Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
:rofl: en del verkar ha missat det där med hur man fångar publiken. Fast jag kan bli störd när vi har bra föreläsningar och folk sitter och pratar om annat och stör.

Ja, sånt blir jag också störd av. Hen frågar ivrigt "vill ni dela med er?!" om någon rör ena mungipan uppåt men inte tittar på hen. :laugh:
 
Sitter på föreläsning där föreläsaren (also kursansvarig) precis snäste åt klassen att hen minsann kunde se om vi gjorde annat på våra datorer eller satt med våra telefoner. Alltså ursäkta mig, men står man och läser innantill och pratar tyst som en mus är det svårt att få med sig publiken. Och en vuxen person som snäser åt andra vuxna människor som om vi vore en lågstadieklass. Näääe.
Jag kan tycka att man kan gå därifrån om man inte är intresserad av att lyssna. Visst, han kanske är snortråkig men det är ändå oförskämt att sitta där och surfa som om man vore högstadieelev.
 
Jag kan tycka att man kan gå därifrån om man inte är intresserad av att lyssna. Visst, han kanske är snortråkig men det är ändå oförskämt att sitta där och surfa som om man vore högstadieelev.

Ja, det kan man tycka. Själv multitaskar jag gärna. Det betyder ju inte att jag är helt ointresserad av föreläsningen. Om föreläsningen i detta fall består av att läsa innantill och bara gå igenom texter vi ändå har läst så är det ju dock inte särskilt givande.
 
Ja jag hoppar ju in och ut ur den här tråden som gubben i lådan men (behöver något att prokrastinera med nu):

Jag har nu kommit fram till kursen jag fruktat genom hela programmet: neurologin. Tycker det är supersvårt med all anatomi och fysiologi som ska sättas ihop till komplexa symtom. Har fått en 70 punkter lång lista med neuroanatomi och neurofysiologi som det är "bra om vi repeterar upp inför kursen". Men tack högre makter för den listan, det behövs verkligen. Det är ju ändå 7 terminer sedan jag läste det sist! Sinnessjukt att det har gått så fort.
 
Ja, det kan man tycka. Själv multitaskar jag gärna. Det betyder ju inte att jag är helt ointresserad av föreläsningen. Om föreläsningen i detta fall består av att läsa innantill och bara gå igenom texter vi ändå har läst så är det ju dock inte särskilt givande.
Precis och känner man att det inte är givande är det kanske bättre att gå i en paus?

Jag sitter på mängder av halvtrista möten på jobbet (och har också varit på snortråkiga föreläsningar) men tycker att det är oförskämt att surfa när folk pratar. Är man vuxen bör man kunna låta bli, såtillvida att man inte har nån särskild svårighet eller så.
 
Precis och känner man att det inte är givande är det kanske bättre att gå i en paus?

Jag sitter på mängder av halvtrista möten på jobbet (och har också varit på snortråkiga föreläsningar) men tycker att det är oförskämt att surfa när folk pratar. Är man vuxen bör man kunna låta bli, såtillvida att man inte har nån särskild svårighet eller så.

Det tas närvaro på våra föreläsningar. Jag är vuxen och utan "svårigheter" men multitaskar ofta ändå. Givetvis skulle jag inte göra det på arbetsmöten.
 
Jag känner väl att ja, det är oförskämt men samtidigt måste det ju vara upp till eleven själv att ansvara för sina studier på något sätt. Så länge man inte stör så måste man ju som föreläsare försöka bortse från att det sitter någon och ritar gubbar eller kollar forum. Sen är jag ju en sån som ger kritik om det är något som är fruktansvärt dåligt. Att prata tyst som en mus hade jag försökt lägga fram lite snyggt att det är knepigt att lyssna på. Rätt vad det är kommer det ju något man vill höra menar jag.

Vi har "bekymmer" med att folk trillar in för sent. Det kanske bara är jag som retar mig på det men det är inte en eller två utan både enskilda och flera grupper och både en och 15 min sent. Det känns fruktansvärt otrevligt. Likaså när det är frågestund på slutet av föreläsningar och folk slår ihop böcker, bord osv så man inte hör frågor eller svar på frågor. Då sitter jag ändå långt fram. Men det är väl alltid något man retar sig på :p
 
@Amha @FrauleinLeo
Då tycker vi olika helt enkelt. När jag själv föresläser ber jag också personer att lägga ner telefonen - de få gånger nån suttit och blippat på den. Det ÄR störande att föreläsa för folk som håller på med annat och för mig är det faktiskt obegripligt att man som vuxen inte kan skärpa till sig bättre än så.
 
@Amha @FrauleinLeo
Då tycker vi olika helt enkelt. När jag själv föresläser ber jag också personer att lägga ner telefonen - de få gånger nån suttit och blippat på den. Det ÄR störande att föreläsa för folk som håller på med annat och för mig är det faktiskt obegripligt att man som vuxen inte kan skärpa till sig bättre än så.
Alltså det är ju galet oförskämt i min värld.

När AKB avgick förra veckan läste jag något hon sagt på en M-stämma (eller nåt) när hon kom upp i talarstolen och blickade ut över sina partikamrater: "Jag har stängt av min iphone för att kunna vara här med er nu." Elegant sätt att få folk att använda huvudet.
 
@Amha @FrauleinLeo
Då tycker vi olika helt enkelt. När jag själv föresläser ber jag också personer att lägga ner telefonen - de få gånger nån suttit och blippat på den. Det ÄR störande att föreläsa för folk som håller på med annat och för mig är det faktiskt obegripligt att man som vuxen inte kan skärpa till sig bättre än så.
Men då har du sagt det på en gång och då är det extremt illa att inte lyssna. Att bli otrevlig som jag förstod att föreläsaren blev hade jag nog låtit bli.

Notera att jag själv inte tycker att det är trevligt att glo på telefonen när någon ska föreläsa och att jag avskyr vibrationer mot bordet från grannens telefon under föreläsningen. Dock kollar jag någon gång ibland på min "alarms only"-inställda telefon för att se så inte förskolan har försökt nå mig så jag kan kolla om de fått tag på maken. Mina studier är nämligen högre prioriterat än hans jobb idag :o :D
 
@Amha @FrauleinLeo
Då tycker vi olika helt enkelt. När jag själv föresläser ber jag också personer att lägga ner telefonen - de få gånger nån suttit och blippat på den. Det ÄR störande att föreläsa för folk som håller på med annat och för mig är det faktiskt obegripligt att man som vuxen inte kan skärpa till sig bättre än så.

Fast jag vet åtminstone fem i klassen som faktiskt använder telefonen för att anteckna. Man behöver inte dra på de stora växlarna och anse att någon är så himla oförskämd för att denne sitter med mobilen uppe. Likadant med datorerna, föreläsaren kan givetvis inte avgöra om jag faktiskt tar anteckningar eller skriver på ett forum. Jag har inga problem med att följa med i föreläsningen ändå. Men ska föreläsaren stå och läsa av sin pp-presentation som sedan ändå läggs upp på vår gemensamma plattform så får hen inte så jätteengagerade elever, helt enkelt.
 
Håller på att revidera mina pluggplaner, efter en hel del ångest och funderingar. Kommer nog bli matematik 3b, som det numera så fint heter, för att senare läsa in fysik a och kemi a. Detta för att på sikt kunna ta en kandidat på egen tass (utan att läsa ett färdigt program alltså) i biologi. Om det kommer så långt får vi se, men det är målet. Och målet med att få en kandidat (i biologi) är att kunna läsa en Master i anestesi och analgesi (inom djuromvårdnad) distans mot en utbildning i Skottland.
 
Fast jag vet åtminstone fem i klassen som faktiskt använder telefonen för att anteckna. Man behöver inte dra på de stora växlarna och anse att någon är så himla oförskämd för att denne sitter med mobilen uppe. Likadant med datorerna, föreläsaren kan givetvis inte avgöra om jag faktiskt tar anteckningar eller skriver på ett forum. Jag har inga problem med att följa med i föreläsningen ändå. Men ska föreläsaren stå och läsa av sin pp-presentation som sedan ändå läggs upp på vår gemensamma plattform så får hen inte så jätteengagerade elever, helt enkelt.
Och vissa grejer som läraren kanske ritar upp på tavlan kan det kännas praktiskt att ta en bild på? Eller kolla en länk som hänvisas till? Jag ser mobilen som ett hjälpmedel, m n visst, jag förstår att föreläsaren inte kan veta vem som gör vad.

Personligen har jag nog svårt att fokusera på en föreläsare i fyra timmar, och om jag tre minuter per timme skulle kolla FB tex, betyder det fortfarande att jag varit uppmärksam till stor del av tiden.

Svårt, det där.
 
Haha igår var de en som satt bredvid mig och sov funderade på vad hen gjorde där :meh::cautious: Dock två lugna dagar nu för min del, skönt att smälta allt i lugn och ro. De här är verkligen en stor omställning har jag märkt :p Många har ifråga satt mitt val att läsa till Lärare men jag är hitills nöjd med mitt beslut, hoppas de fortsätter vara så :angel: Redan i fas för veckan så ska hugga in på kurslitteraturen för nästa vecka ikväll tänkte jag :d
 
Men då har du sagt det på en gång och då är det extremt illa att inte lyssna.
Nej, jag har sagt till för att personen suttit med telefonen och surfat. Jag säger inte till vuxna människor att lägga undan sina telefoner innan jag börjar - det ska vara givet och en självklarhet.
Fast jag vet åtminstone fem i klassen som faktiskt använder telefonen för att anteckna.
Ja, fast det var inte det jag reagerade på, eller hur? Jag reagerar på att du klagar över att föreläsaren lackade på er - vilket jag ansåg var en tramsig grej att haka upp sig på. Ni var oförskämda - deal with att någon då kan säga ifrån.

Vill man inte bli behandlad som ett barn får man låta bli att bete sig som ett.
Och vissa grejer som läraren kanske ritar upp på tavlan kan det kännas praktiskt att ta en bild på? Eller kolla en länk som hänvisas till? Jag ser mobilen som ett hjälpmedel, m n visst, jag förstår att föreläsaren inte kan veta vem som gör vad.
Tro mig, när man föreläser märker man vilka som lyssnar aktivt och antecknar och vilka som klottrar, surfar eller gör annat.
 
Nej, jag har sagt till för att personen suttit med telefonen och surfat. Jag säger inte till vuxna människor att lägga undan sina telefoner innan jag börjar - det ska vara givet och en självklarhet.

Ja, fast det var inte det jag reagerade på, eller hur? Jag reagerar på att du klagar över att föreläsaren lackade på er - vilket jag ansåg var en tramsig grej att haka upp sig på. Ni var oförskämda - deal with att någon då kan säga ifrån.

Vill man inte bli behandlad som ett barn får man låta bli att bete sig som ett.

Tro mig, när man föreläser märker man vilka som lyssnar aktivt och antecknar och vilka som klottrar, surfar eller gör annat.

Whatever, jag ger mig inte in i en diskussion där du insinuerar att jag är oförskämd och beter mig barnsligt för att det händer att jag gör fler grejer på en föreläsning än bara antecknar så vi kan bara släppa det sidospåret.
 
Introduktion igår, det känns som en bra lärare som gärna svävar ut i anekdoter och berättelser men allt har haft förankring i det vi gör. Nya grupper och lite nya människor att lära känna, jag hamnade i en studiegrupp som känns helt fantastiskt bra, intressanta människor som verkligen tycker att det är roligt att läsa.
Men det känns som orimligt lågt tempo på den här första kursen, vi ska läsa kanske runt 100 sidor till varje seminarie, annars ska grupparbeten och annat göras under seminarietiden. :cautious:
 
Introduktion igår, det känns som en bra lärare som gärna svävar ut i anekdoter och berättelser men allt har haft förankring i det vi gör. Nya grupper och lite nya människor att lära känna, jag hamnade i en studiegrupp som känns helt fantastiskt bra, intressanta människor som verkligen tycker att det är roligt att läsa.
Men det känns som orimligt lågt tempo på den här första kursen, vi ska läsa kanske runt 100 sidor till varje seminarie, annars ska grupparbeten och annat göras under seminarietiden. :cautious:
Var glad för det :D jag läser jämt känns det som :rofl: nu har jag rätt dassig studieteknik än så länge, det var ju inte igår jag pluggade sist direkt. Jag tror att jag börjar bli bättre på att sortera texten redan nu i alla fall. Det är väldigt skönt att känna sig lite stimulerad när man går och lägger sig.
 
Var glad för det :D jag läser jämt känns det som :rofl: nu har jag rätt dassig studieteknik än så länge, det var ju inte igår jag pluggade sist direkt. Jag tror att jag börjar bli bättre på att sortera texten redan nu i alla fall. Det är väldigt skönt att känna sig lite stimulerad när man går och lägger sig.
Jag blir mest frustrerad över att tiden disponeras så konstigt, vi har haft andra kurser som man skulle ha behövt den dubbla tiden på för att verkligen hitta sätta sig in i ämnet men som man istället hetsar sig igenom och så den här kursen som nästan inte ställer några som helst krav på att man ska anstränga sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
3 044
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
315
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 304
Senast: Lingon
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
32
· Visningar
630

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp