Bukefalos 28 år!

Vi som pluggar - del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Multiplicera både sidor med (x-2) så får du:

1 - (2*(x-2))/(x+1) = 3

Sen flyttar du om termerna:
1 - 3 = (2*(x-2))/(x+1)

Multiplicerar med (x+1):

-2(x+1) = (2*(x-2))

Skriv ut allt:

-2x - 2 = 2x - 4

Flytta om:

-2 + 4 = 2x +2x

Blir:

2 = 4x

Dela på 4:

1/2 = x

Hjälper det?
Till viss del, jag har ursvårt att förstå saker och i matte. Ska läsa igenom igen och skriva ner själv på papper.
Tack ni som förklarar :).
 
Till viss del, jag har ursvårt att förstå saker och i matte. Ska läsa igenom igen och skriva ner själv på papper.
Tack ni som förklarar :).
Jag behöver skriva ner varje led, vilket gör att mina uträkningar blir milslånga. :D Men då kan jag gå tillbaka och kolla om jag har missat något eller gjort något fel, som i @AnnDerry exempel så skulle jag ha behövt skriva med att jag att jag gör lika i båda leden, inte bara "flyttar om termerna" även om det är det man gör i praktiken. Men jag tappar bort mig då och gör fel. :o
 
Jag behöver skriva ner varje led, vilket gör att mina uträkningar blir milslånga. :D Men då kan jag gå tillbaka och kolla om jag har missat något eller gjort något fel, som i @AnnDerry exempel så skulle jag ha behövt skriva med att jag att jag gör lika i båda leden, inte bara "flyttar om termerna" även om det är det man gör i praktiken. Men jag tappar bort mig då och gör fel. :o
Så gör jag med, skriver ner allt dvs. Ändå brukar jag få till slarvfel :angel:, vilket inte direkt underlättar för mig.
 
Så, första inlämningsuppgiften avklarad. Puh.
Vidare mot nästa kapitel. Ska nog bara repetera en aning innan jag går vidare med derivering, logaritmer mm.
 
Det är sånt kaos! Sitter och tentapluggar, känner mig inte alls redo inför tenta på torsdag. Har dessutom en kompletteringsuppgift som ska in på torsdag pga sjuk när vi hade sista seminariet. En tjej i klassen skulle ha sluppit den uppgiften då hon enligt sin grupp var så aktiv på inlämningen inför tentan. Jag skrev min grupps inlämning själv, fick lite hjälp med faktajakt av en. Jag själv kom på vad vi skulle fokusera på etc så jag tyckte att jag borde falla in i gruppen som slipper komplettering. Nu har läraren ångrat sig så nu ska både jag och den andra i klassen skriva kompletteringen (dvs gav den andra nya besked 3 dagar före tenta) och det känns så jäkla ruttet! Det är helt ok att vissa glider på andra när det är gruppuppgifter och sen kommer till seminarier/redovisningar och bara lyssnar och får trots det godkänt betyg. Hur hänger det ens ihop? Jag förstår inte!

Men det är väl bara att sätta fart. Tänkte att jag ska försöka göra det ikväll och använda det som finns av hjärnan att nöta in tentan. Just nu lever jag på chips och socker i hopp om att överleva veckan.

:yuck::down::arghh::nailbiting:
 
Har missat att beställa en bok i kursen vi har nu. Nya momentet börjar på fredag och då hoppas jag innerligt att jag har boken! Beställde från både Bokus och Adlibris för säkerhetsskull. Ska bli intressant att se vilken som kommer fram först.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
2 964
Skola & Jobb Vi funderar på att flytta och det behövs då såklart jobb på nya stället. Det söks nu folk för en fast tjänst på 77% som jag har stor...
Svar
6
· Visningar
308
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
114 284
Senast: Lingon
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
26
· Visningar
494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp