Vilken ras ska jag välja?

Bruksschäfer kan också funka. Vi har haft en uppfödning som skulle varit med på SM i nån draggren (med kickbike) i fjol men som tyvärr skadades illa innan och togs bort. Vi har också en uppfödning som är aktiv inom WP.
Svårt att hävda sig mot de andra raserna med en bruksschäfer tror jag. I övrigt är det ju en bra ras dock. ;)
 
Ger man sig :devil: på det så kan man köra upp en staffe till elit i både spår o sök.:angel:

Här snackar vi Spår Elit, Patrull Elit, BSL Klass 3, Sök Högre och Rapport Högre. Plus förstås Lydnadsklass 3 och Rallylydnad Mästare men det säger ju nästan sig självt... :angel:
 
Håller inte med. Det är en riesen du ska ha. Bättre hälsoläge. Enklare att nå den dressyrnivå/ utbildning som faktiskt krävs för att komma till start i och bli uppflyttad i bruksklasserna. De tävlar inte i den snabbaste draghundsklassen, men något SM-guld i klassen under brukar det bli varje år.
På vilket sätt skulle en riesen vara enklare att träna än en dobbis?
 
Det jag tänker spontant mellan en riesen 8ch en doberman är att det verkar som en riesen är mer hälsosam (om vi kollar ras, förstår ju också att det är individuellt), men behöver mer pälsvård. (Förövrigt så säger man sambo att han inte går med på en hund med skägg, nu lyssnar jag inte så mycket på honom... så det behöver vi inte oroa oss över ;) )
Men angående hälsostatusen på doberman... är allt genetiskt och rasbundet eller kan man förebygga det? Tänker genast på hästaveln, och där avlar man inte på sjuka individer... borde det inte vara så i hundvärlden också..?
 
Svårt att hävda sig mot de andra raserna med en bruksschäfer tror jag. I övrigt är det ju en bra ras dock. ;)
Fast kvalar man till SM så har man ju stått sig bra i konkurransen. De var jäkligt framgångsrika innan skadan. Nu är drag en sport jag själv är helt ointresserad av men jag vet att rasen förekommer. Sen att vissa raser är säkrare kort om man vill ligga på hög nivå i enbart drag må så vara. Men vill man ha en allround hund för både bruks och drag, mellanstor med lättskött och tålig päls kvalar de absolut.

Eller Riesen :)
 
Det jag tänker spontant mellan en riesen 8ch en doberman är att det verkar som en riesen är mer hälsosam (om vi kollar ras, förstår ju också att det är individuellt), men behöver mer pälsvård. (Förövrigt så säger man sambo att han inte går med på en hund med skägg, nu lyssnar jag inte så mycket på honom... så det behöver vi inte oroa oss över ;) )
Men angående hälsostatusen på doberman... är allt genetiskt och rasbundet eller kan man förebygga det? Tänker genast på hästaveln, och där avlar man inte på sjuka individer... borde det inte vara så i hundvärlden också..?
http://discoveryspace.upei.ca/cidd/breed/schnauzer-giant
Nej man får inte avla på sjuka individer eller kombinationer där avkomman riskerar att födas med hälsoproblem. Allt enligt djurskyddslagen.
 
Det jag tänker spontant mellan en riesen 8ch en doberman är att det verkar som en riesen är mer hälsosam (om vi kollar ras, förstår ju också att det är individuellt), men behöver mer pälsvård. (Förövrigt så säger man sambo att han inte går med på en hund med skägg, nu lyssnar jag inte så mycket på honom... så det behöver vi inte oroa oss över ;) )
Men angående hälsostatusen på doberman... är allt genetiskt och rasbundet eller kan man förebygga det? Tänker genast på hästaveln, och där avlar man inte på sjuka individer... borde det inte vara så i hundvärlden också..?
Till viss del går det att förebygga men angående DCM så finns det inga helt fria linjer - men med lite efterforskningar kan man göra riskerna för att drabbas mindre.
De andra sakerna går med att kolla upp med tester, och är inte lika okänt hur de nedärvs. Jag som dobermannägare är mest rädd för ev DCM, i övrigt känner jag mig trygg med hur jag ska hitta en frisk och sund hund.

EDIT: Glömde Wobbler, det går inte heller att testa för men jag tycker inte jag hör så många som drabbas av det längre. Det förekommer absolut men det är nog sällan de hundarna går i avel.
 
Fast kvalar man till SM så har man ju stått sig bra i konkurransen. De var jäkligt framgångsrika innan skadan. Nu är drag en sport jag själv är helt ointresserad av men jag vet att rasen förekommer. Sen att vissa raser är säkrare kort om man vill ligga på hög nivå i enbart drag må så vara. Men vill man ha en allround hund för både bruks och drag, mellanstor med lättskött och tålig päls kvalar de absolut.

Eller Riesen :)
Klart det finns schäfrar som kan komma till SM, men jag tror de andra raserna är säkrare kort sas.
Men annars håller jag med dig, även om jag inte vill ha en själv ;)
 
På vilket sätt skulle en riesen vara enklare att träna än en dobbis?
Kolla resultaten i lydnad, bruks och IPO. Varje år finns det med några riesen på bruks-SM, och några i IPO. Jag har bara sett dobbisar i IPO-SM. Hur många tävlande brukschampions finns det i nuläget i rasen i olika grenar?

Jag tror det finns korrelation mellan toppnivån typ SM, och basnivå dvs hundar som tävlar i lägre klasser, och då verkar det som riesen ligger före. Ju fler hundar som kommer till start, desto större dresserbarhet har rasen.

Båda raserna är så små att två eller tre kullar plus eller minus/år ger stort genomslag i SKKs registreringsstatistik, men jag har en känsla av att det finns något fler riesen i tävlande åldrar, men inte så många att det väger upp till dobbisens fördel.

Har du någon ide om hur vi på ett smidigt sätt får ut de korrekta siffrorna från SKK hunddata, så kan vi få svar på frågan en gång för alla?
 
Kolla resultaten i lydnad, bruks och IPO. Varje år finns det med några riesen på bruks-SM, och några i IPO. Jag har bara sett dobbisar i IPO-SM. Hur många tävlande brukschampions finns det i nuläget i rasen i olika grenar?

Jag tror det finns korrelation mellan toppnivån typ SM, och basnivå dvs hundar som tävlar i lägre klasser, och då verkar det som riesen ligger före. Ju fler hundar som kommer till start, desto större dresserbarhet har rasen.

Båda raserna är så små att två eller tre kullar plus eller minus/år ger stort genomslag i SKKs registreringsstatistik, men jag har en känsla av att det finns något fler riesen i tävlande åldrar, men inte så många att det väger upp till dobbisens fördel.

Har du någon ide om hur vi på ett smidigt sätt får ut de korrekta siffrorna från SKK hunddata, så kan vi få svar på frågan en gång för alla?
Svårt att säga, jag vet inte hur man hittar statistik på det. Men kan hundarna gå IPO 3 kan de nog köra andra bruksgrenar utan större problem, så att grunda ev träningsbarhet på det är nog svårt.
Problemet med dobbisen är nog med att många köper den som utställningshund, även om man tränar bruks/lydnad med dem med - och dessa hundar kommer aldrig högt upp i klasserna tyvärr.

Vi har inte så många dobermannkennlar i landet och ännu färre som enbart föder upp mot sport/tjänst. Dessa uppfödare tävlar själva alla i IPO så att deras valpköpare med till stor del halkar in där är inte så konstigt. De jag känner har dock alla tävlat andra grenar än IPO innan med sina dobbisar, det är mest att det är där intresset ligger numera.
Efter SMkvalet i år är jag dock lite skeptisk till att vi får se några andra dobbisar på ett tag, men det beror kanske på om det anordnas av andra nästa år..
 
Skillnaden mellan riesen o dobbis tränings o tävlingsmässigt är som att jämföra ferrari med en saab,och inte till riesens fördel.
När jag tävlade (sök,rapport,lyd och IPO) var det sällsynt med en riesen i någon av klasserna.
 
Tittar man på registreringsåren 2009-2011 så kom ca 20% av riesenschnauzer till start på bruksprov. Motsvarande siffra för dobermann är ca 5%. Då är dock inte IPO medräknat, bara hundar som startat svenskbrukset.
 
Svårt att säga, jag vet inte hur man hittar statistik på det. Men kan hundarna gå IPO 3 kan de nog köra andra bruksgrenar utan större problem, så att grunda ev träningsbarhet på det är nog svårt.
Problemet med dobbisen är nog med att många köper den som utställningshund, även om man tränar bruks/lydnad med dem med - och dessa hundar kommer aldrig högt upp i klasserna tyvärr.

Vi har inte så många dobermannkennlar i landet och ännu färre som enbart föder upp mot sport/tjänst. Dessa uppfödare tävlar själva alla i IPO så att deras valpköpare med till stor del halkar in där är inte så konstigt. De jag känner har dock alla tävlat andra grenar än IPO innan med sina dobbisar, det är mest att det är där intresset ligger numera.
Efter SMkvalet i år är jag dock lite skeptisk till att vi får se några andra dobbisar på ett tag, men det beror kanske på om det anordnas av andra nästa år..
Det är en oerhörd skillnad på att lyda och jobba i den instängda och mycket formaliserade miljö som appellplanen i IPO:t utgör, och vara lös och ledig i skogen med alla dess lockelser och fortfarande koncentrera sig på själva jobbet. Någon koll har du väl på vilka brukschampions som finns i rasen?
 
Det är en oerhörd skillnad på att lyda och jobba i den instängda och mycket formaliserade miljö som appellplanen i IPO:t utgör, och vara lös och ledig i skogen med alla dess lockelser och fortfarande koncentrera sig på själva jobbet. Någon koll har du väl på vilka brukschampions som finns i rasen?
Av de dobermanns jag känner till så har inga problem med att vara lösa under arbete (lösa på promenad är en annan sak). Jag vet ett par stycken som kör sök - men tror inte dessa har tävlat än.
Nej jag har faktiskt inte koll. Jag är mer sugen på att köra IPO själv så.

Jag har fö inget emot riesens alls, tycket de är otroligt fräcka och kompetenta brukshundar. Jag motsätter mig bara att de skulle vara mer lättdresserade.
 
Först och främst vill jag säga tusen tack att ni engagerar er så mycket!

Men min tanke är, om man ska bredda perspektivet, hur ser det ut med de andra bruksraserna..? Rottis, beauceron, korthårig collie, vit herdehund eller nån typ av belgisk vallhund? Är de uteslutna när det kommer till drag?

Sen undrar jag lite med att kunna ha hunden lös (i typ skogen)... är det omöjligt med en dobermann eller en riesen? Skulle ju helst kunna ha hunden lös tillsammans med hästen i skogen. Nu har jag ju genom åren haft hundar som schäfrar, engelsk cocker, border collies, otzhvarka (stavning? Haha), golden och diverse småhundar med mig ute i skogen på uteritter med hästarna. Obs, alla hundar har ju inte varit mina egna :p Och det har aldrig varit några större problem, jag eller ägaren har ju givetvis tränat hunden för detta i förväg.

Förstår att man inte kan få allt här i livet, och vill ju hellre ha en hund med tävlingsmöjligheter i drag och bruks - än en som kan följa med på ridtur. Men går det möjligtvis att kombinera? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 339
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 479
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 327
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 892
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp