Vilken ras ska jag välja?

cillabjork

Trådstartare
Hej på er! Tanken är att jag och min sambo ska skaffa en hund till nästa sommar... man måste vara ute i god tid ;)

Som rubriken lyder så vill jag ha hjälp att välja hundras för oss! Det vi kan erbjuda hunden är:
- Träning och förhoppningsvis tävling i bruks
- Träning och förhoppningsvis tävling i drag
- Långpromenader och löprundor
- Vi bor i ett så kallat attefallshus, litet som en 1,5:a men med en liten tomt
- Följa med till hästarna
- Skulle kalla hos hyfsat hundkunniga, båda är uppväxta med hundar. Men noviser inom hundsport
- Har hundvakter i form av våra hundvana familjer, om det skulle behövas någon gång
- Hunden kommer kunna följa med till mitt jobb, så kommer inte lämnas ensam

De kriterier jag har för rasen är:
- Ingen överdriven pälsvård, helst inte långhårig
- Mellanstor eller stor (men den ska få plats i huset också ;) )
- Aktiv och möjlighet att tävla i bruks och drag
- Ska kunna fungera med hästarna
- Så sund ras som möjligt
- Hunden ska kunna slappna av inomhus

Jag har själv tävlat väldigt mycket med hästarna och känner att jag söker en ny livskamrat som jag vill ha utmaningar tillsammans med.

Så släng fram alls tips ni kan, tack på förhand :)
 
När du skriver "förhoppningsvis" får jag intrycket av att det är något ni skulle vilja testa men kanske inte lägga tid på regelbundet. Tolkar jag dig rätt då?

Om du tänker realistiskt på vad ni har tid, ork och lust med: ungefär hur skulle en vanlig vecka se ut för hunden? Hur mycket av olika aktiviteter, vilka aktiviteter osv?
 
Förlåt för otydligheten! Med förhoppningsvis så menar jag om hunden tycker det är kul eller inte. T.ex. om det inte blir en ren slädhund - så kommer jag inte åka ut på tävlingar i drag om inte hunden vill det. Men tanken är ju att tävla regelbundet när träningen sitter. Har tävlingsabstinens sen jag slutade tävla med hästarna regelbundet!

Realistiskt så kommer ju vardagsdagarna bestå av kortare promenader (då jag jobbar, men hunden är med). Kvällarna kommer bestå av träning av hunden, löpning/cykling eller långpromenad. Sen så består helgerna av tävling eller träning. Stallet är jag i på de flesta helger och kanske 1-2 vardagskvällar (brorsan har tagit över träningen och tävlingen av hästen som vi har kvar). Så då blir det för hunden att följa med i skogen med mig och hästen.

Men jag ska självklart inte sticka under stol med att jag och min sambo också kommer sitta framför tv:n då och då ;) Men eftersom jag kommer från hästvärlden är det helt naturligt för mig att lägga ner mycket tid på hundens motion och välmående - även när det regnar och är snålblåst ;)
 
Förlåt för otydligheten! Med förhoppningsvis så menar jag om hunden tycker det är kul eller inte. T.ex. om det inte blir en ren slädhund - så kommer jag inte åka ut på tävlingar i drag om inte hunden vill det. Men tanken är ju att tävla regelbundet när träningen sitter. Har tävlingsabstinens sen jag slutade tävla med hästarna regelbundet!

Realistiskt så kommer ju vardagsdagarna bestå av kortare promenader (då jag jobbar, men hunden är med). Kvällarna kommer bestå av träning av hunden, löpning/cykling eller långpromenad. Sen så består helgerna av tävling eller träning. Stallet är jag i på de flesta helger och kanske 1-2 vardagskvällar (brorsan har tagit över träningen och tävlingen av hästen som vi har kvar). Så då blir det för hunden att följa med i skogen med mig och hästen.

Men jag ska självklart inte sticka under stol med att jag och min sambo också kommer sitta framför tv:n då och då ;) Men eftersom jag kommer från hästvärlden är det helt naturligt för mig att lägga ner mycket tid på hundens motion och välmående - även när det regnar och är snålblåst ;)
Är det barmarksdrag du tänker På? Då är det väl hundar som vorsteh, dobermann, riesen eller Swedish hound (blandras) som gäller om man vill hävda sig på tävling.
Problemet med de flesta av dessa hundar är svåra att ha lösa och kräver mycket aktivering - många av dem behöver både mental och fysisk stimulans.
Så det är ju hur mycket du vill satsa? Är man dock van vid tävlingshästar så borde inte en krävande hund vara övermäktig sas. En hund med bra nerver har inga problem att chilla inne (ffa inte om de får utlopp för energin).
 
Är det barmarksdrag du tänker På? Då är det väl hundar som vorsteh, dobermann, riesen eller Swedish hound (blandras) som gäller om man vill hävda sig på tävling.
Problemet med de flesta av dessa hundar är svåra att ha lösa och kräver mycket aktivering - många av dem behöver både mental och fysisk stimulans.
Så det är ju hur mycket du vill satsa? Är man dock van vid tävlingshästar så borde inte en krävande hund vara övermäktig sas. En hund med bra nerver har inga problem att chilla inne (ffa inte om de får utlopp för energin).
Främst barmark! Men vore kul att pröva med skidor också, men som sagt - fokus på barmark.

Jag och min sambo är helt inne på att satsa på det här med hunden. Ett av skälen att vi är ute i så god tid med att börja sondera terrängen. Vi tänkte t.ex. åka till SM i Falun i oktober för att kolla runt lite :)

Har ju jobbat en del med kärleksfyllda hingstar, så är rätt härdad ;)
 
Den enda brukshunden som motsvarar dina önskningar är en dobbis.

Ja ska man ha en hund som kan prestera både på plan och i draget håller jag nog med. Men vi är ju lite biased du o jag ;)

Håller inte med. Det är en riesen du ska ha. Bättre hälsoläge. Enklare att nå den dressyrnivå/ utbildning som faktiskt krävs för att komma till start i och bli uppflyttad i bruksklasserna. De tävlar inte i den snabbaste draghundsklassen, men något SM-guld i klassen under brukar det bli varje år.

Beträffande pälsen är det bra med päls större delen av året i det här landet. Mitt intryck är att dobbisar har det svårare med platsliggning på grund av kyla och väta. Riesenpälsen kan rakas av om man inte orkar trimma.

Om du inte vill ha riesen är den näst bästa kandidaten för dina önskemål en vorsteh. Det finns en hel del vorsteh i elitklass i brukset, och snabba som vinden är de ju.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 336
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 315
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp