du får recensera kursen sen. :D Visst var det en distanskurs? Har ni några gemensamma träffar eller sker allt över nätet?
Yes, det är en distanskurs och allt är över nätet. Ska bli spännande att se hur kursen är och jag lovar att återkomma med en recension :D (om inte annat lär ni höra mig klaga här om det är alltför dåligt :angel:).
 
Skrev ju förut om att jag inte kommit på önskad master pga att universitet använt lottning som metod.

Jag har tittat vidare på detta och enligt Högskoleförordningen får man inte ens tillämpa lottning på detta sätt. Senast i höstas kom ett beslut från UKÄ mot Uppsala universitet (http://www.uka.se/om-oss/publikatio...n-bara-goras-nar-meriterna-ar-likvardiga.html) som använt lottning på olämpligt sätt. Observera då att uu har delat in ansökningarna efter betyg och därefter lottat. SLUs lottning är ännu värre eftersom alla ansökningarna gått i samma sökgrupp och därefter lottats.

Jag har varit i kontakt med UKÄ och UHR och blivit rådd att anmäla men kan samtidigt konstatera att det förmodligen inte hjälper mig just nu. SLU beter sig dessutom goddag yxskaft. Det har framkommit att de var informerade om beslutet gällande uu men valde ändå att inte se till att rättades innan antagningen öppnade i våras.

Vet inte om någon är intresserad av mitt problem eller upplösningen men det har varit några turer till angående masterprogrammet, ytterligare personer inblandade och jag har drivit det rätt så hårt. Nu har de i alla fall bestämt sig för att ge plats till alla reserver :banana::banana::banana::banana:
Det lönar sig att slåss för sin rätt :D:D
 
S
Vet inte om någon är intresserad av mitt problem eller upplösningen men det har varit några turer till angående masterprogrammet, ytterligare personer inblandade och jag har drivit det rätt så hårt. Nu har de i alla fall bestämt sig för att ge plats till alla reserver :banana::banana::banana::banana:
Det lönar sig att slåss för sin rätt :D:D
Snyggt jobbat! Och grattis! :D
 
Jag ska läsa termin 3 av 4 på Vårdadministrativa programmet i höst :) Är dock mer förväntansfull för min mans skull, han ska läsa vatten- och kretsloppsprogrammet i två år. Han har aldrig läst på högskola och är 33 år gammal, så för honom är det en helt ny värld :) Vi ska dessutom båda läsa på distans, så vi ska vara hemma tillsammans i nästan ett år och det kan ju vara en utmaning om något :D
 
Jag ska ju då läsa sjunde terminen på socionomprogrammet. Börjar med professionella samtal och möten i socialt arbete och följer upp med ledning och utvärdering i socialt arbete. Sedan har jag förhoppningsvis min socionomexamen, kandidaten är jag redan klar med så uppsatsen är gjord. :up:
 
Jag kastar mig in! Har inte läst hela tråden (;)), men iaf sedan presentationsrundan föreslogs förra sidan. Kul att läsa vad ni ska göra! :)

Jag ska läsa Logistik och ekonomi, 180 poäng! Blir företagsekonomi A i höst och jag är så pepp! Har jobbat inom bevakningsbranchen i tio år och börjar känna att jag inte kan utvecklas mer, så tjänsteledig och pluggar heltid! Har en unge men han är stor nog att gå till och från skolan själv och jag har bra samarbete med pappan, så det ordnar sig.

Har pluggat på campus och distans tidigare, men har alltid jobbat 75-100 % så har inte bara pluggat sedan gymnasiet, vilket visserligen inte var förra seklet, men nästan! :p

Är tokpepp! :D
 
Ni som har koll på studentlivet: sittningar? Har inspark i två veckor och iom jobb kan jag inte vara med så mycket första veckan. Men andra veckan är det två sittningar, en fulsittning och en finsittning. Äre kul eller? Kostar ju en del så vill inte lägga massa pengar om det är meh. Brukar själva sittningarna vara kul eller ska en satsa på eftersläppen? :)
 
Jag ska läsa modevetenskap 30p i Stockholm! Som sagt första gången jag läser på universitet. Jag tog studenten 2016 och har spenderat senaste året med att frilansa som stylist och creative director, så det känns kul att få läsa något som är relaterat till det.
 
Ni som har koll på studentlivet: sittningar? Har inspark i två veckor och iom jobb kan jag inte vara med så mycket första veckan. Men andra veckan är det två sittningar, en fulsittning och en finsittning. Äre kul eller? Kostar ju en del så vill inte lägga massa pengar om det är meh. Brukar själva sittningarna vara kul eller ska en satsa på eftersläppen? :)

Studentsittningar är speciella, vissa gillar det, andra trivs inte alls i formatet. Sällskap vid bordet samt mat är ett lotteri. Bättre att vara lite för mätt än vrålhungrig. Fulsittningar är allmänt mer kaosartade än finsittningar. Sjunga hör sittningar till men fulsittningar innebär i många fall mer fylla och med det folk på borden, grejer som flyger mellan borden och kall mat då det sjungs stup i ett. Detta speciellt under insparksveckorna då många är lite övertaggade. Finsittningar har oftast en toastmaster som styr sjungandet och man håller vettigt bordsskick.

Detta utifrån Lund då det är där jag pluggat. Varje universitet brukar ha sina egna traditioner och kultur så det kan nog skilja en del. I slutändan beror det på sammansättningen av människor just den kvällen. Jag har varit på väldigt städade fulsittningar och fullständigt kaotiska finsittningar. Jag har också haft enormt tråkigt och enormt roligt på båda typer.
 
Studentsittningar är speciella, vissa gillar det, andra trivs inte alls i formatet. Sällskap vid bordet samt mat är ett lotteri. Bättre att vara lite för mätt än vrålhungrig. Fulsittningar är allmänt mer kaosartade än finsittningar. Sjunga hör sittningar till men fulsittningar innebär i många fall mer fylla och med det folk på borden, grejer som flyger mellan borden och kall mat då det sjungs stup i ett. Detta speciellt under insparksveckorna då många är lite övertaggade. Finsittningar har oftast en toastmaster som styr sjungandet och man håller vettigt bordsskick.

Detta utifrån Lund då det är där jag pluggat. Varje universitet brukar ha sina egna traditioner och kultur så det kan nog skilja en del. I slutändan beror det på sammansättningen av människor just den kvällen. Jag har varit på väldigt städade fulsittningar och fullständigt kaotiska finsittningar. Jag har också haft enormt tråkigt och enormt roligt på båda typer.

Tack! Jag är lite sugen, iom att jag inte pluggat och det vore en kul grej! Och suger det vet jag liksom. :)
 
Vet inte om någon är intresserad av mitt problem eller upplösningen men det har varit några turer till angående masterprogrammet, ytterligare personer inblandade och jag har drivit det rätt så hårt. Nu har de i alla fall bestämt sig för att ge plats till alla reserver :banana::banana::banana::banana:
Det lönar sig att slåss för sin rätt :D:D

Det var jätteintressant att du lyfte detta här. Jobbar på slu och har en kurs med många reserver, i urvalsgruppen akademiska meriter var det många med full pott, många som tackat nej så jag vet en som låg rätt långt ner på reservlistan trots full pott men som nu kom in, men kan ju vara fler också. Ska lyfta vidare med vår utbildningsledare för så kan vi ju inte hålla på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 403
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
107 891
Senast: Marita73
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
11 997
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
632
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp