Vilda fåglar inomhus?

Zoya

Trådstartare
Men hur kommer de in? För ett par veckor sedan så upptäckte jag (eller min hund) en död liten fågel i hundens vattenskål. Vi förstod ganska snabbt hur den dött - med största sannolikhet hade den flugit in i köksfönstret i ett försök att ta sig ut, tuppat av och ramlat i vattenskålen (som står under köksfönstret, och därmed drunknat.

Vi förstod aldrig hur fågeln, som antagligen var en unge (blåmes) tagit sig in till oss.

I morse hör jag min dotter säga "mamma, det är en liten fågel här inne" och mycket riktigt - återigen en liten blåmes. Denna levde iaf och vi lyckades få ut den oskadd.

Den stora frågan är då HUR dessa fåglar tar sig in hos oss? Första gången var vi inte hemma när den kom in och alla dörrar var därmed stängda. Samma i morse, att allt var stängt alltså. Köksfönstret har vi haft lite på glänt hela sommaren p.g.a värmen men det är ett par cm i nederkant bara (det är ett fönster som liksom viks så att det blir en glipa längst ner), kan bara inte tro att fåglar skulle ta sig in den vägen.

Någon klok bukefalist som har någon teori?
 
Sv: Vilda fåglar inomhus?

Byggt bo i någon ventil och kommit in istället för ut?

Edit: står att de gärna häckar i trädhål, så kanske en ventil verkar vettig för en blåmes?
 
Sv: Vilda fåglar inomhus?

en bra teori - om det fanns ventilationshål här på övervåningen, vilket det inte verkar göra. Hittar iaf inga. Vi får nog gå igenom allt grundligt och sambon får nog kika upp på vinden också för att se om det finns något bo eller så där.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Varnar känsliga läsare på ämnet skadade djur På väg till gymmet i morse så stötte jag på en påkörd fiskmås. Jag själv är väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 317
Senast: MissFideli
·
  • Låst
Övr. Hund Men denna hunden. Det är en tik, 3 år. Hon har alltid varit lite vass i sittt temperament men ALDRIG mot människor. Tycker dock ej...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 476
Senast: Sandra_L
·
Övr. Hund Hej! Jag har sökt på tidigare trådar om detta med att hunden börjar dricka mer än vanligt, dock så hittar jag inte riktigt någon som...
Svar
2
· Visningar
1 312
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 282
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp