Vilket jobb?

Är en dålig lön en lön där man har råd med häst och hund? :confused: Det skulle jag säga är en rätt ok lön.
Okej, då får du räka bort häst och hund för den låga budgeten.
Svårt för mig att säga vad andra tycker är bra eller dålig lön. Mycket beror ju på var man bor också, jag har vänner i andra delar av landet där hästägandet kostar dom hälften av vad det kostar mig i Stockholm.
 
Låt säga såhär, på det välbetalda arbetet så har du: efter att du har betalat ditt boende, din ev häst, dina eventuella lån, mat (viss mat ute inräknat), bensin och försäkringar mellan 15 -20 att lägga på sparande varje månad. Men du är så nere och trött mentalt att det påverkar hela ditt humör och ork. Lite så tänkte jag. Hade du gjort det bästa av situationen eller tagit det roligare jobbet?

Det där låter nästan exakt som min pappa och hans förra jobb.
Han är i 60 års åldern, utbildad civ.ing och jobbade tidigare som data-konsult/projektledare på ett större företag. Hade sådan lön att han, även om han betalade var enda öre för allt till/kring Herr Häst, + la massa på sina egna dyra hobbies, hade 10-tusentals kronor kvar varje månad. Jobbet på detta större företag var dock rena h-vetet, speciellt sista åren. Han fick jobba för 3-5 personer, jobbade ofta minst 60 h/vecka, fick svara på 20-30 mail/dag på röda dagar och kunde sitta i timmeslånga telefonmöten klockan 01 på natten en lördagkväll.
Tillslut gick det bara inte längre. Han var bokstavligt talat såhär -> I----I nära väggen och höll på att bränna ut sig totalt.
Han fick då ett erbjudande om ett likvärdigt jobb, fast på en mindre ideell organisation. Haken? Gå ner ganska rejält i lön - men mot mindre arbetsbörda. Dock med en del resor i jobbet. Från början var han skeptisk till det, men tackade ändå ja. Enligt honom är det ett av de bästa besluten han tagit i sitt liv. På det här jobbet är "fullt upp/stressig vecka" = absolut max 45 h/vecka. Han kan t.om. jobba hemifrån ibland och har de t.ex varit ute på någon längre jobbresa får han t.om. ledigt någon dag efter att han kommit hem. Numera kanske han svarar på 1-2 mail extra en fredagkväll, men har varken drivor av mail på julafton eller telefonmöten mitt i natten. Hur illa ställt var det med lönen då? Med samma förutsättningar som ovan (när han betalat allt och lite till) har han "bara" ca. 7-10k kvar i månaden att lägga undan. Men han tycker att det är värt det, mot att inte behöva vara tillgänglig 24/7 och stå på randen till utbrändhet.

Nu är detta visserligen kanske ett något extremt exempel, men kom bara att tänka på efter vad du skrev. :)
 
Det där låter nästan exakt som min pappa och hans förra jobb.
Han är i 60 års åldern, utbildad civ.ing och jobbade tidigare som data-konsult/projektledare på ett större företag. Hade sådan lön att han, även om han betalade var enda öre för allt till/kring Herr Häst, + la massa på sina egna dyra hobbies, hade 10-tusentals kronor kvar varje månad. Jobbet på detta större företag var dock rena h-vetet, speciellt sista åren. Han fick jobba för 3-5 personer, jobbade ofta minst 60 h/vecka, fick svara på 20-30 mail/dag på röda dagar och kunde sitta i timmeslånga telefonmöten klockan 01 på natten en lördagkväll.
Tillslut gick det bara inte längre. Han var bokstavligt talat såhär -> I----I nära väggen och höll på att bränna ut sig totalt.
Han fick då ett erbjudande om ett likvärdigt jobb, fast på en mindre ideell organisation. Haken? Gå ner ganska rejält i lön - men mot mindre arbetsbörda. Dock med en del resor i jobbet. Från början var han skeptisk till det, men tackade ändå ja. Enligt honom är det ett av de bästa besluten han tagit i sitt liv. På det här jobbet är "fullt upp/stressig vecka" = absolut max 45 h/vecka. Han kan t.om. jobba hemifrån ibland och har de t.ex varit ute på någon längre jobbresa får han t.om. ledigt någon dag efter att han kommit hem. Numera kanske han svarar på 1-2 mail extra en fredagkväll, men har varken drivor av mail på julafton eller telefonmöten mitt i natten. Hur illa ställt var det med lönen då? Med samma förutsättningar som ovan (när han betalat allt och lite till) har han "bara" ca. 7-10k kvar i månaden att lägga undan. Men han tycker att det är värt det, mot att inte behöva vara tillgänglig 24/7 och stå på randen till utbrändhet.

Nu är detta visserligen kanske ett något extremt exempel, men kom bara att tänka på efter vad du skrev. :)
Ja det är en enorm skillnad för honom ekonomiskt, så det går att jämföra med dålig lön vs riktigt bra lön, även fast han säkerligen tjänar väldigt bra även idag om man ser till medianlönen i Sverige. :)
 
Ja det är en enorm skillnad för honom ekonomiskt, så det går att jämföra med dålig lön vs riktigt bra lön, även fast han säkerligen tjänar väldigt bra även idag om man ser till medianlönen i Sverige. :)

Precis!
Det är ju liksom inte "dålig vs. bra" lön utan snarare "bra eller bättre" dito. Men i rena tusenlappar är det ju såklart rätt stor skillnad... Även om han som du säger tjänar rätt bra fortfarande. (Skulle tippa att han har typ medellön för civ.ing. med 30+ års erfarenhet nu).
Men samtidigt, han mår ju mycket bättre nu, och kom på att man ju kunde klara sig bra med en buffert på "bara" 10 k/månad också ;)
 
Valt bort chefsjobb som gett mer betalt vet jag flera som har gjort (inklusive jag själv). Men alternativet har då ändå varit ett jobb med bra lön.
Ja jag hade så klart helst velat ha ett bra jobb med bra lön.

Men valde jag mellan ett bra jobb med låg lön mot ett chefsjobb med hög lön hade jag valt bort chefsjobbet.
 
Har haft jobb med dålig lön och ständig oro om bilen skulle gå sönder eller hästarna dåliga och inga pengar till träningar (hästarna har jag snuskigt billigt), dit vill jag inte igen så får bli välbetalt och dåligt.
 
Jag har ett ganska dåligt betalt jobb men roligt så jag har ju redan tagit beslutet.

Men jag hade kunnat ha ett tråkigt välbetalt jobb om det var färre timmar.
Typ sopåkare när jag tittar i den tråden. Så man hinner ha fritid.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 240
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej kära bukefalister, Jag har varit på samma jobb sen jag tog min kandidatexamen för sju år sen. Trivs väldigt bra, därför har jag...
2 3
Svar
54
· Visningar
4 339
Senast: Ingela_S
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 696
Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Strejk
  • Dejtingtråden del 37
  • Få bort dålig lukt i kylskåp?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp