Vilken ras ska jag välja?

IPO o Mondioring får man åka till kontinenten om man vill tävla i med en icke bruksras.
Mondering är endast Frankrike och i vissa länder är det enbart vad dom räknar som bruksraser som får tävla IPO tex fick jag inte köra min LH Collie i Belgien eller Holland.
 
Vet en person som pga det dåliga hälsoläget bytte från dobermann till just släthårig vorsteh. Tävlar i bruks i högre/elit i jag vet inte hur många grenar...
 
Var i reglerna finner du det? Tror bara att det står att hunden ska vara registrerad hos SKK. Däremot har bruksras företräde på MH.
Som skrivit OM inte reglerna ändrats och det har dom,nu står det så här.

För att få delta i bruksprov måste hunden vara registrerad i Svenska Kennelklubben. Dock är specialmomentet skydd endast öppet för brukshundraser.
 
I bruks får alla renrasiga registrerade hundar tävla, förutom i skyddsgrenarna där endast bruksraser får tävla.

Hundar av icke-bruksras kan inte bli brukschampions (just det championatet är endast till för bruksraserna), men däremot spår/sök/rapportchampions.
 
Som skrivit OM inte reglerna ändrats och det har dom,nu står det så här.

För att få delta i bruksprov måste hunden vara registrerad i Svenska Kennelklubben. Dock är specialmomentet skydd endast öppet för brukshundraser.

Ja, precis. Dvs det står inget om att bruksraser skulle ha företräde i vanliga bruksprov, som du påstod.
 
Bruksschäfer kan också funka. Vi har haft en uppfödning som skulle varit med på SM i nån draggren (med kickbike) i fjol men som tyvärr skadades illa innan och togs bort. Vi har också en uppfödning som är aktiv inom WP.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 340
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 479
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 329
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 894
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp